بی اختیاری ادرار

علت بی اختیاری ادرار چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بی اختیاری ادرار هنگامی اتفاق می افتد که کنترل مثانه خود را از دست دهید. در بعضی موارد شما می توانید محتوای مثانه خود را کاملاً خالی کنید. اما در موارد دیگر ممکن است فقط نشت جزئی را تجربه کنید. بسته به علت آن، این بیماری ممکن است موقتی یا مزمن باشد.

براساس بنیاد مراقبت اورولوژی، میلیون ها بزرگسال در ایالات متحده بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند. مطابق گفته مرکز پزشکی جان هاپکینز، بیماری بی اختیاری ادرار بیشتر در بین زنان 50 سال و بالاتر دیده می شود. با این حال، این شرایط می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد.

با افزایش سن، ماهیچه هایی که مثانه شما را پشتیبانی می کنند ضعیف می شوند و این می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

بسیاری از مشکلات بهداشتی مختلف نیز می توانند باعث بروز این بیماری شوند. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متغیر است و می تواند نشانه ای از سرطان، سنگ کلیه، عفونت یا بزرگ شدن پروستات باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید : لیست علائم و نشانه‌های کرونا

اگر شما هم بی اختیاری ادرار را تجربه کردید، پیشنهاد می‌کنم که حتما با پزشک متخصص اورولوژی ملاقات کنید. زیرا بی اختیاری ادرار می تواند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند و منجر به حوادث احتمالی شود. ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند تشخیص دهد که آیا علت این بی اختیاری بیماری پزشکی جدی تری است یا نه.

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار به سه نوع کلی تقسیم می شود. شما به طور بالقوه می توانید بیش از یک نوع را همزمان تجربه کنید.

۱) بی اختیاری ناشی از فشار

بی اختیاری ناشی از فشار توسط انواع خاصی از فعالیت های بدنی ایجاد می شود. به عنوان مثال ممکن است در شرایط زیر کنترل مثانه خود را از دست دهید:

چنین فعالیت هایی باعث ایجاد استرس در عضله اسفنکتر می شود که ادرار را در مثانه شما نگه می دارد. فشار اضافه شده باعث آزاد (شل) شدن عضله ادراری می شود.

۲) بی اختیاری فوری

بی اختیاری فوری هنگامی رخ می دهد که شما کنترل مثانه خود را پس از تجربه یک نیاز شدید و ناگهانی به تخلیه ادرار از دست دهید. هنگامی که به این حس برسید، ممکن است نتوانید آن را تا رساندن خود به دستشویی نگه دارید.

بی اختیاری ادرار

۳) بی اختیاری سرریزی

اگر در هنگام ادرار کردن مثانه خود را به طور کامل خالی نکنید، بی اختیاری سرریزی ممکن است رخ دهد. به این ترتیب بعداً  ممکن است مقداری از ادرار باقیمانده از مثانه شما نشت کند. این نوع بی اختیاری گاهی اوقات “دریبل زدن” خوانده می شود.

دلیل بی اختیاری ادرار

علل بالقوه بسیاری برای بی اختیاری ادراری وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • ماهیچه های مثانه ضعیف می‌شود، که ناشی از پیری است.
  • آسیب فیزیکی به عضلات کف لگن شما
  • پروستات بزرگ شده
  • سرطان

برخی از این بیماری ها به راحتی قابل درمان هستند و فقط باعث بروز مشکلات موقتی ادرار می شوند. برخی دیگر نیز جدی تر و پایدارتر هستند. اما در هر حال مشاوره با یک پزشک متخصص اورولوژی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

۱) سن

هرچه پیرتر می شوید، ماهیچه هایی که از مثانه شما پشتیبانی می کنند نیز ضعیف تر می شوند. این امر باعث می شود خطر بی اختیاری ادرار در شما افزایش یابد.

برای حفظ عضلات قوی و مثانه سالم، تمرین عادات سالم زندگی مهم است. هر چه بیش‌تر به سلامتی خود اهمیت دهید، شانس شما برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار با افزایش سن بیش‌تر می شود.

۲) آسیب

عضلات کف لگن شما مثانه را پشتیبانی می کنند. آسیب دیدن این عضلات می تواند باعث بی اختیاری شود. این بیماری می تواند ناشی از انواع خاصی از جراحی ها مانند هیسترکتومی (برداشتن رحم) باشد. همچنین یک پیامد شایع از بارداری و زایمان نیز می باشد.

دلیل بی اختیاری ادرار

۳) پروستات بزرگ شده

اگر مرد هستید، غده پروستات گردن مثانه شما را احاطه می کند. این غده مایعاتی را آزاد می کند که اسپرم شما را محافظت و تغذیه می کند. با افزایش سن گرایش به بزرگ شدن پیدا می کند. اینکه مردان در نتیجه این بزرگ شدگی دچار برخی بی اختیاری ها شوند، دور از انتظار نیست.

۴) سرطان

سرطان پروستات یا مثانه می تواند باعث بی اختیاری شود. در برخی موارد درمان سرطان نیز می تواند کنترل مثانه را برای شما سخت کند. حتی تومورهای خوش خیم با مسدود کردن جریان ادرار می توانند باعث بی اختیاری شوند.

۵) علل احتمالی دیگر

سایر دلایل احتمالی بی اختیاری عبارتند از:

  • یبوست
  • عفونت ادراری (UTI)
  • سنگ کلیه یا مثانه
  • پروستاتیت یا التهاب پروستات
  • سیستیت بینابینی یا یک بیماری مزمن که باعث التهاب در مثانه شما می شود.
  • عوارض جانبی برخی از داروهای خاص مانند داروهای فشار خون، شل کننده های عضلانی، آرام بخش و برخی داروهای قلبی.

برخی از عوامل مربوط به سبک زندگی نیز می توانند باعث بروز موقت بی اختیاری شوند. به عنوان مثال نوشیدن زیاد الکل، نوشیدنی های کافئین دار یا سایر مایعات می توانند باعث شوند که به طور موقت کنترل مثانه خود را از دست دهید.

چه زمانی بی اختیاری ادرار نیاز به درمان دارد؟

هر نمونه بی اختیاری ممکن است علامت یک بیماری جدی تر باشد که باید درمان شود. بنابراین حتی اگر علت اصلی جدی نباشد، بی اختیاری می‌تواند اختلال بزرگی در زندگی شما ایجاد کند.

بی اختیاری

از این رو دریافت یک تشخیص دقیق و بحث در مورد گزینه های درمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مهم است. در برخی موارد بی اختیاری نشانه ای از یک فوریت پزشکی است. اگر کنترل مثانه خود را از دست دادید و هر یک از علائم زیر را تجربه کردید باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید:

  • در صحبت کردن یا راه رفتن مشکل دارید.
  • ضعف یا سوزن سوزن شدن در هر قسمت از بدن شما
  • از بین رفتن دید
  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • از دست دادن کنترل روده

متخصص اورولوژی چه کمکی می‌تواند به شما بکند؟

در حین قرار ملاقات با پزشک، احتمالاً از شما در مورد علائم شما سؤال خواهد شد. علت این سوال و جواب آن است که احتمالاً می خواهند بدانند چه مدت شما دچار بی اختیاری ادرار بوده‌اید؟ کدام نوع از انواع بی اختیاری که تجربه کرده اید؟ پزشکان همچنین ممکن است درباره عادات روزانه شما از جمله رژیم غذایی معمولی و سایر داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید، سؤال کنند.

بسته به علائم و سابقه پزشکی شما ممکن است پزشک درخواست انجام آزمایش های اضافی بکند. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جمع آوری نمونه ادرار برای تجزیه و تحلیل
    کارکنان آزمایشگاه می توانند نمونه ادرار را برای علائم عفونت یا سایر مشکلات بررسی کنند.
  • اندازه گیری میزان ادرار که هنگام ادرار کردن خارج می کنید، مقدار باقی مانده در مثانه و فشار در مثانه شما
    این اطلاعات با قرار دادن کاتتر یا لوله کوچک به مجرای ادرار و مثانه شما جمع آوری می شود.
  • انجام سیستوسکوپی
    در طی این آزمایش، آنها یک دوربین کوچک را درون مثانه شما وارد می کنند تا از نزدیک آن را بررسی کند.

درمان بی اختیاری ادراری

برنامه درمانی پیشنهادی پزشک به علت بی اختیاری شما بستگی دارد. یک بیماری اساسی پزشکی ممکن است نیاز به دارو، جراحی یا سایر روش‌های درمانی داشته باشد.

بی اختیاری ادراری

همچنین ممکن است شما را به انجام ورزشه‌ای خاصی مانند تمرینات کف لگن یا تمرین مثانه تشویق کنند که این امر می تواند به افزایش کنترل مثانه شما کمک کند.

در شرایط خاص پزشک شما ممکن است نتواند بی اختیاری مثانه شما را درمان کند. در این موارد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای مدیریت وضعیت خود انجام دهید. به عنوان مثال، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است به شما توصیه کند:

  • رژیم یا میزان مصرف مایعات خود را کنترل کنید.
  • هنگاک دستشویی رفتن به صورت کامل نکات بهداشتی را رعایت کنید.
  • از لباس زیر یا پد جاذب استفاده کنید.
  • به طور منظم استحمام کنید.

جلوگیری از بی اختیاری ادراری

شما نمی توانید از همه علل بی اختیاری ادرار جلوگیری کنید. اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا از آنها استفاده کنید. داشتن یک سبک زندگی سالم مهم است. به عنوان مثال سعی کنید:

  • وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  • خوب ورزش کنید.
  • یک رژیم متعادل داشته باشید.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود کنید.
  • اگر سیگار می کشید، ترک کنید.

شما عزیزان برای کسب اطلاعاتی در خصوص بی اختیاری ادرار بهتر است به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 179

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

21 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها