دیابت و رابطه جنسی؛ آیا دیابت منجر به اختلالات جنسی در روابط زناشویی می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دیابت و رابطه جنسی ارتباط موثری با یکدیگر دارند. دیابت یکی از مشکلات شایع امروزی است که می‌تواند علاوه‌بر اثرگذاری شدید بر سلامت کلی بدن، میل جنسی را در زنان و مردان ضعیف کند.

اگر شما هم کنجکاو هستید بدانید ارتباط دیابت و رابطه جنسی چیست باید ابتدا با این بیماری خاموش آشنا شوید. بیماری دیابت به دو نوع تیپ 1 و تیپ 2 تقسیم می‌شود. افراد مبتلا به نوع 1 به صورت مادرزادی به قندخون مبتلا هستند و می‌توان گفت اندام‌های بدن تا حد زیادی با این سبک تغییرات سازگار خواهند شد. 

اما فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که معمولا بعد از 35 سالگی به آن مبتلا می‌شود پس از گذشت مدتی با تضعیف برخی از اندام‌های بدن همچون دستگاه تناسلی و میل جنسی مواجه خواهد شد. این موضوع در مردان بیشتر شایع است زیرا می‌توان گفت دیابت یکی از دلایل اصلی اختلال نعوظ به‌شمار می‌آید. 

همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را از تاثیر دیابت و رابطه جنسی در زندگی زناشویی آگاه کنیم.

دیابت و رابطه جنسی

دیابت نتیجه عدم استفاده درست بدن از انسولین و بالا رفتن قند خون است. این فرایند به مرور زمان بر اعصاب و ماهیچه‌های قلب اثر منفی می‌گذارد که نتیجه آن چیزی جزء تضعیف سلامت جنسی فرد نیست. یکی‌دیگر از روابط اثرگذار بین دیابت و روابط زناشویی تاثیر آن بر عزت‌نفس و سلامت روان زوجین است. 

تصویر زن و شوهری که بر اثر عوامل مرتبط دیابت و رابطه جنسی پشت به یکدیگر نشستند
دیابت دستگاه تناسلی را ضعیف می‌کند که نتیجه آن کاهش میل و رابطه جنسی است.

اگر فردی پیش از ابتلا به دیابت نوع 2 میل جنسی رضایت‌بخشی داشت و اکنون از آن ناامید شده، احتمال بروز مشکلات روحی و کاهش عزت نفس در او افزایش می‌یابد. درواقع علت تضعیف میل جنسی که بر روی دیابت و رابطه جنسی اثر می‌گذارد، عبارتند از:

  • عوارض دارو فشارخون
  • تغییرات هورمونی
  • افسردگی
  • استرس و اضطراب

بیشتر بخوانیم: برنامه غذایی مناسب برای دیابتی ها

نوروپاتی دیابتی

دیابت می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود که این موضوع یکی از دلایل بروز مشکلات جنسی خواهد بود. در واقع باید تاثیر دیابت و رابطه زناشویی را در بروز مشکلات اعصاب همچون بی‌حسی، درد یا عدم احساس در دستگاه تناسلی دانست. 

این به معنی اختلال نعوظ در آقایان و عدم لذت کافی در زنان است. از طرفی نوروپاتی دیابت می‌تواند بر ارگاسم یا میزان تحریک شریک جنسی اثر منفی بگذارد. از همین‌رو می‌توان گفت دیابت و رابطه جنسی ارتباط موثری با یکدیگر داشته و عوارض جانبی ناشی از آن روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای کنترل نروپاتی دیابتی بهتر است به دکتر غدد مراجعه کنید و در صورتی که سوالی در این زمینه برایتان پیش آمده می‌توانید از امکان ویزیت آنلاین متخصص غدد مشکل خود را برطرف کنید.

نگرانی‌های رابطه

وجود رابطه جنسی برای حفظ ارتباط صمیمی یک رابطه ضروری است. از همین‌رو توصیه می‌شود اگر با تضعیف میل جنسی همسرتان مواجه شدید به‌جای بحث کردن ابتدا وضعیت سلامت جسمی او را بررسی کنید. اثرگذاری دیابت و رابطه زناشویی با توجه به عدم شناخت این مشکل می‌تواند در کاهش کیفیت روابط طرفین نقش داشته باشد.

تاثیر بیماری دیابت بر رابطه جنسی مردان

دیابت شایع‌ترین دلیل برای اختلال نعوظ در مردان محسوب می‌شود. این مشکل زمانی شناخته خواهد شد که یک آقا برای درمان اختلال نعوظ به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه می‌کند. دیابت می‌تواند به اعصاب و ماهیچه‌ها یا ساختار عروقی آلت تناسلی مردانه آسیب وارد کند. 

بنابراین می‌توان گفت دیابت و رابطه جنسی آقایان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. از طرفی عوارض برخی از داروها می‌توانند موجب تغییرات سطح تستوسترون در بدن مرد شوند. دیگر عوامل اثرگذار بر دیابت که رابطه زناشویی مرد را سرد خواهد کرد، عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • فشار خون بالا
  • افسردگی
  • عزت‌نفس پایین
  • استرس و اضطراب
  • عدم تحرک و ورزش کافی
اینفوگرافی از عوامل اثرگذاری دیابت و رابطه زناشویی
عوامل مرتبط با دیابت می‌توانند موجب عدم نعوظ آلت تناسلی مردانه و اثرگذاری بر رابطه جنسی شوند.

بیشتر بخوانیم: سکس‌تراپی چیست؟ آیا انجام آن مشکلات برقراری رابطه را برطرف می‌کند؟

انزال رتروگراد

این بیماری یکی‌دیگر از اثرات منفی دیابت است و باید نقش آن را در تضعیف رابطه جنسی مردان پررنگ دانست. انزال رتروگراد به وضعیتی گفته می‌شود که منی به‌جای خارج شدن از آلت تناسلی به داخل مثانه برگشت می‌کند. 

دیابت عملکرد صحیح عضلات اسفنکتر داخلی بدن را مختل کرده و این ماهیچه دیگر نمی‌تواند به درستی موجب باز و بسته شدن مجاری بدن شود. اگر سطح گلوکز خون به شکل غیر طبیعی افزایش یابد به اعصاب عضلات اسفنکتر آسیب جدی وارد خواهد شد و انزال رتروگراد رخ می‌دهد.

تاثیر بیماری دیابت بر رابطه جنسی زنان

خشکی واژن شایع‌ترین مشکلی است که دیابت موجب آن می‌شود و بر رابطه جنسی زن اثر منفی می‌گذارد. دلیل اصلی خشکی واژن را می‌توان ناشی از تغییرات هورمونی یا کاهش جریان خون در اندام تناسلی زنانه دانست.

به‌همین دلیل متخصصان اثرگذاری دیابت و رابطه زناشویی را که با تضعیف میل جنسی زنان همراه است، کاملا مرتبط با یکدیگر می‌دانند. عوارض قندخون بر سلامت جنسی زنان و رابطه زناشویی آن‌ها که منجر به رابطه جنسی دردناک خواهد شد، عبارتند از:

  • عفونت ادراری (UTLs)
  • بی‌اختیاری هنگام رابطه جنسی
  • عفونت و التهاب واژن

در صورت داشتن چنین علائمی بهترین کار مراجعه به فوق تخصص زنان است. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید می‌توانید از امکان مشاوره با دکتر آنلاین زنان استفاده نمایید.

تاثیر دیابت و رابطه زناشویی بر هر دو جنسیت

بیماری دیابت با عارضه خستگی شدید همراه است. همچنین طیف وسیع عوارض ناشی از آن زمان زیادی از فرد مبتلا برای رسیدن به سلامت نسبی می‌گیرد. مجموع این عوامل که منشا دیابت دارند بر کاهش کیفیت زندگی زناشویی و رابطه جنسی اثرگذار خواهند بود. این اثرات شامل موارد زیر هستند:

اثر روانی

  • انزوا
  • اضطراب
  • نگرانی‌ افزایش وزن
  • تغییرات ظاهری
  • تنهایی
  • از بین رفتن عزت‌نفس

برای کاهش اثرات روانی ناشی از دیابت و رابطه زناشویی می‌توانید از بهترین دکتر روانشناس سکس تراپی و در صورت صلاح‌دید دکتر به دکتر روانپزشک درمانکده مراجعه کنید.

داروها

افرادی که به‌دلیل بیماری دیابت دچار مشکلات روحی شده‌اند، می‌توانند با مصرف برخی داروها آن را کاهش دهند. این داروها نوعی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند. آن‌ها عبارتند از:

  • زلفت (Zoloft)
  • پروزاک (Prozac)

اما باید بدانید که کاهش میل جنسی از عوارض مصرف داروهای افسردگی و درمان کننده مشکلات روحی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانیم: رابطه جنسی موفق چگونه انجام می‌شود؟

درمان مشکلات جنسی بیماران دیابتی

محققان اصلی‌ترین علت تضعیف میل جنسی افراد مبتلا به دیابت را آسیب به اعصاب ماهیچه و عروق دستگاه تناسلی می‌دانند. بنابراین برای درمان مشکلات جنسی بیماران دیابتی باید سطح قند خون بدن آن‌ها کنترل شود. در این صورت می‌توان اثرگذاری دیابت و رابطه جنسی را مدیریت کرد.

درمان مردان مبتلا به دیابت و کاهش اثر آن بر رابطه زناشویی

دکتر اورولوژی اورولوژی جهت بالا بردن گردش خون و افزایش توانایی مرد برای داشتن نعوظ کامل داروهای موثر تجویز می‌کند. آن‌ها عبارتند از:

  • تادالافیل
  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • آوانافیل (استندرا)
  • واردنافیل (لویترا)

این داروها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماران قلبی توصیه نمی‌شود. از همین‌رو پزشک برای آن‌ها استفاده از روش مکانیکی همچون پمپ‌های مخصوص یا تزریق به آلت تناسلی برای بهبود جریان خون تجویز می‌کند. در مواردی که هیچ یک از این روش‌ها کارساز نباشد پزشک گزینه درمانی جراحی را برای مردان در نظر می‌گیرد.

برای مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین کلیک کنید و از دکتر مورد نظر راهنمایی کسب کنید.

درمان زنان مبتلا به دیابت و کاهش اثر آن بر رابطه زناشویی 

بهترین راه‌کار درمانی برای زنان مبتلا به دیابت و کاهش اثر آن در رابطه جنسی استفاده از روان کننده‌های واژن است. این ماده می‌تواند تا حد زیادی خشکی واژن را از بین ببرد و باعث جلوگیری از رابطه جنسی دردناک شود. یادتان باشد نوع روان کننده‌های واژن باید بر پایه آب انتخاب شوند.

بیشتر بخوانیم: بیماری دیابت چیست؟

روش مقابله با مشکلات دیابتی و رابطه جنسی

احساس ناامیدی نتیجه دیابت نوع 2 است که منجر به کاهش کیفیت رابطه زناشویی می‌شود. از طرفی زوجین مدام دچار اضطراب ناشی از این مشکل هستند و پس از مدتی از این کار دست می‌کشند. بنابراین دیگر به دنبال روش مقابله با مشکلات دیابتی بر رابطه جنسی نخواهند بود.

اما نباید به سادگی تسلیم شد. در زیر راه‌کارهای مفید را برای بهتر شدن کیفیت رابطه زناشویی پس از ابتلا به دیابت معرفی می‌کنیم:

  • زمان متفاوتی در روز را برای رابطه جنسی انتخاب کنید.
  • با تجویز پزشک از جایگزین‌های هورمونی برای بهبود میل جنسی استفاده کنید.
  • سبک زندگی خود را تغییر داده و با رعایت رژیم مناسب دیابت، سطح قندخون خود را کنترل شده نگه دارید.
  • از انجام ورزش‌های منظم به صورت مداوم غافل نشوید.
  • رژیم غذایی سالمی برای حفظ تناسب اندام خود انتخاب کنید.
  • اگر به‌دلیل دیابت دچار بی‌اختیاری شده‌اید، با شریک جنسی خود در این مورد حرف بزنید و از پزشک مشورت بگیرید.
اینفوگرافی از روش مقابله با مشکلات دیابتی و رابطه جنسی
دیابت نوع 2 می‌تواند کیفیت رابطه زناشویی را کاهش دهد. برای جلوگیری این مشکل باید از راه‌کارهای اثربخش و دلگرم کننده استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: مشکلات جنسی که باید درمان شوند!

نتیجه دیابت و رابطه جنسی

دیابت می‌تواند رابطه جنسی را با چالش مواجه کند. اما این مشکل نباید موجب چشم‌پوشی از فعالیت جنسی شما و اثرگذاری منفی بر روابط زناشویی شود. اگر بر اثر ابتلا به دیابت با کاهش میل جنسی مواجه شدید، خجالت نکشید و دچار استرس نشوید. 

ما در این مقاله از درمانکده روش‌های موثر درمانی و راه‌کارهای مقابله با مشکلات دیابتی و رابطه زناشویی را با شما به اشتراک گذاشتیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

دیابت چگونه بر رابطه جنسی مردان و زنان اثر می‌گذارد؟

منجر به اختلالات نعوظ در مردان و خشکی شدید واژن زنان می‌شود.

آیا دیابت باعث ایجاد درد در رابطه جنسی می‌شود؟

ممکن است به‌دلیل خشکی و آسیب رگ‌های خونی واژن رابطه جنسی دردناکی تجربه کنید.

بهترین راه‌کار برای کاهش اثر دیابت بر رابطه زناشویی چیست؟

کنترل سطح قند خون بدن

منبع: healthline | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 29

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها