تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی چیست؟ + بهترین زمان تشخیص

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

امروزه اکثر والدین تمایل دارند قبل از تولد فرزندشان جنسیت او را بدانند. یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای انجام این کار سونوگرافی است که اغلب بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود. سونوگرافی یک بخش ضروری از مراقبت‌های دوران بارداری است، چون به پزشک کمک می‌کند که اطلاعات مهمی درباره رشد و تکامل جنین کسب کند و مشکلات او را تشخیص دهد. با این حال، می‌توان از آن برای تشخیص جنسیت جنین هم استفاده کرد. اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی چیست و چه عواملی باعث اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین پسر و دختر می‌شوند، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

بهترین زمان برای تشخیص تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی

برای تعیین جنسیت جنین می‌توانید در پایان سه ماهه اول یا در سه ماهه دوم بارداری سونوگرافی انجام دهید. اینکه دقت سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین چقدر باشد، به زمان انجام آن بستگی دارد. دقت این روش در هفته ۱۱ بارداری ۷۰/۳ درصد است و بعد از آن افزایش می‌یابد. برای مثال، تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته 13 به قدری زیاد است که دقت این روش را به حدود ۱۰۰ درصد می‌رساند.

بیشتر بدانید: سکسکه جنین نشانه چیست؟

تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی

سونوگرافی یک روش بی‌خطر و بدون عارضه برای تشخیص جنسیت جنین است. برای اینکه این کار راحت‌تر انجام شود، احتمالا پزشک از شما می‌خواهد که قبل از انجام آزمایش حدود ۶ لیوان آب بنوشید تا مثانه کاملا پر شود. پر شدن مثانه به پزشک کمک می‌کند که تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تری از جنین به دست آورد. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های جنین دختر و پسر که در سونوگرافی قابل مشاهده هستند اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید: ۹ ماه رشد جنین از نطفه تا زایمان

یک پزشک در حال تشخیص تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی
نوشیدن آب قبل از سونوگرافی به تشخیص دقیق‌تر جنسیت جنین کمک می‌کند.

مشخصات جنین دختر در سونوگرافی

برای تعیین جنسیت جنین، پزشک به دنبال ویژگی‌هایی می‌گردد که می‌توانند تفاوت جنین دختر و پسر را در سونوگرافی نشان دهند. جنین دختر با ۲ نشانه زیر مشخص می‌شود:

  • علامت همبرگر: از این اصطلاح برای توصیف لابیا و کلیتوریس در سونوگرافی استفاده می‌شود، چرا که لابیه شبیه نان همبرگر و کلیتوریس شبیه همبرگر میان آن به نظر می‌رسد.
  • علامت ساژیتال: جنین دختر و پسر هر ۲ دارای یک علامت ساژیتال هستند که با نگاه کردن به نمای نیم‌رخ جنین می‌توان آن‌ها را یافت. در هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری یک برجستگی یا برآمدگی تناسلی بین پاهای جنین دیده می‌شود که به آن اصطلاحا NUB می‌گویند. بر اساس تئوری NUB، اگر زاویه این برجستگی نسبت به ستون فقرات کمتر از ۱۰ درجه باشد، جنین دختر است.

محققان در یک مطالعه که روی ۶۵۶ زن با جنین یک‌قلو انجام شد، دقت تئوری NUB را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که با استفاده از این تئوری می‌توان جنسیت ۹۳ درصد نوزادان را تشخیص داد.

بیشتر بدانید: ایا پایین امدن جنین خطرناک است؟

مشخصات جنین پسر در سونوگرافی

آشنایی با مشخصات جنین پسر هم به تشخیص تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی کمک می‌کند. بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری می‌توان جنسیت جنین پسر را با توجه به علائم زیر تشخیص داد:

  • علامت ساژیتال: اگر برجستگی تناسلی با زاویه بیشتر از ۳۰ درجه به سمت بالا باشد، جنین پسر است. اما اگر زاویه آن چیزی بین ۱۰ تا ۳۰ درجه باشد، احتمالا تصمیم‌گیری قطعی دشوار است و به راحتی نمی‌توان به تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی پی برد.
  • جریان ادرار: گاهی‌اوقات جریان ادرار جنین در سونوگرافی دیده می‌شود. اگر جریان ادرار به سمت بالا حرکت کند، جنین به احتمال زیاد پسر است.
  • اندام تناسلی مردانه: در بیشتر موارد بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری می‌توان اندام‌های تناسلی مردانه از جمله بیضه‌ها، کیسه بیضه و آلت تناسلی را در سونوگرافی تشخیص داد. این‌ها نشانه‌های واضح جنسیت مذکر هستند.  

بیشتر بدانید: سونوگرافی چگونه است؟

تصویر جنین در شکم مادر
مشاهده علامت ساژیتال، جریان ادرار و اندام تناسلی مردانه در سونوگرافی نشانه‌دهنده جنین پسر است.

علت اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین دختر و پسر

همان‌طور که گفتیم، هر چقدر مدت زمان بیشتری از بارداری شما گذشته باشد، دقت سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین بالاتر می‌رود. برای مثال، تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته 14 در مقایسه با تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته 12 بیشتر است که این باعث می‌شود دکتر زنان راحت‌تر جنسیت فرزندتان را تشخیص دهد. سایر عواملی که می‌توانند روی دقت سونوگرافی تاثیر بگذارند عبارت‌اند از:

  • مهارت و تجربه شخصی که سونوگرافی را انجام می‌دهد: هر چقدر تکنسین یا پزشکی که سونوگرافی را انجام می‌دهد باتجربه‌تر باشد، نتیجه تست دقیق‌تر خواهد بود.
  • اندازه بدن مادر: اگر جثه بزرگی داشته باشید، تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی دشوارتر است.
  • ایجاد گاز یا نفخ: گاز و نفخ که ۲ علامت رایج بارداری هستند می‌توانند تصویر را تیره و تشخیص جنسیت را دشوار کنند.
  • وضعیت قرارگیری جنین در رحم: مواردی مثل پاهای ضربدری و وجود بند ناف بین پاها باعث می‌شوند جنسیت جنین اشتباه تشخیص داده شود.
  • تعداد جنین‌ها: هنگامی که چند جنین در رحم خود دارید، ممکن است آن‌ها بین یکدیگر قرار بگیرند که این روی دقت سونوگرافی تاثیر دارد.

بیشتر بدانید: چه چیزی باعث زیاد شدن آب دور جنین می شود؟

اینفوگرافی عوامل تاثیرگذار بر تشخیص تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی
سونوگرافی یک روش بی‌خطر برای تشخیص جنسیت جنین است، اما ۱۰۰ درصد بدون خطا نیست.

کلام پایانی

سونوگرافی جنین یک آزمایش مهم است که در دوران بارداری انجام می‌شود. پزشکان از این تست برای بررسی رشد و تکامل جنین و تعیین جنسیت آن استفاده می‌کنند. در صورتی که سونوگرافی در زمان مناسب و توسط افراد باتجربه انجام شود، به احتمال زیاد می‌تواند به درستی جنسیت جنین را تشخیص دهد.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید و درباره سونوگرافی تعیین جنسیت به راهنمایی نیاز دارید، به سایت درمانکده مراجعه کنید و از دکتر زنان آنلاین نوبت مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: برای رنگی شدن چشم جنین چه بخوریم؟

سوالات متداول

چرا گاهی‌اوقات نمی‌توان با سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص داد؟

زمان انجام سونوگرافی، تجربه شخصی که سونوگرافی را انجام می‌دهد، جثه مادر و وضعیت قرارگیری جنین در رحم همگی می‌توانند روی دقت سونوگرافی تاثیر بگذارند.

سونوگرافی تعیین جنسیت جنین در چه زمانی انجام می‌شود؟

این سونوگرافی را می‌توان در اواخر سه ماهه اول بارداری یا در سه ماهه دوم بارداری انجام داد، اما معمولا بین هفته ۱۸ تا ۲۰ انجام می‌شود.

به غیر از سونوگرافی، چه راه دیگری برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد؟

جنسیت جنین را می‌توان با آمنیوسنتز یا نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی (CVS) تشخیص داد. در آمنیوسنتز، پزشک با استفاده از سوزن و سرنگ مقدار کمی از مایع داخل کیسه اطراف جنین را خارج می‌کند. در CVS، پزشک از سلول‌های جفت نمونه‌برداری می‌کند. آمنیوسنتز در هفته ۱۵ و CVS در هفته ۱۱ بارداری انجام می‌شود.

منابع: .verywellfamily, webmd, whattoexpect

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 84

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

18 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها