سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ کشنده است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

متاسفانه با توجه به نگرانی‌های بسیاری که در مورد این موضوع که آیا سرطان روده بزرگ آن‌قدر خطرناک است که بتواند منجر به مرگ انسان شود، تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شد، با توجه به این مطالعات می‌توان گفت طبق آمارها این بیماری بسیاری از انسان‌ها را در خود بلعیده است اما همیشه درمان به موقع و پیشگیری از ابتلا می‌تواند معجزه‌ای برای باز پس گرفتن زندگی آدمی باشد. پس با شناخت هر چه بیشتر این بیماری از علائم تا علل و درمان آن هر چه سریع‌تر ابتلا به آن را تشخیص و روند درمانی را در همان مراحل اولیه بیماری آغاز کنید این‌گونه دیگر جای نگرانی از بابت تهدید زندگی‌تان نباشد.

بیشتر بخوانید: عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات چیست؟

روده بزرگ دچار سرطان شده
در این تصویر روده مبتلا به سلول های سرطانی را مشاهده می کنید به شکل حباب های قرمز متورم و چسبیده به سطح داخلی روده هستند.

مراحل ابتلا به سرطان روده بزرگ

  1. مرحله1: سرطان زودرس در داخلی‌ترین لایه روده است.
  2. مرحله 2: سرطان در لایه‌های داخلی روده بزرگ است.
  3. مرحله 3: سرطان از طریق دیواره عضلانی روده بزرگ گسترش یافته است.
  4. مرحله 4: سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است.
  5. مرحله 5: سرطان به سایر اندام‌های خارج از روده بزرگ گسترش یافته است.

بیشتر بدانید: علائم عفونت روده چیست؟

علائم سرطان روده بزرگ

بسیاری از موارد سرطان روده بزرگ بدون علامت هستند. در صورت وجود علائم، موارد زیر ممکن است نشان‌دهنده سرطان روده بزرگ باشد:

  • احساس درد و حساسیت در قسمت تحتانی شکم
  • خون در مدفوع
  • اسهال، یبوست یا سایر تغییرات در عادات روده
  • مدفوع باریک
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص

بیشتر بخوانید: ۷ ماده غذایی برای هضم سریع غذا

اینفوگرافیکی از علائم سرطان روده بزرگ
ابتلا به سرطان روده علائم متعددی دارد که از جمله شایع ترین آن ها می توان به اختلال در عملکرد این عضو مهم بدن و سپس کاهش وزن ناگهانی اشاره کرد.

در صورت داشتن چنین علائمی فرد بیمار حتما باید به دکتر گوارش مراجعه کند تا سریع‌ نوع بیماری شما تشخیص داده شود و مراحل درمان توسط دکتر آغاز شود.

بیشتر بدانید: علائم سرطان روده در مردان چیست؟

علت بروز سرطان روده بزرگ

تقریباً تمام سرطان های روده بزرگ از پوشش روده بزرگ و رکتوم شروع می‌شود. وقتی پزشکان در مورد سرطان کولورکتال صحبت می‌کنند، معمولاً به این مورد اشاره می‌کنند. هیچ دلیل واحدی برای این بیماری وجود ندارد. تقریباً همه این بیماری به صورت پولیپ‌های غیرسرطانی (خوش خیم) شروع و به آرامی به سرطان تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن بدون رژیم با ۱۰ تکنیک طلایی

موارد زیر از علل ابتلا به سرطان روده بزرگ محسوب می‌شوند:

  • عمدتاً سن بالای 45 سال
  • استعمال دخانیات و مشروبات الکلی بیش از حد
  • چاقی
  • پیروی از رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد گوشت قرمز یا فرآوری شده آن
  • اگر که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستید هم‌چون بیماری‌های التهابی روده
  • داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری که شامل ژنتیک و وراثت می‌شود.

بیشتر بدانید: سرطان روده کوچک چیست؟

تشخیص سرطان روده بزرگ

در همان ابتدا که برخی از علائم ابتلا به این بیماری را تجربه می‌کنید، بهتر است به بهترین متخصص این حوزه درمانی مراجعه کرده و پزشک یک معاینه فیزیکی انجام دهد و روی ناحیه شکم شما فشار آورد. معاینه فیزیکی به ندرت مشکلی را نشان می‌دهد، اگرچه پزشک ممکن است توده را در شکم احساس کند. البته که در نظر داشته باشید معاینه فیزیکی یا چشمی ناحیه رکتوم نمی‌تواند ابتلا به سرطان روده بزرگ را مشخص کند بنابراین این کار گزینه مناسبی برای تشخیص نیست.

بیشتر بخوانید: ویتامین‌های ضروری برای تقویت دستگاه گوارش کدام‌اند؟

  • برخی از آزمایشات مورد استفاده برای غربالگری سرطان روده بزرگ ممکن است این بیماری را نشان دهد. سیگموئیدوسکوپی یا به احتمال زیاد کولونوسکوپی برای ارزیابی نتایج طبیعی تجویز و انجام می‌شود. فقط یک کولونوسکوپی کامل می‌تواند کل کولون را ببیند. این بهترین تست غربالگری سرطان روده بزرگ است.

بیشتر بدانید: انتروپاتی چیست؟

  • آزمایشات خون ممکن است برای افرادی که سرطان کولورکتال تشخیص داده شده است انجام شود، از جمله: شمارش کامل خون (CBC) برای بررسی کم‌خونی
  • انواع تصویربرداری‌ها هم‌چون، سی تی اسکن، ام آر آی از شکم، ناحیه لگن یا قفسه سینه ممکن است برای مرحله بندی سرطان استفاده شود. گاهی اوقات از اسکن PET نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری های روده کوچک چیست؟

اگر در این زمینه سوالی برایتان پیش آمده درمانکده در کنار شماست، بنابراین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر گوارش سوالات خود را از دکتر بپرسید.

بیشتر بخوانید: تفاوت سندروم روده تحریک‌پذیر و سندروم روده نشتی

درمان سرطان روده بزرگ

گزینه‌های درمانی متعددی وجود دارند اما بسته به شرایط بیمار هر یک از آن‎‌ها به صورت جدا و منحصرا و یا گاهی ترکیبی از آن‌ها می‌تواند منجر به بهبودی علائم بیماری شود. که شامل موارد زیر می‌شود:

دارودرمانی

یکی از ابتدایی‌ترین راهکارهای درمانی تجویز داروهای مسکن و کاهش التهابات است که پزشک معالج انجام می‌دهد و سپس به سراغ سایر روش‌های درمانی موجود می‌رود.

عمل جراحی

سرطان روده بزرگ در مرحله اول ممکن است با برداشتن تومور با استفاده از کولونوسکوپی درمان شود. برای مراحل بعدی سرطان، جراحی گسترده‌تری برای برداشتن بخشی از روده بزرگ که سرطانی است مورد نیاز است. این جراحی برداشتن کولون (کولکتومی) نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: پری‌بیوتیک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید!

شیمی‌درمانی

اکثر افراد مبتلا به مرحله سوم این بیماری پس از جراحی به مدت 3 تا 6 ماه شیمی‌درمانی می‌شوند. حتی اگر تومور برداشته شد، این عمل به عنوان روشی مکملی و کمکی درمانی، برای درمان سلول‌های سرطانی که ممکن است باقی بمانند انجام می‌شود. شیمی‌درمانی هم‌چنین برای بهبود علائم و طولانی‌تر شدن بقا در افراد مبتلا به سرطان کولون مرحله 4 استفاده می‌شود. شما ممکن است فقط یک نوع دارو یا ترکیبی از داروها را دریافت کنید.

پرتودرمانی

گاهی اوقات از پرتو درمانی برای سرطان روده بزرگ استفاده می‌شود. برای افراد مبتلا به بیماری مرحله‌ای که به کبد گسترش یافته است، می‌توان از درمان هدایت شده در کبد استفاده کرد.

بیشتر بدانید: آناتومی روده چگونه است؟

دستگاه پرتودرمانی و شخص در حال درمان
در این تصویر فردی در زیر اشعه های ایکس در داخل دستگاه پرتودرمانی در حال طی روند درمانی خود است.

بیشتر بدانید: بیماری التهاب روده چیست؟

درمان هدف‌مند

 اهداف خاص (مولکول‌ها) در سلول‌های سرطانی را به صفر می‌رساند. این اهداف در چگونگی رشد و بقای سلول‌های سرطانی نقش دارند. با استفاده از این اهداف، دارو سلول‌های سرطانی را از کار می‌اندازد تا نتوانند گسترش یابند. درمان هدفمند ممکن است به صورت قرص داده شود یا ممکن است به داخل رگ تزریق شود.

ممکن است درمان هدف‌مند همراه با جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سیگموئیدوسکوپی روده چیست؟

گروه‌های پشتیبانی

شما می‌توانید با پیوستن به یک گروه حمایتی که جمعی از افراد مشابه خودتان که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و یا در دوران نقاهت و بهبودی کامل به سر می‌برند ارتباط کاملی برقرار کنید و به لحاظ روحی استرس ناشی از این بیماری را در خودتان کاهش دهید.

عوارض ابتلا به سرطان روده بزرگ

از جمله مواردی که می‌توان از ابتلا به این بیماری دانست؛ شامل موارد زیر است:

  • باعث انسداد روده می‌شود
  • گسترش سرطان به سایر اندام‌ها یا بافت‌ها (متاستاز)

بیشتر بخوانید: علائم سرطان روده پیشرفته در زنان

چه زمانی باید به متخصص پزشکی مراجعه کرد؟

اگر موارد زیر را تجربه کردید، با درمانگر خود ارتباط بگیرید:

  • مدفوع سیاه و قیر مانند
  • خون در حین اجابت مزاج
  • تغییر در عادات روده
  • کاهش وزن بی‌دلیل

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

با افتخار می‌توانیم نوید بخش این باشیم که با توجه به پیشرفت‌های عظیمی که در علم پزشکی رخ داده است اعلام کنیم هم‌اکنون ابتلا به سرطان روده بزرگ دیگر نگرانی و ترس‌های وحشتناک گذشته را ندارد و با رعایت یکسری از اصول مورد پذیرش می‌توان از بروز آن جلوگیری کرده و حتی در موارد ابتلا آن را همان‌طور که در مبحث پیشین به خوبی بدان پرداخته شد، درمان کرد.

بیشتر بخوانید: نقش تغذیه در بروز اختلالات روانی

شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از سرطان کولورکتال داشته باشد. رژیم غذایی سرشار از فیبر (غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و آجیل) و کم چربی، نیترات و گوشت‌های فرآوری شده تنها اقدام غذایی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان کولورکتال کمک کند.

نتیجه‌گیری

در بسیاری از موارد، سرطان روده بزرگ با تشخیص زودهنگام قابل درمان است. این‌که چقدر خوب عمل می‌کنید به مرحله سرطان و سایر عوامل بستگی دارد. لازم به ذکر است که در این مقاله از مجله درمانکده به تمامی ابعاد مختلف این بیماری به صورت مختصر توضیحاتی ارائه شد.

منابع:

  1. mayoclinic
  2. medicalnewstoday
  3. healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 42

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها