خواص خاکشیر فقط رفع تشنگی در روزهای گرم تابستان نیست!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

با مراجعه به پزشکان، بیماران داروهای شیمیایی زیادی را برای هر یک از بیماری‌های خود مصرف می‌کنند. به همین دلیل باور به وجود ماده‌ای که برای همه بخش‌های بدن کاربرد داشته باشد، کمی سخت است. قرار نیست ماده‌ای عجیب را به شما معرفی کنیم؛ زیرا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. فقط قطعا شما هم از خواص آن آگاهی زیادی ندارید. نام این گیاه، خاکشیر است. همه ما با شروع فصل تابستان، نوشیدنی خنک خاکشیر را درست می‌کنیم و می‌خوریم. اما چقدر با خواص آن آشنا هستیم؟ پس در این مطلب از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با خواص خاکشیر آشنا کنیم.

مهم‌ترین خواص خاکشیر را بشناسید

خاکشیر جزو گیاهان یک ساله و دو ساله است. یعنی بعد از یک سال یا دو سال رشد، دانه می‌دهد. ارتفاع این گیاه به کمتر از یک متر می‌رسد و دانه‌های این گیاه از ماه‌های مرداد تا شهریور رسیده می‌شوند. دانه‌های گیاه خاکشیر را می‌توانید به‌ عنوان منبعی دارویی و غذایی استفاده کنید. خواص خاکشیر به دلیل ارزش غذایی بالای آن است. آیا می‌دانید در هر ۱۰۰ گرم از این دانه‌ها چقدر مواد مغذی وجود دارد؟

انرژی۲۹ کالری
سدیم۵/۳ گرم
فیبر۹/۳ گرم
پروتئین۶/۲ گرم
چربی۹/۰ گرم
کربوهیدرات۲/۴ گرم
ویتامین A۵۳۲۰ IU
کلسیم۵۹ میلی‌گرم
قند۰ گرم
منیزیم۱۳۷ میلی‌گرم
پتاسیم۵۱۹ میلی‌گرم
فسفر۸۴ میلی‌گرم
آهن۲/۳ میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی خاکشیر در هر ۱۰۰ گرم

از گذشته تا کنون داروهای گیاهی کاربرد بیش‌تری نسبت به داروهای شیمیایی داشتند. خاکشیر یکی از آن گیاهانی است که در خانه هر خانواده ایرانی پیدا می‌شود. متاسفانه بیش‌تر مردم از خواص خاکشیر خبر ندارند و فقط آن را برای رفع تشنگی در تابستان می‌خورند. همچنین خیلی از افراد نمی‌دانند که غیر از خوردن خاکشیر به‌صورت نوشیدنی، باید دانه‌های این گیاه را چطور مصرف کنند. از خاصیت‌های خاکشیر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • از بین رفتن تب به علت طبع سرد
  • بهبود سرخک و مخملک و خنک‌کننده برای بیماری‌هایی مانند آبله
  • رفع کهیر و التهابات پوستی
  • دفع انگل از بدن
  • از بین بردن بوی بد دهان
  • بهبود زخم و جراحت
  • بهبود ورم‌های پستان با استفاده از ضماد خاکشیر
  • تقویت حرکات روده و بهبود یبوست
  • کاهش ادم ریه و افیوژن پلور (MPE)

بیشتر بدانید: خواص زیره سیاه که از آن‌ها بی‌خبرید‍!

اینفوگرافیک مهم‌ترین خواص خاکشیر
از خواص خاکشیر می‌توان به رفع کهیر و التهابات پوستی اشاره کرد.

خواص خاکشیر برای کبد

خاکشیر روی کبد انسان تاثیر مثبت می‌گذارد، به‌گونه‌ای که آن را به‌عنوان قاتل کبد چرب می‌شناسند. دانه‌های این گیاه به‌عنوان یک سم‌زدای گیاهی، تمام سموم کبد شما را پاک‌سازی می‌کنند. بعد از چند بار مصرف خاکشیر، دفع ادرار زیاد شده و سموم کبد از بدن بیرون می‌آیند. از دیگر خواص خاکشیر برای کبد می‌توان به کاهش ریسک ابتلا به کبد چرب اشاره کرد.

بیشتر بدانید: خواص رازیانه چیست؟ از لاغری تا درمان عفونت واژن

خواص خاکشیر برای معده و روده

در دستگاه گوارش، خاکشیر روی تمامی اندام‌ها تاثیر مثبت دارد. به همین دلیل افراد می‌توانند برای درمان اسهال و یبوست نیز از خواص دانه‌های این گیاه استفاده کنند. نوشیدن خاکشیر با آب گرم برای بهبود یبوست و نوشیدن آن با آب سرد برای بهبود اسهال مناسب است. البته خواص خاکشیر برای معده و روده یکسان نیست. یعنی شاید خوردن این دانه‌های گیاهی برای افراد سالم مشکلی ایجاد نکند. اما افراد مبتلا به زخم معده و ورم معده نباید آن را بخورند. البته کاهش درد و التهابات معده و روده در افراد سالم، جزء خواص خاکشیر برای این دو اندام بدن است.

خواص خاکشیر برای پوست

درون‌ دانه‌های خاکشیر، موادی با خاصیت ضد باکتریایی وجود دارد. به همین دلیل از خواص خاکشیر برای پوست می‌توان به رفع آکنه و جوش‌های روی صورت اشاره کرد. با مصرف این دانه‌های مقوی به‌صورت منظم، جوش‌های صورت شما به طور کامل از بین می‌روند. علاوه بر رفع التهابات پوستی، دانه‌های این گیاه برای رفع خشکی، ترک‌های پوست، رطوبت‌رسانی به پوست، بهبود لکه‌های روی صورت و جلوگیری از پیری پوست کاربرد دارند. وجود ویتامین C و ترکیبات آنتی‌اکسیدان باعث شده خاکشیر جلوی اکسیداتیو پوست را بگیرد. برای مشاهده این خاصیت‌ها از لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی خاکشیر استفاده کنید. البته با مصرف خاکشیر و ترنجبین هم پوستی روشن و بدون لکه خواهید داشت.

بیشتر بدانید: خواص زیره سبز از نظر طب سنتی چیست؟

یک خانم پوست صورت خود را در آینه می‌بیند که حاوی جوش است.
برای رفع آکنه و جوش‌های روی صورت، خاکشیر مصرف کنید.

خواص خاکشیر برای لاغری

آیا از خواص خاکشیر برای لاغری خبر دارید؟ این دانه‌های گیاهی به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کنند. با نوشیدن خاکشیر طی بازه زمانی طولانی، فرد خیلی سریع لاغر می‌شود. خوردن خاکشیر با تحریک روده، پاک‌سازی و دفع سموم آن همراه است. به همین دلیل مقدار زیادی از چربی‌های بدن دفع شده و وزن فرد کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید: خواص سیاه دانه چیست؟

فواید خاکشیر برای آقایان و بهبود روابط زناشویی

آقایان هم می‌توانند از فواید خاکشیر به طور ویژه استفاده کنند. دانه‌های این گیاه التهاب پروستات را کاهش می‌دهند و تاثیر زیادی در بهبود قوای جنسی آقایان دارند. آقایان باید نوشیدنی خاکشیر یا پودر دانه‌های آن را همراه سالاد و غذا مصرف کنند.

خواص خاکشیر برای زنان در دوره‌های خاص زندگی

وجود خواص خاکشیر برای خانم‌ها باعث شده همه بانوان، دانه‌های این گیاه را به‌عنوان یک ماده محبوب بشناسند. شما می‌توانید با استفاده از خاکشیر، پوست زیبایی داشته باشید و وزن خود را زیاد یا کم کنید. شاید دانستنی‌های زیادی درباره خواص خاکشیر در بارداری نیز شنیده باشید. برای مثال طبع سرد این دانه‌ها برای خانم‌های باردار که به فرزند دختر علاقه دارند، بسیار مناسب است. اما پیش از مصرف آن طی دوره بارداری، حتما با دکتر زنان خود مشورت کنید. البته دختر خانم‌ها نیز می‌توانند به طور ویژه از خواص خاکشیر برای دردهای قاعدگی بهره‌مند شوند. از خواص خاکشیر در قاعدگی می‌توان به کاهش دل‌درد، مشکلات گوارشی، بهبود سردرد و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:روش مصرف عناب

یک خانم باردار که در حال نوشیدن شربت خاکشیر است.
طبع سرد خاکشیر برای خانم‌های باردار علاقه‌مند به فرزند دختر بسیار مناسب است.

چه زمانی خاکشیر بخوریم؟

با توجه به فواید این ماده پر خاصیت شاید برای شما هم سوال پیش آید که چه زمانی خاکشیر بخوریم؟ بهترین زمان مصرف خاکشیر به نوع خاصیت آن بستگی دارد. یعنی ابتدا مشخص کنید که هدف شما از خوردن خاکشیر چیست؟ برای مثال برای هضم بهتر غذا، خاکشیر را بعد از آن وعده‌ غذایی بخورید. شما می‌توانید با خوردن ترکیب این دانه‌ها با آب، خواص خاکشیر را در پاک‌سازی کبد، درمان یبوست، افزایش وزن و زیبایی پوست صورت خود ببینید. خاکشیر برای کاهش عفونت زنان، بهبود عملکرد معده و روده، پاک‌سازی کلیه‌ها و بهبود قوای جنسی باید قبل از خواب خورده شود. البته شما می‌توانید خاکشیر را با هر هدفی در هر ساعتی از شبانه‌روز میل کنید.

بیشتر بدانید: خواص گل گاو زبان چیست؟

خواص خاکشیر ناشتا؛ از تناسب اندام تا تاثیر بر بیماری‌های زمینه‌ای

استفاده از خاکشیر در هر زمانی، خاصیت‌های مخصوص به خود را دارد. خواص خاکشیر ناشتا در بخش‌های مختلفی از بدن قابل مشاهده است. از خواص خاکشیر ناشتا با آب گرم می‌توان به مواردی مانند رفع گرفتگی صدا، پیشگیری از بروز سرماخوردگی یا درمان آن، رفع سردرد، بهبود سوء هاضمه، عملکرد بهتر کبد و کاهش التهابات اشاره کرد. برخی بیماران خاکشیر را به‌صورت ناشتا برای بهبود وضعیت بیماری‌ها می‌خورند؛ زیرا میزان سطح کلسترول خون یا میزان قند خون را کاهش می‌دهد. خوردن خاکشیر ناشتا با آب گرم و عسل در بهبود ضعف جسمانی تاثیر می‌گذارد و خواص خاکشیر و گلاب ناشتا شامل کاهش وزن و لاغری فرد است.

خواص خاکشیر از دیدگاه طب سنتی

با وجود عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی، بیش‌تر مردم به دنبال طب سنتی و راهکارهای درمانی مورد تایید آن هستند. خواص خاکشیر از دیدگاه طب سنتی تایید شده است. بنابراین برای درمان التهابات، بهبود کبد چرب، تقویت و پاک‌سازی معده، دفع سنگ کلیه، احساس تشنگی کمتر به‌خصوص در روزهای گرم سال و…. خاکشیر را مصرف کنید.

دو لیوان شربت خاکشیر
خواص خاکشیر از نظر طب سنتی تایید شده است.

سخن پایانی

دیگر قرار نیست خاکشیر را به‌عنوان نوشیدنی خنکی در فصل تابستان بخورید؛ زیرا خواص آن را در جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. در این مطلب توضیح دادیم که خواص خاکشیر شامل بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پوست، کاهش یا افزایش وزن، بهبود قوای جنسی، تسکین سردرد و…. است. اما یادتان باشد که افراد مبتلا به زخم معده بهتر است برای مصرف خاکشیر از از دکتر گوارش آنلاین مشورت بگیرند. شما می‌توانید با پزشکان عمومی و متخصص در لیست بهترین پزشکان درمانکده، درباره مصرف دانه‌های این گیاه صحبت کنید. پس همین حالا به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توانم هر روز خاکشیر بخورم؟

هر روز خوردن خاکشیر برای افراد سالم ضرری ندارد. اما خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های خاص بهتر است برای مصرف خاکشیر با پزشک خود مشورت کنند.

چگونه شربت خاکشیر درست کنم؟

بهترین روش استفاده از دانه‌های این گیاه، درست کردن شربت خاکشیر است؛ بنابراین ابتدا دانه‌های خاکشیر را خوب بشویید تا شن و خاک روی دانه‌ها تمیز شود. پس از چند ساعت خواباندن دانه‌های خاکشیر در آب، می‌توانید دانه‌های تمیز آن را با عرقیات، آب، شیر و… نوش جان کنید.

آیا خاکشیر برای مو هم خاصیت دارد؟

بله. شما می‌توانید از روغن خاکشیر یا ماسک خاکشیر برای مو استفاده کنید. همچنین علت خیلی از مشکلات مو، اختلالات گوارشی هستند. با مصرف خاکشیر، این مشکلات گوارشی هم حل می‌شوند و دیگر موهایی سالم و زیبا خواهید داشت.

چه کسانی نباید خاکشیر بخورند؟

به دلیل طبع سرد خاکشیر، افراد دارای روماتیسم و آرتروز نباید این گیاه را مصرف کنند.

منبع: medsci.org |pfaf.org

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 39

هنوز امتیازی ثبت نشده

parniamaleki
پرنیا مالکی

اگر بخوام از علاقه‌ام به حوزه درمان بگم، باید از هفت سال پیش شروع کنم که وارد رشته تجربی شدم تا الان که دانشجوی سال آخر پرستاری هستم. با شروع دانشگاه، تولید محتوا رو هم به عنوان یک فعالیت شروع کردم و الان نزدیک به سه ساله که به عنوان نویسنده محتوا مشغول به کار هستم. من علاقه‌ام در حوزه درمان و نویسندگی رو به هم گره زدم و برای نوشتن مطالبم حسابی جستجو می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها