سرطان روده کوچک چیست؟ آیا سرطان روده کوچک کشنده است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان روده کوچک زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های روده به صورت خارج از کنترل شروع به رشد کنند. سرطان از آن دسته بیماری‌هایی است که ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود و به سایر بخش‌ها منتقل شود. روده کوچک بخشی از دستگاه گوارش است که وظیفه تجزیه غذا و جذب ویتامین و مواد مغذی را برعهده دارد. معمولا روده کوچک ندرت سرطانی می‌شود و در صورت سرطانی شدن، معمولا سلول‌های بدخیم با سرعت سریع در آن رشد می‌کنند. اما آیا سرطان روده کوچک کشنده است؟ این سرطان چگونه درمان می‌شود و برای تشخیص آن از چه روش‌هایی استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد سرطان روده کوچک و روش‌های درمان آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: کاربرد سیگموئیدوسکوپی

سرطان روده کوچک چیست؟

روده کوچک اندامی لوله‌ای شکل است که به سه بخش دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک)، ژژنوم (قسمت میانی روده کوچک) ایلئوم (آخرین قسمت روده) تقسیم می‌شود که اکثر سرطان‌های روده کوچک در دوازدهه ایجاد می‌شوند.

زمانی که ما غذا می‌خوریم، این غذا در معده با اسید معده ترکیب می‌شود و به سمت روده کوچک هدایت می‌شود. روده کوچک به تجزیه غذا ادامه می‌دهد و مواد مغذی آن را جذب می‌کند. حال زمانی که سلول‌های سرطانی در روده کوچک شروع به رشد کنند، روده کوچک نمی‌تواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد و بدن با مشکلاتی جدی در جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها روبرو خواهد شد.

بیشتر بدانید: ایلئوستومی چیست؟

تصویری از روده که سرطانی شده است
سرطان روده یک بیماری نادر است که موجب بروز مشکلاتی جدی در هضم و جذب مواد مغذی می‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری های روده

 آمارها نشان می‌دهد که تنها 3 درصد از سرطان‌های دستگاه گوارش در ایالات‌متحده مربوط به سرطان روده کوچک است و سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم، مری و معده بسیار شایع‌تر هستند.

انواع سرطان روده کوچک

سرطان روده کوچک انواع مختلفی دارد که در ادامه می‌توانید با 4 مورد از اصلی‌ترین انواع سرطان روده کوچک آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان روده در مردان چگونه است؟

اینفوگرافی سرطان روده کوچک
از رایج‌ترین انواع سرطان روده کوچک می‌توان به آدنوکارسینوم، تومورهای کارسینوئید، سارکوم و لنفوم اشاره کرد.

آدنوکارسینوم (Adenocarcinomas)

از هر سه سرطان روده کوچک یکی از آن‌ها آدنوکارسینوم است. در این نوع سرطان روده کوچک سلول‌های سرطانی داخل روده تشکیل می‌شوند.

تومورهای کارسینوئید (Carcinoid tumors)

در این نوع سرطان  نوعی تومورهای عصبی که رشد آهسته‌ای دارند، داخل روده کوچک ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: انتروپاتی چیست؟

لنفوم (Lymphomas)

این نوع سرطان روده در سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت شروع می‌شود. لنفوم می‌تواند در هر نقطه از بدن ازجمله روده کوچک ایجاد شود.

سارکوم (Sarcomas)

این نوع سرطان در بافت همبند مانند ماهیچه‌ها شروع می‌شود. شایع‌ترین سارکوم در روده به عنوان تومورهای استرومایی گوارشی (GISTs) شناخته می‌شود.

سرطان روده کوچک چه علائمی دارد؟

سرطان روده کوچک در مراحل اولیه با درد و ناراحتی شکم شروع می‌شود. این درد به این دلیل ایجاد می‌شود که غذا نمی‌تواند به‌طور موثر از دستگاه گوارش عبور کند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم سرطان روده کوچک آشنا شوید.

بیشتر بدانید: سرطان روده بزرگ کشنده است؟

اینفوگرافی علائم سرطان روده کوچک
حالت تهوع، گرفتگی شکم و نفخ از مهم‌ترین علائم سرطان روده کوچک است.
  • حالت تهوع
  • گرفتگی و درد شکم
  • نفخ
  • از دست دادن اشتها

در صورتی که سرطان روده کوچک پیشرفت کند، معمولا فرد علائم شدیدتری را تجربه می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • احساس خستگی
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • استفراغ
  • کمبود ویتامین
  • کم‌خونی
  • اسهال
  • مدفوع خونی و سیاه
  • توده در شکم
  • زردی

علت بروز سرطان روده کوچک

علت بروز سرطان روده کوچک در بیشتر موارد مشخص نیست، با این حال آمارها نشان می‌دهد که این بیماری نادر در افرادی که سابقه خانوادگی آن را دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر ابتلا به سرطان روده کوچک می‌تواند با بیماری کرون یا بیماری سلیاک مرتبط باشد. مصرف مقادیر زیادی چربی و پروتئین‌های حیوانی به خصوص گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز نیز ممکن است خطر بروز سرطان روده کوچک را افزایش دهد.

درمان سرطان روده کوچک

درمان سرطان روده کوچک  به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. تشخیص زودهنگام سرطان روده می‌تواند به افزایش سرعت بهبودی کمک زیادی کند. به‌طورکلی رایج‌ترین روش درمان روده کوچک جراحی است. در این روش پزشکان بخشی از روده فرد را که تحت تاثیر تومورهای سرطانی قرار دارد، برمی‌دارند. از دیگر روش‌های درمان معمولا در کنار جراحی پزشک از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که در بدن پخش‌شده‌اند، استفاده می‌کند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان سرطان روده کوچک بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بدانید: سرطان روده چیست؟

تصویر جراحی روده کوچک
رایج‌ترین روش برای درمان سرطان روده کوچک، جراحی است.

عمل جراحی

جراحی رایج‌ترین روش درمان سرطان روده کوچک است. افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری هستند و از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند، با جراحی راحت‌تر بهبود پیدا می‌کنند. معمولا از این روش درمان برای انواع سرطان روده کوچک آدنوکارسینوم، سارکوم و تومورهای عصبی غدد درون‌ریز استفاده می‌شود. اما برای جراحی برای درمان لنفوم در روده کوچک توصیه نمی‌شود.

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی روشی است که در آن با استفاده از داروها رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. معمولا این روش برای درمان لنفوم روده کوچک استفاده می‌شود.

ایمونوتراپی

روش دیگر برای درمان سرطان روده کوچک ایمونوتراپی است که در این روش از مواد ساخته شده توسط بدن یا داروهای آزمایشگاهی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. ایمونوتراپی انواع مختلفی دارد و پزشک با توجه به شرایط بیمار از روش مناسبی استفاده می‌کند.

پرتودرمانی (رادیوتراپی)

پرتودرمانی روشی است که در آن پرتوهای انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. از این روش قبل یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و همچنین جلوگیری از عود سرطان استفاده می‌شود.

روش تشخیص سرطان روده کوچک

برای تشخیص سرطان روده کوچک پزشک ابتدا علائم بیمار را بررسی می‌کند. سپس از بیمار سوالاتی در مورد سابقه بیماری‌های خانوادگی می‌پرسد. برای تشخیص کامل لازم است فرد آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

تصویر تصویربرداری روده
برای تشخیص سرطان روده کوچک پزشک از آزمایش خون، تصویربرداری اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن و بیوپسی استفاده می‌کند.
  • آزمایش خون
  • تصویربرداری اشعه ایکس
  • ام‌آر‌آی (MRI scan)
  • سی‌تی‌اسکن (CT scan)
  • بیوپسی (biopsy)
  • آندوسکوپی (endoscopy)
  • کولونوسکوپی (colonoscopy)
  • تست عملکرد کبد
  • لاپاراتومی (laparotomy)

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده کوچک قرار دارند؟

  • میانگین سن تشخیص سرطان روده کوچک 65 سال است و خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود.
  • آمارها نشان می‌دهد که خطر بروز سرطان روده کوچک در مردان کمی بیشتر است.
  • افرادی که در خانواده آن‌ها بیماری‌های مربوط به روده شایع‌تر است، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.
  • ابتلا به بیماری‌های التهاب مزمن روده، بیماری کرون و سلیاک خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.
  • معمول افرادی که به اختلالات خود ایمنی یا ضعف سیستم ایمنی مثل بیماری ایدز مبتلا هستند، بیشتر در معرض سرطان روده کوچک قرار دارند.

روش‌های پیشگیری از سرطان روده کوچک

هنوز هیچ روش قطعی برای پیشگیری از سرطان روده کوچک وجود ندارد. اما رعایت برخی نکات ساده می‌تواند به سلامت عمومی بدن و جلوگیری از این سرطان کمک زیادی کند.

  • مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه
  • مصرف غلات و غذاهای سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان
  • محدود کردن الکل
  • ترک سیگار
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • کنترل وزن

در صورت لزوم می توانید به دکتر گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: متاپلازی روده‌ای معده چیست؟

آیا سرطان روده کوچک کشنده است؟

میزان مرگ‌ومیر سرطان روده کوچک به زمان تشخیص، محل ایجاد تومور و همچنین مرحله بیماری بستگی دارد. آمارها نشان می‌دهد که 65 درصد از افرادی که به آدنوکارسینوم مبتلا می‌شوند و مراحل اولیه درمان می‌شوند، مشکلی پیدا نمی‌کنند. اما معمولا نرخ بقا در سرطان‌هایی که کمی پیشرفت کرده‌اند، کمتر است.  

سخن نهایی

سرطان روده کوچک یک بیماری نادر و نسبتا خطرناک است که اگر به‌موقع شناسایی و درمان شود، شانس بهبود بیماری بسیار بیشتر خواهد بود. اگر از مشکلات روده رنج می‌برید و یا به مشکلات گوارشی مبتلا هستید، می‌توانید همین حالا از طریق درمانکده با یکی از متخصص گوارش آنلاین ارتباط برقرار کنید و به صورت تماس صوتی و تصویری مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا علائم سرطان روده کوچک در زنان و مردان متفاوت است؟

معمولا علائم سرطان روده کوچک در مردان و زنان به صورت یکسانی بروز می‌کند. هم مردان و هم زنان در صورت ابتلا به این سرطان علائمی چون خستگی، ضعف جسمانی، درد شکمی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و سیاه شدن مدفوع را تجربه می‌کنند.

آیا سرطان روده کوچک قابل‌درمان است؟

درمان سرطان روده کوچک به نوع سرطان، مرحله بیماری و شدت آن بستگی دارد. در صورتی که سرطان خوش‌خیم باشد، با روش‌های درمانی موثر برطرف خواهد شد.

منظور از سرطان روده کوچک بدخیم چیست؟

منظور از سرطان روده کوچک بدخیم این است که سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کنند و در سراسر بدن پخش شوند. از همین رو درمان این نوع سرطان معمولا بسیار سخت است.

منابع: cancer، healthline، cancer

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
علی اکبر فولادوند
علی اکبر فولادوند
2 ماه قبل

وقتی روده کوچک بسته است وهر چیز که میخوری آن هم با زور باید چکار کرد آیا آن هم سرطان هست ممنونم