شربت ایمیونیس چیست؟ مکملی قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بدن شما هر روز در معرض میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا قرار می‌گیرد، اما به کمک سیستم ایمنی می‌تواند با آن‌ها مبارزه کند. این فرآیند ممکن است ساده به نظر برسد، چون شما متوجه فعالیت سیستم ایمنی بدن‌تان نمی‌شوید. اما در حقیقت، سیستم ایمنی بدن پیچیده است و از سلول‌ها، پروتئین‌ها و اندام‌های مختلفی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر از شما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کنند. راه‌های مختلفی برای حمایت از فعالیت سیستم ایمنی وجود دارد که مصرف مکمل‌های غذایی از جمله شربت ایمیونیس (Immunace syrup) یکی از آن‌ها است. در این مقاله از مجله درمانکده درباره این شربت و فواید و عوارض احتمالی آن صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

شربت ایمیونیس چیست؟

این شربت حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و در بزرگسالان و کودکان بالای یک سال برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود. مقدار مواد مغذی در هر ۱۰ میلی‌لیتر شربت ایمیونیس به شرح زیر است:

  • ویتامین D3: پنج میکروگرم
  • ویتامین C یا اسید اسکوربیک: ۱۵ میلی‌گرم
  • ویتامین B1 یا تیامین: سه میلی‌گرم
  • ویتامین B6 یا پیریدوکسین: ۱/۵ میلی‌گرم
  • ویتامین B12 یا سیانوکوبالامین: ۱/۸ میکروگرم
  • ویتامین B3 یا نیاسین: ۱۵ میلی‌گرم
  • ویتامین B7 یا بیوتین: ۶۰ میکروگرم
  • ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید: سه میلی‌گرم
  • آهن: هشت میلی‌گرم
  • منگنز: یک میلی‌گرم
  • مس: ۰/۶ میلی‌گرم
  • سلنیوم: ۴۰ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۲۰ میلی‌گرم
  • ید: ۵۰ میکروگرم
  • کروم: هشت میکروگرم
  • بتاکاروتن: ۱/۵ میلی‌گرم
  • کولین بیتارات: ۱۰ میلی‌گرم
  • ال-کارنیتین (به شکل ال-کارنیتین ال-تارترات): پنج میلی‌گرم

بیشتر بخوانید:نحوه مصرف شربت برم هگزین

روش مصرف شربت ایمیونس

برای آگاهی از بهترین زمان مصرف شربت ایمیونس در کودکان و بزرگسالان می‌توانید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. اما معمولا توصیه می‌شود به صورت زیر از آن استفاده کنید:

  • کودکان یک تا ۱۲ سال: نصف تا یک قاشق مرباخوری، ۲ بار در روز (یک قاشق مرباخوری شربت معادل پنج میلی‌لیتر است.)
  • بزرگسالان: یک تا ۲ قاشق مرباخوری، ۲ بار در روز

زنان باردار و شیرده نباید بدون مشورت با پزشک از هیچ دارو، مکمل غذایی یا محصول گیاهی استفاده کنند. بنابراین لازم است در مورد فواید و عوارض استفاده از شربت ایمیونیس در بارداری و شیردهی با پزشک صحبت کنید. علاوه بر این، اگر به بیماری خاصی از جمله صرع، هموکروماتوز و اختلالات تیروئید مبتلا هستید یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، باید نظر پزشک معالج خود را در مورد این شربت بپرسید.

شربت ایمیونیس‌ را در جای خشک و خنک (دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد) و دور از دسترس کودکان قرار دهید و از آن حداکثر تا سه ماه بعد از باز شدن درب بطری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: شربت گایافنزین چیست؟

فواید شربت ایمیونیس

خواص شربت ایمیونس برای بزرگسالان و کودکان به تاثیر این محصول روی سیستم ایمنی مربوط می‌شود. تقویت سیستم ایمنی فواید زیادی دارد که عبارت‌اند از:

اینفوگرافی درباره فواید شربت ایمیونیس
شربت ایمیونیس‌ به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

۱. محافظت از سلامتی بدن

محافظت از سلامتی بدن وظیفه اصلی سیستم ایمنی است. یک سیستم ایمنی قوی از شما در برابر عوامل خارجی از جمله رادیکال‌های آزاد، ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و آلودگی هوا محافظت می‌کند و آمادگی بدن‌تان را برای مقابله با چالش‌های روزمره افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، به شما کمک می‌کند که سالم بمانید.

بیشتر بخوانید:شربت تئوفیلین جی برای چیست؟

۲. پیشگیری از عفونت

سیستم ایمنی سالم نقش بسیار زیادی در مبارزه با عفونت‌ها ایفا می‌کند. سیستم ایمنی برای مبارزه با میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و از بین بردن آن‌ها اقدام به تولید گلبول‌های سفید و پروتئین می‌کند. به این ترتیب، می‌تواند قبل از ایجاد عفونت، بدن را از شر عوامل بیماری‌زا خلاص کند.

۳. افزایش سرعت التیام زخم‌ها

داشتن سیستم ایمنی قوی به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. هنگامی که پوست شما آسیب می‌بیند، روند بهبودی توسط سلول‌های ایمنی تنظیم می‌شود. در نتیجه، گلبول‌های سفید سعی می‌کنند از زخم در برابر عفونت محافظت کنند و سرعت ترمیم آن را بهبود می‌بخشد. بنابراین سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند به تاخیر در بهبود زخم‌ها منجر شود و مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: شربت اکسپکتورانت چیست؟ میانبری برای خلاصی از سرفه و گلودرد

۴. جلوگیری از خستگی

برخورداری از سیستم ایمنی قوی معمولا به کاهش زمان استراحت و جلوگیری از خستگی کمک می‌کند. وقتی سیستم ایمنی بدن‌ شما به خوبی کار می‌کند، زمان و انرژی کمتری برای مبارزه با بیماری‌ها صرف می‌کنید. اگر همیشه به اندازه کافی می‌خوابید اما همچنان احساس خستگی می‌کنید، ممکن است سیستم ایمنی بدن‌تان دچار مشکل باشد.

۵. بهبود شفافیت پوست

پوست اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی است، چون به عنوان یک مانع فیزیکی بین جریان خون و محیط اطراف عمل می‌کند. همان‌طور که گفته شد، سیستم ایمنی بدن مسئول ترمیم پوست آسیب‌دیده است. همچنین مسئولیت مبارزه با باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند را بر عهده دارد. بنابراین تقویت آن به داشتن یک پوست شفاف‌تر و سالم‌تر کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:موارد مصرف شربت برم هگزین

یک مرد که در آینه به صورت خود نگاه می‌کند و لبخند می‌زند
شربت ایمیونیس‌ به شما کمک می‌کند که پوست زیباتر و سالم‌تری داشته باشید.

۶. حفظ سلامت مو و ناخن

سیستم ایمنی نه تنها سلامت پوست را تضمین می‌کند، بلکه روی سلامت مو و ناخن هم تاثیر دارد. بر اساس تحقیقات، بعضی از سلول‌های ایمنی از جمله سلول‌های T تنظیم‌کننده می‌توانند رشد مو را تحت تاثیر قرار دهند. بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی از فعالیت این سلول‌ها حمایت می‌کند.

عوارض شربت ایمیونیس

بدن شما برای عملکرد صحیح به مصرف منظم حداقل ۱۳ ویتامین و ۱۶ ماده معدنی نیاز دارد. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای به دست آوردن این مواد مغذی است. با این حال، مکمل‌های غذایی مثل شربت ایمیونیس برای کسانی که نمی‌توانند نیازهای غذایی خود را فقط از طریق رژیم غذایی تامین کنند، منبع جایگزین خوبی هستند.

تا زمانی که از مکمل‌های غذایی طبق دستور پزشک یا شرکت سازنده استفاده می‌کنید، این محصولات بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. اما بعضی از افراد ممکن است در هنگام مصرف آ‌ن‌ها با عوارض جانبی روبه‌رو شوند.

بیشتر بخوانید:شربت تئوفیلین جی چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف این شربت

۱. عوارض جانبی شایع شربت ایمیونیس

عوارضی که احتمال وقوع آن بالا است عبارت‌اند از:

  • یبوست
  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع

این عوارض گوارشی معمولا خفیف و موقتی هستند و با عادت کردن بدن به مصرف مکمل از بین می‌روند. با این حال، در صورت تداوم آن‌ها باید با پزشک تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: قرص سیستین چیست؟

۲. عوارض جانبی نادر

از عوارض جانبی نادر که ممکن است بعد از مصرف شربت ایمیونیس یا سایر مکمل‌های غذایی رخ ‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • خونریزی بینی
  • بی‌خوابی
  • نقرس

این عوارض به ندرت اتفاق می‌افتند و فقط در مواردی ایجاد می‌شوند که در مصرف مکمل زیاده‌روی کنید. افرادی که همزمان چند نوع مکمل مختلف مصرف می‌کنند یا در کنار این محصولات از غذاهای غنی‌شده استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی هستند.

در موارد نادر ممکن است بعضی از افراد به مکمل‌های غذایی واکنش آلرژیک شدید نشان دهند. اگر بعد از مصرف شربت ایمیونیس متوجه کهیر، تنگی نفس یا تورم صورت، زبان، لب‌ها یا گلو شدید، فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

بیشتر بخوانید: شربت دکسترومتورفان چیست؟ درمان سرفه در چند دقیقه

یک بطری شربت ایمیونس
زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های غذایی از جمله ایمیونس باعث مسمومیت می‌شود.

عوارض جانبی شربت ایمیونس برای کودکان

عوارض جانبی این شربت در کودکان مشابه عوارضی است که بزرگسالان تجربه می‌کنند. با این حال، کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر بروز این مشکلات هستند، چون در مقایسه با بزرگسالان به مواد مغذی کمتری نیاز دارند و در اثر زیاده‌روی در مصرف مکمل به سرعت دچار مسمومیت می‌شوند.

بیشتر بدانید: مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک چی خوبه؟

کلام پایانی شربت ایمیونیس

سیستم ایمنی به عنوان یک سد دفاعی از شما در برابر میکروب‌های مضری که از بیرون به بدن‌ حمله می‌کنند یا تغییرات خطرناکی که ممکن است داخل بدن رخ دهند، محافظت می‌کند. داشتن سبک زندگی سالم و پیروی از رژیم غذایی متعادل و متنوع نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. اما گاهی‌اوقات ممکن است نتوانید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای حمایت از فعالیت سیستم ایمنی را از طریق غذاها دریافت کنید. در این شرایط، استفاده از مکمل‌های غذایی از جمله شربت ایمیونیس کمک‌کننده است.

از آنجا که شربت ایمیونیس ممکن است برای همه مناسب نباشد، باید قبل از مصرف آن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. برای این کار وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود وقت بگیرید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: شربت لاکتولوز برای چیست؟ نحوه مصرف و خواص آن

سوالات متداول

شربت ایمیونیس برای چی خوبه؟

بسیاری از مردم که به مصرف مکمل‌های غذایی علاقه دارند، این سوال که شربت ایمیونیس برای چیست را مطرح می‌کنند. در پاسخ باید بگوییم که این محصول حاوی انواع ویتامین‌ و مواد معدنی است و با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند.

آیا همه افراد می‌توانند از شربت ایمیونیس استفاده کنند؟

خیر. این شربت ممکن است برای بعضی از بیماران مناسب نباشد یا با داروهای مصرفی آن‌ها تداخل داشته باشد. علاوه بر این، توصیه می‌شود زنان باردار یا شیرده بدون مشورت با پزشک از آن استفاده نکنند.

آیا شربت ایمیونیس می‌تواند جایگزین رژیم غذایی سالم شود؟

خیر. شما باید سعی کنید مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد سیستم ایمنی را از طریق غذاها تامین کنید. اما اگر این کار به دلایل مختلف از جمله بیماری یا سوء جذب امکان‌پذیر نبود، می‌توانید به سراغ مکمل‌های غذایی بروید.

آیا شربت ایمیونس برای چاقی و اضافه وزن مضر است؟

مکمل‌های حاوی ویتامین B و زینک (روی) ممکن است اشتهای شما را افزایش دهند، اما این اتفاق معمولا در افراد لاغر که به کمبود مواد مغذی مبتلا هستند رخ می‌دهد و در افراد چاق مشاهده نمی‌شود. در حقیقت، عواملی که باعث چاقی می‌شوند شامل رژیم غذایی ناسالم، پرخوری و کم‌تحرکی هستند. به‌علاوه، ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مثل کم‌کاری تیروئید یا مصرف بعضی از داروها هم می‌تواند وزن بدن را بالا ببرد.

منابع: immusehealth, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 121

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

11 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها