علت خشکی زانو چیست؟ علائم، نشانه‌ها، راه‌های تشخیص و درمان خانگی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خشکی زانو یکی از مشکلات دردناک و استرس‌آوری است که بزرگترین مفصل را در کل بدن انسان درگیر می‌کند. زانو به بدن ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم حرکت کنیم، راه برویم، بنشینیم، قدم بزنیم و حتی بایستیم. از همین رو احتمال این‌که با مشکلات مختلفی همچون سفتی زانو مواجه شویم بسیار زیاد است.

خشکی و سفتی زانو علائم مختلفی دارد که اکثر ما فارغ از این‌که چه سنی داریم یک‌بار آن را تجربه کرده‌ایم. تا جایی‌که می‌توان مشکلات ناشی از خشکی زانو را یکی از عمده‌ترین دردهای اسکلتی عضلانی معرفی کرد که مردم درگیر آن هستند. سیستم پیچیده زانو از استخوان، غضروف‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها تشکیل شده است. 

بدن به کمک این اجزا می‌تواند وزن کلی ما را تحمل کند. معمولا افراد مسن به دلایل مختلفی همچون سن دچار زانو درد می‌شوند اما افراد جوان‌تر ممکن است بر اثر عوامل متفاوتی مثل ورزش خشکی زانو را تجربه کنند. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی علت خشکی و سفت شدن زانو بپردازیم. همراه ما باشید.

علائم سفتی و خشکی زانو

خشکی مفصل زانو یکی از مشکلات شایعی است که اکثر افراد درگیر آن هستند. به‌خصوص اگر سن شما بالاست می‌توان آن را یک امر طبیعی دانست، اما نباید به راحتی از این موضوع گذشت. زیرا ممکن است نشان دهنده یک مشکل حاد باشد. 

در زیر با مجموعه‌ای از علائم خشکی و سفتی مفصل زانو آشنا می‌شوید:

  • درد شدید و کنترل‌ناپذیر
  • ورم زانو
  • جمع شدن مایع در مفصل
  • احساس گرم شدن و قرمزی در صورت لمس

بیشتر بدانید: درد دنبالچه (کوکسیدینیا)؛ 5 عامل موثر در بروز آن، درمان سریع

تصویر فردی که به دلیل خشکی زانو دچار درد شدید است
از علائم خشکی و سفتی زانو می‌توان به درد آزاردهنده،تغییر شکل،شنیدن صداهای مختلف هنگا حرکت و ورم اشاره کرد

اگر سفتی زانو شما با علائم بالا همراه بود جای نگرانی نیست و می‌توانید به راحتی آن را درمان کنید. در واقع باید گفت این علائم نشان‌دهنده آسیب جدی در زانو نیستند. اما علائمی که در ادامه مشاهده می‌کنید باید سریعا پیگیری شوند، زیرا احتمال آسیب جدی زانو وجود دارد:

  • تغییر شکل مفصل زانو
  • عدم تحمل وزن بدن روی زانو
  • احساس بی‌ثباتی زانو
  • شنیدن صداهای مختلف هنگام حرکت زانو

بیشتر بخوانید: زانوی ضربدری چیست؟ + علائم و روش های درمان

علت سفت شدن و خشکی زانو چیست؟

افراد زیادی پس از نشستن طولانی مدت یا عدم حرکت از مشکل خشک شدن مفصل زانو شکایت می‌کنند. اگر درون مفصل زانو سفت شود شما با پدیده خشکی زانو مواجه می‌شوید که در اکثر مواقع با درد شدید، سخت حرکت دادن مفصل زانو یا تورم زیاد همراه خواهد بود. 

به طور کلی می‌توان گفت خشکی مفصل زانو به دلیل عوامل مختلفی رخ می‌دهد. در ادامه با مهمترین عوامل اثرگذار در سفتی و خشکی مفصل زانو آشنا می‌شوید:

1. علل تروماتیک

اگر سفتی به وجود آمده در زانو به دلیل حادثه تروماتیک رخ داده باشد، تشخیص آن کمی مشکل خواهد بود. با وجود این‌که آسیب‌های تروماتیک زانو نهفته نیستند و می‌توان با چشم متوجه آن شد با این حال باید سفتی ایجاد شده در مفصل زانو را اولین نشانه در نظر گرفت.

  • شکستگی: زمانی که استخوان کشکک زانو شکسته باشد شما خشکی و سفتی زیادی در نواحی آن احساس می‌کنید. این شکستگی در اثر برخورد جسم سخت و سنگین یا به شدت زمین خوردن زانو اتفاق می‌افتد که می‌توان آن را در افراد مسن به وفور مشاهده کرد.
  • رگ به رگ شدن: منظور ما از رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی آسیبی است که به رباط زانو وارد می‌شود. زانو چهار رباط دارد که ممکن است بر اثر فعالیت‌های مختلف همچون خم شدن، پیچش، ضربه مستقیم یا حرکت ناگهانی دچار کشیدگی و رگ به رگ شدن شود. معمولا افراد جوان هنگام ورزش‌های سنگین مثل فوتبال دچار خشکی زانو ناشی از این مشکل می‌شوند.

بیشتر بدانید: انقباض دوپویترن چیست؟

2. علل محیطی

اگر عوامل محیطی علت خشکی و سفت شدن زانو باشد به سبک زندگی و عادات حرکتی شما برمی‌گردد.

  • ورزش کردن: یکی از مهمترین علل سفت شدن زانو به خصوص در افراد جوان انجام فعالیت‌های ورزشی بدون تمرین و کشش مناسب است. در واقع اگر عضلات شما بیش از حد کار کنند و با حرکات کششی مناسب گرم نشده باشند، دچار ضعف و سفتی خواهند شد. این موضوع در مورد زانو هم صادق است.
  • موقعیت: بی‌تحرکی یکی دیگر از عوامل اثرگذار در سفت شدن و خشکی مفاصل محسوب می‌شود. حتما شما هم بارها پس از نشستن طولانی پشت میز کار یا پروازهای بلند مدت هواپیما با سفتی و خشک شدن مفصل زانو مواجه شده‌اید.

بیشتر بدانید: آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

3. روماتیسم مفصلی

پوشش داخلی مفصل زانو به دلیل اختلال التهابی مزمن به نام آرتریت روماتوئید تحت تاثیر قرار می‌گیرد که نتیجه آن دردهای شدید و ضخیم شدن مفصل خواهد بود. اگر این مشکل در اسرع وقت تشخیص داده نشود می‌تواند بر سایر قسمت‌های بدن همچون ریه، قلب، چشم و سیستم گردش خون اثر بگذارد. 

خشکی و سفتی ناشی از آرتریت باعث درد شدید در مفصل زانو می‌شود. اختلال مزمن آرتریت در بین افرادی با میانگین سنی 30 تا 60 سال به‌خصوص زنان بیشتر دیده شده است. این بیماری اثر مستقیمی بر استخوان‌ها و نواحی که دارای مایع زانو هستند، می‌گذارد. 

از طرفی باید آن را یک بیماری خود ایمنی دانست. به این معنی که سیستم ایمنی به اندام‌های سالم بدن همچون مفاصل حمله میکند. به همین دلیل افرادی که به آرتریت مبتلا هستند دائما از درد شدید، التهاب، سفتی و خشکی زانو شکایت می‌کنند. اگر در اسرع وقت تشخیص داده نشود منجر به تغییر شکل غیرقابل برگشت مفاصل می‎شود. برای درمان آن معمولا از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی استفاده می‌کنند تا کیفیت زندگی افراد تا حدی کنترل شود.

4. آرتروز زانو

زمانی که مفصل زانو دچار ساییدگی و التهاب غیر طبیعی شود، فرد احساس خشکی شدید در زانو می‌کند که به این مشکل استئوآرتریت می‌گویند. آرتروز یکی از شایع‌ترین انواع آرتریت زانو است که به دلیل ساییدگی طولانی مدت ایجاد می‌شود. 

در برخی مواقع می‌توان آرتروز را ناشی از بیماری خود ایمنی به نام آرتریت روماتوئید یا آرتریت پس از سانحه دانست. در این بیماری دامنه حرکت شما بسیار محدود می‌شود و دردهای شدیدی ایجاد خواهد شد. به این معنی که فرد مبتلا نمی‌تواند یک قدم کوچک بردارد و درد، سفتی یا خشکی زانو حتی موقع استراحت و خوابیدن هم همراه اوست.

بیشتر بخوانید: علت تغییر شکل زانو چیست؟ چرا زانوان ما شکل اصلی‌شان را از دست می‌دهند؟

5. آرتریت سپتیک

آرتریت سپتیک نوعی التهاب مفصل است که به آرتریت عفونی شهرت دارد. احتمال این‌که التهاب در زانو به دلیل عفونت شکل بگیرد بسیار پایین است اما غیرممکن نیست. در صورتی که باکتری‌ها از طریق بریدگی و زخم وارد زانو شوند می‌تواند در مایع اطراف مفصل عفونت و التهاب ایجاد کند. 

تشخیص سفتی زانو در اثر ایجاد عفونت کمی دشوار است، زیرا فردی که از خشکی مفصل زانو رنج می‌برد انجام حرکات کوچک زانو هم برایش غیرقابل تحمل خواهد بود. این نوع عفونت‌ها می‌توانند به سرعت وارد مغز استخوان شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود در اسرع وقت به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. 

در اغلب موارد برای درمان آرتریت سپتیک به کمک سوزن یا جراحی مایع عفونی را از مفصل تخلیه می‌کنند، سپس به صورت دوره‌ای آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

بیشتر بدانید: آسیب acl چیست؟

6. استئوکندریت دیسکانس

این بیماری مفصلی با نام اختصاری OCD شناخته می‌شود که بر اثر عدم وجود کافی خون در انتهای استخوان، زیر غضروف محافظ به وجود می‌آید. در این شرایط لایه‌های استخوانی می‌مرند و غضروف از بین می‌رود. 

این بیماری اغلب در کودکان و نوجوانان شکل می‌گیرد. دلیل آن را می‌توان تمرینات سنگین و غیر اصولی ورزشی دانست. این عارضه در زانو، آرنج یا مچ پا ایجاد می‌شود که یک فرد جوان از قفل شدن زانو، سفتی و خشکی بیش از حد آن شاکی خواهد بود.

7. آسیب مینیسک

انتهای قسمت پایینی استخوان ران و بالای استخوان ساق پا دو تکه غضروف وجود دارد که از آن به عنوان ضربه‌گیر زانو یاد می‌کنند. زمانی که آسیب جدی همچون حرکت ناگهانی، ضربه مستقیم یا پیچش در زانو اتفاق بیفتد به منیسک زانو آسیب وارد می‌شود. 

حتما تا کنون اصطلاح «پارگی مینیسک» را شنیده‌اید. زمانی که غضروف‌ها بر اثر عواملی مثل افزایش سن نازک یا فرسوده شوند این اتفاق رخ می‌دهد. از علائم آسیب منیسک می‌توان به سفتی، خشکی و تورم زانو اشاره کرد. 

افرادی که با این مشکل درگیر هستند دائما از قفل شدن زانو و عدم کارایی درست آن گله می‌کنند. برای درمان آسیب دیدگی مینیسک معمولا استراحت، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، کمپرس یخ و در موارد حاد جراحی پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بدانید: تاندونیت چیست؟

تصویر ورزشکاری که به‌دلیل آسیب مینیسک دچار خشکی زانو و درد شده
ضربه مستقیم، حرکت ناگهانی سنگین و پیچیدن سریع باعث می‌شود تا به مینیسک زانو آسیب وارد شود.

8. سندرم پلیکا داخلی

این سندرم بر اثر دویدن یا فعالیت‌های سنگین ورزشی ایجاد می‌شود. زمانی که بافت نواری ضخیم زانو ملتهب شود، سندرم پلیکا داخلی به وجود می‌آید که با درد و سفتی شدیدی در زانو همراه است. معمولا این سندرم در خانه درمان می‌شود اما در صورتی که علائم آن همچون درد و خشکی زانو بیشتر شد حتما به مرکز مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

9. لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن همچون میکروب مهاجم به بافت‌های خود حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند در اندام‌های مختلف بدن ایجاد شود که زانو یکی از شایع‌ترین انواع آن است. 

از علائم این بیماری می‌توان به سفت شدن زانوها، درد قفسه سینه، خستگی مفرط، تب، سردرگمی ذهنی و حساسیت به نور خورشید اشاره کرد. برای درمان لوپوس معمولا از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، سرکوب کننده‌های ایمنی و کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند. همچنین رعایت رژیم غذایی مخصوص، خواب کافی و مدیریت استرس در کنترل آن تاثیر به‌سزایی دارد.

10. بورسیت زانو

بورسیت شامل کیسه‌های پر از مایعی است که در بخش‌های مختلف مفاصل بدن همچون عضلات، رباط‌ها و استخوان وجود دارد. التهاب بورس ممکن است بر روی هر مفصلی اثر بگذارد اما زانو به عنوان بزرگترین مفصل بدن بیشترین درگیری را خواهد داشت. 

اگر کیسه‌های پر از مایع ملتهب شوند بورسیت ایجاد شده است. در این صورت مفصل درگیر همچون زانو با سفتی، تورم، درد و خشکی زیادی مواجه می‌شود. استراحت و فیزیوتراپی می‌تواند به کنترل این بیماری کمک بزرگی کند. در صورت عدم درمان داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی تجویز می‌شود.

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین علل درد کنار زانو چیست و چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟

11. نقرس

بیماری نقرس به صورت ناگهانی و با درد شدید در زانو ایجاد می‌شود. به طور مثال ممکن است فردی با احساس درد شدید و سفت شدن  زانو از خواب بیدار شود. نقرس را باید نوعی آرتروز دانست که خطر ابتلای آن در مردان بیش از زنان تخمین زده شده اما زنان پس از یائسگی در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

12. تاندونیت کشکک

التهاب تاندون کشکک باعث احساس درد، خشکی و سفت شدن کاسه زانو به سمت بالای استخوان ساق پا می‌شود. این آسیب بیشتر در ورزشکاران ایجاد خواهد شد، از همین رو به آن زانوی جامپر (زانوی دوندگان) هم می‌گویند، اما می‌تواند در افراد عادی هم بروز پیدا کند. 

بروز این سندرم در زنان شایع‌تر از مردان است. معمولا خشکی و درد زیر کشکک زانو خصوصا وقتی برای مدت طولانی بنشینید، احساس می‌شود. اگر به موقع آن را درمان نکنید می‌تواند منجر به آسیب و التهاب تاندون مزمن شود. برای درمان این سندرم حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا احساس سفتی زانو، درد و خشکی آن به خودی خود از بین نمی‌رود.

13. جراحی

آرترو فیبروزیس سندرم خشکی زانو است که پس از جراحی ایجاد می‌شود. در واقع این سندرم یک واکنش طبیعی بدن پس از جراحی به شمار می‌آید. زمانی که بافت زخم زیادی اطراف زانو (پس از جراحی) وجود داشته باشد، آرترو فیبروزیس به صورت سفتی و خشکی مفصل زانو ایجاد می‌شود. 

جراحی‌هایی که منجر به سندرم آرترو فیبروزیس خواهند شد عبارتند از:

  • ترمیم تاندون
  • تعویض کامل مفصل زانو
  • ترمیم رباط زانو
  • برش پلیکا
  • بازسازی رباط صلیبی

تشخیص خشکی زانو

برای این‌که پزشک بتواند به درستی تشخیص خشکی زانو را در بیمار ارزیابی کند به سابقه‌ای از علائم شما نیاز دارد. همچنین او در مورد آسیب‌هایی که در هفته و ماه‌های اخیر با آن مواجه شده‌اید از شما سوالاتی می‌پرسد. حال برای تکمیل اطلاعات دریافتی و تشخیص نهایی خود برای شما یک سری آزمایش می‌نویسد. 

آزمایش‌های لازم برای تشخیص علت خشکی و سفت شدن زانو شامل موارد زیر هستند:

  1. انجام آزمایش خون برای این‌که علائم آرتروز بررسی شوند.
  2. انجام تصویربرداری با اشعه ایکس که نشان می‌دهد شکستگی اجتماعی و تغییرات قابل توجهی ناشی از آرتروز وجود دارد یا خیر.
  3. انجام ام ار ای که شکستگی بر اثر فشار و آسیب‌های وارد شده به بافت نرم همچون رباط‌ها و تاندون‌ها را نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید: استئوکندریت دیسکان (Osteochondritis Dissecans) چیست؟

اینفوگرافی از آزمایشات لازم برای تشخیص خشکی زانو
پزشک ارتوپد برای تشخیص علت سفتی زانو به نتایج آزمایش خون، تصویربرداری با اشعه ایکس یا ام‌آرآی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت زانو؛ از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده

درمان خشکی زانو

خشکی و سفت شدن زانو را می‌توان به روش‌های مختلف درمان کرد. در ادامه شما را با انواع درمان سفتی مفصل زانو آشنا می‌کنیم:

درمان خانگی خشکی زانو

اگر مشکل خشک شدن و سفتی مفصل زانو شما در مراحل اولیه باشد، می‌توان درد ناشی از آن را با درمان‌های خانگی تسکین داد. برای درمان سفتی زانو در خانه لازم است که تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی خود آغاز کنید.

1. تاثیر استراحت در بهبود خشکی زانو

تحمل وزن برای زانوی آسیب دیده بسیار سخت خواهد بود. بنابراین تا حد امکان ایستادن بر روی زانو را محدود کنید. در این مواقع معمولا پزشک معالج برای این‌که فشار کمتری به زانو وارد شود استفاده از عصا را تجویز می‌کند.

2. یخ

برای کاهش ورم، خشکی و سفت شدن زانو هر 15 دقیقه یک‌بار کیسه یخ بر روی آن بگذرید یا زانو را درون آب یخ قرار دهید.

3. فشرده سازی زانو

بستن زانو به کمک یک باند کشی یا یک بریس محافظ باعث می‌شود از پا در برابر حرکات غیر ضروری مراقبت شود. از طرفی می‌توانید به کمک فشرده سازی از تورم شدید زانو و احساس خشکی آن جلوگیری کنید.

4. بالا نگه داشتن پا

قرار دادن پا در سطحی بالاتر از قلب کمک می‌کند تا از ورم، سفتی، کبودی و خشک شدن زانو جلوگیری شود.

5. حرکت کردن

در صورتی که ساعات طولانی در طول روز بی‌حرکت باشید با پدیده خشکی و سفتی زانو مواجه خواهید شد. بنابراین بهتر است هنگام کار کردن هر 30 دقیقه یک‌بار بلند شوید و کمی راه بروید. این کار به روان شدن زانو شما و عدم خشک شدن آن کمک بزرگی می‌کند.

6. ورزش کردن

انجام ورزش‌های آرام اما اثرگذار همچون یوگا می‌تواند به جلوگیری از سفت شدن زانو شما کمک کند. همچنین پیاده‌روی آهسته و نرم هم در دسته ورزش‌های اثرگذار برای از بین بردن خشکی مفصل زانو قرار دارد.

تصویر گرافیکی از درمان خانگی خشکی زانو
با تغییرات ساده در سبک زندگی می‌توان مشکل خشکی زانو در مراحل ابتدایی را با راه‌کارهای درمان خانگی برطرف کرد.

درمان پزشکی خشکی زانو

اگر احساس کردید خشکی و سفتی مفصل زانوی شما با راه‌کارهای خانگی بهتر نشد، باید از درمان‌های پزشکی استفاده کنید. در این صورت آسیب دیدگی زانوی شما بسیار جدی شده که در اغلب موارد سفتی زانو در طولانی مدت پایدار باقی می‌ماند. بنابراین تنها پزشک می‌تواند تشخیص خشکی مفصل زانو را به درستی انجام دهد و درمان مناسبی برای آن تجویز کند.

 برای مشاوره با دکتر ارتوپد آنلاین به سایت درمانکده مراجعه کنید.

برخی از درمان‌های پزشکی که برای خشک شدن زانو و سفتی آن استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است:

1. کورتیکواستروئیدها

این داروها در دفعات و دز بسیار کم استفاده می‌شوند با این حال تا حد زیادی ورم و درد ناشی از خشک شدن زانو را کاهش می‌دهند.

2. مسکن‌ها و روان کننده‌ها

داروهای مسکن و روان کننده همان‌طور که از نامشان پیداست باعث کاهش درد و راحت‌تر حرکت دادن زانو می‌شوند.

3. آرتریت روماتوئید

داروهای مخصوص ضد روماتوئید تا حد زیادی مسیر بیماری را تغییر داده و باعث کنترل آن می‌شوند.

4. فیزیوتراپی

در این روش با ورزش‌های مخصوص عضلات ران و اطراف زانو تقویت می‌شوند تا فشار ناشی از سفتی و خشکی آن از بین برود.

5. جراحی

چنان‌چه مشکل سفتی و خشکی مفصل زانو با درمان‌های خانگی و پزشکی برطرف نشد، به معنی تشدید آن بوده و می‌تواند زندگی روزمره بیمار را مختل کند. بنابراین با تشخیص پزشک جراحی توصیه می‌شود که در این روش به طور کلی مفصل زانو یا کشکک آن تعویض خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ورم زیر زانو؛ عارضه‌ای حاصل از تولید اضافی مایع سینوویال

درمان خشکی زانو با ورزش

ورزش و ماساژ سفتی زانو را تا حد زیادی از بین می‌برند. اگر مشکل خشک شدن زانو شما هنوز به‌طور کامل جدی نشده باشد می‌توانید به کمک ورزش و تمرینات حرکتی، هوازی، تعادلی و تقویتی از تشدید آن جلوگیری کنید. 

در ادامه شما را با 4 ورزش مفید برای کاهش خشکی و سفت شدن مفصل زانو آشنا می‌کنیم:

1. نیمه اسکوات

عضلات چهار سر ران و همسترینگ که حمایت کننده زانو هستند با ورزش نیمه اسکوات تقویت می‌شوند. برای انجام این ورزش کافیست:

  • پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و صاف بایستید.
  • به سمت پایین بروید تا زانوها به صورت 90 درجه خم شود.
  • بر روی پاشنه پا فشار بیاورید و به حالت ایستاده برگردید.

2. بالا آوردن زانوها

یکی از تمرینات ساده که باعث از بین رفتن سفتی و خشک شدن زانوها می‌شود بالا آوردن آن‌هاست. هنگامی که بر روی صندلی نشسته‌اید، حتی موقع کار کردن می‌توانید این حرکت را انجام دهید. 

کف پاها را بر روی زمین بگذارید، سپس به‌طور آهسته یکی از پاها را بلند کنید و پایین بیاورید. این حرکت را می‌توانید در حالت ایستاده هم انجام دهید. در این حین انجام ماساژ سفتی زانو را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

تصویری از بالا آوردن زانوها که تمرین ساده‌ای برای از بین بردن سفتی مفصل زانو است
بالا آوردن زانو تمرین ساده‌ای است که با بالا آوردن یکی از پاها و ثابت نگه داشتن آن یکی در حالت ایستاده انجام می‌شود

3. قوس کوتاه

یکی دیگر از ورزش‌های مناسب برای جلوگیری از خشکی مفصل زانو که فشار زیادی به آن نمی‌آورد قوس کوتاه است. برای انجام این ورزش کافیست:

  • به سمت پشت دراز بکشید و یک شی نرم همچون حوله پیچیده شده را زیر یکی از پاها بگذارید.
  • انگشت پا را به سمت خودتان بکشید تا در عضلات ران احساس کشش ایجاد شود.
  • یکی از پاها را بلند کنید تا زانو در حالت صاف قرار بگیرد.
  • چند ثانیه پا را بالا نگه دارید و سپس بر روی زمین بگذارید.
  • حال این حرکت را با پای دیگر امتحان کنید.
تصاویری از مراحل ورزش قوس کوتاه که مانع از خشکی زانو می‌شود
قوس کوتاه برای جلوگیری از سفتی زانو ورزش مناسبی است و فشاری به آن نمی‌آورد.

بیشتر بخوانید: تاثیر توالت ایرانی بر زانو و حقایقی ناگفته درباره آن

4. حلقه کردن همسترینگ

همسترینگ یکی از عضله‌های بسیار مهم برای تقویت زانو است که باید در محافظت از آن دقت زیادی داشته باشید. حرکت حلقه کردن همسترینگ بسیار ساده بوده و به راحتی در خانه قابل انجام است. فقط کافیست جلوی یک میز یا صندلی قرار بگیرید و پا را به سمت عقب ببرید تا پاشنه پا به باسن ضربه بزند. 

دقت کنید هنگام انجام این حرکت لگن شما نباید حرکت کند. انجام این ورزش برای هر پا در 10 حرکت می‌تواند از خشکی و سفت شدن زانو جلوگیری کند.

تصویری از تمرین حلقه کردن عضله همسترینگ

همسترینگ از عضلات بسیار مهم پا محسوب می‌شود که برای تقویت زانو باید به آن توجه کرد.

سخن پایانی

سفتی زانو یکی از مشکلات رایجی است که اکثر افراد مسن و جوان‌ترهایی که فعالیت بدنی زیادی دارند از آن گله می‌کنند. در اکثر مواقع علت خشکی و سفت شدن زانو را می‌توان ناشی از آرتریت‌ها و آسیب‌های زانو دانست که با درمان خانگی قابل حل هستند. 

اما اگر خشکی زانو شما با علائمی شدیدتری همراه بود باید حتما به پزشک مراجعه کنید. ما در این مقاله شما را با علائم، نشانه‌ها، راه‌های تشخیص و درمان این بیماری آشنا کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مشکل سفتی و خشکی مفصل زانو با چه علائمی همراه است؟

تورم سریع، درد شدید، تغییر شکل مفصل زانو، احساس گرما در آن قسمت، قرمزی، حساسیت به لمس شدن و عدم توانایی حرکت زانو از علائم این مشکل به شمار می‌آیند.

راه‌های درمان خشک شدن زانو چیست؟

درمان خانگی: استراحت، کمپرس آب سرد، حرکت کردن، ورزش کردن، بالا نگه داشتن زانو، بستن زانو
درمان پزشکی: استفاده از داروهایی همچون کورتیکواستروئیدها، ضد روماتوئیدها، مسکن‌ها و روان کننده یا راه‌کارهایی مثل فیزیوتراپی و جراحی زیر نظر پزشک فوق تخصص
درمان با ورزش: انجام تمرینات ساده‌ای همچون نیمه اسکوات، بالا آوردن زانو، قوس کوتاه و حلقه کردن همسترینگ

آیا ممکن است جراحی منجر به خشکی زانو شود؟

زمانی که بافت زخم زیادی اطراف زانو (پس از جراحی) وجود داشته باشد، آرترو فیبروزیس به صورت سفتی و خشکی مفصل زانو ایجاد می‌شود. 

منبع: bouyhealth | medicalnewstoday | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 23

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها