آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رادیوگرافی قفسه سینه تصاویری از قلب، ریه‌ها، عروق خونی، مجاری هوایی و استخوان‌های قفسه سینه و ستون فقرات تولید می‌کند.

رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند مایعات داخل یا اطراف ریه‌ها یا هوای اطراف ریه‌ها را آشکار سازد. اگر با درد قفسه سینه، آسیب به قفسه سینه یا تنگی نفس  به پیش پزشک بروید، ابتدا رادیوگرافی قفسه سینه از شما گرفته میشود. با استفاده از این تصاویر پزشک میتواند وجود مشکلاتی همچون مشکلات قلبی، ذات الریه، هواجنبی، دنده شکسته، آمفیزم (Emphysema)، سرطان یا هر یک از شرایط دیگر را تعیین کند.

رادیوگرافی قفسه سینه یک روش عمومی برای تشخیص بیماری هاست. از این روش می‌توان برای تعیین موثر بودن یک درمان خاص نیز استفاده کرد. برخی از افراد یک سری رادیوگرافی قفسه سینه در طول زمان های مختلف انجام  می‌دهند تا وجود مشکل، بهتر شدن یا بدتر شدن آن تعیین گردد.

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک قلب

رادیوگرافی قفسه سینه به پزشک کمک می‌کند مشکلات موجود در قلب و ریه‌ها را تشخیص دهد.

تصویری از رادیوگرافی قفسه سینه
تصویری از رادیوگرافی قفسه سینه

همانطور که در شکل می‌بینید رادیوگرافی سمت چپ طبیعی و نرمال است.
تصویر سمت راست توده ای را در ریه سمت راست نشان می‌‌دهد.

رادیوگرافی قفسه سینه نوع معمول آزمایش است.

اگر پزشک به وجود بیماری قلبی یا ریه مشکوک شود، رادیوگرافی قفسه سینه یکی از اولین فرآیندهایی است که شما متحمل می‌شوید.

این  نوع آزمایش برای بررسی نحوه پاسخ دهی بدن به درمان خاصی نیز استفاده می‌شود. رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند موارد مختلفی را در درون بدن تشخیص دهد.

کاربرد رادیوگرافی قفسه سینه

  • تعیین وضعیت ریه ها:
    رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند سرطان، عفونت یا هوای جمع شده در فضای اطراف ریه را تشخیص دهد. همچنین از این آزمایش برای نشان دادن شرایط مزمن ریوی همچون آمفیزم یا فیبروز کیستیک و عوارض مرتبط با این شرایط استفاده می‌شود.

    مشاهده وضعیت مسیر هوایی از طریق رادیوگرافی قفسه سینه
    مشاهده وضعیت مسیر هوایی از طریق رادیوگرافی قفسه سینه
  • مشکلات ریوی مرتبط با قلب:
    رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند تغییرات یا مشکلات موجود در ریه را که از مشکلات قلبی ایجاد شده، تشخیص دهد. به عنوان مثال، مایعات موجود در ریه (ادم ریوی) می‌تواند نتیجه نارسایی احتقانی قلب باشد.

    مشاهده دقیق وضعیت ریه با انجام رادیوگرافی سینه
    مشاهده دقیق وضعیت ریه با انجام رادیوگرافی سینه
  • تعیین اندازه و طرح کلی قلب:
    تغییر در اندازه و شکل قلب ممکن است نشان دهنده نارسایی قلبی، مایع در اطراف قلب ( افیوژن پریکارد ) یا مشکلات دریچه قلب باشد.
  • رگ‌های خونی:
    از آنجایی که طرح کلی رگ‌های بزرگ نزدیک قلب (آئورت و شریان ریوی) در رادیوگرافی قفسه سینه قابل مشاهده است، می تواند آنوریسم آئورت، دیگر مشکلات عروق خونی یا بیماری‌های قلبی مادرزادی را مشخص کند.

    مشاهده مشکلات احتمالی مرتبط با قلب با انجام رادیوگرافی سینه
    مشاهده مشکلات احتمالی مرتبط با قلب با انجام رادیوگرافی سینه
  • رسوب کلسیم:
    رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند وجود کلسیم در قلب و رگ های خونی را مشخص کند. حضور رسوب کلسیم ممکن است آسیب به دریچه‌های قلبی، عروق کرونری، عضله قلب یا کیسه محافط اطراف قلب را مشخص کند. رسوب کلسیم در ریه‌ها  اغلب به خاطر وجود عفونت قدیمی و درمان نشده است.
  • شکستگی :
    شکستگی دنده و ستون فقرات یا سایر مشکلات استخوانی ممکن است از طریق رادیوگرافی قفسه سینه قابل مشاهده باشد.
  • تغییرات بعد از عمل:
    رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی حالت ریکاوری بیمار بعد از عمل قفسه سینه همچون عمل بر روی قلب، ریه یا مری بسیار مفید است. پزشک می‌تواند بر تمامی خطوط یا لوله‌هایی که در طول جراحی برای بررسی نشت هوا یا مناطق تجمع مایع یا هوا قرار داده می‌شود، نگاه کند و آن ها را بررسی نماید.
  • ضربان ساز، الکتروشوک قلبی یا کاتتر:
    ضربان ساز و الکترو شوک قلبی دارای سیمی هستند که به قلب متصل می‌شود و شما را مطمئن می‌سازد که ضربان قلب و ریتم آن طبیعی است.
    کاتتر لوله بسیار کوچکی است که برای رسانش دارو یا برای دیالیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رادیوگرافی قفسه سینه معمولا بعد از قرار دادن دستگاه‌های پزشکی انجام می‌شود تا از قرارگیری صحیح و درست آنها اطمینان حاصل شود.

    [sibwp_form id=1]

خطرات رادیوگرافی قفسه سینه

شما ممکن است به خاطر قرار گیری در معرض تابش اشعه ایکس نگران باشید به خصوص اگر این موارد به صورت منظم بر روی شما انجام شود. اما مقدار تابش حاصل از اشعه ایکس بسیار پایین است این مقدار حتی پایینتر از مقدار تابشی است که از محیط اطراف به شما وارد می‌شود.

اگرچه مزیت این رادیوگرافی بیشتر از خطرات آن است، ممکن است یک پیش‌بند محافظ به شما داده شود. اگر باردارید یا احتمال می‌دهید باردار باشید، باید به پزشک اطلاع دهید. فرآیند می‌تواند به روشهایی انجام شود که از شکم شما در برابر تابش محافظت گردد.

مشاهده بیشتر : دکتر متخصص ریه

کارهای قبل از رادیوگرافی

قبل از رادیوگرافی قفسه سینه معمولا باید از کمر به بالا لباس‌های خود را در بیاورید و لباس مخصوص بپوشید. همچنین جواهرات خود را نیز باید در بیاورید. لباس‌ها و جواهرات می‌تواند در تصاویر اشعه ایکس مانع و اختلال ایجادکند.

در طول انجام رادیوگرافی

در طول فرآیند، بدن شما بین یک دستگاهی که اشعه ایکس تولید می‌کند و یک صفحه که تصاویر را به صورت دیجیتالی تولید می‌نماید، قرار می‌گیرد. ممکن است از شما بخواهند در موقعیت های مختلف قرار بگیرید تا تصاویر از قسمت های مختلف قفسه سینه گرفته شود.

در طول گرفتن تصویر از نمای جلویی بدن، شما در مقابل یک صفحه می‌ایستید، بازوان خود را به سمت بالا می‌برید یا در دو طرف نگه می دارید.
تکنسین مربوطه شاید از شما بخواهد یک نفس عمیق بکشید و آن را به مدت چند ثانیه نگه دارید.

نگه داشتن نفس پس از استنشاق، به قلب و ریه‌های شما کمک می‌کند در تصویر به صورت واضح دیده شوند. در طول نمایش جانبی، شما می‌چرخید و یکی از شانه‌های خود را بر روی صفحه می‌گذارید و دست خود را به بالای سر می‌برید.

باز هم ممکن است از شما خواسته شود نفس عمیق بکشید و آن را برای چند ثانیه نگه دارید. رادیوگرافی قفسه سینه معمولا دردی به همراه ندارد.
زمانی که تابش از بدن شما عبور می‌کند هیچ حسی نخواهید داشت. اگر نمی‌توانید بایستید، ممکن است به صورت نشسته یا دراز کشیده، مورد آزمایش قرار بگیرید.

نتایج حاصل از رادیوگرافی

رادیوگرافی قفسه سینه یک تصویر سیاه-سفید از ارگان های قفسه سینه تولید می‌کند.
ساختارهایی که تابش را مسدود می‌کنند به صورت سفید و ساختارهایی که اجازه عبور تابش را می‌دهند به شکل سیاه ظاهر می‌شوند.

پزشک تصویر رادیگرافی قفسه سینه را بررسی می‌کند.
پزشک تصویر رادیگرافی قفسه سینه را بررسی می‌کند.

از آنجایی که استخوان‌ها بسیار متراکم هستند به شکل سفید ظاهر خواهند شد.
قلب نیز به شکل یک ناحیه روشن نشان داده می‌شود. ریه ها با هوا پر می‌شوند و می‌توانند مقدار کمی از تابش را مسدود کنند؛ بنابراین تاریک‌تر و تیره‌تر از بقیه نواحی نمایان خواهند شد.

مشاهده بیشتر : دکتر متخصص ارتوپد

یک رادیولوژیست (پزشکی که در تفسیر تصاویر حاصل از اشعه ایکس و سایر آزمایش های تصویربرداری ماهر است) تصاویر را تحلیل می‌کند و به دنبال سرنخی می‌گردد که ممکن است نشان دهنده مشکلاتی همچون نارسایی قلبی، مایع در اطراف قلب، سرطان و یا سایر شرایط باشد.

پزشک خود شما در مورد نتایج حاصل با شما بحث خواهد کرد و در صورت نیاز درمان خاصی در نظر خواهد گرفت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 78

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها