خواب دیدن؛ فرق رویا از واقعیت و روانشناسی خواب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خواب دیدن یکی از تجربه‌های جالب و هیجان‌انگیز برای هر فرد است. البته بیش‌تر مسائلی که حین خواب دیدن با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، دلایل روانشناسی دارند. از این رو این مطلب از درمانکده را به بحث شیرین خواب دیدن اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم به این مسائل علاقه‌مند هستید، همراه ما باشید.

بیشتر بدانید: معاینه سلامت عقل توسط خودتان! چطور در خانه متوجه سلامت عقل‌تان شوید؟

تعریف رویا

به تصاویر خیالی، که گاهی با روایت مشخص و گاهی بدون روایت، هنگام خواب دیدن در ذهن فرد نمایش داده می‌­شود، رویا می‌­گویند. اکثر خواب‌ها شامل مجموعه‌ای از تصاویر، ادراک و عواطف است که می‌­تواند دلپذیر و هیجان­‌انگیز یا کسالت‌­آور و حتی وحشتناک باشد.

رویا از دیرباز در تخیل بشر وجود داشته است. از سوابق تاریخی چنین برمی­‌آید که گذشتگان آن را پیامی از طرف خدایان یا ابزاری برای پیش­‌بینی آینده می­‌دانستند.

طی سال ­های اخیر، رویا توجه روان­شناسان، متخصصان اعصاب، فیلسوف­ان و زیست­ شناسان را به خود جلب کرده است که همگی به تحقیق در مورد خواب دیدن، رویا، معنا و ضرورت آن برای بشر و حیوانات مشابه ادامه می­‌دهند.

خواب دیدن و رویا

رویا یا خواب، مسئله این است!

به ­رغم این باور که همه ما انسان‌ها ممکن است رویا ببینیم. دانشمندان هنوز درحال کشف اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی خواب دیدن و رویا، مدت زمان و هدف یا اهداف دقیق آن هستند.

البته دیدن رویا در مرحله حرکت سریع چشم در خواب (REM) اتفاق می­‌افتد و معمولا با فعالیت بالای مغز و کمی حرکت فیزیکی (به­ خصوص در چشم‌ها) همراه است.

گفته می‌­شود افرادی که هیچ­‌وقت رویاهای خود را به خاطر نمی­‌آورند هم گاهی خواب می­‌بینند. اما این حقیقت که رویا هنگام خواب رخ می‌­دهد باعث می­‌شود محققان نتوانند با قطعیت از رویا مطمئن باشند.

دلیل خواب دیدن چیست؟

به باور بسیاری از محققان خواب دیدن دلیل خاصی دارد. اما هنوز نمی‌­دانیم که هدف از رویا دقیقا چیست؟ بنابراین تفسیر خواب و رویا چندان هم کار آسانی نیست. برخی معتقدند رویا در یکپارچه­‌سازی خاطرات به مغز کمک می‌­کند و در یادگیری موثر است.

دسته دیگر باور دارند رویا به مغز اجازه می‌­دهد تا خطر را شبیه­ سازی کند تا در آینده بهتر بتواند از خود محافظت کند. طبق تئوری­‌های فلسفی، رویا به پردازش افکار، عواطف و تجارب دشوار کمک می‌­کند تا سلامت روان­شناختی فرد هنگام بیداری افزایش یابد.

درک رویا

چرا همیشه خوابمان را فراموش می­‌کنیم؟

فراموش کردن رویا طبیعی است. بسیاری از خواب‌­ها نیز بلافاصله بعد از بیداری یا کمی بعدتر فراموش می­‌شوند. بعضی از محققان به خواب­‌هایی که سریعا فراموش می‌­شوند “خواب سفید” می‌­گویند.

شواهد نشان می‌­دهد نزدیک به یک سوم زمان خواب مربوط به خواب سفید است. شاید دلیل آن این باشد که مغز هنگام خواب حافظه را مثل حالت بیداری کدگذاری نمی‌کند.

چگونه می‌توان هنگام بیداری خواب‌ها را به خاطر آورد؟

در اغلب موارد با رعایت چند نکته ساده می­‌توان خواب را به خاطر نگه داشت. مثلا می‌­توانید یک دفتر کنار تخت بگذارید تا بلافاصله بعد از بیدار شدن جزئیات خواب خود را در آن یادداشت کنید.

چه مدت زمانی از شب را خواب می­‌بینیم؟

موسسه ملی خواب تخمین زده است حداقل ۲ ساعت از ۸ ساعت خواب شبانه، صرف خواب دیدن می‌­شود. با این­که طبق نظریات دیدن رویا هنگام REM که تقریبا ۲۰ درصد از مجموع مدت زمان خواب را در بر می­‌گیرد، به اوج خود می‌­رسد. برخی شواهد نیز نشان می­‌دهد در سایر مراحل خواب هم تا حدودی رویا می‌­بینیم. اگر شواهد بیشتری در دفاع از این نظر به دست آید، می‌­توان گفت ما همیشه یا اکثر اوقات خواب می­‌بینیم.

رویا

دیدن هر رویا تقریبا چقدر طول می‌­کشد؟

طبق برآوردها مدت زمان هر خواب از چند ثانیه تا ۴۵ دقیقه است. از آن­جایی­ که طی شب چند بار خواب می­‌بینیم، احتمالا مدت زمان هر رویا متغیر خواهد بود.

محققان راه مشخصی برای اندازه‌­گیری زمان رویا ندارند اما می‌­توانند براساس مراحل خواب، یادآوری رویا و علائم فیزیکی این مدت را تخمین بزنند. گفته می­‌شود اوایل شب خواب­‌ها کوتاه­‌تر است و دیدن طولانی­‌ترین رویا درست قبل از بیدار شدن اتفاق می‌­افتد.

آیا ممکن است طی یک شب چند بار خواب ببینیم؟

بله، درواقع این امر بسیار شایع است. از آن­جایی­ که بدن و مغز مراحل مختلف خواب را پشت سر می­‌گذارد، افراد حین خواب دیدن رویاهای مختلفی را تجربه می‌­کنند. درست بلافاصله بعد از به خواب رفتن، رویاها کوتاه‌­تر است و هر چه شب پیش می­‌رود، رویا طولانی­‌تر می­‌شود. بنابراین فرد در هر مرحله از خواب مدت زمان بیشتری را طی می­‌کند.

رویای شفاف چیست؟

عبارت “رویای شفاف” به رویایی اطلاق می‌­شود که فرد در آن به رویا دیدن واقف است و احساس می­‌کند می­‌تواند اتفاقی را که در خواب می‌­افتد را کنترل کند. اکثر افراد دست کم یک ­بار در زندگی رویای شفاف را تجربه می­‌کنند. برای درصد بسیار کمی نیز این اتفاق مرتبا رخ می­‌دهد. شواهد نشان می­‌دهد برخی استراتژی­‌ها مانند تلقین به خود، احتمال دیدن رویای شفاف را بالا می­‌برد.

درک رویاهای شایع

بسیاری از رویاها کاملا منحصر به فرد هستند. اما بعضی از موضوعات رویاها جهانی هستند. درواقع تحقیقات زیادی نشان داده است موضوع رویا در افراد با موقعیت­‌های جغرافیایی، فرهنگ و گروه‌­های قومی مختلف، یکسان بوده است.

بعضی از موضوعات حاکی از استرس یا دل­ مشغولی نسبت به فرد یا رویداد خاصی است. اما اکثر متخصصان موافقند که رویا لزوما معنای خاصی ندارد یا ذات واقعی فرد را نشان نمی­‌دهد.

بسیاری از افراد گاهی از معنای خواب خود می­‌هراسند اما شاید اگر بدانند اغلب افراد خواب­‌های ناخوشایند یا خجالت­‌آور می­‌بینند و دیدن این خواب‌ها غیرعادی نیست، احساس بهتری پیدا کنند.

درک رویا

شایع­‌ترین موضوعات خواب چیست؟

از شایع‌ترین موضوعات رویا می­‌توان به تحت تعقیب قرار گرفتن، سقوط، رفتن به مدرسه یا انجام فعالیت جنسی اشاره کرد. سایر تحقیقات نشان می‌دهد موضوعاتی نظیر پرواز، تلاش برای انجام یک کار پشت سر هم یا وقت گذراندن با شخصی که در دنیای واقعی فوت شده است نیز در بین انسان‌ها مشترک است.

همچنین با مراجعه به مقاله روش‌های درمان خانگی بی خوابی می‌توانید خواب خود را بهبود ببخشید.

آیا رویا معنای خاصی دارد؟

روان­شناسان و متخصصان سال­ ها بر سر این موضوع که آیا خواب معنای خاصی دارد یا صرفا یک سری تصاویر تصادفی است که توسط مغز سرهم‌­بندی شده تحقیق و بحث کرده‌اند.

برای مثال، فروید عقیده داشت رویا باعث می‌­شود تا درک بهتری نسبت به ضمیر ناخودآگاه خود به دست آوریم و سرنخ‌­هایی را از عمق وجودمان به دست آوریم. اگر چه بسیاری از محققان مدرن با نظریات او مخالفت کرده‌­اند. به اعتقاد برخی تصاویر رویا به وضعیت روحی روزانه ما مربوط است و شاید به این معنی باشد که ذهنمان درگیر است.

از طرفی، برخی متخصصان اعصاب معتقدند رویا صرفا اثر جانبی ادغام خاطرات و سایر پردازش­‌های مغز است و به جز این معنای دیگری ندارد. بسیاری از افراد مذهبی به طور غریزی احساس می‌­کنند رویا می‌­خواهد چیزی به آن­ ها بگوید و این سوال هنوز در بسیاری از حیطه­‌های علمی قابل بحث است.

چرا درمورد کار، مدرسه یا رابطه خواب استرس‌­زا می ­‎بینیم؟

کسی که شدیدا راجع­ به کار یا وضعیت شخصی مضطرب است، ممکن است همان وضعیت را در خواب ببیند. بنابراین، تعجبی ندارد که برخی از محققان معتقدند یکی از مقاصد احتمالی رویا این است که در پردازش استرس و دیگر عواطف تنش‌­آور به مغز کمک کند.

این خواب­‌ها معمولا روی جنبه­‌های مادی زندگی، مانند موعد تحویل پروژه، تمرکز دارند اما کسانی که تروما یا بلاهای طبیعی را پشت سر گذاشته‌­اند، مدام درمورد اتفاقی که برایشان افتاده خواب می‌­بینند.

شما عزیزان برای درک رویا حین خواب دیدن می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر فوق تخصص روان شناس و دکتر فوق تخصص روان پزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روان شناس و روان پزشک تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 148

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

77 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
صنم حکیمی راد
صنم حکیمی راد
2 ماه قبل

ممکن است خواب من به واقعیت تبدیل شود؟

میلاد
میلاد
4 ماه قبل

سلام از خواب بیدار شدم رفتم دسشویی زمین رو موج دار میدیدم اشیای اطراف رو میدیدم دست پدرم اسلحه میدیدم و به دنباله برادرم که از خونه اومده بود بیرون اومدم بیرون دمپایی هم پام نکردم خیابونو خاکی میدیدم و مردم رو سوار اسب از خیابون با همون وضعیت رد شدم که به برادرم هشدار بدم برادرم منو تو اون وضعیت دید و اوردتم خونه گرفتم دراز کشیدم بعدا که پرسیدن چرا اونطوری رفتم بیرون گفتم چیزی یادم نمیاد سوالم اینه خواب و بیداری همچین حالتی هم ممکنه

شهر
تهران
رعنا
رعنا
7 ماه قبل

سلام من تقریبا بطور مداوم خواب می بینم که بی حانمانم و یا در خانه ای که مطلوبم نیست باید زندگی کنم ک از این مورد در دنج و عدابم در صورتیکه از ثبات مالی مناسبی بر خوردارم و مسکلی ندارم . به چه علت این خوابها رو می بینم .؟

شهر
مشهد
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
7 ماه قبل
پاسخ به  رعنا

سلام دوست عزیز‌.خواب‌ها گاهی به ناخوداگاه و مشکلات کودکی برمیگرده.اضطراب‌ بیش از حد هم میتونه باعث کابوس‌های تکراری بشه.پیشنهاد میکنم از مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک درمانکده استفاده کنید.

5556
5556
7 ماه قبل

595885

شهر
تهران
m.
m.
7 ماه قبل

سلام اگر ممکن است عکس و مطالبی که در سایت می گذارید از لحاظ انسانی و اسلامی رعایت شده باشد مثلاً حجاب و عفاف

علی
علی
3 ماه قبل
پاسخ به  m.

خاهشا اون اعتقاد خودتو تو ذهن خودت نگهه دار مغز خودت کثیفه وگرنن ما چیزی ندیدیم

شهر
شیراز
آناهیتا خلجی
آناهیتا خلجی
7 ماه قبل

درود برشما من هر وقت خواب میبینم که تعبیرش موفقیت وثروت وروزی فراوان است یادرحال خرید نان های بزرگ هستم یا بابزرگان درحال صحبت که به من میگویند توخیلی ساده ای وبرایم دعا میکند چندین بار درخواب دیده ام که درحال جمع اوری ماهی سالم وتازه درکنار دریا هستم وامروزم درخواب دیدم که یک مرغ ماهی خوار دریایی خیلی زیبا به کلبه ی کنار دریایی که من درآنجا بودم آمد که پرهای سبزو آبی داشت وازمن نترسید ومن به اطافیان گفتم کاریش نداشته باشند وخودمم داشتم ماهی جمع میکردم انگار واقعیت بود خیلی زیبا بود معنیش چیست ؟باتشکر

شهر
تهران
آناهیتا خلجی
آناهیتا خلجی
7 ماه قبل

سلام من همیشه خوبهای خوبو بامعنی میبینم وهرچه که آرزوشونو دارم درخواب میبینم یادرحال پرواز هستم یاردرحال شنا ویا با حیوانات صحبت میکنم معنی اینها ج راکه میزنم درتعبیر خواب بسیار عالیست میخواهم بدونم آیادرزندگی واقعی برایم اتفاق خواهد افتاد؟

شهر
تهران
Maedeh
Maedeh
7 ماه قبل

راستش میدونید من خواب دیدم با خانوادم قراره فردا سر موضوعی دعوام شه و امروز که فرداش بود به واقعیت پیوست خوابم

ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

و یه چیز دیگه من تو بیشتر خواب هایی که میبینم هر چقدر داد میزنم تو خواب هیچکس صدامو نمیشنوه دلیلش چیه ؟

ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

من همش خواب های عجیب میبینم
و در خواب هم مثلا دارم یه خواب میبینم یهو همه چی عوض میشه انگار یه خواب دیگس
و میتونم خوابم رو کنترل کنم و وقتی یه چی به دلم راه میوفته که این قراره تو خواب اتفاق بیوفته و دقیقا همین میشه و همشم چیزای عجیب و ترسناکه
یا همش دارم فرار میکنم یا از جایی پرت میشم ناخودآگاه
و بعضی اوقات تو خواب میدونم دارم خواب میبینم و میخوام بیدار شم هرچی خودمو میزنم بیدار نمیشم
میخواستم دلیلشو بدونم

سامیار
سامیار
8 ماه قبل

سلام چند وقتی هست پسرم از خواب بیدار میشه میتر سه

شهر
تهران
امیر
امیر
9 ماه قبل

خب دوستان من از سن ۷سالگی تا الان ک ۲۱ساله میشم هر چند وقت یه خواب هایی میبینم مثلا خواب یه صحنه شکستن لیوان ها تو عروسی بود ک بعد یه ماه اون خوابه اتفاق افتاد و همینجور خواب هایی ک اتفاق افتاده تو اینده و امروزم همینجوری شد کسی مث من اینجا اینطوری هس یا ن
بعد دوم اینکه بیشتر اوقات خواب های من شفافه یعنی میتونم خواب هامو کنترل کنم یه جورایی هر کاری ک بخوام با میل خودم اون اتفاق تو خواب میفته یع جورایی خیلی خوبه این مسلئه

شهر
مشهد
مرتضی سلطانی
مرتضی سلطانی
4 ماه قبل
پاسخ به  امیر

من از کودکی خواب های روشن میدیدم. خوابهایم گاهی بینهایت خوشحال کننده است و بعضی وقت ها خواب میبینم و فردایش می‌بینیم چنان خواب دیدم بودم شده است. گاهی خواب بد میبینم و حالم چند روز بد است . الان هم اینجا در سوید ساعت ۳:۲۵ شب است. خواب دیدم و ترسیدم و کلا لامپ ها را روشن کردم و دیگر نمی‌توانم بخوابم . چون برای آن فرد که خواب دیدم فکر میکنم. برای بارها این اتفاق افتاده است وقتی خواب ببینم کاملا واقعیت است . البته گاهی اتفاق می‌افتد که خواب ببینم و اصلا همچون اتفاق نمی افتد. من مادر در سال ۲۰۱۸ فوت شد. گاهن تصمیم میگرم خوابش را ببینم . دگر شب تا صبح را همرایش صحبت میکنم. حتی از خواب بیدار میشوم و گرسنه ام می‌شود و میرم غذا میخورم و سریع برمیگردم که به خواب دیدنم را ادامه بدم. گاهن خواب مرگ یک انسان را میبینم واقعا چند رور حالم بد است. همیشه دعا میکنم خواب بد نبینم. امشب مجبور شدم که چک کنم چرا اینچنین خوابی میبینم که به این سایت سر خوردم . 

شهر
تهران
Mohsen
Mohsen
10 ماه قبل

تفاوت خواب باشهود چیه ؟! وکدوم معتبرتره؟

یه بنده خدا
یه بنده خدا
11 ماه قبل

سلام می‌بخشید چرا من توی خواب خواب میبینم؟
یعنی خواب میبینم که دارم خواب میبینم و از اون خواب بیدار میشم درحالی که هنوز توی خوابم.

شهر
تهران
آیسان
آیسان
11 ماه قبل

سلام من می خواستم بدونم چی کار کنم . خوابی که دلم می خواد روببینم؟

ناشناس
ناشناس
11 ماه قبل

چرا تعبیر همه‌ی خواب های من ازدواج است

احسان
احسان
1 سال قبل

خب اول به رختخواب برید و راحت دراز بکشید و چشماتون رو ببندید خب الان فقط روی رویا تون تمرکز کنید و بهش فکر کنید و باور کنید که واقعا قرار خواب ببینید باور که کنید 50% راه رو رفتید فکر و تمرکز هم 50% درجمع میشه 100% پس حتما خواب موردعلاقه تون رو می‌بینید موفق باشید

شهر
تهران
DYGO
DYGO
1 سال قبل

من نمیتونم خواب هام رو از واقعیت تفکیک کنم لطفا اگه کسی روشی میدونه بهم بگه دارم دیوونه میشم

مهدی
مهدی
9 ماه قبل
پاسخ به  DYGO

اگر از ۳ ماه پیش تا الان به نتیجه ای رسیدی بهم بگو دارم به مشکل میخورم

شهر
تهران
نرگس
نرگس
1 سال قبل

سلام چرا من هرشب خواب بد میبنم وتمام خوابهای من تعبیرشون میشه موضوعی که نن همیشه استریشو دارم

شهر
تهران
سلطانی
سلطانی
1 سال قبل

سلام من خواب هایی میبینم که تعبیر شدیدا بدی دارند چگونه بفهمم واقعی هستند یا نه

وای جی
وای جی
1 سال قبل

سلام . خسته نباشید. یه سوال شاید به نظر مسخره دارم .
اینکه اگر وقتی که خواب هستیم ، با هندزفری یه صدایی رو گوش کنیم (برای مثال یه مطلب درسی یا اهنگ) وقتی بیدار بشیم ،متن اهنگی که موقع خواب گوش کردیم تو ناخوداگاه میره و وقتی دوباره اهنگ رو تو بیداری گوش کنیم ،متن اهنگ رو حفظ خواهیم بود؟ 

Morpheus
Morpheus
4 ماه قبل
پاسخ به  وای جی

از اونجایی که مدام با هندزفری می‌خوابم با قطعیت میگم نه ، صرفا فقط اون موزیک واست آشنا میزنع بعد ها

شهر
تهران
نیلوفر
نیلوفر
1 سال قبل

سلام، من مدتیه که چیزایی توی ذهنمه که نمیتونم بفهمم واقعی بودن یا خواب بودن، مثلا خواب میبینم که دیشب با یک نفر حرف زدم ، ولی موقع بیداری اصلا متوجه نیستم که اون یه خواب بوده و فکر میکنم واقعا با اون شخص حرف زدم، بخاطر همین مغزم همش درگیره که آیا اون اتفاق افتاده یا نه؟؟ میشه لطفاً یک نفر راهنمایی کنه

ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل
پاسخ به  نیلوفر

برای منم این اتفاق میوفته و اینکه به نظرم طبیعیه چون تشخیص خواب بودن یا بیدار بودن برای بعضیا میتونه سخت باشه

شهر
تهران
رسول
رسول
1 سال قبل

سلام من ب مدت دو هفته است ک خواب کسی را میبینم مداوم نبوده ولی 5بار میشه ک خوابشا دیدم تو این دوهفته

شهر
اصفهان
ی نفر
ی نفر
1 سال قبل

سلام من برای چندمین بار خواب میبینم که قدرت مائورایی دارم و داخل خواب من اصلا عجیب نیست چون همه این قدرتارو دارن ولی مال من از همشون قوی تره قدرتای من داخل خواب آب باد اتش و خاک یعنی مینم اینارو کنترل کنم
بعد داخل خوابم به یه ماموریت فرستاده میشم که باید با یه نفر بجنگم و اونو شکست بدم خلاصه بعد یه عالمه درگیری فردی که باهاش مبارزه میکنم یه جمله ی خاص میگه من اون جمله رو که میشنوم تو خواب یادمه ولی وقتی بیدار میشم سریع فراموش میکنم
به من میگه این. جمله رو توی زندگی واقعیت بگو تا این قدرت های ماورایی رو داخل زندگی واقعیت رو هم داشته باشی اما من به محض بیدار شدن از خواب جمله رو فراموش میکنم

سی جی
سی جی
1 سال قبل
پاسخ به  ی نفر

درست میشه

شهر
تهران
Dream
Dream
1 سال قبل

من دیشب خواب یه آقایی رو دیدم و صورتش کاملا واضح بود اما تو دنیای واقعی اونو ملاقات نکردم و برام آشنا نیست و تو خواب یه جورایی همدیگه رو دوست داشتیم و احساسات خیلی قشنگی بین ما بود صبح که بیدار شدم اون احساسات رو حس میکردم

غذاب
غذاب
5 ماه قبل
پاسخ به  Dream

طلسم کرده

شهر
تهران
سارا حاج اکبری
سارا حاج اکبری
1 سال قبل
  • من از کودکی تا آلان که ۴۴ سالم هست همش کابوس میبینم خسته شدم اویل میترسیدم ولی الان عادت کردم بعضی از شبا از کابوس وحشتناک میبنیم به طور نا خودآگاه ا فریاد میکشم که بچه هام از خواب بیدار میشن
شهر
تهران
ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

من هم اینجوریم و وقتی خوابم مثل اینکه خوابم مادرم میبینه که حرکات عجیبی انحام میدم یا تو خواب حرف میزنم

Zhiyar
Zhiyar
1 سال قبل

سلام من هر چند وقت یک خوابی را میبینم که بحث دربارهی گذشته است. ولی هرچی فکر میکنم در گذشته من چنین اتفاقی نیفتاده است و درواقعییت اوضاع جوری دیگر است و این شخص اول رل قدیمم بود میشه گفت

نسترن
نسترن
1 سال قبل

سلام من خواب دیدم ۳ تا زن هستن توی یه حیاط بزرگ که تو دلم فکر کردم فرشته هستن ولی قیافه معمولی داشتن که بهشون گفتم من بچه دار میشم گفتن نه و گفتم من خوب شوهر دارم گفتن شوهری نمیبینیم ..خوب هنوز من بچه دار نشدم و از این خواب که ۳ سال پیش دیدم میترسم

غذاب
غذاب
5 ماه قبل
پاسخ به  نسترن

اینها جادوگرن

Bahar
Bahar
1 سال قبل

من از 6 سالگی تا حال که 18 ساله هستم خواب شفاف میبنم ، اما سوالم اینجاست که من در خواب هایم بیشتز در هوا ملحق هستم راه میرم ،یعنی تقریبا 80 سامتی بلندتر از زمین ، همه این طور خواب می‌بیند؟؟؟؟

نسترن
نسترن
1 سال قبل
پاسخ به  Bahar

بله منم از این خوابها دیدم

اسرا
اسرا
1 سال قبل

راستی من از کلاس سوم همیشه خواب اینده می بینم وسه سال که خواب های ترسناک میبینم که همشون توی یک مکان مشخص هستند :مثل :پارک وخانه وروستا

شهر
مشهد