قرص لیورگل چیست؟ با گیاه خار مریم کبد چرب خود را درمان کنید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص لیورگل (Livergol) یکی از رایج‌ترین داروهایی است که برای درمان کبد چرب استفاده می‌شود. کبد چرب که به دلیل تجمع چربی اضافی در کبد رخ می‌دهد اغلب علامت خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در صورت درمان نشدن می‌تواند به بروز مشکلات جدی مثل تجمع مایع در شکم (آسیت)، گیجی، نارسایی کبد و سرطان کبد منجر شود. اگر می‌خواهید بدانید که قرص لیورگل چیست و چگونه به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

کاربرد قرص لیورگل

Livergol از عصاره خشک گیاه خار مریم (Silybum marianum) تشکیل شده است و برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • محافظت از سلامت کبد
  • درمان کبد چرب
  • درمان هپاتیت حاد و مزمن
  • درمان سیروز کبدی
  • کاهش عوارض کبدی داروها
  • افزایش صفرا

ماده فعال موجود در خار مریم، سیلیمارین (Silymarin) نام دارد که از خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی برخوردار است. پزشکان معمولا از این گیاه برای درمان مشکلات کبدی استفاده می‌کنند، اما بعضی از افراد معتقدند که می‌تواند کلسترول را کاهش دهد و به کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند.

اینفوگرافی درباره موارد مصرف قرص لیورگل
قرص لیورگل‌ سلامت کبد را بهبود می‌بخشد و به درمان مشکلات آن کمک می‌کند.

روش مصرف لیورگل

این دارو در دوز ۱۴۰ و ۷۰ میلی‌گرم تولید می‌شود که طریقه مصرف آن‌ها به صورت زیر است:

  • قرص ۱۴۰ میلی‌گرمی: یک عدد قرص، سه بار در روز
  • قرص ۷۰ میلی‌گرمی: ۲ عدد قرص، سه بار در روز

در مورد بهترین زمان مصرف قرص لیورگل ۱۴۰ و ۷۰ می‌توانید با دکتر گوارش و کبد مشورت کنید. با این حال، معمولا توصیه می‌شود قرص لیورگل بعد از غذا مصرف شود.

فواید قرص لیورگل

گفته می‌شود که ماده فعال موجود در خار مریم، یعنی سیلیمارین، از اتصال سموم به سلول‌های کبد جلوگیری می‌کند و رادیکال‌های آزاد را تحت کنترل نگه می‌دارد. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که محصولات جانبی عملکرد بدن به شمار می‌روند، اما وقتی سطح آن‌ها بیش از حد بالا می‌رود می‌توانند به سلول‌های سالم آسیب برسانند.

تحقیقات پزشکی در مورد خار مریم و سلامت کبد به نتایج متفاوتی منجر شده است. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که سیلیمارین به کاهش التهاب و ترمیم سلول کمک می‌کند و می‌تواند علائم بیماری‌های کبدی مانند یرقان، سیروز، سرطان کبد و کبد چرب را کاهش دهد. اما همه تحقیقات به چنین نتایجی دست پیدا نکرده‌اند.

جامعه پزشکی برای اینکه ثابت کند خار مریم برای کبد انسان مفید است به شواهد بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین تا زمانی که محققان مطالعات بیشتری انجام ندهند، پزشکان استفاده از این گیاه را به عنوان اولین گزینه درمان برای رفع مشکلات کبدی توصیه نمی‌کنند. با این حال، اگر پزشک قرص Livergol را برای شما تجویز کرد، لازم است طبق دستور از آن استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: قرص اسلیم مکس؛ هر آنچه باید درباره این داروی لاغری بدانید

سایر مزایای استفاده از خار مریم

یک بسته قرص لیورگل
قرص Livergol نه تنها روی سلامت کبد تاثیر دارد، بلکه به کاهش کلسترول خون هم کمک می‌کند.

علاوه بر بهبود سلامت کبد، محصولات حاوی خار مریم خواص دیگری هم دارند که عبارت‌اند از:

  • بهبود مقاومت به انسولین: تحقیقات روی موش نشان داده است که عصاره خار مریم به درمان مقاومت به انسولین (مشکلی که در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شایع است) کمک می‌کند.
  • کاهش کلسترول خون: کلسترول بالا روی سلامت قلب تاثیر دارد و احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خار مریم می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد.
  • بهبود سلامت پوست: در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که خار مریم در بهبود مشکلات التهابی پوست نقش دارد و از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید و در نتیجه پیری زودرس محافظت می‌کند.
  • کاهش علائم آسم آلرژیک: آسم یک بیماری التهابی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بیش از حد به محرک‌های محیطی واکنش نشان می‌دهد و به ایجاد التهاب در راه‌های هوایی منجر می‌شود. سیلیمارین به عنوان ماده فعال موجود در خار مریم ممکن است به کاهش التهاب و کنترل علائم آسم کمک کند.
  • حمایت از سلامت استخوان‌ها: بر اساس تحقیقات، خار مریم احتمالا به جلوگیری از تحلیل استخوان در اثر کمبود استروژن کمک می‌کند. البته هنوز مشخص نیست که این گیاه می‌تواند از سلامت استخوان در برابر سایر علل زمینه‌ای هم محافظت کند یا خیر.
  • بهبود توانایی شناختی: خار مریم دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است؛ بنابراین ممکن است بتواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی: بعضی از محققان معتقدند که خار مریم روی سیستم ایمنی تاثیر دارد و به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند.

بیشتر بدانیم: قرص پردنیزولون؛ دارویی برای بیماری‌های التهابی و خودایمنی

عوارض قرص لیورگل

استفاده از عصاره خار مریم به صورت خوراکی برای اکثر مردم بی‌خطر است. اما بعضی از افراد ممکن است عوارضی مثل اسهال، حالت تهوع، سوزش سر دل، از دست دادن اشتها، خارش و احتمالا سردرد را تجربه کنند. اگر این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشتند یا با گذشت زمان بدتر شدند، به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

پزشک و مرد سالمند روی تخت معاینه نشسته‌اند و با هم صحبت می‌کنند
قبل از مصرف قرص لیور‌گل، در مورد سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید.

رعایت نکات زیر خطر عوارض مرتبط با مصرف قرص لیورگل را به حداقل می‌رساند:

  • قبل از تجویز Livergol، فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید و در مورد سوابق پزشکی خود با او صحبت کنید.
  • خار مریم ممکن است در کسانی که به گیاهان تیره کاسنی از جمله راگوید، گل داوودی، گل همیشه بهار و… حساسیت دارند، به بروز واکنش‌های آلرژیک منجر شود. در صورتی که به این گیاهان آلرژی دارید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • عصاره خار مریم ممکن است مانند استروژن عمل کند. بنابراین اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید که ممکن است با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود، از این قرص استفاده نکنید. از این بیماری‌ها می‌توان به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئید رحم اشاره کرد.
  • افرادی که دیابت دارند باید قبل از مصرف محصولات حاوی خار مریم با پزشک خود صحبت کنند، چون ممکن است قند خون را بیش از حد کاهش دهد.
  • در حال حاضر، هیچ گزارشی در مورد مضر بودن مصرف قرص لیورگل در بارداری و شیردهی وجود ندارد. اما توصیه می‌شود قبل از مصرف قرص لیورگل در شیردهی یا بارداری با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: قرص متورال چیست؟

تداخلات دارویی قرص لیورگل

خار مریم می‌تواند بر نحوه عملکرد بعضی از داروها تاثیر بگذارد، از جمله:

  • داروهای دیابت
  • داروهای هپاتیت C
  • مترونیدازول (آنتی‌بیوتیک)
  • دیازپام
  • وارفارین (داروی رقیق‌کننده خون)
  • سیرولیموس (داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی)

اطلاعات زیادی در مورد تداخل خار مریم با سایر داروها از جمله داروهای ضد سرطان وجود ندارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از مصرف این قرص در مورد مزایا و عوارض آن با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: قرص سیستین چیست؟ مکملی که فقط برای قطع ریزش مو محبوب شد!

کلام پایانی

قرص لیورگل از گیاه خار مریم به دست می‌آید که به دلیل داشتن سیلیمارین می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. قبل از اینکه متخصصان فهرست قطعی فواید خار مریم را تایید کنند، محققان باید مطالعات بیشتری درباره آن انجام دهند. با این حال، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از این گیاه در کنار درمان‌های معمول مشکلات کبدی احتمالا ارزش امتحان کردن داشته باشد.

قبل از مصرف Livergol‌ برای درمان مشکلات کبدی حتما با متخصص گوارش و کبد صحبت کنید؛ چون این محصول ممکن است برای شما مناسب نباشد یا با سایر داروهای مصرفی‌تان تداخل داشته باشد. برای مشورت با پزشک می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر گوارش و کبد وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص لیورگل برای چیست؟

این قرص برای کبد چرب، سیروز کبدی، هپاتیت حاد و مزمن و کاهش عوارض کبدی بعضی از داروها مصرف می‌شود.

قرص لیورگل از چه گیاهی است؟

این محصول از عصاره گیاه خار مریم تشکیل شده است.

آیا مصرف قرص لیورگل برای لاغری توصیه می‌شود؟

این سوال که قرص لیورگل ۱۴۰ برای لاغری مفید است یا خیر، توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که تحقیق روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که سیلیمارین باعث کاهش وزن می‌شود. این یافته به این معنی است که محصولات حاوی خار مریم می‌توانند برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مفید باشند. با این حال، محققان برای تایید این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

طریقه مصرف قرص لیورگل برای لاغری چگونه است؟

در حال حاضر، شواهد علمی کمی در مورد تاثیر بهترین قرص لیورگل روی وزن بدن وجود دارد. به همین دلیل، مصرف آن با هدف کاهش وزن توصیه نمی‌شود.

آیا استفاده از قرص لیورگل برای لک صورت و جوش مفید است؟

اگر اختلالات کبدی علت اصلی بروز جوش باشند، ممکن است قرص لیورگل برای جوش مفید باشد و از شدت آن بکاهد. البته به نظر می‌رسد که تاثیرات آن اندک است.

منابع: webmd, webmd, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها