خواص زیره سبز از نظر طب سنتی؛ از لاغری شکم تا درمان کبد چرب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زیره سبز یکی از مفیدترین گیاهان در طب سنتی است که بیشتر از هر چیزی به پاکسازی کبد و کاهش وزن و لاغری شهرت دارد. زیره سبز هزاران سال است که به دلیل خواص درمانی و فواید بی‌نظیری که دارد استفاده می‌شود. از آنجایی‌ که زیره سبز عطر فوق‌العاده‌ای دارد، از آن برای عطر و طعم دادن به غذاها استفاده می‌شود. مصرف زیره سبز می‌تواند به درمان سوء هاضمه، اسهال و سردرد کمک کند و یک راهکار فوق‌العاده برای درمان بیماری‌های چشمی است. اما خواص زیره سبز تنها به همین موارد ختم نمی‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با خواص زیره سبز از نظر طب سنتی آشنا شوید.

با خواص اعجاب‌انگیز زیره سبز آشنا شوید

تاکنون مطالعات زیادی روی خواص زیره سبز انجام شده است و نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیره سبز فواید زیادی برای سلامت و حتی درمان برخی از بیماری‌ها دارد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید زیره سبز برای سلامتی آشنا شوید.

بیشتر بدانید: خواص زیره سیاه؛ ۶ خاصیت مهم که از آن بی‌خبرید‍!

اینفوگرافی فواید زیره سبز
از مهم‌ترین فواید زیره سبز می‌توان به پیشگیری از سرطان، کاهش کلسترول، کنترل قند خون، کاهش وزن و کاهش التهاب در بدن اشاره کرد.

۱- پیشگیری از سرطان

سرطان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های بدن به صورت غیر قابل‌ کنترل شروع به تکثیر کنند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیره سبز می‌تواند از رشد تومورها و سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیره سبز بر پیشگیری از سرطان کبد، معده و روده بزرگ موثر است.

بیشتر بدانید: با بهترین ویتامین‌ها برای کاهش وزن آشنا شوید

۲- کاهش کلسترول

یکی از مهم‌ترین خواص زیره سبز با ماست کاهش سطح کلسترول بد یا همان LDL است. بررسی چندین مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از پودر زیره سبز در ماست می‌تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کند.

۳- کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت

در طب سنتی از زیره برای درمان دیابت استفاده می‌شود. مصرف زیره می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از زیره سبز در تنظیم قند خون موثر است و از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. برای اطلاع از نحوه استفاده از زیره سبز به منظور کنترل قند خون می‌توانید با یک دکتر تغذیه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:خواص عناب چیست؟

۴- خواص زیره سبز برای معده

مصرف زیره سبز می‌تواند به درمان انواع مشکلات گوارشی کمک کند. در یک مطالعه انسانی مشخص شد که مصرف عصاره زیره سبز به طور قابل توجهی بر درمان درد شکم، کاهش نفخ و برطرف کردن علائم سندروم روده تحریک‌پذیر موثر است. جالب است بدانید که از قدیم از زیره سبز برای درمان اسهال استفاده می‌شد.

۵- خواص زیره سبز برای لاغری

مصرف ریزه سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند. در یک مطالعه مشخص شد، افرادی که از پودر زیره به صورت روزانه استفاده کردند، با کاهش قابل توجهی در وزن، اندازه دور کمر، توده چربی و شاخص توده بدنی مواجه شدند. در یک مطالعه دیگر در مورد خواص زیره سبز برای لاغری شکم مشخص شد که استفاده از زیره می‌تواند به اندازه یک داروی کاهش وزن، به لاغری و کم شدن وزن و همچنین کاهش اندازه دور کمر و شکم کمک کند.

بیشتر بدانید: خواص رازیانه چیست؟ از لاغری تا درمان عفونت واژن

تصویر فردی که در حال خوردن دمنوش زیره سبز است.
برای کاهش وزن و کاهش سایز شکم می‌توانید از دمنوش زیره سبز استفاده کنید.

۶- درمان کمبود آهن

دانه‌های زیره سبز سرشار از آهن هستند. یک قاشق چای‌خوری زیره آسیاب‌شده حدود ۱/۴ میلی‌گرم آهن دارد و می‌تواند ۱۷/۵ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین کند. درواقع یکی از مهم‌ترین خواص زیره سبز برای زنان، درمان کمبود آهن و جایگزین کردن خون از دست رفته در طول قاعدگی است.

بیشتر بدانید: مهمترین خواص زغال اخته چیست؟

۷- درمان مسمومیت از خواص زیره سبز

زیره سبز دارای خواص ضد میکروبی است و از همین رو خطر عفونت‌های ناشی از غذا را کاهش می‌دهد. مصرف زیره موجب کاهش رشد باکتری‌ها در غذا می‌شود. جالب است بدانید زمانی که زیره سبز در بدن ما هضم می‌شود، ماده‌ای به نام «مگالو مایسین» آزاد می‌شود که دارای خواص آنتی‌بیوتیک است.

۸- کمک به ترک مواد مخدر

جالب است بدانید که مصرف زیره می‌تواند فرآیند ترک اعتیاد را راحت کند و به کاهش علائم در افرادی که در حال ترک هستند، کمک کند. در مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شد، مشخص شد که مصرف زیره سبز در کاهش علائم ترک اعتیاد بسیار موثر است.

۹- کاهش التهاب در بدن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیره سبز یا عصاره آن می‌تواند التهاب را در بدن از بین ببرد. هر چند هنوز اطلاعات زیادی در مورد چگونگی اثربخشی زیره سبز بر کاهش التهاب وجود ندارد، اما برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف زیره می‌تواند در برطرف کردن التهاب موثر باشد.

بیشتر بدانید: خواص سیاه دانه چیست؟

تصویر زیره سبز
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیره سبز موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود.

۱۰- بهبود حافظه از خواص زیره سبز

مصرف زیره موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی در بدن می‌شود و به تقویت حافظه کمک زیادی می‌کند. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از زیره در بهبود حافظه و سرعت به یاد آوردن مطالب موثر است و می‌تواند مانع از دست دادن حافظه شود. برخی شواهد در مورد اثربخشی زیره سبز بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی بدن نشان می‌دهد که استفاده از زیره می‌تواند به درمان بیماری پارکینسون کمک کند.

۱۱- کاهش استرس

زیره یک گیاه فوق‌العاده موثر برای درمان استرس است. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از زیره سبز یا عصاره آن می‌تواند به طور قابل توجهی استرس را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: خواص سرکه سیب برای پوست

۱۲- خواص زیره سبز برای رحم

مصرف زیره سبز می‌تواند به درمان عفونت رحم و تنبلی تخمدان در زنان کمک کند. زیره سبز قاعده آور است و در تسکین دردهای پیش از قاعدگی نیز موثر است.

۱۳- خواص زیره سبز برای کبد چرب

زیره یک گیاه بی‌نظیر برای درمان مشکلات کبدی و برطرف کردن کبد چرب است. مصرف زیره سبز و عرق آن کبد را پاکسازی می‌کند و برای سلامت کبد نیز بسیار مفید است.

بیشتر بدانید: برای کبد چرب چی بخوریم؟

۱۴- خواص زیره سبز برای پوست صورت

زیره سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به افزایش سرعت بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. استفاده از زیره در درمان زخم‌های پوستی و کاهش چین و چروک موثر است. زیره سبز ضد قارچ و ضد باکتری است و از عفونت‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از بخور زیره سبز می‌تواند به جوانسازی و ضدعفونی کردن پوست کمک زیادی کند.

تصویر فردی که در حال بخور دادن است.
استفاده از بخور زیره سبز موجب جوانسازی پوست می‌شود.

۱۵- خواص زیره سبز در دوران شیردهی

زیره سبز سرشار از آهن است و از همین رو مصرف آن در طول بارداری می‌تواند به تامین آهن مورد نیاز بدن مادر کمک کند. زیره در کاهش نفخ و درمان بیماری‌های معده نیز در این دوران بسیار موثر است. استفاده از زیره می‌تواند به افزایش شیر مادر در دوران شیردهی نیز کمک کند. یکی از خواص زیره سبز با عسل افزایش شیر مادر است. برای این کار باید زیره را پودر کنید. سپس آن را با مقداری عسل ترکیب و میل کنید.

۱۶- خواص زیره سبز برای مردان

استفاده از زیره در مردان موجب افزایش اسپرم می‌شود و توان باروری را افزایش می‌دهد. زیره سرشار از پتاسیم و روی است و در بهبود سلامت جنسی مردان نیز نقش مهمی دارد.

بیشتر بدانید: خواص خاکشیر فقط رفع تشنگی در روزهای گرم تابستان نیست!

سخن نهایی

زیره فواید زیادی برای بدن دارد و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فوق‌العاده‌ای که در آن وجود دارد، از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید و یا تحت درمان هستید، بهتر است قبل از مصرف زیره سبز با یک دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا به صورت آنلاین و حضوری با بهترین پزشکان و متخصصان کشور ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

مقدار مصرف مجاز زیره سبز در طول روز چقدر است؟

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیره تا 1 گرم یا حدود 1 قاشق چای‌خوری زیره سبز در روز هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

چه افرادی نباید از زیره سبز استفاده کنند؟

زیره سبز فواید زیادی دارد و بروز واکنش‌های آلرژیک به آن بسیار نادر است. با این حال افرادی که به زیره حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند. افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند و یا از دارو و مکمل استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از مصرف زیره سبز با پزشک خود مشورت کنند.

خواص زیره سبز با پنیر چیست؟

مصرف زیره سبز با پنیر موجب رفع سردی پنیر می‌شود و از سردی بدن جلوگیری می‌کند. اضافه کردن مقداری زیره سبز به پنیر مانع نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود و در بهبود هضم نیز موثر است.

منابع: webmd، healthline، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 45

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها