شربت دیفن هیدرامین کامپاند چیست؟ بهترین زمان مصرف آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هنگامی که سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژی‌زا واکنش نشان می‌دهد، به علائم آزاردهنده مثل عطسه، آبریزش بینی، سرفه و خس‌خس سینه منجر می‌شود. این علائم از خفیف تا شدید متغیر هستند و معمولا به کمک داروها برطرف می‌شوند. شربت دیفن هیدرامین کامپاند (Diphenhydramine compound) یکی از رایج‌ترین داروهایی است که برای درمان علائم آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجله درمانکده درباره این دارو و تاثیر آن روی بدن صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دیفن هیدرامین کامپاند چیست؟

این شربت به گروهی از داروهای پرکاربرد به نام داروهای خلط‌آور و ضد سرفه تعلق دارد. در هر پنج میلی‌لیتر این دارو معمولا ۱۲۵ میلی‌گرم آمونیوم کلراید (اکسپکتورانت) و ۱۲/۵ میلی‌گرم دیفن هیدرامین (آنتی‌هیستامین) یافت می‌شود. آمونیوم کلراید به کاهش خلط کمک می‌کند و دیفن هیدرامین باعث مهار یک ماده شیمیایی به نام هیستامین می‌شود که مسئول ایجاد واکنش‌های آلرژیک است.

آمونیوم کلراید و دیفن هیدرامین در کنار یکدیگر می‌توانند سرفه را تسکین دهند. بدن به کمک سرفه می‌تواند محرک‌ها (مانند مخاط، دود یا مواد آلرژی‌زا) را از مجرای تنفسی حذف کند و از این طریق احتمال ابتلا به عفونت تنفسی را کاهش ‌دهد.

بیشتر بخوانید:شربت دیفن هیدرامین در بارداری: راهنمای جامع مصرف این دارو

نام برندهای دارو

این شربت با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • سیروفن کامپاند
  • دیفاند
  • دیفرامیکس
  • دیفنکسیر

بیشتر بخوانید: سیپروهپتادین چیست؟

کاربرد داروی دیفن هیدرامین کامپاند

از خواص شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • کاهش علائم آلرژی
  • تسکین سرفه
  • رقیق کردن مخاط تا به راحتی با سرفه از بدن خارج شود
  • درمان بیماری حرکت  (سفر کردن با ماشین، هواپیما و کشتی در بعضی از افراد باعث سرگیجه و حالت تهوع می‌شود که به این مشکل بیماری حرکت می‌گویند)

بیشتر بخوانید: مونته لوکاست برای چیست؟

روش مصرف دیفن هیدرامین کامپاند

توصیه می‌کنیم اطلاعات روی بروشور یا بسته‌بندی دارو را به دقت بخوانید و اگر در مورد طریقه مصرف شربت دیفن هیدرامین کامپاند سوال دارید، با دکتر عمومی صحبت کنید. این دارو معمولا به صورت خوراکی مصرف می‌شود، اما بعضی از افراد ممکن است از قرقره دیفن هیدرامین کامپاند برای گلو درد استفاده ‌کنند.

اگر استفاده از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. با این حال اگر زمان مصرف نوبت بعدی دارو نزدیک است، باید از این کار بپرهیزید و فقط دوز بعدی را در ساعت مشخص‌شده مصرف کنید. هرگز برای جبران فراموش کردن دارو، دوز آن را ۲ برابر نکنید.

بیشتر بخوانید: قرص استامینوفن چیست؟

شایع‌ترین عوارض جانبی

همه داروها از جمله Diphenhydramine compound ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افراد هیچ‌کدام از آن‌ها را تجربه نمی‌کنند یا با عوارض جانبی خفیف مواجه می‌شوند. در صورت مشاهده هر یک از عوارض زیر لازم است با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خستگی یا ضعف
  • ناراحتی معده یا استفراغ
  • خشکی دهان

بیشتر بخوانید:عوارض شربت اکسپکتورانت

باید گفت در موارد نادر، بعضی از افراد ممکن است به عوارض خطرناک مبتلا شوند. در صورتی که علائم زیر را دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید یا به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • واکنش آلرژیک شامل بثورات پوستی، کهیر، قرمزی و تورم پوست، خس‌خس سینه، مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن، گرفتگی صدا یا تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان و گلو
  • سرگیجه شدید یا غش
  • سرفه مداوم
  • ناتوانی در دفع ادرار
  • تاری دید

بیشتر بخوانید: قرص سفکسیم برای چیه؟

موارد احتیاط پیش از مصرف

قبل از تجویز این دارو حتما موارد زیر را با پزشک خود در میان بگذارید:

  • سابقه حساسیت به دیفن هیدرامین، آمونیوم کلراید یا سایر داروها و مواد غذایی
  • سابقه ابتلا به بیماری کلیوی، بیماری کبدی، مشکلات مثانه یا پروستات، گلوکوم (آب سیاه)، آسم و زخم معده یا روده
  • ابتلا به بیماری‌های ارثی نادر مانند سوء جذب گلوکز-گالاکتوز، عدم تحمل فروکتوز یا کمبود سوکراز-ایزومالتاز

تا زمانی که متوجه نشده‌اید این دارو چه تاثیری روی شما دارد، از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید.

این شربت آنتی‌هیستامین ممکن است روی تست‌های پوستی که برای تشخیص آلرژی انجام می‌شوند تاثیر بگذارد. مطمئن شوید که پزشک و کارکنان آزمایشگاه می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: قرص ناپروکسن چیست؟

تداخلات دارویی

اگر طی ۱۴ روز گذشته برای درمان افسردگی یا بیماری پارکینسون از داروهایی مثل ایزوکاربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین، سلژیلین یا رازاگیلین استفاده کرده‌اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. چرا که ممکن است مصرف همزمان این داروها با دیفن هیدرامین کامپاند باعث افزایش شدید فشار خون شود. علاوه بر این، لازم است فهرست تمام داروها و مکمل‌های مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید و بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید.

قیمت شربت دیفن هیدرامین کامپاند

این شربت یک داروی ارزان‌قیمت به شمار می‌رود. بنابراین، در صورت لزوم می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین قرص سرماخوردگی کودکان

افراد آسیب‌پذیر

این دارو ممکن است برای بعضی از افراد مضر باشد. به عنوان مثال، دادن دیفن هیدرامین کامپاند به نوزاد توصیه نمی‌شود. همچنین استفاده از دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان زیر ۶ سال ممکن است با عوارض جانبی جدی همراه باشد.

از خواص شربت دیفن هیدرامین کامپاند در شیردهی نمی‌توان استفاده کرد. اگر در دوران شیردهی به‌سر می‌برید، باید هنگام مصرف این دارو از شیر دادن به فرزندتان خودداری کنید.

در صورتی که از این دارو در دوران بارداری استفاده کنید ممکن است به جنین آسیب برسد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک اطلاع دهید. شما باید در مورد مضرات و خواص شربت دیفن هیدرامین کامپاند در بارداری با پزشک مشورت کنید.

اگر سن شما بالای ۶۵ سال است، از این دارو با احتیاط استفاده کنید. چرا که ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: قرص فکسوفنادین چیست؟

کلام پایانی

هر دارویی ممکن است در کنار فوایدی که دارد به عوارض جانبی ناخواسته منجر شود، به خصوص اگر طبق دستور پزشک از آن استفاده نکنید. این موضوع در مورد دیفن هیدرامین کامپاند هم صادق است. اگر در مورد نحوه مصرف این دارو سوال دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین پزشکان مشورت کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دکتر عمومی و سایر تخصص‌های پزشکی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی دارو برای آبریزش بینی

سوالات متداول

شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای چیست؟

از این دارو برای کاهش علائم آلرژی، رفع سرفه و درمان بیماری حرکت استفاده می‌شود.

خواص شربت دیفن هیدرامین کامپاند با معمولی چه فرقی دارد؟

برخلاف نوع معمولی این دارو، دیفن هیدرامین کامپاند حاوی آمونیوم کلراید است و به همین دلیل در درمان سرفه و خلط تاثیر بیشتری دارد.

خواص شربت دیفن هیدرامین کامپاند با چه دارویی تداخل دارد؟

این شربت ممکن است با بعضی از داروهای ضد افسردگی یا داروهای بیماری پارکینسون تداخل داشته باشد و باعث افزایش فشار خون شود.

از خواص شربت دیفن هیدرامین کامپاند از چه سنی می‌توان استفاده کرد؟

معمولا شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۶ سال تجویز می‌شود. مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. همچنین اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید، قبل از مصرف آن باید حتما با پزشک مشورت کنید.

منابع: drugs, apollopharmacy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 77

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها