آزمایش تیروئید چیست؟ با انواع و تفسیر نتیجه آن آشنا شوید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تیروئید غده کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد و مسئول تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن مانند متابولیسم، تولید انرژی و خلق و خو است. این غده 2 ورمون اصلی تولید می‌کند: تری‌یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4). چنانچه تیروئید به اندازه کافی این هورمون‌ها را تولید نکند، علائمی مانند افزایش وزن، کمبود انرژی و افسردگی را تجربه می‌کنید که از «کم‌کاری تیروئید» ناشی می‌شود. اما اگر بیش از حد هورمون بسازد، به «پرکاری تیروئید» مبتلا می‌شوید که با کاهش وزن، اضطراب و تپش قلب همراه است. پزشکان از آزمایش تیروئید که یک نوع آزمایش خون است برای بررسی عملکرد این غده استفاده می‌کنند. در مقاله‌ امروز مجله درمانکده برای شما توضیح می‎‌دهیم که آزمایش تیروئید چیست و چگونه تفسیر می‌شود. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

انواع آزمایش تیروئید

در آزمایش تیروئید یک یا چند مورد از موارد زیر اندازه‌گیری می‌شود:

اینفوگرافی درباره انواع آزمایش تیروئید
برای بررسی عملکرد غده تیروئید آزمایش‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن TSH است.

بیشتر بدانید: آزمایش T3 چیست؟

1. هورمون محرک تیروئید (TSH)

اگر هدف از آزمایش خون اندازه‌گیری هورمون محرک تیروئید باشد، به آزمایش تیروئید به انگلیسی TSH می‌گویند. TSH هورمونی است که از غده‌ هیپوفیز مغز ترشح می‌شود و برای غده تیروئید به‌ عنوان پیام‌رسان عمل می‌کند. اتفاقی که می‌افتد این است که:

  • بدن به طور مداوم سطح هورمون تیروئید را کنترل می‌کند.
  • اگر مقدار هورمون پایین باشد، هیپوفیز TSH آزاد می‌کند.  TSHبه تیروئید می‌گوید که تولید هورمون را افزایش دهد.
  • در صورتی که مقدار هورمون بالا باشد، هیپوفیز TSH کمتری آزاد می‌کند. این به تیروئید سیگنال می‌دهد که تولید هورمون را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: بیماری ندول تیروئید چست؟

تصویر شماتیک از یک انسان که غده تیروئید در جلوی گردن او دیده می‌شود
TSH تولید هورمون‌های تیروئید را تنظیم می‌کند.

2. تری‌یدوتیرونین (T3)

T3 هورمون فعال تیروئید است. این هورمون به سلول‌های شما اعلام می‌کند که در کنار سایر عملکردهای خود، انرژی بیشتری تولید کنند. تیروئید مقداری T3 تولید می‌کند، اما در سایر بافت‌ها هم T4 می‌تواند به T3 تبدیل ‌شود. مقدار زیادی از T3 به پروتئین‌ متصل است و به همین دلیل بدن نمی‌تواند از آن به سرعت استفاده کند. آزمایش تیروئید T3 را به سه روش مختلف اندازه گیری می‌کند:

  • T3 کل (total T3): کل تری‌یدوتیرونین موجود در خون (آزاد و متصل به پروتئین) را اندازه می‌گیرد.
  • T3 آزاد (free T3): این آزمایش هورمونی را اندازه می‌گیرد که به پروتئین متصل نیست و بافت‌های بدن می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • T3 معکوس (reverse T3): شکل غیرفعال T3 را اندازه می‌گیرد که به گیرنده‌های تیروئید متصل می‌شود اما نمی‌تواند آن‌ها را فعال کند.

هنگامی که T3 معکوس گیرنده‌های تیروئید را اشغال می‌کند، T3 آزاد نمی‌تواند به آن‌ها متصل شود که این به کم‌کاری تیروئید منجر می‌شود. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که بدن به دلیل گرسنگی یا بیماری شدید تلاش می‌کند انرژی ذخیره کند.

بیشتر بدانید: هدف آزمایش یا تست TSI چیست؟

3. تیروکسین (T4)

T4 به عنوان هورمون ذخیره عمل می‌کند و هر زمان که لازم باشد توسط بدن به T3 تبدیل می‌شود. از آزمایش T4 برای اندازه‌گیری 2 مورد زیر استفاده می‌شود:

  • T4 کل (total T4): کل تیروکسین موجود در خون (آزاد و متصل به پروتئین) را اندازه‌گیری می‌کند.
  • T4 آزاد (free T4): مقدار تیروکسینی را نشان می‌دهد که به پروتئین متصل نیست و بافت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

بیشتر بدانید: تیروئید پرکار و هرآنچه که باید بدانید!

4. تیروگلوبولین (Tg)

تیروگلوبولین پروتئینی است که توسط غده تیروئید ساخته می‌شود. پزشکان از Tg به عنوان نشانگر تومور برای کمک به بررسی روند درمان سرطان تیروئید استفاده می‌کنند. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا درمان سرطان موثر بوده است یا خیر. بر اساس تحقیقات، تنها 4 درصد افرادی که سطح Tg آن‌ها کمتر از 1 است، پس از پنج سال شاهد عود سرطان خواهند بود.

5. آنتی‌بادی‌های تیروئید

بعضی از اختلالات تیروئید از بیماری‌های خودایمنی ناشی می‌شوند. در این بیماری‌ها، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم تیروئید حمله می‌کند. سه آنتی‌بادی زیر با بیماری خودایمنی تیروئید مرتبط هستند:

  • آنتی‌بادی‌های پراکسیداز تیروئید (TPOAb): این آنتی‌بادی در 95 درصد افراد مبتلا به هاشیموتو (کم‌کاری تیروئید خودایمنی) و حدود 70 درصد افراد مبتلا به بیماری گریوز (پرکاری تیروئید خودایمنی) کشف می‌شود. در تیروئیدیت پس از زایمان هم افزایش TPOAb دیده می‌شود.
  • آنتی‌بادی‌های گیرنده هورمون محرک تیروئید (TRAb): TRAb  این آنتی‌بادی در 90 درصد موارد ابتلا به بیماری گریوز و 10 درصد موارد ابتلا به هاشیموتو یافت می‌شود. با انجام این آزمایش تیروئید در بارداری، پزشک می‌تواند خطر ابتلای نوزاد به بیماری گریوز یا پرکاری تیروئید را مشخص کند.
  • آنتی‌بادی‌های تیروگلوبولین (TgAb): از هر چهار فرد مبتلا به سرطان تیروئید یک نفر TgAb بالا دارد. این آنتی‌بادی در 80 درصد افراد مبتلا به هاشیموتو و 50 تا 70 درصد افراد مبتلا به بیماری گریوز شناسایی شده است.

بیشتر بدانید: سرطان تیروئید کشنده است؟

6. پروتئین‌های متصل‌شونده به هورمون تیروئید

اندازه‌گیری پروتئین‌های متصل‌شونده به T3 و T4 به پزشک کمک می‌کند که مشکلات تیروئید را در افرادی که غدد آن‌ها هنوز به طور طبیعی کار می‌کنند پیدا کند. سه آزمایش رایج عبارتند از:

  • گلوبولین متصل‌شونده به تیروئید (TBG): سطح پروتئین حمل‌کننده هورمون‌های تیروئید را در خون اندازه می‌گیرد.
  • آزمایش T3RU: درصد TBG را در یک نمونه خون نشان می‌دهد.
  • شاخص تیروکسین آزاد (FTI): یک روش قدیمی است که از ضرب کردن T4 کل در T3RU برای بررسی عملکرد تیروئید استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: علائم تیروئید کم کار چیست؟

نحوه آماده شدن برای آزمایش تیروئید

بهترین زمان آزمایش تیروئید، ساعات اولیه روز است. برای آزمایش تیروئید ناشتا بودن نیاز نیست. اما اگر پزشک آزمایش‌های دیگری هم برای شما درخواست داده باشد، ممکن است لازم باشد چند ساعت ناشتا باشید. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از خون‌گیری، لیست‌ داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا کارکنان آزمایشگاه قرار دهید. همچنین در صورت باردار بودن، این موضوع را با آن‌ها در میان بگذارید. بعضی از داروها و همچنین بارداری ممکن است روی نتیجه آزمایش شما تاثیر بگذارند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر غدد آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص غدد مراجعه کنید.

مردی که در مطب با پزشک درباره آزمایش تیروئید صحبت می‌کند
در مورد نحوه آماده شدن برای آزمایش تیروئید با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش قند خون چیست و چرا ضروری است؟

تفسیر آزمایش تیروئید

اندازه‌گیری هورمون محرک تیروئید یا TSH نقش مهمی در بررسی تست عملکرد غده تیروئید دارد. در کنار نتیجه تست T3 آزاد و T4 آزاد و آزمایش TSH می‌تواند علت مشکل تیروئید را نشان دهد.

سطح نرمال TSH می‌تواند از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد، اما معمولا بین 0/4 تا 4 واحد بین‌المللی میلی به ازای هر لیتر خون (mIU/L) نرمال در نظر گرفته می‌شود. افزایش TSH نشان‌دهنده کم‌کاری تیروئید است و کاهش آن از پرکاری تیروئید ناشی می‌شود.

بیشتر بدانید: عمل تیروئیدکتومی چیست؟

پزشک از طریق مقایسه TSH با مقادیر T4، می‌تواند با دقت بیشتری مشکل تیروئید را پیدا کند:

  • TSH طبیعی+ T4 طبیعی: عملکرد طبیعی تیروئید
  • TSH بالا+ T4 طبیعی: ممکن است در معرض خطر کم‌کاری تیروئید باشید
  • TSH پایین+ T4 بالا: پرکاری تیروئید
  • TSH بالا+ T4 پایین: کم‌کاری تیروئید
  • TSH پایین+ T4 پایین: کاهش عملکرد تیروئید از مشکل دیگری مانند اختلال عملکرد غده هیپوفیز ناشی شده است

بیشتر بدانید: علائم تیروئید در زنان چیست؟

اینفوگرافی درباره تفسیر آزمایش تیروئید
پزشک با آزمایش TSH و T4 اطلاعات ارزشمندی درباره عملکرد غده تیروئید کسب می‌کند.

بیشتر بدانید: آیا تیروئید خطرناک است؟

بررسی نتیجه تست TSH در کنار تست T3 هم به تشخیص بیماری کمک می‌کند:

  • T3 پایین+ TSH بالا: کاهش عملکرد تیروئید
  • T3 بالا+ TSH پایین: پرکاری تیروئید

کلام پایانی درباره آزمایش تیروئید

تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید پیچیده است و می‌تواند گیج‌کننده باشد. به همین دلیل، بهتر است برای تفسیر آن با پزشک مشورت کنید. اگر می‌خواهید از فوق متخصص غدد وقت بگیرید یا برای تفسیر آنلاین آزمایش تیروئید به کمک نیاز دارید، به سایت درمانکده مراجعه کنید. در درمانکده هم امکان تعیین وقت حضوری و هم امکان مشاوره آنلاین فراهم شده است.

بیشتر بدانید: آزمایش T4 ؛ کاربرد، نحوه انجام و نتایج آزمایش

سوالات متداول

آزمایش تیروئید چگونه انجام میشود؟

آزمایش تیروئید یک نوع آزمایش خون است که روی نمونه خون وریدی انجام می‌شود.

قبل آزمایش تیروئید چی نخوریم؟

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که الکل، غذاهای فرآوری‌شده، غذاهای پرچرب و غذاهایی که حاوی قند زیادی هستند (مثل آبمیوه و نان سفید) روی نتیجه تست تاثیر دارند. اگر از لووتیروکسین (داروی کم‌کاری تیروئید) یا سایر داروها استفاده می‌کنید، در مورد نحوه مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

آیا کافئین می‌تواند سطح TSH را تغییر دهد؟

بله. چون کافئین جذب داروی لووتیروکسین را کاهش می‌دهد که این می‌تواند سطح T4 را پایین بیاورد.

آیا انجام آزمایش تیروئید در زمان قاعدگی روی نتیجه تست تاثیر دارد؟

در حال حاضر، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد قاعدگی بتواند روی نتیجه تست تیروئید تاثیر بگذارد. با این حال، بهتر است همیشه این آزمایش را در شرایط یکسان انجام دهید.

آزمایش تیروئید نوزاد در چه زمانی انجام می‌شود؟

غربالگری تیروئید نوزاد از نظر ابتلا به کم‌کاری تیروئید از روز سوم تا پنجم پس از تولد و با نمونه‌گیری از پاشنه پا انجام می‌شود. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد این تست را بعد از یک هفته تکرار کنید.

به غیر از آزمایش خون، از چه روش‌ دیگری برای بررسی عملکرد تیروئید استفاده می‌شود؟

اگر جواب آزمایش تیروئید غیرطبیعی باشد، پزشک ممکن است تست‌های دیگری مثل سونوگرافی یا نمونه‌برداری از بافت تیروئید را توصیه کند.

منابع: verywellhealth, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها