ضرورت مراجعه به دکتر زنان برای معاینات واژینال یا آزمایش لگن زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


یکی از ضروری ترین و مهم ترین آزمایش های داخلی زنان، معاینه واژینال یا معاینه لگنی است. معاینه لگنی شامل معاینه مشاهده ای اندام های تناسلی بانوان توسط متخصص زنان و زایمان به منظور تشخیص بیماری های اندام تناسلی زنان است. در معاینات واژینال اندام هایی مانند دهانه ورودی واژن، واژن، دهانه رحم، رحم، تخمدان ها، مثانه، راست روده (رکتوم) و لوله های فالوپ بررسی می شوند.

چه بیماری هایی از طریق آزمایش لگن تشخیص داده می شوند؟

آزمایش لگنی در تشخیص برخی بیماری ها مفید و کارآمد است. برخی از این بیماری ها عبارتند از

  • عفونت هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، مانند سیفیلیس، تریکوموناس، زگیل تناسلی، کلامیدیا و سوزاک
  • قرار دادن دستگاه داخل رحمی (آ یو دی) برای پیشگیری از بارداری
  • واژینوز باکتریال 
  • بررسی ابعاد دیافگرام
  • عفونت های قارچی
  • عفونت های مجاری ادرار
  • خونریزی غیر طبیعی رحم 
  • تومورهای فیبروئید

همچنین بخوانید: آزمایشات غربالگری مهم برای زنان چیست؟

آزمایش واژینال چه زمانی باید انجام شود؟

زمان خاصی برای انجام معاینات لگنی و معاینات زنان وجود ندارد. این آزمایش در 2 یا 3 سال ابتدایی به صورت سالانه و پس از آن بنه به تشخیص پزشکان متخصص زنان ممکن است هر 2 یا 3 سال یکبار لازم باشد. بانوان بالای 21 سال باید معاینات واژینال خود را به صورت منظم پیگیری کنند.

آزمایش لگن زنان
درد لگن در زنان

پیش از معاینات واژینال چه آمادگی لازم است؟

برای انجام آزمایش لگنی و تست پاپ اسمیر، بهتر است در دوران قاعدگی خود نباشید و حدود 15 روز پس از اولین روز یک دوره پریودی بهترین زمان است. موارد کمی وجود دارد که بهتر است آن ها را رعایت کنید، برخی از این موارد عبارتند از پرهیز از رابطه جنسی، استفاده نکردن از دوش واژینال، کرم های ضد بارداری و ژل ها تا 24 ساعت قبل از معاینه. به این دلیل که این مواد سلول های غیرطبیعی را پنهان کرده یا از بین می برند. 

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

ممکن است از شما سوال شود که آیا به دستشویی رفتن نیاز دارید یا نه؟ چون خالی کردن مثانه به احساس راحتی بیمار در حین معاینه کمک می کند.

مراحل معاینه واژینال چیست؟

پیش از معاینه، پزشک زنان از بیمار درخواست می کند تا لباس های خود را از کمر به پایین درآورده و ملحفه ای را که به او داده شده دور خود بپیچد. بیمار باید روی میز آزمایش دراز بکشد و زانوها خم شده و با فاصله از هم قرار می گیردند.

آزمایش لگن زنان
انجام آزمایش لگن زنان

معاینه بصری و اسپکولوم

متخصص زنان ابتدا با معاینه بصری واژن علائم عفونت، قرمزی، خارش، زخم، ترشح، کیست را بررسی می کند. سپس با استفاده از اسپکولوم دیواره های واژن را از هم باز کرده و اندام های داخلی را به آسانی می بیند. در این حالت بیمار باید نفس عمیق بکشد و عظلات واژن، مقعد و شکم خود را شل کند. در صورت لزوم ممکن است تست پاپ اسمیر انجام شود.

همچنین بخوانید: پاپ اسمیر چیست؟

معاینه دستی

در این روش پزشک متخصص زنان و زایمان با دستکش دو انگشت خود را درون واژن بیمار فرو می کند و دست دیگر را روی شکم بیمار را به آرامی فشار می دهد. در این حالت، تغییرات و ناهنجاری ها در اندام تناسلی مانند اختلالات رحم، لوله های رحم، تخمدان ها و همچنین احتمال بارداری بررسی می شود. در صورت نیاز یک معاینه مقعدی هم انجام می شود.

معاینه واژینال در دوران بارداری

با انجام معاینه واژینال در دوران بارداری، پزشک زنان می تواند ناهنجاری ها و عفونت ها را بررسی کند. همچنین در این معاینات که در اوایل دوران بارداری انجام می گیرد، اندازه لگن و دهانه رحم نیز ارزیابی می شود. این ارزیابی به دکتر زنان کمک می کند تا متوجه شود که آیا ضعف دهانه رحم ممکن است به سقط جنین یا زایمان زودرس منجر شود یا خیر. 

همچنین بخوانید: 5 نشانه سرطان دهانه رحم

در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، در حدود 36 هفته بعد، یک آزمایش مجدد انجام می شود تا تغییرات بافت دهانه رحم ارزیابی شود. با اینکه این معاینات یک امر عادی و طبیعی در دوران بارداری هستند، اما خطر ابتلا به عفونت وجود دارد. بنابراین برای یک بارداری سالم و عادی نیاز به آن کم است.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ی مراقبت های بارداری

آزمایش لگن زنان
معاینه واژینال

نکات نهایی

معاینات لگنی و آزمایش پاپ اسمیر برای حفظ سلامت اندام تناسلی زنان بسیار مهم است و باید به صورت دوره ای و منظم تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام گیرد. در معاینات لگنی دکتر می تواند در صورت وجود ناهنجاری، بلافاصله به بیمار اطلاع دهد و نتیجه تست پاپ اسمیر چند روز طول می کشد.

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید. درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است.

برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

 

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها