معاینه سینه ها

علت تغییر رنگ سینه در زنان به چه خاطر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تغییر رنگ سینه در زنان ممکن است به صورت موقتی و به دلایلی مثل تغییرات هورمونی، بارداری یا شیردهی ایجاد شود و یا اینکه شاهد تغییر اندازه و بافت نوک سینه باشید. گاهی اوقات هم ممکن است این تغییر رنگ به دلیل جراحی سینه، کاهش یا افزایش وزن و بالا رفتن سن به وجود بیاید. تمامی این مواردی که گفته شد، هیچ جای نگرانی ندارد. ولی گاهی اوقات ممکن است این تغییرات رنگ و علائم دیگری، نشان‌دهنده یک نوع بیماری‌های زمینه‌ای و یا مشکلات جدی‌تر در بدن باشد که نیاز به ارزیابی‌های بیشتر داشته باشد.

امروز در این مقاله از مجله درمانکده ما قصد داریم تا در مورد علت تغییر رنگ سینه در زنان و خطرات و عواملی که در این مورد تاثیرگذار هستند را با هم بررسی کنیم. چنانچه نیاز به راهنمایی‌های بیشتر و مشاوره‌های تخصصی‌تر داشته باشید، می‌توانید با پزشکان متخصص زنان و جراحان سینه در درمانکده در تماس باشید.

علل تغییر رنگ سینه در زنان چیست؟

علل تغییر رنگ سینه در زنان ممکن است در هر فردی بسته رنگ پوست، از صورتی کم‌رنگ تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد. اصلی‌ترین دلایل تغییر رنگ سینه این عوامل می‌توانند باشند:

  • تغییرات هورمونی (سیکل قاعدگی و یائسگی)
  • جراحی سینه
  • بارداری
  • شیردهی

البته لازم به ذکر است که با بازگشت هورمون‌ها بعد از اتمام بارداری یا دوران قاعدگی و… رنگ سینه به حالت عادی و طبیعی خود نزدیک‌تر می‌شود.

ولی گاهی اوقات ممکن است این تغییر رنگ، با علائم دیگری که در ادامه گفته شده است همراه باشد. در چنین مواردی فورا به پزشک متخصص سینه باید مراجعه کرد:

  • نوک سینه به رنگ قرمز یا بنفش تغییر پیدا کرده باشد
  • تغییر رنگ با خارش و یا نشتی همراه باشد
  • اندازه نوک سینه بزرگ‌تر از حالت عادی شده باشد

بیشتر بدانید: کیست سینه چیست؟

در ادامه مواردی که در هنگام معاینه سینه‌ها باید بدانید را معرفی کرده‌ایم:

 تصویر زنی که در حال معاینه کردن سینه‌هایش است.
علل تغییر رنگ سینه در زنان ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و هر کدام علائم خاص خودشان را داشته باشند.

بیشتر بدانید: عوارض داشتن سینه بزرگ چیست؟

1) تغییر سایز نوک سینه

در مورد تغییر سایز نوک سینه باید بدانید که در حالت عادی این اندازه می‌تواند بین 3 تا 6 سانتی‌متر باشد. ذکر این نکته هم مهم است که بدانید نوک سینه‌ها در مواردی که در ادامه گفته‌ایم، دچار تغییراتی باشد که همگی عادی هستند:

  • بلوغ
  • مراحل خاصی از سیکل قاعدگی
  • بارداری
  • شیردهی

در مواردی که تغییر سایز نوک سینه با علائم زیر همراه بود، هر چه سریع‌تر باید با پزشک‌تان صحبت کنید:

  • نوک یکی از سینه‌ها از لحاظ سایز با دیگر فرق می‌کند
  • بافت نوک سینه تغییر شکل داده باشد

بیشتر بدانید: بزرگ کردن سینه در خانه چگونه است؟

نکته مهم!

در نظر داشته باشید که بافت پوست نوک سینه در حالت عادی، صاف است. ولی برخی از افراد ممکن است در این ناحیه پوستی با حالت برآمدگی و جوش مانند داشته باشند که چیز خاصی نیست و نباید در موردش نگران باشید!

2) تغییر بافت نوک سینه

تغییر بافت نوک سینه، به وسیله غدد مونتگومری انجام می‌گیرد که در دوران بارداری و شیردهی بیشترین ترشحات خود را دارند. در این دوران ممکن است شاهد تغییرات بافت در نواحی اطراف پوست سینه‌ها باشید. در صورتی که با علائمی که در ادامه گفته شده است مواجه شدید، هرچه سریع‌تر با پزشک خود در تماس باشید:

  • احساس برخی تغییرات در بافت طبیعی نوک سینه (مثلا احساس کردید که پوست نواحی اطراف نوک سینه دون دون شده است)
  • زخم‌هایی در اطراف نوک سینه به وجود آمده باشد
  • پوست این نواحی به نسبت قبل ضخیم‌تر شده
  • شاهد قرمزی، داغی و یا تورم در این نواحی باشید

نکته مهم!

در صورت تغییر رنگ سینه در زنان و بروز علائمی که در بالا گفته شد، ممکن است بیمار دچار سرطان سینه التهابی یا بیماری پاژه نوک سینه شده باشد.

بیشتر بدانید: علائم سرطان سينه در زنان چیست؟

اینفوگرافی ساده از تغییرات بافت نوک سینه‌ها
با همین علائم ساده در تغییر بافت نوک سینه، می‌توان هر چه سریع‌تر به دنبال راه چاره مطمئن بود.

بیشتر بدانید: کاندوم زنانه چیست؟

3) برآمدگی روی نوک سینه‌ها

در حالت عادی با لمس کردن و یا قرار گرفتن در معرض سرما، نوک سینه‌ها حالت صاف و سفتی پیدا می‌کنند. در دوران بارداری ولی با ترشح غدد مونتگومری و آماده شدن سینه‌ها برای شیردهی، ممکن است نوک آنها کمی بزرگ‌تر شود و در برخی موارد به دلیل ترشحات و خارج نشدن‌ آنها، سینه‌ها دچار عفونت شوند. در بسیاری موارد این مشکل را با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و درمان‌های خانگی برطرف می‌شود.

اما گاهی برآمدگی روی نوک سینه‌ها ممکن است با دو علائم دیگری همراه باشد و نیاز به بررسی‌های تخصصی‌تر داشته باشد:

  • به وجود آمدن برخی برجستگی‌ و برآمدگی‌ها روی نوک سینه با وجود اینکه باردار نیستید
  • احساس وجود توده یا برآمدگی‌هایی که سفت هستند و در سینه تکان نمی‌خورند

4) زیاد شدن موهای زائد در اطراف سینه

داشتن چند تار مو در نواحی اطراف سینه کاملا طبیعی است و ممکن است به خاطر کیست‌های تخمدان و یا مشکلات هورمونی به وجود آمده باشند. ولی اگر به همراه تغییر رنگ سینه در زنان با علائم زیر هم مواجه شدید، باید به دکتر زنان خود مراجعه کنید:

  • رشد موهای زائد در این ناحیه در مقایسه با قبل چند برابر شده
  • به همراه تغییر رنگ و رشد موهای زائد، شاهد افزایش وزن، پریودهای نامنظم و جوش‌های زیاد می‌شوید
  • در نوک سینه ترشحات زیاد شده باشد (داشتن ترشح از سینه موضوعی عادی نیست، ولی در برخی موارد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی یا بارداری باشد)

انواع رنگ نوک سینه در زنان

رنگ نوک سینه در زنان می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این رنگ‌ها می‌تواند بین صورتی تا قهوه‌ای تیره باشد که کاملا طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این رنگ ممکن است به خاطر نوسانات هورمونی در بدن و در دوران بارداری یا شیردهی تغییر کند. مثلا زنانی که در شرف بارداری هستند، ممکن شاهد تیره‌تر شدن نوک سینه‌هایشان شوند و در پایان بارداری، ممکن است به حالت عادی تغییر رنگ دهد.

بیشتر بدانید: شایع ترین سرطان در زنان چیست؟

 تصویری از انواع رنگ‌های نوک سینه
گاهی اوقات به خاطر برخی تغییرات هورمونی شاهد تغییر رنگ در سینه‌ها خواهید بود.‌

عوامل موثر بر تغییر رنگ سینه در زنان

از جمله عوامل موثر و خطرات تغییر رنگ سینه در زنان، می‌توان به عواملی که در جدول زیر گفته شده، اشاره کرد:

بارداریدر دوران بارداری بدن با تولید استروژن و پروژسترون بیشتر به سینه‌ها کمک می‌کند تا شیر برای نوزاد تولید کنند. این ترشحات هورمونی موجب تغییر رنگ در سینه‌ها می‌شود و بافتی نرم و متورم پیدا می‌کنند و ممکن است نوک‌ها هم از حالت عادی تیره‌تر شود.
سرطان سینهبا ابتلا به سرطان سینه، تغییرات متعددی در سینه‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است شاهد بافتی تیره در آنها شوید که هر چه سریع‌تر باید با پزشک خود در این مورد مشورت کرد.
شیردهیبه دلیل نوسانات هورمونی در دوران بارداری، ممکن است شاهد تغییر رنگ نوک سینه‌ها شوید. البته با گذشت زمان این رنگ به حالت عادی تغییر پیدا می‌کند و هیچ جای نگرانی نیست.
استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداریبرخی از انواع قرص‌های پیشگیری از بارداری حاوی هورمون‌های مصنوعی استروژن و پروژسترون برای کنترل چرخه قاعدگی است که علاوه بر جلوگیری از بارداری، می‌تواند تاثیراتی مشابه هورمون‌های طبیعی داشته باشد. افزایش سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث تیره شدن نوک سینه‌ها می‌شود که با قطع مصرف آنها سینه به حالت عادی تغییر می‌دهد.
بلوغبا نزدیک شدن به دوران بلوغ و در نتیجه نوسانات هورمونی و بالا رفتن سطح استروژن در بدن و رشد سینه‌ها، ممکن است فرزندتان سینه‌هایی تیره‌تر و برجسته‌تر از قبل داشته باشد.
قاعدگیبا نزدیک شدن به دوران قاعدگی به دلیل نوسانات هورمون‌ها و افزایش سطح استروژن و پروژسترون در روزهای 12 تا 14 که باعث آزاد شدن تخمک می‌شود ممکن است شاهد تغییر رنگ نوک سینه‌ها و دردناک شدن‌شان باشید.
رشد مو در اطراف نوک سینهموهای اطراف نوک سینه ممکن است بسیار تیره باشند و موجب شوند که احساس کنید نوک سینه‌ها تغییر رنگ پیدا کرده که معمولاً نگران کننده نیستند، به خصوص اگر به طور طبیعی موهای بدن‌تان زیاد باشد.

چه زمانی در مورد تغییر رنگ سینه در زنان باید به پزشک مراجعه کرد؟

با در نظر گرفتن تمامی مواردی که در مقاله گفته شد، در صورت مواجه شدن با علائم زیر، خیلی سریع با پزشک‌تان در تماس باشید:

  • حساس شدن بیش از حد نوک سینه‌ها
  • خارش
  • داشتن درد بدون هیچ علت خاصی
  • به داخل کشیده شدن نوک سینه‌ها
  • ترشحات بیش از حد و در رنگ‌های مثل قهوه‌ای، سبز یا شیری رنگ
  • متورم شدن سینه‌ها
  • احساس تغییر بافت در پوست اطراف نوک سینه
  • صاف شدن و تغییر سایز نوک سینه‌ها

بیشتر بخوانید : مزایای هورمون درمانی در یائسگی

 تصویر پزشک و زنی که در حال معاینه است
با در نظر گرفتن تمامی علائم و آگاهی داشتن نسبت به تغییرات در سینه‌ها، می‌توان از مشکلات و بسیاری از بیماری‌ها غلبه کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به صورت کامل به تمامی عواملی که در تغییر رنگ سینه در زنان منجر می‌شوند اشاره کردیم. نوک سینه‌ها از نظر اندازه، شکل، رنگ و بافت متفاوت هستند و هر کسی با معاینه درست و اصولی، باید به نوع  سینه‌ها و تمامی تغییراتی که در آینده ممکن است با آن مواجه شود آَشنایی داشته باشد. احساس هرگونه تغییرات ناگهانی در ظاهر سینه‌ها باید به سرعت بررسی شود و با پزشک متخصص سرطان سینه و دکتر زنان آنلاین مشورت شود. در برخی موارد هم ممکن سایر مسائلی مثل رشد بیش از حد مو، نشتی بی‌دلیل از نوک سینه‌ها، عقب رفتن ناگهانی یا وارونگی نوک سینه‌ها هم ارزیابی شود. البته در بسیاری از موارد مواجه شدن با این علائم ممکن است بسته به تغییرات هورمونی، بارداری یا افزایش سن طبیعی باشد، اما در برخی موارد هم می‌تواند نشانه‌ای از شرایط خاص یا بیماری‌های خطرناک همراه باشد.

بیشتر بدانید: لیفت سینه چیست؟

اگر شما هم تجربه‌ای مشابه دارید و یا نکاتی در این مورد می‌دانید که در این مقاله به آنها اشاره نشده است؛ حتما در انتهای همین مقاله برای ما بنویسید تا دیگران هم از تجارب شما نهایت استفاده را ببرند.

سوالات متداول

چه هورمونی باعث تغییرات نوک سینه می‌شود؟

هورمون‌های استروژن اصلی‌ترین مسئول تغییرات نوک سینه به شمار می‌آیند.

سینه‌ها تا چه زمانی به طور کامل رشد می‌کنند؟

به طور کلی سینه‌ها از بین سنین 8 تا 13 سالگی شروع به رشد می‌کنند و این رشد تا سن 17 تا 18 سالگی ادامه خواهد داشت. ولی در برخی موارد هم ممکن است این رشد تا اوایل دهه 20 هم ادامه داشته باشد.

روش‌های درمانی موثر برای درمان درد نوک سینه چیست؟

انتخاب شیوه درمانی برای درمان نوک سینه بسته به نوع بیماری و نوع درد متفاوت است. از جمله رایج‌ترین گزینه‌های درمانی استفاده از کرم‌های ضد التهاب یا ضد آلرژی، استفاده از سوتین‌های ورزشی و لباس‌های نخی مناسب برای کاهش حساسیت نوک سینه‌ها، استفاده از مسکن برای بهبود درد نوک سینه ناشی از تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی می‌توان اشاره کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها