سکس‌تراپی چیست؟ درمانگر جنسی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اختلالات جنسی شیوع گسترده‌ای بین زوج‌ها دارد. آمارها نشان می‌دهد که 43 درصد از خانم‌ها و 31 درصد از مردان در طول زندگی خود به نوعی اختلالات جنسی را تجربه می‌کنند. یک سکس‌تراپیست می‌تواند به این افراد کمک کند تا زندگی زناشویی لذت‌بخش‌تری را تجربه کنند و با غلبه به مشکلات روانی و اختلالات عملکردی در روابط زناشویی، مشکلات جنسی را پشت سر بگذارند. شرکت در جلسات سکس‌تراپی به افراد کمک می‌کند تا چالش‌های جنسی را برطرف کنند و رضایت بیشتری از روابط زناشویی خود کسب کنند. اما در یک جلسه سکس‌تراپی چه می‌گذرد و یک سکس‌تراپیست چطور به زوج‌ها کمک می‌کند؟ در این مقاله از مجله درمانکده پزشکی می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد سکس‌تراپی بدانید، آشنا شوید.

سکس‌تراپی چیست؟

سکس‌تراپی یا سکس‌درمانی نوعی گفتگو درمانی است که به زوج‌ها کمک می‌کند تا مشکلات جنسی خود را برطرف کنند و رضایت بیشتری را تجربه کنند. هدف از سکس‌درمانی کمک به افراد برای عبور از چالش‌های فیزیکی و عاطفی است تا رابطه رضایت‌بخش‌تر و لذت بیشتری را در زندگی زناشویی خود تجربه کنند. جلسات سکس‌تراپی معمولا با توجه به مشکلات هر فرد ممکن است از 1 جلسه تا چند جلسه طول بکشد و برخی افراد برای درمان باید تا سال‌ها در جلسات سکس‌تراپی شرکت کنند.

به چه کسی سکس‌تراپیست گفته می‌شود؟

سکس‌تراپیست یا درمانگر جنسی به فردی گفته می‌شود که به افراد دارای مشکلات جنسی کمک می‌کند. یک درمانگر جنسی می‌تواند یک مددکار اجتماعی، پزشک یا یک متخصص روانشناس یا دکتر روانپزشک باشد که تخصص ویژه‌ای در مورد سلامت جنسی و مشکلات جنسی دارد.

بیشتر بدانید: آیا در دوران پریودی می توان رابطه جنسی برقرار کرد؟

تصویر دو زوج که در حال صحبت با سکس‌تراپیست
سکس‌تراپیست به شما برای برقراری یک رابطه جنسی موفق و کنار گذاشتن ترس‌ها و نگرانی‌هایتان کمک می‌کند.

 زمانی که در مورد مسائل جنسی نگران هستید ولی مشکل فیزیکی یا بیماری زمینه‌ای وجود ندارد، یک سکس‌تراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا ترس و دلهره را از خود دور کنید و تجربه بهتری از روابط زناشویی داشته باشید. درواقع یک سکس‌تراپیست با آموزش‌های لازم و ضروری به زوج‌ها کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به رابطه‌جنسی خود را به سادگی برطرف کنند. به یاد داشته باشید که درمانگران جنسی نمی‌توانند بیماری‌ها و مشکلات هورمونی شما را درمان کنند، بلکه با درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر احساسات، مداخلات مبتنی بر ذهن و آموزش تکنیک‌های ارتباط بین زوج‌ها به شما کمک می‌کنند تا رفتار و عملکرد بهتری در رابطه‌جنسی داشته باشید و از نظر احساسی نیز متعادل‌تر عمل کنید.

بیشتر بدانید: درمان اضطراب جنسی چیست؟

چرا باید به سکس‌تراپیست مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود با برقراری رابطه جنسی مشکل دارند و یا ممکن است اطلاعات کافی برای برقراری یک رابطه‌جنسی سالم را نداشته باشند. یک متخصص سکس‌تراپی می‌تواند به افراد در زمینه‌های مختلفی کمک کند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • نداشتن تمایل به برقراری رابطه‌جنسی
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
  • درد در زمان رابطه‌جنسی
  • اختلالات مربوط به نعوظ
  • انزال زودرس
  • سردمزاجی و نداشتن علاقه به برقراری رابطه
  • اعتمادبه‌نفس پایین
  • عدم پاسخ به محرک‌های جنسی
  • میل جنسی بیش‌ازحد
  • ناتوانی در کنترل رفتارهای جنسی
  • افکار جنسی آزاردهنده
  • اعتیاد به سکس
  • سوءاستفاده جنسی
  • هویت جنسی
  • نزدیکی دردناک
  • نارضایتی جنسی
  • راهنمایی در مورد بالا بردن هیجان و لذت جنسی
  • یکنواخت شدن رابطه جنسی و کشف فعالیت‌های جدید جنسی

رد صورت داشتن چنین علائمی از طریق مشاوره با متخصص روانشناس و مشاوره با دکتر روانپزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟

دلایلی که باید به سکس تراپیست مراجعه کنیم
سکس تراپیست می‌تواد به ما برای برقراری یک رابطه جنسی بهتر و رفع نارضایتی جنسی کمک کند.

بیشتر بدانید: چه روش هایی برای بهبود زندگی جنسی وجود دارد؟

در یک جلسه سکس‌تراپی چه اتفاقی می‌افتد؟

در یک جلسه سکس‌تراپی شما می‌توانید با سکس‌تراپیست در مورد مشکلات جنسی خودتان صحبت کنید و شرایط را شرح دهید. سپس سکس‌تراپیست با بررسی شرایط روانی و فیزیکی مشکل شما را ریشه‌یابی می کند. جلسات سکس‌تراپی کاملا محرمانه و شخصی برگزار می‌شوند و در بسیاری از مواقع لازم است زوج‌ها همراه با هم در این جلسات شرکت کنند. صحبت کردن و بررسی تجربیات شما می‌تواند به سکس‌تراپیست کمک کند تا درک بهتری از شما مشکل شما پیدا کند. درمانگر برای درمان به شما مشاوره می‌دهد و در صورت نیاز تمرینات و وظایفی را به شما آموزش می‌دهد تا در زمان رابطه انجام دهید.

در این جلسات احتمالا سکس‌تراپیست از شما سوالاتی در مورد سلامتی و زمینه جنسی، آموزش جنسی، باورهای جنسی، نگرانی‌ها و اضطراب‌هایتان می‌پرسد. او تمام تلاش خود را می‌کند که شما به عنوان مراجعه کننده احساس راحتی داشته باشید. اعتماد داشتن به سکس‌تراپیست و برقراری یک رابطه موثر برای شروع درمان شما به عنوان یک مراجعه‌کننده اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بدانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی چیست؟

تصویر خانمی که در حال مشاوره با سکس‌تراپیست است.
در جلسات سکس‌تراپی درمانگر جنسی به شما برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای جنسی تان کمک می‌کند.

در جلسات سکس‌تراپی سکس‌تراپیست به شما برای مدیریت بهتر افکار و احساسات جنسی و برقراری یک رابطه سالم کمک می‌کند. با هر جلسه سکس‌تراپی فرد به سمت مدیریت بهتر و پذیرش نگرانی‌های سوق داده می‌شود و سکس‌تراپیست به او کمک می‌کند تا راحت‌تر به مشکلات جنسی خود غلبه کند. در این جلسات، سکس‌تراپیست سعی می‌کند تا با ایجاد آرامش و تشویق تغییراتی در فرد ایجاد کند و در صورت مشاهده اختلال در عملکرد یا نگرانی در مورد مشکلات جسمی فرد را به یک پزشک ارجاع دهد.

بیشتر بدانید: تاثیر دیابت بر روابط زناشویی

تاثیر سکس‌تراپی بر روابط زناشویی

فعالیت جنسی یک تجربه پیچیده است و نقش مهمی بر کیفیت زندگی دارد. مهم‌ترین تاثیر سکس‌تراپی بر روابط زناشویی کمک به زوج‌ها برای تجربه یک رابطه جنسی موفق است. درواقع یک سکس‌تراپیست به زوج‌ها کمک می کند تا مشکلات ذهنی و عاطفی مرتبط با مسائل جنسی را برطرف کنند. سکس‌تراپیست می‌تواند به زوج‌ها در مورد مسائل جنسی آموزش دهد و به بهبود رابطه زناشویی کمک کند. در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین تاثیرات سکس‌تراپی بر روابط زناشویی آشنا شوید.

  • آموزش جنسی
  • کمک به کنترل احساساتی همچون ترس، شرم و اضطراب
  • مشاوره در مورد گرایشات جنسی و هویت جنسی
  • کمک به افزایش صمیمیت بین زوج‌ها
  • کمک به درمان اختلالات جنسی
  • مشاوره در مورد اعتیاد به پورنوگرافی
  • کمک به بهبود برقراری رابطه بین زوج‌ها

بیشتر بدانید: ارضا نشدن زنان چه عوارضی دارد؟

تاثیر سکس تراپیست بر روابط زناشویی
از مهم‌ترین تاثیرات سکس تراپیست بر روابط زناشویی می‌توان به برقراری رابطه بهتر بین زوجین و کمک به کنتزل احساساتی مثل ترس و شرم اشاره کرد.

بیشتر بدانید: آیا بارداری بدون دخول امکان پذیر است؟

چطور برای سکس‌تراپی آماده شویم؟

اگر قصد دارید در جلسات سکس‌تراپی شرکت کنید، بهتر است از قبل آمادگی لازم را داشته باشید و همه اطلاعات کلیدی و لازم را در اختیار سکس‌تراپیست قرار دهید. قبل از هر چیزی به‌طوردقیق روی مشکلتان تمرکز کنید و بررسی کنید که این مشکل از چه زمانی اتفاق افتاد. اتفاقات، استرس‌ها و بیماری‌هایی که اخیرا با آن مواجه شدید را بررسی کنید و ببینید چه تاثیری بر روابط و احساسات شما داشتند. باید این اطلاعات را همراه با داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید در اختیار سکس‌تراپیست قرار دهید. می‌توانید هر سوال و یا نگرانی دارید، با سکس‌تراپیست مطرح کنید و برای این که سوالات خود را فراموش نکنید، می‌توانید همه نکات را داخل یک کاغذ بنویسید و در جلسه سکس‌تراپی همراه خودتان داشته باشید.

تصویر زوجی که در حال مشاوره با سکس‌تراپیست هستند.
قبل از حضور در جلسات سکس‌تراپی بهتر است در مورد جزئیات مشکل و همچنین شرح حال کلی خودتان با سکس‌تراپیست صحبت کنید.

سخن نهایی

برقراری یک رابطه جنسی سالم و موفق می‌تواند به تحکیم روابط و همچنین لذت بیشتر زوج‌ها کمک کند. اگر احساس می‌کنید مشکلی در روابط زناشویی شما وجود دارد و یا تمایلات جنسی شما اخیرا تغییراتی کرده است، می‌توانید از طریق درمانکده برای درمان از یک سکس‌تراپیست کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

سوالات متداول

چه کسانی باید به سکس‌تراپیست مراجعه کنند؟

کلیه افرادی که اختلالات عملکرد جنسی روی کیفیت زندگی و سلامت عاطفی آن‌ها تاثیر گذاشته است و یا در برقراری ارتباط با شریک زندگی خود دچار مشکل شده‌اند، می‌توانند از سکس‌تراپیست کمک بگیرند.

آیا در جلسات سکس‌تراپی معاینه فیزیکی انجام می‌شود؟

در جلسات سکس‌تراپی هیچ معاینه پزشکی یا تماس فیزیکی انجام نمی‌شود و تنها در صورت نیاز سکس‌تراپیست با انجام برخی تست‌ها شما را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.

چطور یک سکس‌تراپیست انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک سکس‌تراپیست ابتدا باید با او احساس راحتی داشته باشید. اگر بعد از یک جلسه سکس‌تراپی متوجه شدید که آنطور که باید با سکس‌تراپیست خود احساس راحتی نمی‌کنید، بهتر است از فرد دیگری برای درمان کمک بگیرید. از طرف دیگر اطمینان از دانش کافی، تحصیلات مرتبط و همچنین دسترسی راحت به سکس‌تراپیست نیز از نکاتی هستند که باید در زمان انتخاب یک سکس‌تراپیست به آن‌ها توجه کنید.

منابع: nhs، clevelandclinic، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 35

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها