قرص کاپتوپریل برای چیست؟ تنظیم فشارخون با یک دارو

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حامد باباخانیان
تخصص: عمومی

فشار خون بالا یک بیماری شایع است که در صورت درمان نشدن به مغز، قلب، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن آسیب می‌رساند و احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی و… را افزایش می‌دهد. برای کنترل فشار خون از داروهای مختلفی استفاده می‌شود که کاپتوپریل یکی از آن‌ها است. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که قرص کاپتوپریل چیست و چه فواید و عوارضی دارد، پاسخ می‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

توضیحات دکتر حامد باباخانیان، پزشک عمومی، درباره داروی کاپتوپریل

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص کاپتوپریل

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارواز کاپتوپریل برای درمان پرفشاری خون، نارسایی احتقانی قلب، اختلال عملکرد بطن چپ به دنبال سکته قلبی و نفروپاتی استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام کاپتوپریل (Captopril) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروCaptopril یک مهارکننده قوی و رقابتی آنزیم مبدل آنژیوتانسین است، آنزیمی که آنژیوتانسین I یا ATI را به آنژیوتانسین II  یا ATII تبدیل می‌کند. ATII با تنگ کردن عروق فشار خون را تنظیم می‌کند و جزء کلیدی سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS) است.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروCaptopril یک داروی تایید شده است.
ساختار دارو قرص کاپتوپریل  
فرمول شیمیاییC9H15NO3S
داروهای هم گروهانالاپریل، بنازاپریل، پریندوپریل، تراندولاپریل، رامی‌پریل، کیناپریل، لیزینوپریل، فوسینوپریل و موکسی‌پریل
فرم‌های موجود داروقرص و شربت

کاربردهای قرص کاپتوپریل

کاپتوپریل برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود. کاهش فشار خون به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. این دارو همچنین برای درمان نارسایی قلبی، محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از دیابت و بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می‌شود.

یک جعبه قرص کاپتوپریل
داروی Captopril اغلب برای کنترل فشار خون بالا و حفظ سلامت قلب و کلیه‌ها تجویز می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص کاپتوپریل

کاپتوپریل معمولا ۲ یا سه بار در روز با معده خالی (یک ساعت قبل از غذا) مصرف می‌شود. برای اینکه استفاده از این دارو را فراموش نکنید، آن را هر روز در زمان‌های مشخص بخورید. همچنین توصیه می‌شود دوز دارو را خودسرانه کاهش یا افزایش ندهید.

به یاد داشته باشید که قرص کاپتوپریل فشار خون بالا و نارسایی قلبی را کنترل می‌کند، اما آن‌ها را درمان نمی‌کند. حتی اگر بعد از مصرف دارو احساس بهبودی داشتید، به خوردن Captopril ادامه دهید و استفاده از آن را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

حدود ۲ هفته طول می‌کشد که از مزایای کامل این دارو برای کنترل فشار خون بهره‌مند شوید. چنانچه از Captopril برای درمان نارسایی قلبی استفاده می‌کنید، بعد از چند هفته یا چند ماه متوجه اثرات آن می‌شوید. در صورتی که بیماری شما بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید:قرص پروپرانولول چیست؟

عوارض قرص کاپتوپریل

بعضی از بیماران پس از مصرف این دارو با عوارض جانبی متعدد روبه‌رو می‌شوند. اگر علائم زیر شدید بودند یا با  گذشت زمان برطرف نشدند، با پزشک صحبت کنید:

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • احساس طعم نمک یا فلز یا کاهش حس چشایی
  • سرفه
  • ضربان قلب سریع
  • خستگی مفرط

گاهی‌اوقات عوارض جانبی داروی Captopril جدی و تهدیدکننده حیات است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • تورم صورت، چشم‌ها، لب‌ها، زبان، بازوها یا پاها
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • دل درد
  • غش کردن
  • کهیر
  • خارش
  • ایجاد زخم در دهان
  • تب، گلو درد، لرز و سایر علائم عفونت
  • علائم افزایش پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی و ضربان قلب آهسته یا نامنظم)

بیشتر بخوانید:نحوه مصرف فلوکونازول

اینفوگرافی درباره عوارض جانبی کاپتوپریل
در صورتی که عوارض شدید ناشی از مصرف کاپتوپریل‌ را تجربه کردید، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید.

گاهی‌اوقات کاپتوپریل برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان آن‌ها استفاده می‌شود، اما به ندرت ممکن است باعث بیماری کلیوی شود یا آن را بدتر کند. به همین دلیل، در حین مصرف این دارو، پزشک عملکرد کلیه شما را بررسی می‌کند. چنانچه علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در حجم ادرار را تجربه کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

Captopril به ندرت به بروز مشکلات جدی (احتمالا کشنده) کبدی منجر می‌شود. اگر مشکلاتی مثل حالت تهوع یا استفراغ مداوم، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره رنگ و درد شدید شکم را تجربه کردید، بلافاصله نزد پزشک بروید.

بیشتر بخوانید:قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟

موارد احتیاط پیش از مصرف

برای اینکه مصرف قرص کاپتوپریل با کمترین عارضه همراه باشد و بیشترین سود را به شما برساند، به توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • اگر به Captopril یا داروی دیگری از جمله سایر داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین حساسیت دارید، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • فهرست تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. چون ممکن است با قرص کاپتوپریل تداخل داشته باشند.
  • در صورتی که به بیماری قلبی، مشکلات کلیوی یا دیابت مبتلا هستید، به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از داروی Captopril استفاده می‌کنید.
  • این دارو ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهد. قبل از مصرف مکمل‌های پتاسیم یا جایگزین‌های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی کاپتوپریل

بعضی از داروها می‌توانند با کاپتوپریل‌ تداخل داشته باشند، از جمله:

  • آنتی‌اسیدها
  • دیورتیک‌ها
  • لیتیوم
  • داروهایی که برای درد قفسه سینه تجویز می‌شوند مثل نیتروگلیسیرین
  • سایر داروهای کاهنده فشار خون
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن

بیشتر بخوانید:داروهای رقیق کننده خون برای بیماری قلبی

اینفوگرافی درباره تداخلات دارویی قرص کاپتوپریل
اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف کاپتوپریل‌ با پزشک مشورت کنید.

اگر والسارتان و ساکوبیتریل مصرف می‌کنید یا در ۳۶ ساعت گذشته مصرف آن‌ها را قطع کرده‌اید، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. همچنین در صورتی که دیابت دارید و آلیسکیرن مصرف می‌کنید، لازم است پزشک را از این موضوع آگاه کنید. چون ممکن است پزشک به شما بگوید که از خوردن کاپتوپریل خودداری کنید.

قیمت قرص کاپتوپریل

قرص کاپتوپریل‌ یک داروی ارزان‌قیمت است که بیماران به راحتی می‌توانند آن را از داروخانه تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:روش مصرف سیلدنافیل

فعل و انفعالات قرص کاپتوپریل در بدن

کاپتوپریل‌ به دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) تعلق دارد. این دارو مواد شیمیایی خاصی را که باعث سفت و باریک شدن عروق می‌شوند کاهش می‌دهد. در نتیجه، خون راحت‌تر در عروق جریان می‌یابد و قلب می‌تواند خون را به طور موثرتری پمپاژ ‌کند.

افراد آسیب‌پذیر

استفاده از قرص کاپتوپریل در بارداری می‌تواند آسیب جدی و احتمالا کشنده به جنین وارد کند. از این‌رو، جلوگیری از بارداری در حین مصرف آن ضروری است. در مورد بهترین راه‌‌های پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید و اگر در حین مصرف این قرص باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود، اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. در مورد مزایا و معایب مصرف قرص کاپتوپریل در شیردهی با پزشک صحبت کنید.

سالمندان نباید بدون مشورت با پزشک از داروی کاپتوپریل استفاده کنند، چون نسبت به عوارض جانبی این دارو از جمله سرگیجه و افزایش سطح پتاسیم خون حساسیت بیشتری دارند.

بیشتر بدانید: قرص آملوپرس چیست؟

یک مرد سالمند در حال خوردن قرص است
در دوران سالمندی هرگز بدون مشورت با پزشک از داروی ‌کاپتوپریل‌‌ استفاده نکنید.

کلام پایانی

برای افزایش اثربخشی قرص کاپتوپریل‌ باید رژیم غذایی کم‌چرب و کم‌نمک داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و از مصرف سیگار و الکل بپرهیزید. علاوه بر این، لازم است در حین مصرف این دارو به طور منظم فشار خون‌تان را اندازه بگیرید و در فواصل زمانی مشخص برای بررسی عملکرد کلیه یا اندازه‌گیری سطح پتاسیم خون، آزمایش بدهید. دکتر قلب می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع در اختیار شما قرار دهد.

اگر می‌خواهید در مورد نحوه مصرف قرص فشار خون بالا کاپتوپریل با مشاوره آنلاین متخصص قلب و عروق مشورت کنید، وارد سایت درمانکده شوید و از پزشک مورد نظرتان وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر قلب فراهم شده است.

سوالات متداول

قرص کاپتوپریل برای چیست؟

در پاسخ به این سوال که قرص کاپتوپریل برای چیه یا قرص کاپتوپریل ۲۵ اکسیر برای چیست، باید بگوییم که از این دارو برای کنترل فشار خون، درمان نارسایی قلبی، بهبود بقا بعد از حمله قلبی و محافظت از کلیه‌ها در برابر بیماری دیابت استفاده می‌شود.

قرص فشار خون را چه موقع باید خورد؟

از ‌کاپتوپریل‌‌ باید به صورت خوراکی یا زیر زبانی استفاده کنید. نحوه مصرف قرص کاپتوپریل زیر زبانی یا خوراکی باید توسط پزشک مشخص شود، اما معمولا توصیه می‌شود این دارو را با معده خالی (حداقل یک ساعت قبل از غذا) بخورید.

اگر مصرف قرص کاپتوپریل 50 را فراموش کردم، چه کنم؟

به محض یادآوری، دوز فراموش‌شده را مصرف کنید. اما اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، از این کار بپرهیزید و فقط دوز بعدی دارو را سر ساعت بخورید. چون زیاده‌روی در مصرف Captopril می‌تواند به عوارض جانبی جدی منجر شود.

منابع: go.drugbank, webmd, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها