آرتریت پاتلوفمورال چیست؟ با علائم و درمان این بیماری آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آرتریت پاتلوفمورال بیماری است که موجب التهاب استخوان و غضروف کشکک زانو می‌شود. این بیماری درد شدید در جلوی زانو ایجاد می‌کند و از همین رو فرد به راحتی قادر به زانو زدن، بالا رفتن از پله‌ها، راه رفتن در سراشیبی، بلند شدن از روی زمین نخواهد بود. معمولا آرتریت پاتلوفمورال با افزایش سن و به دنبال آسیب‌های مکرر و دررفتگی‌های پی‌درپی ایجاد می‌شود. اما این بیماری چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علائم و روش‌های تشخیص و درمان آرتریت پاتلوفمورال آشنا شوید.

آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

در آرتریت پاتلوفمورال کشکک زانو و غضروف پشت آن فرسوده و ملتهب می‌شود. این مشکل دقیقا در بخشی از کشکک زانو که به استخوان ران می‌رسد ایجاد می‌شود. کشکک به ثابت ماندن زانو کمک می‌کند و از آن محافظت می‌کند. زمانی که این غضروف آسیب ببیند، فرد با درد شدید و مشکلاتی در حرکت کردن و راه رفتن مواجه می‌شود.

در این شرایط اگر ساییدگی و پارگی غضروف شدید باشد، استخوان زیری ساییده می‌شود. بدن برای محافظت از خود لایه‌های اضافی استخوانی را که به عنوان خار استخوانی شناخته می‌شود، روی سطح استخوان ایجاد می‌کند که این موضوع موجب محدود شدن حرکت و ایجاد دردهای شدید زانو می‌شود.

بیشتر بدانید: آرتریت پسوریاتیک و علائم آن

علائم آرتریت پاتلوفمورال

آرتریت پاتلوفمورال معمولا با دردهای مبهم و آزاردهنده در جلوی زانو همراه است. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم آرتریت پاتلوفمورال آشنا شوید. در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید.

اینفوگرافی علائم آرتریت پاتلوفمورال
از رایج‌ترین علائم آرتریت پاتلوفمورال می‌توان به درد شدید زانو در زمان بالا و پایین رفتن از پله و زانو زدن اشاره کرد.
  • درد شدید در زمان بالا و پایین رفتن از پله‌ها
  • احساس درد زمان زانو زدن و چمباتمه زدن
  • مشکل در نشستن با زانوی خم برای مدت طولانی

علت آرتریت پاتلوفمورال

به‌طورکلی آرتریت پاتلوفمورال به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

بیشتر بدانید: درد دنبالیچه چیست؟

اینفوگرافی علت آرتریت پاتلوفمورال
از رایج‌ترین دلایل ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال می‌توان به آسیب و شکستگی کشکک زانو، ورزش شدید و همچنین ابتلا به بیماری‌های خاص اشاره کرد.

آسیب و شکستگی کشکک زانو

زمانی که کشکک زانو شکسته شود و سپس بهبود پیدا کند، سطح غضروف ممکن است ناهموار شود. اصطکاک در هنگام حرکت کشکک زانو روی مفاصل در طول زمان می‌تواند منجر به بروز آرتروز و آرتریت پاتلوفمورال شود.

دیسپلازی (Dysplasia)

زمانی که کشکک زانو به درستی در شیار خود قرار نگیرد، موجب می‌شود تا فشار زیادی به غضروف‌ها وارد شود و این موضوع موجب بروز آرتریت پاتلوفمورال خواهد شد.

ساییدگی و پارگی غضروف زانو

آرتریت کاسه زانو موجب ساییدگی و پارگی غضروف در پشت کشکک و در شیار کشکک روی استخوان ران می‌شود. این موضوع معمولا با افزایش سن ایجاد می‌شود و عوامل دیگری مثل چاقی و ژنتیک نیز بر آن موثر هستند.

بیماری‌های خاص

ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل نقرس زانو یا بیماری پاژه (Paget’s disease) می‌توان خطر ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: درد پشت در خانم‌ها و آقایان چه علتی دارد؟

ورزش شدید

گاهی اوقات انجام ورزش‌های شدید و پریدن موجب ایجاد فشار زیادی روی زانو می‌شود که کشکک زانو را تحریک می‌کند و زمینه بروز آرتریت را فراهم می‌کند.

درمان آرتریت پاتلوفمورال

درمان آرتریت پاتلوفمورال معمولا با روش‌های غیرجراحی آغاز می‌شود. فردی که به این بیماری مبتلا شده است، باید از بالا و پایین رفتن از پل اجتناب کند و وزن خود را کاهش دهد تا فشار کمتری به مفاصل زانو وارد شود. فیزیوتراپی، مصرف دارو و درنهایت جراحی نیز از روش‌های درمان آرتریت پاتلوفمورال محسوب می‌شوند. معمولا بستن زانوها هیچ کمکی به درمان آرتریت پاتلوفمورال نمی‌کند و لازم است فرد تحت نظر پزشک پروسه درمان را آغاز کند. در ادامه می‌توانید با درمان آرتریت پاتلوفمورال بیشتر آشنا شوید.

فیزیوتراپی

یکی از اولین راهکارهای دیگر برای درمان آرتریت پاتلوفمورال و کاهش درد ناشی از این بیماری فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی به کشش و تقویت عضلات اطراف ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند.

مصرف دارو

به‌طورمعمول برای درمان و همچنین کاهش علائم آرتریت پاتلوفمورال از استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) استفاده می‌شود. این داروها هم درد بیمار را کاهش می‌دهند و هم به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

تزریق کورتیکواستروئید

برای بیمارانی که به آرتریت پاتلوفمورال خفیف تا متوسط مبتلا هستند و دچار تورم می‌شوند، تزریق استروئید می‌تواند بسیار موثر باشد. در این روش ویسکومپلنتاسیون (viscosupplementation) که ماده‌ای شبیه به مایع سینوویال طبیعی است، بسیار موثر است و کاهش اصطکاک مفاصل کمک می‌کند.

کاهش وزن

افرادی که وزن زیادی دارند، باید هر چه سریع‌تر وزن خود را کاهش دهند تا فشار کمتری به مفاصل زانو وارد شود. هر چقدر وزن فرد بیشتر باشد، فشار و درد ناشی از این بیماری نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین لازم است این افراد وزن خود را کاهش دهند.

مصرف مکمل

گلوکزامین و کندرویتین از محبوب‌ترین مکمل‌هایی هستند که برای کاهش درد آرتریت زانو استفاده می‌شوند. این مواد به‌طور طبیعی در غضروف‌ها وجود دارند و مصرف این مکمل‌ها به ترمیم غضروف‌ها کمک می‌کند.

گرما و سرمادرمانی

در بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال استفاده از سرما یا گرما موجب کاهش درد و التهاب می‌شود. در این شرایط می‌توانید با قرار دادن کیسه آب گرم و یا آب یخ روی محل آسیب‌دیده التهاب و درد خود را کاهش دهید.

جراحی

در بسیاری از افراد روش‌های غیرجراحی موثر نیستد و در این شرایط لازم است فرد کشکک زانو را جایگزین کند. در این روش جراح غضروف آسیب‌دیده و مقدار کمی از استخوان را از سطح مفصل کشکک جدا می‌کند آن را با یک دکمه پلاستیکی با چگالی بالا یا ایمپلنت کشکک جایگزین می‌کند.

روش تشخیص آرتریت پاتلوفمورال

برای تشخیص آرتریت پاتلوفمورال ابتدا پزشک علائم بیمار را بررسی می‌کند. سپس از آزمایش اشعه ایکس برای تشخیص آرتریت کشک زانو استفاده می‌شود. در صورت نیاز پزشک از سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی زانو نیز کمک می‌گیرد. این بیماری دارای 4 مرحله مختلف است که در آزمایش‌ها میزان آسیب‌دیدگی بیمار نیز مشخص خواهد شد.

بیشتر بدانید: علت خشکی زانو چیست؟

تصویر پزشکی که در حال معاینه زانوی بیمار است.
برای تشخیص آرتریت کشکک زانو پزشک ابتدا بیمار را معاینه می‌کند و سپس از آزمایش‌های مختلف کمک می‌گیرد.

روش پیشگیری از آرتریت پاتلوفمورال

یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از آرتریت پاتلوفمورال قوی کردن عضلات ساق پا و ران است که به حفظ تعادل زانوها و جلوگیری از آرتریت کمک می‌کند. اگر اضافه‌وزن دارید، بهتر است وزن خود را کاهش دهید، زیرا وزن زیاد موجب ایجاد فشار مضاعف بر زانوها می‌شود. فراموش نکنید که قبل از دویدن، راه رفتن و یا ورزش کردن حتما بدن خود را گرم کنید تا یک‌باره به عضلات پا و زانو فشار وارد نشود. استفاده از کفش مناسب و راحت نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند از بروز آرتریت زانو جلوگیری کند.

تصویر فردی که در حال ورزش کردن است.
ورزش کردن و کاهش وزن یکی از روش‌های پیشگیری از آرتریت پاتلوفمورال است.

بیشتر بدانید: علت درد کف پا چیست؟

سخن نهایی

آرتریت پاتلوفمورال یک مشکل نسبتا رایج است که می‌تواند به دلایل متفاوتی و در هر سن و سالی ایجاد شود. در صورتی که از درد زانو و مشکلات مربوط به عضلات و مفاصل رنج می‌برید، می‌توانید با یکی از دکتر ارتوپد در درمانکده ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره، درمان خود را آغاز کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا به صورت تماس صوتی و تصویری با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

چه افرادی در معرض ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال قرار دارند؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که زنان بیشتر از مردان به آرتریت پاتلوفمورال مبتلا می‌شوند و این موضوع به دلیل پهن بودن عضلات لگن و افزایش برخورد استخوان‌های مفصل زانو ایجاد می‌شود. از طرف دیگر افرادی که ورزش‌های خاصی مثل دویدن و پریدن را انجام می‌دهند، بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند.

مهم‌ترین علامت آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

مهم‌ترین علامت آرتریت کشکک زانو درد جلوی زانو است که با نشستن و راه رفتن از پله زیادتر می‌شود.

آیا ورزش کردن برای آرتریت پاتلوفمورال مفید است؟

ورزش کردن منظم موجب کاهش سفتی و تقویت عضلات زانو می‌شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

منابع: explained، mayoclinic، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها