بهترین روتین پوستی در سفر؛ روش حفظ شفافیت و جوانی پوست

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از مهم‌ترین ارکان زیبایی، آشنایی با اصول حفظ سلامت و مراقبت از پوست است. از آنجایی هر شهر آب و هوای مخصوص به خودش را دارد، لازم است هنگام سفر به تطبیق روتین پوستی خود با آب و هوا توجه کافی داشته باشید. در ادامه این پست هر آنچه باید درباره روتین پوستی در سفر بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مراقبت از پوست در مسافرت 

تغییر شرایط آب و هوایی می‌تواند تاثیرات مختلفی مانند خشکی، حساسیت یا آفتاب‌سوختگی را با خود به همراه داشته باشد، به همین دلیل داشتن یک روتین پوستی در سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به تفکیک به شرح نکات مهم پوستی در سفر‌های زمستانی و تابستانه‌ می‌پردازیم: 

بیشتر بخوانید: باید و نباید مراقبت های دور چشم

نکات مهم پوستی در سفر‌‌های زمستانی

برای نکات مهم مراقبت از پوست که در سفر‌های زمستانی باید به آنها توجه داشته باشید:

از دوش آب داغ دوری کنید!

استفاده از دوش آب داغ پس از طی یک مسافت طولانی در سرمای زمستان لذت‌بخش است. اما لازم است بدانید استفاده از آب گرم علاو‌ه‌بر خشکی پوست می‌تواند باعث باز شدن منافذ صورت و تجمع آلودگی بر روی پوست شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از حمام کردن یا شستن صورت خود با آب گرم خودداری کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب

برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که استفاده از کرم ضدآفتاب مختص به تابستان است. در حالی که آفتاب زمستان نیز می‌تواند برای پوست مضر باشد. اگر قصد سفر به مناطق سرد و زمستانی را دارید برای روتین پوستی در سفر خود از به همراه داشتن کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب غافل نشوید. می توانید از طریق مشاوره با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست چیست؟

تصویر کرم ضدآفتاب
برخلاف تصور عموم آفتاب زمستان نیز مانند آفتاب تابستان می‌تواند برای پوست مضر باشد.

استفاده از روغن صورت

استفاده از روغن‌های صورت می‌تواند در کاهش خشکی پوست ناشی از سرما تاثیر چشم‌گیری داشته باشد. روغن‌های آرگان، نارگیل وزیتون بهترین محصولاتی هستند که برای رفع خشکی و التهاب پوست می‌‌توان در سفر‌های زمستانی از آنها استفاده کرد.

بیشتر بدانید: توصیه‌های کاربردی مهم برای پیش‌گیری از بیماری در سفر

تصویر روغن‌های گیاهی
از روغن‌های آرگان، نارگیل و زیتون می‌توان برای رفع خشکی پوست در سفر استفاده کرد.

بیشتر بدانید: پاکسازی پوست چه فوایدی دارد؟

استفاده از کرم آبرسان

از آنجایی که ممکن است برای بیرون رفتن در سفر نیاز به آرایش داشته باشید، بهتر است قبل از استفاده از لوازم آرایش، از کرم آبرسان استفاده کنید تا علاوه‌بر رفع خشکی پوستی، مواد آرایشی به خوبی جذب پوستتان شوند. 

بالم لب

علاوه‌بر پوست صورت، پوست لب نیز ممکن است در اثر سرما آسیب ببیند و دچار خشکی و ترک شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم درسفر‌های زمستانی با خود یک بالم لب به همراه داشته باشید. به جای بالم لب از وازلین نیز می‌توانید استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: حفظ سلامتی در سفر به مناطق سرد با رعایت چند نکته مهم

بیشتر بدانید: مراحل روتین مراقبت از پوست خشک و حساس چیست؟

نکات مهم پوستی در سفر‌های تابستانه

تابستان به دلیل آب و هوای مناسب جزو یکی از بهترین فصل‌ها برای رفتن به سفر‌ است. مضرات اشعه ماورا بنفش و خطرآفتا‌ب‌سوختگی، اهمیت مراقبت از پوست در سفر تابستانی را چندين برابر می‌کند. روتین پوستی سفر در این فصل به شرح زیر هستند:

استفاده ضدآفتاب

چه در طول سفر و چه غیر از سفر، کرم ضدآفتاب یکی از مهم‌ترین لوازم روتین پوستی در تابستان است. هنگام تهیه کرم ضد آفتاب برای فصل تابستان به spf توجه کنید و کرم‌هایی را خریداری کنید که داری spf بالای 50 باشند.

شست و شوی صورت

بیرون رفتن در تابستان پوست را در معرض ترشح چربی قرار می‌دهد، به همین دلیل برای جلوگیری از تجمع چربی و به وجود آمدنجوش‌‌های سرسیاه، شست و شوی صورت را به عنوان اصلی‌ترین رکن روتین پوستی در سفر خود قرار دهید. بعد از‌ رسیدن به اقامتگاه پوست خود را با شوینده مناسب بشویید. انتخاب نوع شوینده بسته به نوع پوست شما می‌تواند متفاوت باشد.

مرطوب نگه داشتن پوست

اگر در سفر تابستانی قصد رفتن به استخر را دارید، برای جلوگیری از خشکی پوست از ژل و کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده نمایید. همچنین قرار دادن  روغن بادام به عنوان روتین پوستی در سفر نیز به حفظ لطافت و جلوگیری از خشکی پوست کمک بسیاری می‌کند.

بیشتر بدانید: دلیل ایجاد تاول پوستی چیست؟

روش جلوگیری از جوش زدن در سفر

در حین سفر، تغییر شرایط آب و هوایی و استفاده از مواد غذایی مختلف پوست ممکن است باعث ایجاد جوش بر روی پوست صورت شوند. چند روش جلوگیری از جوش زدن در سفر:

استفاده میوه و سبزیجات

از آنجایی که ممکن است در طول صرف شرینی‌‌جات و خوراکی‌های مختلفی را میل کنید، برای جلوگیری از جوش  در سفر از میوه، سبزیجات و مواد غذایی حاوی اکسیدان بالا  استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: عوارض لوازم آرایشی پوست و چشم ما چیست؟

تصویر میوه و سبزیجات
برای جلوگیری از جوش زدن در سفر، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا می‌تواند بسیار مفید باشد.

بیشتر بدانید: بهترین درمان برای جوش صورت چیست؟

از مصرف لوازم آرایش خودداری کنید!

مصرف لوازم آرایش به صورت متوالی می‌تواند باعث ایجاد جوش بر روی پوست شود. توصیه می‌کنیم به‌جای استفاده از محصولات آرایشی، از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب رنگی استفاده کنید. در صورت نیاز به مشاوره با دکتر پوست، می‌‌توانید با مشاهده لیست بهترین متخصصین پوست تهران در سایت درمانکده، می توانید برای اطلاعات و درمان جون های خود به دکتر پوست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: خطرات هوای سرد برای پوست چیست؟

آماده‌سازی پوست قبل از سفر

یک تا دو روز قبل از سفر با استفاده لایه‌بردار و ماسک‌های آبرسان، پوست خود را برای سفر آماده کنید. این کار باعث می‌شود قبل از سفر پوستتان شرایط خوبی داشته باشد و جوش نزنید.

عدم اقامت در محیط‌های غیر بهداشتی

از مهم‌ترین نکات پوستی در سفر‌های نوروزی که بسیاری از افراد به آن توجه کافی ندارند، اسکان در اقامتگاه‌های غیر بهداشتی است. اقامت در محیط‌های غیربهداشتی و چادر‌های مسافرتی فاقد پشه‌بند، می‌تواند باعث ایجاد جوش، حساسیت و یا حتی در موارد حاد بروز بیماری‌هایی مانند گال شود.

بیشتر بدانید: روش‌های حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم

جمع‌‌بندی

تغییر شرایط آب و هوایی می‌تواند بر روی سلامت پوست تاثیر گذار باشد. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی نکاتی که باید درباره روتین پستی در سفر بدانید پرداختیم. چنانچه تجربه‌ای در ارتباط با این مقاله در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

amerin@360
نگار عامری

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها