درمان سرطان روده چگونه است؟ رایج‌ترین و موثرترین راه‌کارها کدامند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان روده، سرطانی است که می‌تواند در هر جایی از روده کوچک یا روده بزرگ ایجاد شود. روده کوچک غذا را هضم و مواد مغذی آن را جذب می‌کند و روده بزرگ در جذب آب موجود در غذا و دفع مواد زائد از بدن نقش دارد. اینکه سرطان روده چقدر جدی باشد به گسترش آن و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. امروزه، راه‌های مختلفی برای درمان سرطان روده در جوانان، سالمندان و سایر افراد وجود دارد که در مقاله امروز مجله درمانکده به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

درمان سرطان روده کوچک

درمان سرطان روده کوچک به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد و معمولا شامل موارد زیر است:

1. جراحی

در صورت امکان، جراح می‌تواند بخش سرطانی روده را حذف کند. اگر سرطان قسمت کوچکی از روده را تحت تاثیر قرار داده باشد، جراح فقط بخشی از آن برمی‌دارد، اما گاهی اوقات لازم است تمام روده کوچک برداشته شود.

چنانچه امکان برداشتن تومور وجود نداشته باشد، جراح ممکن است بای‌پس را برای رفع انسداد روده انجام دهد. در این روش، جراح برای دور زدن توموری که روده کوچک را مسدود کرده است، یک مسیر جدید ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: سرطان کولون و سرطان کولورکتال چیست؟

اتاق عمل و پزشکانی که در حال جراحی روده بیمار هستند
جراحی یکی از درمان‌های اصلی سرطان روده کوچک است.

2. شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این داروها معمولا از طریق ورید بازو تزریق می‌شوند، اما می‌توانند به شکل قرص هم باشند. اگر احتمال عود مجدد سرطان روده کوچک وجود داشته باشد، شیمی درمانی پس از جراحی توصیه می‌شود. در بیماران مبتلا به سرطان روده پیشرفته، این روش درمانی به تسکین علائم و نشانه‌ها کمک می‌کند.

3. درمان دارویی هدفمند

درمان‌های دارویی هدفمند بر نقاط ضعف موجود در سلول‌های سرطانی تمرکز دارند و با تاثیر روی این نقاط ضعف می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند. از داروهای هدفمند ممکن است برای انواع خاصی از سرطان روده کوچک، از جمله تومور استرومال دستگاه گوارش (GIST) و لنفوم استفاده شود.

4. ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک درمان دارویی است که از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. سیستم ایمنی شما ممکن است به سلول‌های سرطانی حمله نکند، چون این سلول‌ها پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی آن‌ها کاهش می‌دهد. ایمونوتراپی این فرآیند را مختل کرده و به درمان سرطان روده پیشرفته کمک می‌کند.

در صورت لزوم میتوانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم میتوانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان روده در زنان چیست؟

اینفوگرافی درباره راه‌های درمان سرطان روده باریک
برای درمان سرطان روده کوچک از جراحی، شیمی درمانی و دارو درمانی استفاده می‌شود.

درمان سرطان روده بزرگ

در صورت تشخیص سرطان روده بزرگ، پزشک آزمایش‎هایی را برای مرحله‌بندی سرطان (میزان پیشرفت بیماری) توصیه می‌کند. مرحله‌بندی به تعیین اینکه کدام درمان برای شما مناسب است، کمک می‌کند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل روش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن شکم، لگن و قفسه سینه باشند. در بسیاری از موارد، مرحله سرطان تا پس از جراحی روده بزرگ به طور کامل مشخص نمی‌شود.

مراحل سرطان روده بزرگ را با اعداد رومی و از 0 تا IV نشان می‌دهند. کمترین عدد نشان‌دهنده این است که سرطان به پوشش داخلی روده بزرگ محدود شده است. در مرحله IV، سرطان به سایر نواحی بدن گسترش یافته است (متاستاز) و پیشرفته در نظر گرفته می‌شود. معجزه درمان سرطان روده در این است که بیماری را در مراحل ابتدایی تشخیص دهید.

تصویر روده کوچک و روده بزرگ روی یک دست که متعلق به یک پزشک است
پزشک بعد از مشخص کردن میزان پیشرفت سرطان، درمان مناسب را توصیه می‌کند.

درمان سرطان روده در زنان و مردان معمولا شامل جراحی است. سایر روش‌های درمانی مثل پرتو درمانی و شیمی درمانی هم ممکن است توصیه شوند.

1. جراحی

درمان سرطان روده در مراحل اولیه راحت‌تر است و معمولا با روش‌های کم تهاجمی  انجام می‌شود، مانند: برداشتن پولیپ در حین کولونوسکوپی (پلی‌پکتومی)، رزکسیون آندوسکوپی مخاط (برداشتن پولیپ‌های بزرگ و مقدار کمی از پوشش داخلی روده در حین کولونوسکوپی با استفاده از ابزارهای خاص) و جراحی لاپاراسکوپی (برای پولیپ‌هایی که با کولونوسکوپی قابل برداشتن نیستند). در لاپاراسکوپی، پزشک جراحی را از طریق ایجاد چند برش کوچک در دیواره شکم انجام می‌دهد و ممکن است از غدد لنفاوی ناحیه‌ای که سرطان در آن قرار دارد نمونه‌برداری کند.

اگر سرطان در مراحل پیشرفته‌تری قرار داشته باشد، جراح ممکن است راه‌کارهای دیگری مثل کولکتومی جزئی را برای درمان سرطان روده در مردان و زنان توصیه کند. در کولکتومی جزئی، جراح بخشی از روده بزرگ را که حاوی سرطان است و همچنین مقدار کمی از بافت طبیعی اطراف آن برمی‌دارد. سپس بخش‌های سالم روده را دوباره به هم وصل می‌کند. اگر امکان اتصال مجدد بخش‌های سالم روده وجود نداشته باشد، به استومی نیاز دارید. استومی به معنی شکافی است که در دیواره شکم ایجاد می‌شود تا مدفوع در کیسه‌ای که روی دهانه آن قرار دارد دفع شود. استومی می‌تواند موقتی یا دائمی باشد.

اگر سرطان بسیار پیشرفته باشد یا شما از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار نباشید، پزشک ممکن است جراحی برای رفع انسداد روده بزرگ را توصیه کند. این جراحی برای درمان سرطان انجام نمی‌شود، بلکه برای تسکین علائمی مثل درد و خونریزی است.

بیشتر بدانید: علائم سرطان روده در مردان چگونه است؟

2. شیمی درمانی

اگر سرطان در مراحل پیشرفته باشد یا به غدد لنفاوی گسترش یافته باشد، شیمی درمانی پس از جراحی انجام می‌شود. شیمی درمانی می‌تواند سلول‌های سرطانی باقیمانده در بدن را از بین ببرد و به کاهش خطر عود سرطان کمک کند. این روش درمانی همچنین ممکن است قبل از جراحی و برای کوچک کردن سرطان استفاده شود تا برداشتن بخش آسیب‌دیده روده آسان‌تر باشد.

3. پرتو درمانی

راه‌کار دیگری که برای درمان سرطان روده بزرگ پیشنهاد می‌شود، پرتو درمانی است. پرتو درمانی از منابع انرژی قدرتمند مانند اشعه ایکس و پروتون‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. ممکن است از این روش برای کوچک کردن سرطان قبل از جراحی استفاده شود. گاهی اوقات، پرتو درمانی با شیمی درمانی ترکیب می‌شود.

4. درمان دارویی هدفمند

همان‌طور که در مورد درمان سرطان روده کوچک گفتیم، درمان‌های دارویی هدفمند با تمرکز روی سلول‌های سرطانی باعث مرگ آن‌ها می‌شوند. معمولا از داروهای هدفمند در کنار شیمی درمانی برای افراد مبتلا به سرطان روده پیشرفته استفاده می‌شود.

5. ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک درمان دارویی است که توانایی سیستم ایمنی را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد و به درمان سرطان روده پیشرفته کمک می‌کند.

6. مراقبت حمایتی (تسکینی)

مراقبت حمایتی، یک روش تخصصی است که بر تسکین درد و سایر علائم سرطان تمرکز دارد و توسط تیمی از پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان آموزش دیده ارائه می‌شود. وقتی از مراقبت حمایتی همراه با سایر روش‌های درمانی استفاده می‌شود، افراد مبتلا به سرطان احساس بهتری دارند و بیشتر عمر می‌کنند.

اینفوگرافی درباره راه‌های درمان سرطان روده بزرگ
راه‌های مختلفی برای درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد، از جراحی گرفته تا مراقبت حمایتی.

سوالات متداول

چگونه سرطان روده کوچک تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص سرطان روده کوچک دشوار است. به همین دلیل، بیماران غالبا باید تحت تست‌های مختلف قرار گیرند، از جمله تست‌های تصویربرداری (مثل سی‌تی اسکن و MRI) و آندوسکوپی. گاهی اوقات، سرطان روده کوچک در مکانی قرار دارد که تشخیص آن با آزمایش‌های دیگر بسیار دشوار است. در این موارد، پزشک ممکن است جراحی را برای بررسی روده کوچک و ناحیه اطراف آن توصیه کند.

چه راه‌هایی برای تشخیص سرطان روده بزرگ وجود دارد؟

کولونوسکوپی رایج‌ترین راه برای تشخیص سرطان روده بزرگ است. گاهی اوقات، پزشک برای بررسی وضعیت سلامتی شما و همچنین کشف ماده شیمیایی تولید شده توسط سلول‌های سرطانی روده (آنتی‌ژن کارسینوامبریونیک یا CEA)، آزمایش خون تجویز می‌کند.

آیا درمان سرطان روده با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

درباره درمان سرطان روده با تغذیه و راه‌کارهای خانگی باید بگوییم که این روش‌ها سلول‌های سرطانی را از بین نمی‌برند، اما می‌توانند به کنترل عوارض ناشی از درمان و بهبود وضعیت سلامتی شما کمک کنند. برای مثال، با اصلاح رژیم غذایی خود می‌توانید بی‌اشتهایی و مشکلات گوارشی ناشی از شیمی درمانی را کنترل کنید.

آیا سرطان روده کشنده است؟

وقتی سرطان روده در مراحل ابتدایی تشخیص داده می‌شود، شانس بهبودی بیشتر است. اگر سرطان روده درمان نشود، به سایر نقاط بدن گسترس می‌یابد و طول عمر بیمار را کاهش می‌دهد.

هزینه درمان سرطان روده چقدر است؟

هزینه درمان به نوع روشی بستگی دارد که پزشک برای از بین بردن سلول‌های سرطانی توصیه می‌کند. گاهی اوقات، ممکن است به بیش از یک روش درمانی نیاز داشته باشید.

کلام پایانی درباره بهترین درمان سرطان روده

در بیماران مبتلا به سرطان روده، بعضی از سلول‌های روده کوچک یا روده بزرگ به طور غیرقابل کنترل تکثیر می‌شوند و با گذشت زمان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند. در صورت مشاهده علائمی مثل درد شدید شکم، حالت تهوع، استفراغ، مدفوع خون‌آلود و کاهش وزن ناخواسته، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. هر چقدر سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر است. اگر درباره جدیدترین درمان سرطان روده و سایر روش‌های کنترل این بیماری سوالی دارید، می‌توانید آن را از پزشکان سایت درمانکده بپرسید.

منابع: mayoclinic, mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها