شربت برم هگزین چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شربت برم هگزین یک نوع داروی موکولیتیک است که موکوس یا مخاط را تجزیه می‌کند تا راحت‌تر بتوانید آن را از ریه‌های خود پاک کنید. پزشکان معمولا از این دسته از داروها برای بیماری‌های ریه یا مشکلات دستگاه تنفس استفاده می‌کنند. موکوس یک ماده ژلاتینی و لغزنده است که توسط غشاهای مخاطی ریه تولید می‌شود و معمولا افراد مبتلا به مشکلات تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که شربت برم هگزین چیست، چگونه مصرف می‌شود و چه عوارضی دارد، پاسخ می‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

اطلاعات شناسنامه‌ای شربت برم هگزین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروبرم هگزین یک داروی موکولیتیک است که برای کاهش ویسکوزیته ترشحات مخاطی در راه هوایی استفاده می‌شود و به پاکسازی خلط کمک می‌کند.
نام دارواین دارو با نام برم هگزین (Bromhexine) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروBromhexine یک عامل موکولیتیک است که برای انواع بیماری‌های تنفسی مرتبط با افزایش ترشح مخاط استفاده می‌شود و به پاکسازی مخاط اضافی، بهبود تنفس و کاهش سرفه کمک می‌کند. Bromhexine در سال ۱۹۶۳ وارد بازار شد و به طور گسترده به عنوان یک داروی بدون نسخه در بسیاری از کشورها در دسترس مردم قرار گرفت.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروBromhexine یک داروی تایید شده است که محققان تحقیقات زیادی روی آن انجام داده‌اند.
فرمول شیمیاییC14H20Br2N2
ساختار دارو برم هگزین
داروهای هم گروهاکسپکتورانت، اکسپکتورانت کدئین و گایافنزین
فرم‌های موجود داروشربت، قرص و آمپول

نام برندهای شربت برم هگزین

این شربت با نام‌های تجاری مختلف از جمله بلتیل لیتو در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

موارد مصرف شربت برم هگزین

برم‌ هگزین‌ یک عامل موکولیتیک است که غلظت مخاط را کاهش می‌دهد. از این دارو برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت‌های دستگاه تنفس و سایر شرایطی استفاده می‌شود که با ترشح غیر طبیعی مخاط همراه هستند. Bromhexine به شما کمک می‌کند که آزادانه و راحت‌تر نفس بکشید.

یک مرد که سرفه می‌کند
برم‌ هگزین‌ با کاهش غلظت مخاط باعث می‌شود راحت‌تر نفس بکشید.

نحوه مصرف شربت برم هگزین

برای آگاهی از بهترین زمان مصرف شربت برم هگزین می‌توانید با پزشک مشورت کنید یا برچسب محصول را بخوانید. دوز دارو به وضعیت سلامتی و سن شما بستگی دارد. با این حال، اکثر بزرگسالان می‌توانند سه تا چهار بار در روز همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن از این شربت استفاده کنند. مصرف Bromhexine پس از خوردن غذا به جلوگیری از بروز عوارض گوارشی کمک می‌کند.

بدون توصیه پزشک، از این دارو برای بیش از ۱۴ روز استفاده نکنید. اگر علی‌رغم مصرف این شربت، علائم تنفسی شما بهبود پیدا نکرد، به پزشک مراجعه کنید تا مورد ارزیابی قرار بگیرید.

در صورتی که مصرف Bromhexine را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت بخورید. اما اگر زمان مصرف دوز بعدی دارو نزدیک بود، بهتر است از دوز فراموش‌شده صرف‌نظر کنید و نوبت بعدی دارو را در موعد مقرر بخورید. هرگز برای جبران، دوز دارو را ۲ برابر نکنید. چون این کار ممکن است به بروز عوارض جانبی جدی منجر شود.

بیشتر بخوانید:کاربرد قرص هیدروکسی زین

شایع‌ترین عوارض جانبی شربت برم هگزین

حتی بهترین شربت برم هگزین هم می‌تواند در بعضی از افراد عارضه ایجاد کند. مهم‌ترین عوارض این دارو عبارت‌اند از:

  • تحریک گوش
  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • مشکل در تنفس
  • بثورات پوستی
  • تعریق
  • عفونت دستگاه تنفس
  • عفونت گلو

بیشتر بخوانید:شربت تئوفیلین جی چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف این شربت

اینفوگرافی درباره عوارض شربت برم هگزین
مصرف برم‌ هگزین‌ ممکن است در بعضی از افراد به مشکلات گوارشی، سردرد، سرگیجه و… منجر شود.

داروی برم‌ هگزین‌ ممکن است عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند. اگر در حین مصرف آن با علائم غیر عادی مواجه شدید، حتما با مشاوره آنلاین دکتر آسم و ایمونولوژی مشورت و دکتر آسم و ایمونولوژی کنید.

موارد احتیاط پیش از مصرف

رعایت نکات زیر می‌تواند از شما در برابر عوارض شربت برم هگزین محافظت کند:

  • اگر به این شربت یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، درباره این موضوع با پزشک صحبت کنید. Bromhexine ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌توانند به بروز واکنش‌های آلرژیک جدی یا سایر مشکلات سلامتی منجر شوند.
  • فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. همچنین به پزشک بگویید که در آینده نزدیک قصد دارید از چه محصولاتی استفاده کنید.
  • سابقه ابتلا به زخم معده، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، آسم، سیستم ایمنی ضعیف (برای مثال، به دلیل شیمی‌درمانی یا ابتلا به ایدز) و علائم عفونت ریه (از جمله مشکلات تنفسی در هنگام استراحت، تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد و مخاط آغشته به خون) را به پزشک اطلاع دهید.

تداخلات دارویی شربت برم هگزین

Bromhexine ممکن است با بعضی از داروها، مکمل‌های غذایی یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد. در ادامه به نام بعضی از این داروها اشاره می‌کنیم:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • متفورمین
  • آتورواستاتین
  • آسپرین
  • کدئین
  • ایبوپروفن

فهرست فوق ممکن است تمام تداخلات Bromhexine را پوشش ندهد. بنابراین اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، لازم است قبل از مصرف Bromhexine درباره تداخل آن‌‌ها با یکدیگر با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:روش مصرف شربت ایمیونس

قیمت شربت برم هگزین

برم‌ هگزین‌ یک داروی ارزان‌قیمت است که می‌توانید آن را بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کنید.

فعل و انفعالات شربت برم هگزین در بدن

این شربت برای شرایطی استفاده می‌شود که خلط غلیظ زیادی در راه‌های هوایی وجود دارد. این دارو به عنوان یک موکولیتیک، خلط موجود در راه‌های هوایی را رقیق می‌کند و با حذف مخاط باعث کاهش سرفه می‌شود.

فردی که شربت برم هگزین را داخل قاشق می‌ریزد
برم‌ هگزین‌ خلط موجود در راه‌های هوایی را رقیق می‌کند.

بیشتر بخوانید:شربت تئوفیلین جی چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف این شربت

افراد آسیب‌پذیر

شربت برم هگزین برای همه افراد مناسب نیست. به عنوان مثال، مصرف آن در موارد زیر ممنوع است یا باید با احتیاط انجام شود:

  • نارسایی کبد: به دلیل افزایش خطر بدتر شدن بیماری، این دارو باید در بیماران با سابقه مشکلات کبدی با احتیاط مصرف شود. در موارد خاص، بسته به شرایط بالینی، لازم است پزشک با دقت روی تست‌های عملکرد کبد نظارت داشته باشد، دوز دارو را تغییر دهد یا برای آن جایگزین مناسب معرفی کند.
  • زخم معده: این دارو ممکن است باعث بدتر شدن زخم معده شود، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری باید با احتیاط از آن استفاده کنند و بروز هر گونه علامت غیر عادی را فورا به پزشک گزارش دهند. در بعضی موارد، پزشک با در نظر گرفتن شرایط بیمار دوز Bromhexine را تغییر می‌دهد یا آن را با یک داروی مناسب‌تر جایگزین می‌کند.
  • بارداری: مطالعات زیادی در مورد تاثیر این شربت روی زنان باردار انجام نشده است. بنابراین این افراد باید قبل از مصرف آن با متخصص زنان مشورت کنند.
  • شیردهی: در دوران شیردهی نباید از داروی Bromhexine استفاده کرد. چون می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و عوارض جانبی جدی برای نوزاد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:قرص کتوتیفن چیست؟ آنتی‌هیستامین قوی در درمان علائم آلرژی

کلام پایانی

داروی برم هگزین با کاهش غلظت خلط باعث می‌شود راحت‌تر سرفه کنید و سریع‌تر بهبود یابید. اگر در مورد نحوه مصرف، عوارض یا تداخلات دارویی این شربت به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین پزشکان مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است تا از بهترین پزشکان برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید: شربت پلارژین کیدز برای چیست؟

سوالات متداول

شربت برم هگزین واسه چیه؟

این سوال که شربت برم هگزین برای چیست از سوی بسیاری از افراد مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که این دارو برای درمان اختلالات تنفسی مرتبط با مخاط یا خلط زیاد مصرف می‌شود. از این اختلالات تنفسی می‌توان به سرماخوردگی و آنفولانزا اشاره کرد.

قرص برم هگزین ۸ برای چیست؟

قرص Bromhexine هم مثل شربت آن یک داروی موکولیتیک است که به کاهش ویسکوزیته یا غلظت ترشحات مخاطی در دستگاه تنفس کمک می‌کند.

آیا شربت برم هگزین کودکان را درمان می‌کند؟

 بله. این دارو می‌تواند با کاهش غلظت ترشحات مخاطی به بهبود مشکلات تنفسی کودکان بالاتر از ۲ سال کمک کند. اما نباید بدون مشورت با متخصص اطفال از آن برای درمان فرزند خود استفاده کنید.

ایا شربت برم هگزین در بارداری ضرر دارد؟

شواهد کافی در مورد عوارض مصرف شربت برم هگزین در بارداری وجود ندارد؛ بنابراین اگر در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول به‌سر می‌برید، باید تحت نظر پزشک از آن استفاده کنید.

شربت برم هگزین با چه داروهایی تداخل دارد؟

این شربت ممکن است با بعضی از داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، کدئین، آتورواستاتین، ایبوپروفن، آسپرین، متفورمین و… تداخل داشته باشد. اگر دارو مصرف می‌کنید، با پزشک در مورد تداخل آن با Bromhexine صحبت کنید.

آیا شربت برم هگزین خواب اور است؟

بله. این شربت می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود که ممکن است تا چند ساعت پس از مصرف آن ادامه داشته باشد. از این‌رو توصیه می‌کنیم در حین مصرف آن رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری کامل نیاز داشته باشد.

منابع: go.drugbank, medicoverhospitals, healthhub.sg

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها