بریج دندان بدون تراش چیست؟ آشنایی با فواید و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بریج دندان بدون تراش نوعی پروتز ترمیمی مقرون‌به‌صرفه است که جایگزین جای خالی دندان کشیده می‌شود و به اصلاح طرح لبخند شما کمک می‌کند.

روش پرطرفدار بریج دندان بدون تراش یکی از روش‌های کاربردی و موثر برای پر کردن جای خالی دندان‌ها است. این تکنیک دندانپزشکی محافظه‌کارانه هیچ آسیبی به دندان‌های سالم مجاور وارد نمی‌کند، زیرا در این روش دندان‌های مجاور تراشیده نمی‌شوند و برای قرار گرفتن درون جای خالی دندان تنها به یک نگهدارنده سرامیکی یا کامپوزیتی نیاز دارند. 

اگر شما هم یک یا چند دندان خود را کشیده‌اید و جای خالی آن‌ها برایتان خوشایند نیست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را بیشتر با مراحل، مزایا و معایب روش محافظه‌کارانه بریج دندان بدون تراش آشنا کنیم.

منظور از بریج دندان بدون تراش چیست؟

تصویری از بریج بدون‌تراش مریلند روی دندان
بریج‌های دندانی بدون تراش جایگزین مناسبی برای جای خالی دندان از دست رفته هستند.

بریج دندان بدون تراش که به آن اصطلاحا بریج محافظه‌کارانه می‌گویند، نوعی دندان مصنوعی کم‌تهاجمی است که به کمک تکیه‌گاهی با قاب فلزی در جای خالی دندان‌ کشیده قرار می‌گیرد. این تکیه‌گاه همچون باله‌هایی به دندان مجاور می‌چسبند تا ساختار بریج از استحکام قابل قبولی برخوردار باشد. 

درواقع منظور از بریج‌های بدون تراش این است که مراحل نصب آن بدون تراشیدن یا با تراش بسیار کم دندان‌های مجاور انجام می‌شود. همچنین آن‌ها را معمولا از جنس سرامیک انتخاب می‌کنند تا از لحاظ رنگ بیشترین شباهت را به دندان‌های طبیعی داشته باشند.

بیشتر بخوانیم: بریج دندان چیست؟

در چه صورتی می‌توان از بریج دندان بدون تراش استفاده کرد؟

اگر علت از دست رفتن دندان یکی از موارد زیر باشد، استفاده از روش بریج‌های بدون تراش گزینه مناسبی است:

  • آسیب دیدن دندان
  • افزایش سن
  • پوسیدگی دندان
  • تحلیل استخوان فک
  • عفونت لثه
  • مصرف برخی داروها

انواع بریج دندان بدون تراش را بشناسید!

بریج‌های بدون تراش یا محافظه‌کارانه دارای ۲ مدل هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

بریج بدون تراش مریلند

استفاده از این نوع بریج دندان به دلیل داشتن ۲ باله فلزی در اطراف خود و اتصال بر روی دندان‌های مجاور رایج‌تر است. در روش بریج بدون تراش مریلند دیگر نیازی به تراشیدن دندان‌های مجاور نیست؛ بنابراین احتمال آسیب و صدمه احتمالی به آن‌ها کاهش می‌یابد. 

همچنین این نوع بریج دندان بدون تراش که اغلب فریم آن را از جنس کامپوزیت، زیرکونیا یا پرسلاین انتخاب می‌کنند، به آماده‌سازی کامل دندان نیازی ندارد. از همین‌رو در اغلب موارد دندانپزشک می‌تواند مراحل نصب بریج را در یک جلسه به اتمام برساند. 

با این حال باید گفت بریج‌های بدون تراش مریلند مقاومت و استحکام کمتری نسبت به بریج متصل‌شده به روکش دارند. به همین دلیل دندانپزشک این روش را برای دندان‌های جلویی پیشنهاد می‌دهد. درواقع دندان‌های آسیاب نقش مهمی در جویدن و گاز زدن دارند؛ بنابراین نمی‌توان از بریج دندان بدون تراش برای آن‌ها استفاده کرد زیرا ممکن است بر اثر فشار لق شوند.

بریج بدون تراش فایبر

در این روش، مقدار بسیار کمی از پشت دندان‌های مجاور تراشیده می‌شود تا بتوان فریم بریج را به آن‌ها متصل کرد. زمانی که دندان مجاور به دلیل پوسیدگی ترمیم یا پر شده باشد، دندانپزشک آن را تخلیه می‌کند تا فضای خالی برای نصب فریم بریج ایجاد شود. سپس با اندازه‌گیری جای خالی دندان از دست رفته، فایبر را در محل مورد نظر قرار می‌دهد. حال وقت روکش کردن بریج می‌رسد تا ظاهر دندان شما مانند یک دندان طبیعی بدون نقص دیده شود.

برای این که بدانید کدام نوع بریج دندان بدون تراش برای جای خالی دندان از دست رفته شما مناسب است می‌توانید با دندانپزشک آنلاین درمانکده مشورت کنید. 

بیشتر بخوانیم: کامپوزیت دندان شکسته؛ نگران شکستگی دندان‌های خود نباشید!

بریج دندان بدون تراش چگونه انجام میشود؟

نصب و اجرای بریج‌های بدون تراش در جای خالی دندان شامل مراحل زیر است:

  • آماده‌سازی دندان‌ها: برای حفظ استحکام بریج دندان بدون تراش به حمایت دندان‌های کناری نیاز است. از همین‌رو برای نصب تکیه‌گاه فلزی بریج بدون تراش ابتدا مینای دندان‌های مجاور را آماده می‌کنند.
  • قالب‌گیری از دندان‌ها: پروتز ترمیمی بریج بدون تراش برای هر شخص به صورت اختصاصی طراحی و ساخته می‌شود. به همین دلیل دندانپزشک ابتدا با اسکن دیجیتال و خمیر قالب‌گیری از وضعیت دندان‌ها قالب می‌گیرد و آن را به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستد.
  • نصب بریج‌های بدون تراش: پس از آماده شدن بریح دندان بدون تراش در لابراتوار، دندانپزشک بریج موقت را برمی‌دارد؛ سپس بریج بدون تراش دائمی را به کمک باله فلزی و اتصال آن‌ها در ۲ طرف دندان‌های مجاور یا فریم مخصوص در جای خالی دندان از دست رفته قرار می‌دهد.

فواید بریج دندان بدون تراش

اینفوگرافیک فواید بریج دندان بدون تراش
بریج‌های دندانی بدون تراش از لحاظ شکل و رنگ شباهت بسیار زیادی به دندان‌های طبیعی دارند.

مزایای استفاده از روش بریج بدون تراش شامل موارد زیر می‌شود:

حفظ زیبایی چهره

مهم‌ترین مزیت این روش، بهبود طرح لبخند شما و بازگرداندن زیبایی به چهره‌تان است.

افزایش اعتمادبه‌نفس

وقتی جای خالی دندان از دست رفته با بریج دندان بدون تراش پر شود، زیبایی لبخند شما افزایش می‌یابد که این خود باعث بهبود اعتماد‌به‌نفس افراد خواهد شد.

برطرف شدن مشکل غذا خوردن

قرار گرفتن بریج بدون تراش در جای خالی دندان، کمک می‌کند تا جویدن غذا و گاز زدن برایتان آسان‌تر شود. بدین شکل سیستم گوارش می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد و فرآیند هضم غذا بدون مشکل انجام می‌شود.

حفظ سلامت لثه

اگر برای جای خالی دندان از دست رفته فکری نکنید، لثه شما با گذشت زمان تحلیل می‌رود و تغییر شکل پیدا می‌کند. این مشکل را می‌توان به آسانی با بریج دندان بدون تراش برطرف کرد.

بهبود گفتار و تلفظ کلمات

جای خالی دندان باعث گیر کردن زبان و  ناتوانی در ادای صحیح برخی کلمات می‌شود. شما با بریج بدون تراش می‌توانید این مشکل را کاملا برطرف کنید.

پیشگیری از تغییر شکل سایر دندان‌ها

جای خالی دندان از دست رفته فضای مناسبی برای تغییر جهت دندان‌های مجاور ایجاد می‌کند. بدین شکل ممکن است سایر دندان‌ها جابه‌جا شوند و ظاهر زشتی پیدا کنند که بریج‌های بدون تراش از این تغییر موقعیت جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانیم: کامپوزیت دندان کج چطور انجام می‌شود؟ + فواید و عوارض

هزینه مناسب

روش پر کردن جای خالی دندان از دست رفته با بریج‌های بدون تراش کم‌تهاجمی است و نسبت به سایر روش‌ها مانند ایمپلنت دندان قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. این موضوع باعث می‌شود تا اکثر افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

تعدیل نیرو در دهان

به کمک نوع بدون تراش بریج‌های دندانی، نیروی لازم برای جویدن غذا بر روی همه دندان‌های فک به طور مساوی اعمال می‌شود. این امر از خستگی تعداد خاصی از دندان‌ها و فرسودگی آن‌ها به دلیل سایش مداوم جلوگیری می‌کند.

طول عمر ایده‌آل

بریج دندان بدون تراش نوعی دندان مصنوعی است با این تفاوت که نیاز به برداشتن و نصب مجدد آن نیست. این موضوع باعث طول عمر بالای ۱۰ سال بریج‌های بدون تراش می‌شود که نسبت به هزینه مناسب آن، بازه زمانی بسیار ایده‌آلی خواهد بود.

عوارض بریج دندان بدون تراش چیست؟

مهم‌ترین معایب بریج‌های دندانی بدون تراش عبارت‌اند از:

  • بریج دندان بدون تراش مانع از تحلیل استخوان فک نمی‌شود.
  • اگر دندانپزشک از تجربه و مهارت کافی برای نصب بریج‌های بدون تراش برخوردار نباشد، فرد دائما بوی بد و طعم ناخوشایندی در دهان خود احساس می‌کند.
  • بریج بدون‌تراش دندان یک روش دائمی نیست و پس از گذشت چند سال به تعویض نیاز دارد.
  • معمولا دندانپزشکان استفاده از این روش را برای پر کردن جای خالی نهایتا ۲ دندان از دست رفته مناسب می‌دانند و بیشتر از آن جایز نیست.

بیشتر بخوانیم: درمان دندان ترک خورده؛ ترمیم و رفع ترک دندان

چگونه از بریج‌های دندانی بدون تراش مراقبت کنیم؟

مهم‌ترین نکات برای مراقبت از بریج بدون تراش عبارت‌اند از:

  • مصرف الکل و کشیدن سیگار را به حداقل برسانید.
  • با رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان از تشکیل پلاک دندانی روی پایه بریج در جای خالی دندان از دست رفته جلوگیری کنید. (این کار مانع از پوسیدگی دندان‌های سالم می‌شود)
  • برای نخ دندان کشیدن باید حتما از نوع مخصوص بریج‌های بدون تراش استفاده کنید.
  • روزی ۲ بار آب نمک قرقره کنید یا هفته‌ای ۲ بار دهان‌تان را با دهانشویه آنتی‌باکتریال شستشو دهید.
  • از خوردن مواد غذایی چسبناک مانند آدامس و انواع آبنبات خودداری کنید.
  • از شکستن آجیل و مغزیجات با دندان‌های دارای بریج بدون تراش بپرهیزید.
  • حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به طور منظم برای چکاپ وضعیت بریج دندان بدون تراش خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

اگر یک یا چند دندان شما به دلایل مختلف از دست رفته و برای پر کردن جای خالی آن‌ها به دنبال یک روش کم‌تهاجمی و مقرون‌به‌صرفه هستید، پیشنهاد ما به شما بریج دندان بدون تراش است. این پروتز ترمیمی که ظاهری بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی دارد، در کوتاه‌ترین زمان طرح لبخندتان را بهبود می‌بخشد.

شما می‌توانید برای مشاهده لیست بهترین پزشکان متخصص به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه نزد دکتر مورد نظر خود وقت معاینه رزرو کنید.

بیشتر بخوانیم: ارتودنسی دندان فاصله دار؛ با فاصله دندان‌ها خداحافظی کنید!

سوالات متداول

اجرای بریج دندان بدون تراش چقدر طول می‌کشد؟

این روش درمانی معمولا در یک جلسه انجام می‌شود. با این حال مواردی مانند سلامت دندان‌های مجاور و مشکلات لثه فرآیند آن را طولانی‌تر می‌کنند، زیرا دندانپزشک باید ابتدا این مشکلات را برطرف کند.

بریج دندان بدون تراش برای کدام دندان‌ها مناسب است؟

از بریج‌های بدون‌تراش معمولا برای دندان جلویی استفاده می‌کنند، زیرا دندان‌های عقب نقش مهمی در جویدن دارند و این وضعیت ممکن است باعث شل شدن باله بریج متصل به دندان‌های مجاور شود.

چه عواملی باعث ماندگاری بیشتر بریج دندان بدون تراش می‌شوند؟

کیفیت مواد، مهارت دندانپزشک، رعایت بهداشت دهان و دندان، اجتناب از خوردن مواد غذایی سفت و چسبناک و توجه به نکات مراقبت از بریج‌های دندانی بدون تراش.

منابع: premierdentalcenter | newmouth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها