علائم سرطان روده در مردان؛ آیا علائم این بیماری در مردان متفاوت است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیستم گوارش پیچیدگی‌های زیادی دارد و همین موضوع تشخیص علائم سرطان روده در مردان را دشوارتر می‌کند. سرطان روده بزرگ سومین دلیل اصلی مرگ و میز ناشی از سرطان در مردان و زنان ایالات‌متحده است. هر علائم و نشانه‌های سرطان روده در مردان و زنان مشترک است، اما مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که در سال 2022 حدود 80690 نفر به دلیل ابتلا به سرطان روده بزرگ جان خود را از دست دادند و درصد زیادی از این افراد مردان بالای 50 سال بودند. اما رایج‌ترین علائم سرطان روده بزرگ و کوچک در مردان چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علائم سرطان روده در مردان آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان روده در زنان چیست؟

علائم سرطان روده در مردان

سرطان روده معمولا به دو صورت سرطان روده بزرگ و سرطان روده کوچک در مردان ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که سرطان روده بزرگ شیوع بیشتری دارد و این نوع سرطان معمولا در مردان بالای 50 سال بیشتر ایجاد می‌شود. ازآنجایی‌که علائم انواع سرطان روده شباهت زیادی به هم دارند و از طرفی شبیه به سایر مشکلات گوارشی هستند، بهتر است در صورت تکرار علائم و طولانی شدن زمان درمان، حتما از یک متخصص برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر کمک بگیرید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین نشانه‌های سرطان روده در مردان آشنا شوید.

بیشتر بدانید: درمان سرطان روده چگونه است؟

علائم سرطان روده بزرگ مردان

سرطان روده بزرگ که به سرطان کولورکتال (colorectal) نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در مردان است. در این بخش می‌توانید با مهم‌ترین علائم سرطان روده بزرگ در مردان آشنا شوید.

بیشتر بدانید: سرطان روده کوچک چیست؟

اینفوگرافی علائم سرطان روده بزرگ در مردان
از رایج‌ترین علائم سرطان روده بزرگ در مردان می‌توان تغییر در مدفوع، درد شکم، نفخ، احساس پر بودن رودها و وجود خون در مدفوع اشاره کرد.

تغییر در مدفوع

فردی که مشکوک به سرطان روده بزرگ است، معمولا تغییراتی را در مدفوع خود تجربه می‌کند. این فرد ممکن است دچار یبوست یا اسهال مداوم شود. در اکثر مواقع مشکلات مربوط به دفع در افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا می‌شوند، موقتی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود. اما زمانی که این مشکلات به سرطان روده مربوط باشند، معمولا در طولانی مدت برطرف نمی‌شوند و گاهی شدت علائم نیز افزایش پیدا می‌کند.

درد شکم و نفخ

گرفتگی و درد شکم همراه با نفخ یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند به سرطان روده بزرگ در مردان مربوط باشد. افرادی مبتلا به این بیماری معمولا دردهای شکمی و نفخ‌های مکرر را تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: سرطان روده بزرگ کشنده است؟

تصویر فردی که دچار نفخ و شکم درد شده است.
نفخ شدید همراه با درد شکم که بدون هیچ دلیلی و به صورت مکرر اتفاق می‌افتد، از علائم سرطان روده بزرگ در مردان است.

احساس پری در روده‌ها

ابتلا به سرطان روده بزرگ موجب انسداد روده می‌شود و در این شرایط فرد حتی بعد از مدفوع احساس می‌کند که روده به‌طور کامل تخلیه نشده است. در این شرایط ممکن است درحالی‌که روده خالی است، شخص مدام به دستشویی برود و احساس کند که نیاز به دفع دارد.

وجود خون در مدفوع

دیدن خون در مدفوع می‌تواند ترسناک باشد، اما یکی از رایج‌ترین علائم سرطان روده در مردان وجود رگه‌های خون تازه در بافت مدفوع یا روی آن است. گاهی اوقات ممکن است مدفوع ظاهری تیره و قیری رنگ داشته باشد. به خاطر داشته باشید که مدفوع خونی در اکثر مواقع مربوط به هموروئید است که در این شرایط معمولا خون در اطراف مدفوع وجود دارد. در صورتی که به هموروئید مبتلا هستید، بهتر است برای درمان از یک پزشک متخصص گوارش کمک بگیرید.

کم‌خونی غیرقابل توضیح

کم‌خونی به معنای کمبود گلبول‌های قرمز خون است و موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها نیز می‌شود. یکی دیگر از علائم سرطان روده در مردان کم‌خونی است که بی‌دلیل و به صورت یک‌باره ایجاد می‌شود و سبب احساس خستگی و رنگ‌پریدگی می‌گردد.

کاهش وزن بی‌دلیل

کاهش وزن ناگهانی و غیرمنتظره یکی دیگر از نشانه‌های سرطان روده در مردان است. ممکن است کاهش وزن بدون هیچ دلیلی در عرض 6 ماه ایجاد شود. این مشکل معمولا در اثر مصرف بیشتر انرژی بدن توسط سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود و ازآنجایی‌که سیستم ایمنی بدن به سختی در حال مبارزه با سلول‌های سرطانی است، فرد دچار کاهش وزن می‌شود.

احساس خستگی

افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است احساس خستگی و ضعف دائمی را تجربه کنند. این احساس معمولا با استراحت برطرف نمی‌شود و فرد همیشه احساس ناتوانی می‌کند.

بیشتر بدانید: سرطان روده چیست؟

تصویر مردی که احساس خستگی می‌کند.
یکی از رایج‌ترین نشانه‌های سرطان روده در مردان احساس خستگی دائمی است که با استراحت بهبود پیدا نمی‌کند.

تنگی نفس

هنگامی که سرطان شروع به تخلیه انرژی از بدن می‌کند، فرد احساس خستگی را تجربه می‌کند. در این شرایط اکثر افراد علائمی همچون تنگی نفس را نیز تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است به سختی نفس بکشند و خیلی ساده از راه رفتن در یک مسافت کوتاه و یا خندیدن دچار تنگی نفس شوند.

حالت تهوع و استفراغ

اگر تومور رکتوم یا روده بزرگ را مسدود کند و مانع عبور مواد زائد، گاز و مواد جامد مدفوع از روده شود، فرد حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کند. این شرایط معمولا با نفخ شدید، درد شکم و یبوست همراه است.

درد لگن

درد در ناحیه لگن چندان از علائم رایج سرطان روده در مردان نیست، اما به هر حال عده زیادی از بیماران این درد را نیز در کنار سایر علائم مربوط به این بیماری تجربه می‌کنند.

علائم سرطان روده کوچک مردان

سرطان روده کوچک یکی دیگر از سرطان‌های مربوط به روده است که شیوع کمتری نسبت به سرطان روده بزرگ دارد. در بسیاری از مواقع علائم سرطان روده کوچک شباهت زیادی به سایر مشکلات گوارشی و حتی سرطان روده بزرگ دارد. به همین دلیل بهتر است با مشاهده علائم حتما از یک پزشک برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر کمک بگیرید. در ادامه می‌توانید با علائم سرطان روده باریک در مردان آشنا شوید.

اینفوگرافی علائم سرطان روده کوچک در مردان
از رایج‌ترین علائم سرطان روده کوچک می‌توان به وجود خون در مدفوع، سیاه شدن رنگ مدفوع، اسهال و همچنین کاهش وزن بی‌دلیل اشاره کرد.
  • وجود خون در مدفوع
  • سیاه شدن رنگ مدفوع
  • اسهال
  • احساس کردن یک توده در شکم
  • درد و گرفتگی در ناحیه شکم
  • کاهش بی‌دلیل وزن
  • دردهای شکمی همراه با تهوع و استفراغ

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم سرطان روده در مردان شباهت زیادی به مشکلات گوارشی دارد. نفخ شکم، یبوست و حتی اسهال و درد شکم آنقدرها عجیب به نظر نمی‌رسند که فرد به راحتی به سرطان روده فکر کند. با این حال اگر این علائم را به صورت مداوم و طولان مدت تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از با یک دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید برای بررسی دقیق مشکلات کمک بگیرید.

تصویر پزشکی که در حال معاینه روده بیمار است.
در صورتی که علائم گوارشی شما برای مدت طولانی بهبود پیدا نمی‌کند و مدام مشکلاتی نظیر اسهال، یبوست، نفخ و درد شکم را تجربه می‌کنید، بهتر است از یک متخصص گوارش کمک بگیرید.

سخن نهایی

علائم سرطان روده در مردان معمولا آن‌قدر شدید نیست که فرد بتواند به راحتی آن را از مشکلات رایج گوارشی تشخیص دهد. اما زمانی که این علائم برای مدت طولانی بهبود پیدا نکنند، ممکن است مشکلی جدی در بدن وجود داشته باشد. به‌طورکلی مصرف زیاد گوشت و غذاهای فرآوری شده در کنار تحرک کم، چاقی و داشتن سابقه بیماری در خانواده خطر ابتلا به این سرطان را در مردان افزایش می‌دهد. اگر از ازعلائم گوارشی مربوط به سرطان روده رنج می‌برید و یا در خانواده شما سابقه این بیماری وجود دارد، می‌توانید همین حالا با یکی از فوق تخصص گوارش در درمانکده صحبت کنید و در صورت نیاز درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

آیا نشانه‌های سرطان روده در مردان با زنان متفاوت است؟

حقیقت این است که علائم سرطان روده در مردان هیچ تفاوتی با زنان ندارد، اما معمولا شیوع این بیماری در مردان بیشتر است.

چه مردانی بیشتر به سرطان روده مبتلا می‌شوند؟

آمارها نشان می‌دهد که ابتلا به سرطان روده با سن بالای 50 سال، اضافه‌وزن، مصرف الکل و سیگار، رژیم غذایی نامناسب و کم فیبر و همچنین عوامل ژنتیکی ارتباط مستقیم دارد.

علائم سرطان روده در کودکان چیست؟

کودکانی که سابقه سرطان روده در خانواده‌ها وجود دارد، مستعد این بیماری هستند. از رایج‌ترین علائم سرطان روده در کودکان می‌توان به سرگیجه، کاهش اشتها، نامنظم بودن ضربان قلب، تنگی نفس و تهوع و استفراغ اشاره کرد.

منابع: medicalnewstoday، healthmatch، webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها