دارو برای آبریزش بینی؛ درمان آبریزش بینی در کوتاه‌ترین زمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آبریزش بینی اغلب به دلیل آلرژی و عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا) اتفاق می‌افتد، اما عوامل دیگری از جمله سینوزیت، پولیپ بینی، وجود جسم خارجی در بینی، بارداری یا مصرف بعضی از داروها هم می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. این عارضه معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود، اما داروها می‌توانند سرعت بهبودی آن را افزایش دهند. از آنجا که آبریزش بینی مشکل شایعی است، این مقاله از مجله درمانکده را به معرفی دارو برای آبریزش بینی اختصاص داده‌ایم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

دارو برای آبریزش بینی بزرگسالان

زمانی که سرما می‌خورید یا دچار آلرژی می‌شوید، بدن شما مواد شیمیایی به نام هیستامین می‌سازد که منجر به عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم می‌شوند. داروهای آنتی‌هیستامین می‌توانند جلوی این فرآیند را بگیرند و علائم ناشی از ترشح هیستامین را کاهش دهند. در این بخش با تعدادی از این داروها آشنا می‌شوید.

اینفوگرافی در مورد انواع داروهای آبریزش بینی
آنتی‌هیستامین‌ها از رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان آبریزش بینی استفاده می‌شوند.

۱. کلرفنیرامین

کلرفنیرامین می‌تواند قرمزی، خارش و آبریزش چشم، آبریزش بینی و عطسه ناشی از آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی را تسکین دهد. دوز کلرفنیرامین بر اساس سن و وضعیت پزشکی شما مشخص می‌شود. دستورالعمل روی بسته‌بندی دارو را به دقت بخوانید و در صورتی که به راهنمایی نیاز داشتید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

اگر در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برید، سن‌تان بالای ۶۵ سال است یا به بیماری‌های ریوی (مثل آسم، آمفیزم یا برونشیت مزمن)، گلوکوم (آب سیاه)، دیابت، بیماری قلبی، پرفشاری خون، پرکاری تیروئید و صرع مبتلا هستید، قبل از مصرف کلرفنیرامین با پزشک خود صحبت کنید.

۲. دیفن‌هیدرامین

دیفن‌هیدرامین داروی دیگری است که برای تسکین علائم آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی از جمله آبریزش بینی، عطسه، آبریزش چشم و خارش چشم، بینی و گلو استفاده می‌شود. معمولا توصیه می‌شود از دیفن‌هیدرامین هر چهار تا ۶ ساعت یک‌بار استفاده کنید، اما برای راهنمایی بیشتر می‌توانید بروشور دارو را بخوانید یا با پزشک مشورت کنید.

سالمندان بالای ۶۵ سال، زنان باردار و شیرده و کسانی که به بیماری‌های مختلف مثل مشکلات ریوی، دیابت، بیماری قلبی، گلوکوم، پرکاری تیروئید یا فنیل کتونوری (PKU) مبتلا هستند باید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرند.

بیشتر بخوانیم: شربت ایبوپروفن برای چیست؟

۳. ستیریزین

ستیریزین هم آنتی‌هیستامین دیگری است که می‌تواند علائم خفیف تا متوسط ناشی از آلرژی و تب یونجه از جمله عطسه، آبریزش بینی، خارش یا آبریزش چشم و خارش گلو یا بینی را کاهش دهد. اگر این محصول را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کردید، حتما دستورالعمل شرکت سازنده را به دقت بخوانید. توصیه می‌شود خودسرانه دوز دارو را تغییر ندهید یا بدون مشورت با پزشک از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید.

در صورتی که باردار یا شیرده هستید، سن‌تان بالای ۶۵ سال است یا سابقه ابتلا به دیابت، بیماری کبدی یا بیماری کلیوی را دارید، قبل از مصرف ستیریزین درباره فواید و مضرات آن با پزشک مشورت کنید. همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر داخلی از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانیم: قرص فلوکونازول چیست؟ از رفع عفونت تا معجزه‌ای برای پسردار شدن

یک بسته داروی ستیریزین
داروی ستیریزین به درمان آبریزش بینی ناشی از آلرژی و تب یونجه کمک می‌کند.

۴. دسلوراتادین

دسلوراتادین برای تسکین تب یونجه و علائم آلرژی از جمله عطسه،‌ آبریزش بینی و خارش، قرمزی و آبریزش چشم تجویز می‌شود. این دارو معمولا یک بار در روز همراه با غذا یا بدون آن مصرف می‌شود.

زنانی که باردار یا شیرده هستند، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری کبدی، بیماری کلیوی یا فنیل کتونوری و کسانی که از سایر داروها مثل آزیترومایسین، آتورواستاتین، ساکیناویر، سایمتیدین، تاکرولیموس یا تاموکسیفن استفاده می‌کنند، باید قبل از مصرف دسلوراتادین با پزشک خود صحبت کنند.

بیشتر بخوانید:قرص برای تقویت میل جنسی؛ بدون عوارض میل جنسیتو تقویت کن!

۵. فکسوفنادین

وقتی از دارو برای آبریزش بینی صحبت به میان می‌آید باید از فکسوفنادین هم نام برد. از این دارو که علائم آلرژی را تسکین می‌دهد باید یک یا ۲ بار در روز همراه با یک لیوان آب استفاده کنید. چنانچه فکسوفنادین همراه با آبمیوه‌هایی مثل آب پرتقال، آب گریپ‌فروت یا آب سیب مصرف نشود، بهتر عمل می‌کند.

اگر باردار یا شیرده هستید، از داروهای دیگری مثل اریترومایسین یا کتوکونازول استفاده می‌کنید یا سابقه ابتلا به بیماری کلیوی را دارید، بدون مشورت با پزشک از داروی فکسوفنادین استفاده نکنید. همچنین در صورتی که آنتی‌اسید حاوی آلومینیوم یا منیزیم می‌خورید، این دارو را چند ساعت قبل یا بعد از فکسوفنادین مصرف کنید.

بیشتر بخوانیم: مونته لوکاست برای چیست؟

۶. لووستریزین

لووستریزین برای از بین بردن علائم تب یونجه، آلرژی فصلی و حساسیت به سایر مواد مثل شوره حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند عطسه، آبریزش بینی یا قرمزی، خارش و آبریزش چشم را تسکین دهد. داروی لووستریزین معمولا یک بار در روز همراه با غذا یا بدون آن مصرف می‌شود. این دارو را هر شب در یک ساعت مشخص بخورید تا بیشترین بهره را از فواید آن ببرید.

چنانچه در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برید، به بیماری کلیوی مبتلا هستید یا از داروهای دیگری مثل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، قرص‌های خواب‌آور یا تئوفیلین استفاده می‌کنید، در مورد بی‌خطر بودن لووستریزین با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:قرص آنتی هیستامین چیست؟

یک بسته قرص آبریزش بینی لووستریزین
لووستریزین یک آنتی‌هیستامین است که آبریزش بینی را کاهش می‌دهد.

۷. لوراتادین

لوراتادین برای تسکین موقت علائم تب یونجه (حساسیت به گرده گیاهان، گرد و غبار یا سایر مواد موجود در هوا) و سایر آلرژی‌ها استفاده می‌شود. این علائم عبارت‌اند از: عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم، بینی یا گلو.

از لوراتادین باید یک بار در روز همراه با غذا یا بدون آن استفاده کنید. دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و دوز آن را خودسرانه تغییر ندهید. زیاده‌روی در مصرف این دارو ممکن است به بروز عوارض جانبی متعدد از جمله خواب‌آلودگی منجر شود.

زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به آسم، بیماری کلیوی، بیماری کبدی یا فنیل کتونوری باید قبل از مصرف لوراتادین با پزشک خود صحبت کنند.

دارو برای آبریزش بینی کودکان و نوزادان

از بعضی از آنتی‌هیستامین‌ها می‌توان به عنوان دارو برای آبریزش بینی نوزاد و کودک استفاده کرد، اما این کار نباید بدون مشورت با پزشک انجام شود. چون مصرف خودسرانه بعضی از داروها ممکن است در کودکان عوارض جانبی بسیار جدی ایجاد کند. اگر سن فرزندتان کمتر از ۱۲ سال است، حتما در مورد بهترین دارو برای آبریزش بینی سرماخوردگی و آلرژی با پزشک صحبت کنید.

بیشتر بخوانیم: سیپروهپتادین چیست؟ چه عوارضی دارد؟

سایر داروهایی که برای آبریزش بینی تجویز می‌شوند

گاهی‌اوقات آبریزش بینی به آلرژی یا سرماخوردگی مرتبط نیست و با آنتی‌هیستامین بهبود نمی‌یابد. بنابراین پزشک با توجه به علت زمینه‌ای بروز این مشکل، داروی مناسب را انتخاب می‌کند. به عنوان مثال، اگر سینوزیت علت آبریزش بینی باشد، باید تحت نظر پزشک از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد احتقان خوراکی یا موضعی و اسپری‌های استروئیدی استفاده کنید.

مرد بیمار در مطب با پزشک صحبت می‌کند
پزشک با توجه به علت زمینه‌ای آبریزش بینی، داروی مناسب را تجویز می‌کند.

بیشتر بدانید: قرص هیدروکسی زین برای چیست؟

کلام پایانی

معمولا از آنتی‌هیستامین‌ها به عنوان بهترین دارو برای آبریزش بینی نام می‌برند. این داروها نه تنها آبریزش بینی ناشی از آلرژی را کاهش می‌دهند، بلکه می‌توانند آبریزش بینی مرتبط با سرماخوردگی را هم تسکین دهند. اما باید بدانید که ممکن است برای همه مناسب نباشند و در بعضی از افراد به بروز عوارض جانبی جدی منجر شوند. به همین دلیل، توصیه می‌شود کودکان، سالمندان، زنان باردار یا شیرده، افراد بیمار یا کسانی که از سایر داروها استفاده می‌کنند، خودسرانه به سراغ آنتی‌هیستامین‌ها نروند.

اگر در مورد انتخاب قویترین قرص آبریزش بینی به راهنمایی نیاز دارید، وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص داخلی یا دکتر گوش، حلق و بینی وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر گوش، حلق و بینی یا مشاوره آنلاین با متخصص داخلی فراهم شده است.

سوالات متداول

کدام دارو برای آبریزش بینی خوب است؟

در پاسخ به این سوال که اسم قرص آبریزش بینی بزرگسالان و کودکان چیست، باید بگوییم که معمولا از آنتی‌هیستامین‌ها برای تسکین علائم سرماخوردگی یا آلرژی از جمله آبریزش بینی استفاده می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که این داروها آبریزش بینی را کاهش می‌دهند، اما علت بروز آن را درمان نمی‌کنند.

آبریزش بینی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان آبریزش بینی به علت بروز آن بستگی دارد. آبریزش بینی ناشی از عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی می‌تواند ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد. آبریزش بینی مرتبط با آلرژی معمولا تا زمانی که در معرض ماده آلرژی‌زا هستید ادامه دارد. اگر آبریزش بینی بیش از سه هفته طول کشید و علت بروز آن را نمی‌دانستید، به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی آبریزش بینی چیست؟

برای کاهش این مشکل توصیه می‌شود به اندازه کافی استراحت کنید، آب فراوان بنوشید یا از دستگاه بخور استفاده کنید.

منابع: verywellhealth, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 35

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها