بازسازی سینه پس از سرطان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان سینه یک بیماری شایع دربین زنان است که طبق آمار انجام گرفته، از بین هر 8 زن یک نفر به این بیماری مبتلا شده و از جهت شیوع، رتبه دوم را بعد از سرطان پوست به خود اختصاص داده است. بیماری سرطان سینه علاوه بر زنان، مردان را نیز مبتلا می‌کند اما درصد ابتلا مردان به سرطان سینه نسبت به زنان کم‌‎تر است. سرطان سینه به علت اختلال در رشد و کنترل سلول‌ها و تغییراتی در سلول‌های DNA سینه به‌وجود می‌آید. با پیشرفت علم، میزان درمان این بیماری بسیار بالا رفته و میزان مرگ و میر افراد مبتلا به شدت کاهش یافته است. درمان این بیماری با توجه به شرایط فرد بیمار متفاوت است به همین علت چند نوع درمان وجود دارد. گاهی اوقات برای درمان بیماری و از بین بردن غده‌ها و سلول‌های سرطانی، سینه فرد بیمار به‌طور کلی برداشته شده و یا تخلیه می‌شود. این افراد معمولا بعد از درمان تصمیم به ماستکتومی می‌گیرند. در مواردی نیز عمل ترمیم سینه در همان زمان عمل درمانی برداشتن سینه و بلافاصله پس از برداشتن آن انجام می‌شود. این عمل تاثیر به‌سزایی در بازگشت روحیه و اعتماد به‌نفس فرد بیمار دارد زیرا مشاهده عدم تقارن و تعادل سینه‌‎ها حس نارضایتی در فرد بیمار به‌‎وجود می‌‎آورد. برای اطلاعات بیشتر با مجله درمانکده همراه باشید.

ماستکتومی چیست؟

هنگامی که بیمار تحت عمل ماستکتومی قرار گرفته است، یعنی تمام سینه در طی عمل جراحی و برای درمان برداشته شده است، پستانی جدید برای فرد بیمار توسط متخصص و جراح پستان ایجاد می‌شود. پستان جدید با استفاده از قسمت‌های عضلانی بدن بیمار مانند باسن، شکم و ران و یا پروتز ساخته می‌شود. زمان انجام این بیماری با توجه به نوع و مقدار بیماری و هم‌چنین بر اساس نظر پزشک معالج متفاوت است. همان‌طور که پیش‎‎تر نیز اشاره کردیم، گاه این عمل همراه با عمل ماستکتومی انجام می‌‎شود و گاه نیز پس از مدتی زمانی این عمل انجام می‌شود. تشخیص زمان انجام این عمل به برخی عوامل بستگی دارد. این عوامل شامل:

  • شدت و سطح بیماری
  • نوع بافت سینه بیمار
  • تحت روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار گرفتن یا نگرفتن
  • در انتها نظر و صلاحدید پزشک معالج در رابطه با زمان انجام این عمل

عمل بازسازی سینه پس از ماستکتومی برای برخی از افراد راحتی بیشتری به همراه دارد زیرا سختی هر یک از این عمل‌ها و نیاز به بستری بود در یک عمل خلاصه شده و بهتر می‌توان از آن مراقبت کرد. در انجام این عمل لازم است به تمامی ابعاد آن توجه کرد. بعد از عمل بازسازی سینه، لازم است بیمار چندین بار مورد معاینه قرار گرفته و از روند بهبود سینه اطمینان حاصل کند. 

عمل بازسازی سینه روش‌‎های متفاوتی دارد که هر یک از این روش‌ها می‌‎تواند برای فردی مناسب و برای فرد دیگری نامناسب باشد. 

بیشتر بدانید: علت داشتن سینه‌های بزرگ چیست؟

آلت: تصویری از حین انجام عمل بازسازی سینه
کپشن: تصویری که نشان می دهد خانمی کاندیدای انجام این عمل در حین عمل با باز شدن قسمتی از سینه توسط برشی کوتاه و بعد از انجام عمل به حالت طبیعی و زیبایی خود بر می گردد.

انواع روش‌های بازسازی سینه بعد از سرطان

همان‌طور که گفته شد عمل ماستکتومی روش‌‎های متفاوتی دارد که هر یک از این روش‌ها با توجه به شرایط فرد بیمار و نظر پزشک معالج انجام می‌‎شود. رضایت یک فرد از انجام یک روش دلیل بر مناسب بودن آن روش برای فرد دیگر، با شرایط مشابه نیست. از آن‌‎جا که انجام این عمل تاثیر فراوانی در روحیه فرد بیمار دارد، دو نوع اصلی و کاربردی برای بازسازی سینه بعد از سرطان وجود دارد. 

  1. روش پروتز یا ایمپلنت: برای جایگزینی تمام یا بخشی از سینه استفاده می‌شود. در این روش یک بادکنک سیلیکونی پر از ژل یا آب نمک قراره داده و شکل سینه دوباره بازگردانده می‌شود. قرار دادن سیلیکون در سینه برای افرادی که پرتودرمانی بر روی قفسه سینه انجام داده‌‎اند به علت ازبین رفتن حالت ارتجاعی پوست امکان‌‎پذیر نیست.
  2. جراحی فلپ پوستی یا اتوپلاستی:  در این روش از قسمتی از بدن مانند ران، باسن، شکم یا بخش ماهیچه‌ای بدن برای بازسازی سینه استفاده می‌شود. این روش احساس طبیعی‌‎تری در فرد ایجاد می‌‎کند اما عمل طولانی‌‎تری نسبت به جایگذاری پروتز است.

این دو روش، روش‌‎هایی هستند که در بازسازی سینه بیشتر انجام می‌شوند، اما روش دیگری نیز وجود دارد که این روش ترکیبی از دو روش بالا است، یعنی هم از پروتز و هم از بافت بدن در عمل بازسازی سینه استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: ماساژ سینه چگونه انجام دهیم؟

اینفوگرافیکی از انواع روش های بازسازی سینه
تصویری است که در ابتدا روش اول پروتز سینه کمک به پرکنندگی حجم از دست رفته سینه می شود که پروتز یک شی سیلیکونی سفید رنگ که به شکل اشکی و دایره نیز وجود دارد.

جراحی و ترمیم پستان بعد از ماستکتومی

بعد از عمل ماستکتومی و برداشتن کامل پستان، می‌‎توان بلافاصله یا پس از گذشت مدت زمانی، جراحی ترمیمی و بازسازی سینه را به یکی از روش‌های مناسب انجام داد. اغلب زنان پس از انجام عمل ماستکتومی احساسی بسیار ناخوشایند همراه با غم، استرس و اضطراب دارند که علت آن از دست دادن جزئی از بدن است که تاثیر مستقیمی در اعتماد به‌نفس آنان دارد. جرای ترمیمی تا حد زیادی توانایی از بین بردن احساسات منفی و تقویت اعتماد به‌نفس در این افراد را دارد. انجام عمل ترمیم گزینه خوبی برای بازگرداندن فرم سینه است اما این عمل نمی‌‎تواند حس قبلی پستان و نوک آن را ایجاد کند. باز گذشت مدت زمانی از عمل ترمیمی پستان، پوست نسبت به لمس حساس می‌شود اما آن حس یک سینه طبیعی را نمی‌‎تواند داشته باشد.

بیشتر بدانید: لیفت سینه چیست؟

پروتز سینه بعد از سرطان سینه

بعد از ابتلا به سرطان و انجام عمل‌های درمانی، برخی از افرادی که تصمیم بر ترمیم بافت سینه و انجام عمل‌‎های ترمیمی می‌گیرند قادر به انجام عمل به روش استفاده از بافت طبیعی بدن نیستند و انتخاب آ‌‎ن‌ها استفاده از پروتز است. پروتز انواع متفاوتی دارد برخی از آن‌ها برای استفاده خارجی هستند و مدام نیاز به شستشو و جایگذاری در محل مناسب هستند، این پروتزها برای کسانی است که قصد انجام عمل جراحی نداشته و صرفا ترجیح می‌‎دهند لباس‌‎هایی که استفاده می‌کنند ظاهر مناسبی به خود بگیرند. نوع دیگر از پروتز، پروتزهایی است که از جنس سیلیکونی بوده و درون آن‌ها محلول آب و نمک یا ژل قرار گرفته و با انجام عمل جراحی درون سینه جای می‎گیرند. پروتز سینه تنها مورد استفاده افرادی که دچار سرطان سینه شده و در پی آن سینه برداشته شده است قرار نمی‌گیرد، بلکه افرادی که دچار مشکل کوچکی سینه و یا عدم هماهنگی دو سینه با یکدیگر هستد نیز گاه به سراغ پروتز سینه رفته و این عمل را برای رفع مشکل خود انتخاب می‌کنند.

بیشتر بدانید: كيست سينه چیست؟

تصویری از پروتز سینه
پروتز سینه انواع مختلفی دارد از جنس سیلیکون است و به رنگ سفید که حجم قابل توجهی از سینه را به خود اختصاص می دهد.

عوارض بازسازی سینه

عمل  بازسازی سینه برای افرادی که دچار سرطان سینه شده‌‎اند بسیار توصیه می‌شود زیرا روحیه و اعتماد به‌نفس افرادی که این عمل را انجام داده‌‎اند بسیار بالاتر از افرادی‎ است که از انجام این عمل خودداری کرده‌‎اند. اما این عمل هم مانند بسیاری از عمل‌های جراحی دیگر دارای عوارضی است که با تحت نظر پزشک بودن و مراقبت ویژه می‌توان به خوبی از آن عبور کرد. از جمله عوارضی که ممکن است بعد از ماستکتومی ظهور پیدا کند موارد زیر است:

  • لخته شدن خون: پس از انجام جراحی احتمال لخته شدن خون در پاها و حتی گاهی در ریه‌ها وجود دارد که پیشگیری از آن اغلب توسط پزشک انجام می‌شود.
  • خرابی فلپ: پس از قرار دادن بافتی از بدن درون سینه ممکن است آن بافت به علت عدم خون‌رسانی درست بمیرد، که در این صورت باید دوباره به منبع جدید خون متصل شود.
  • از دست دادن حساسیت: بعد از عمل جراحی، سینه عمل شده دیگر آن حس اولیه را ندارد و ممکن است تا مدت‌ها بی‌حس بوده حس سوزن سوزن شده داشته باشد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و در صورت لزوم به صورت حضوری به دکتر زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان سینه چیست؟

اینفوگرافیک عوارض بازسازی سینه

سوالات متداول

آیا پروتز سینه بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد؟

با توجه به جنس و نوع پروتز قرار گرفته شده در سینه، برخی از آن‌‎ها پس از چندین سال نیاز به تعویض دارند.

آیا بعد از پروتز سینه شیردهی  امکان‌پذیر است؟

بله. برای کسانی که صرفا به علت اصلاح فرم از پروتز استفاده می‌کنند امکان شیردهی وجود دارد و برای افرادی که در اثر بیماری مقداری از بافت سینه آن‌‏‎ها برداشته شده است نیاز به نظر پزشک است.

جمع‌بندی کلی

ماستکتومی در افرادی که در اثر بیماری سرطان سینه، ناچار به برداشتن کل سینه یا مقداری از آن شده‌اند، بسیار مفید بوده و حس اعتماد به‌نفس بالایی به بیمار می‌دهد. بازسازی سینه دو نوع کاربردی دارد که مانند سایر جراحی‌ها عوارضی نیز دارد که با توجه و رسیدگی پزشک، می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها