انقباض دوپویترن؛ مشکلی که انگشت‌های شما را جمع می‌کند!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

انقباض دوپویترن یک بیماری تقریبا بدون درد است که موجب خم شدن یک یا چند انگشت به سمت کف دست می‌شود. در این بیماری فرد مبتلا نمی‌تواند به طور کامل انگشتان را صاف کند و بیماری معمولا به‌مرورزمان وخیم‌تر می‌شود. اغلب اوقات 2 انگشت دورتر از شست یا همان انگشت کوچک و حلقه دچار مشکل می‌شوند و این موضوع موجب می‌شود فرد در انجام دادن فعالیت‌های روزمره زندگی دچار مشکل شود. هنوز هیچ درمان قطعی برای دوپویترن کف دست وجود ندارد، اما به هر حال استفاده از داروها و شروع درمان می‌تواند علائم بیماری را کنترل کند و از وخیم‌تر شدن شرایط بیمار جلوگیری کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با عوامل موثر در بروز انقباض دوپویترن و روش‌های تشخیص و درمان این بیماری آشنا شوید.

انقباض دوپویترن چیست؟

انقباض دوپویترن (Dupuytren’s Contracture) وضعیتی است که به تدریج موجب ضخیم شدن بافت همبند زیر پوست کف دست می‌شود و زخم‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا دردناک نیست، اما در اکثر مواقع موجب محدودیت حرکت دست‌ها می‌شود. بافت ضخیم چندین انگشت موجب می‌شود تا انگشت‌ها به سمت کف دست خم شوند و فرد قادر به حرکت دادن انگشت‌ها نباشد.

بیشتر بدانید: قرص ملوکسیکام چیست؟

تصویری از انقباض دوپویترن
انقباض دوپویترن وضعیتی است که موجب جمع شدن انگشتان به سمت کف دست می‌شود.

علائم بیماری دوپویترن

علائم دوپویترن کف دست معمولا به‌مرورزمان بیشتر می‌شود. این بیماری با یک توده سفت در کف دست شروع می‌شود. این توده ممکن است کمی حساس باشد، اما معمولا دردناک نیست. با گذشت زمان توده می‌توانید به یک طناب سخت زیر پوست تا انگشت گسترش پیدا کند. این بیماری معمولا در هر دو دست ایجاد می‌شود و معمولا 2 انگشت کوچک و حلقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور معمول در اولین مرحله از ابتلا به انقباض دوپویترن ندول‌ها یا برجستگی‌های کوچکی زیر پوست کف دست ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها معمولا در انتهای انگشتان ایجاد می‌شوند.

با گذشت زمان گره‌ها به طناب‌های طولانی‌تری تبدیل می‌شوند و موجب کشیدن شدن انگشت‌ها به سمت داخل می‌شوند. پیشرفته‌ترین علامت انقباض دوپویترن نیز انقباض است که موجب زخمیم و سفت شدن طناب‌های و خم شدن انگشتان به سمت داخل می‌شود.

 در ادامه می‌توانید با علائم بیماری دوپویترن کف دست بیشتر آشنا شوید.

  • ناتوانی در قرار دادن کف دست روی میز
  • وجود گره یا توده سخت زیر پوست کف دست
  • وجود حفره‌ها و شیارهایی زیر پوست کف دست که گاهی اوقات دردناک هستند.
  • کشیده شدن انگشت‌ها به سمت جلو
  • احساس درد، سوزش و خارش در کف دست
  • وجود التهاب و تورم در کف دست

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: علت خشکی زانو چیست؟

اینفوگرافی علائم دوپویترن
از رایج‌ترین علائم دوپویترن می‌توان به ناتوانی به قرار دادن دست روی میز و وجود گره سخت زیر پوست کف دست اشاره کرد.

علت بروز انقباض دوپویترن و عوامل موثر

علت بروز انقباض دوپویترن هنوز ناشناخته است، اما مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری در افرادی که زمینه ارثی دارند، بسیار شایع‌تر است. از طرف دیگر بیماری انقباض دوپویترن معمولا در مردان شایع‌تر از زنان است. در ادامه می‌توانید با عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند، آشنا شوید.

  • سن بالای 50 سال
  • مردان بیشتر از زنان به انقباض دوپویترن مبتلا می‌شوند.
  • افرادی که سابقه این بیماری در خانواده آن‌ها وجود دارد.
  • افرادی که در شغل خود با ابزارهای ارتعاشی سروکار دارند.
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افرادی که از الکل و دخانیات استفاده می‌کنند.
  • کسانی که از داروهای ضدتشنج استفاده می‌کنند.
اینفوگرافی عوامل موثر بر انقباض دوپویترن
از رایج‌ترین عوامل موثر بر انقباض دوپویترن می‌توان به سابقه بیماری در خانواده، سن بالای 50 سال و ابتلا به دیابت اشاره کرد.

درمان دوپویترن کف دست

ازآنجایی‌که دوپویترن کف دست به‌آرامی پیشرفت می‌کند، فرد هیچ دردی را احساس نمی‌کند و در مراحل اولیه معمولا تاثیر زیادی بر توانایی فرد بر انجام کارهای روزمره نمی‌گذارد. در این شرایط نیازی به درمان نیست. اما در صورتی که بیماری پیشرفت کند و فرد قادر به صاف کردن کف دست نباشد، از روش‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

بیشتر بدانید: اختلال مفصل گیجگاهی فکی چگونه است؟

تصویر پزشکی که در حال تزریق کردن به دست بیمار مبتلا به انقباض دوپویترن است.
یکی از روش‌های درمان انقباض دوپویترن تزریق استروئید به کف دست است.

سوزن زدن

در این روش یک سوزن از طریق پوست بی‌حس شده وارد دست می‌شود تا طناب بافتی انگشت را منقبض کند. تکنیک سوزن زدن هیچ بریدگی بزرگی روی دست ایجاد نمی‌کند و می‌توان آن را هم‌زمان روی چندین انگشت انجام داد. انجام دادن این عمل در مطب امکان‌پذیر است.

تزریقات

استروئیدها در مرحله اول بیماری به نرم شدن و صاف شدن توده سخت کف دست کمک می‌کنند. از طرف دیگر این روش موجب کاهش درد ناشی از گره‌ها نیز می‌شود. کلاژناز یک آنزیم خاص است که به توده‌ها و طناب‌های سخت تزریق می‌شود. معمولا یک هفته بعد از تزریق فرد طناب‌ها از هم جدا می‌شوند و فرد می‌تواند انگشتان خود را صاف کند. این درمان می‌تواند بیماری را برای همیشه درمان کند و یا برای چند سال علائم را برطرف کند.

عمل جراحی

روش بعدی که برای افرادی که علائم شدیدی دارند استفاده می‌شود،جراحی است. در این روش جراح بافتی که موجب خم شدن انگشتان شده است را برمی‌دارد. گاهی اوقات لازم است پوست چسبیده نیز برداشته شود. در این شرایط لازم است پیوند پوست برای پوشاندن زخم انجام شود. این روش تهاجمی زمان زیادی برای بهبود نیاز دارد و در برخی شرایط نیز ممکن است مشکل بیمار دوباره به‌مرورزمان برگردد.

روش‌های خانگی درمان انقباض دوپویترن

روش‌های درمان خانگی معمولا برای افرادی که به انقباض دوپویترن خفیف مبتلا هستند، بسیار موثر است. در این روش باید از یک ابزار برای راست نگه داشتن انگشتان استفاده کنید که می‌توانید از یک لوله یا نوار برای این کار استفاده کنید.

تشخیص انقباض دوپویترن در طب سنتی

در بیشتر مواقع تشخیص انقباض دوپویترن با مشاهده ظاهر و علائم فرد تشخیص داده می‌شود. به ندرت برای تشخیص این بیماری از آزمایش استفاده می‌شود. پزشک با مقایسه دو دست با هم و بررسی وضعیت فیزیکی دست و فشار آوردن روی دست، گره‌های سخت و نوارهای بافتی را بررسی می‌کند. در برخی شرایط ممکن است پزشک برای تشخیص از آزمایش قرار دادن کف دست روی میز یا یک سطح صاف استفاده کند. زمانی که فرد قادر به صاف کردن کف دست نباشد، یعنی به انقباض دوپویترن مبتلا شده است.

در برخی موارد نادر پزشک برای تشخیص دوپویترن از آزمایش خون یا عکس‌برداری اشعه ایکس نیز استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: درمان اسپاسم عضلانی کمر

تصویر فردی که به دوپویترن مبتلا شده است و نمی‌تواند کف دست را روی میز قرار دهد.
یکی از روش‌های تشخیص انقباض دوپویترن در طب سنتی قرار دادن کف دست روی میز است.

سخن نهایی

بیماری دوپویترن یک مشکل نادر است که موجب خم شدن انگشتان دست به سمت داخل و ناتوانی در انجام برخی کارها می‌شود. اگر در خانواده شما چنین بیماری وجود دارد و به تازگی علائم انقباض دوپویترن را تجربه می‌کنید، بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری هر چه سریع‌تر از طریق درمانکده با یک دکتر ارتوپد مشورت کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا به صورت آنلاین و تنها با یک تماس صورتی یا تصویری از هر نقطه از دنیا با پزشک موردنظرتان ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

عوارض بیماری دوپویترن چیست؟

از مهم‌ترین عوارض دوپویترن می‌توان به عدم توانایی در صاف کردن انگشتان و ناتوانی در بلند کردن اجسام سنگین اشاره کرد.

شیوع انقباض دوپویترن در دنیا چقدر است؟

انقباض دوپویترن یک بیماری نادر است که حدود 5 درصد از مردم دنیا به آن مبتلا هستند. این بیماری معمولا در مردان اروپایی بیشتر است.

آیا انقباض دوپویترن می‌تواند سایر اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد؟

انقباض دوپویترن تنها روی دست‌ها تاثیر می‌گذارد و هیچ اثری بر سایر بخش‌های بدن ندارد.

منابع: mayoclinic، hopkinsmedicine، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها