الکتروکاردیوگرام EKG یک آزمایش ساده و بدون درد است که فعالیت الکتریکی قلب شما را می‌سنجد.

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


الکتروکاردیوگرام یک آزمایش ساده و بدون درد است که فعالیت الکتریکی قلب شما را می‌سنجد. الکتروکاردیوگرام به عنوان ECG یا EKG هم شناخته می‌شود. هر ضربان قلب توسط یک سیگنال الکتریکی تحریک می‌شود که از بالای قلب شما شروع شده و به طرف پایین می‌رود. در ادامه این مطلب درمانکده بیشتر بخوانید.

الکتروکاردیوگرافی مشکلات قلبی که اغلب بر فعالیت الکتریکی قلب شما تأثیر می‌گذارند را بررسی می‌کند.
الکتروکاردیوگرافی مشکلات قلبی که اغلب بر فعالیت الکتریکی قلب شما تأثیر می‌گذارند را بررسی می‌کند.

الکتروکاردیوگرام یا EKG چیست؟

مشکلات قلبی اغلب بر فعالیت الکتریکی قلب شما تأثیر می‌گذارند. اگر علائم یا نشانه‌هایی را نشان می‌دهید که ممکن است بیانگر یک مشکل قلبی باشند، پزشک شما ممکن است گرفتن EKG را توصیه کند، این علائم عبارتند از:

EKG به دکتر قلب و عروق کمک می‌کند تا دلیل علایم شما را همراه با نوع درمانی که لازم است انجام شود، مشخص کند.

درباره تست آریتمی که به قلب ربط دارد بیشتر بخوانید.

اگر سن شما 50 سال یا بیشتر است یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، ممکن است پزشکتان برای یافتن علائم زودرس بیماری قلبی EKG را توصیه کند.

در طول فرآیند گرفتن الکتروکاردیوگرام چه اتفاقی می‌افتد؟

گرفتن EKG سریع، بدون درد و بی‌ضرر است. بعد از این که گان پوشیدید، یک تکنسین 12 تا 15 الکترود نرم را با ژل به سینه، دست‌ها و پاهایتان متصل می‌کند. برای اطمینان از این که الکترودها به درستی به پوست شما چسبیده‌اند، ممکن است او مجبور شود نواحی کوچکی را بتراشد. هر الکترود تقریباً به اندازه یک سکه‌ی کوچک است. این الکترودها به سیم‌های الکتریکی (وایر) متصل می‌شوند، که این سیم‌ها هم به دستگاه EKG متصل می‌شوند.

در طول آزمایش، هنگامی که دستگاه فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می‌کند و اطلاعات را روی یک نمودار می‌کشد، باید روی تخت دراز بکشید. مطمئن شوید که تا حد ممکن دراز کشیده‌اید و به طور طبیعی نفس بکشید. شما نباید در طول آزمایش صحبت کنید.

پس از عمل، الکترودها برداشته و دور ریخته می‌شوند. کل این فرآیند حدود 10 دقیقه زمان می‌برد.

انواع الکتروکاردیوگرام یا EKG

 EKG زمانی که تحت پایش هستید، تصویری از فعالیت الکتریکی قلب شما را ضبط می کند. با این حال، برخی از مشکلات قلبی همیشگی نیستند. در این موارد، ممکن است به پایش تخصصی‌تر یا طولانی‌تری نیاز داشته باشید.

درباره این‌که کی به پزشک برای چکاپ قلب مراجعه کنیم، این نوشته را بخوانید.

گرفتن EKG سریع، بدون درد و بی‌ضرر است. الکتروکاردیوگرام زمانی که تحت پایش هستید، تصویری از فعالیت الکتریکی قلب شما را ضبط می کند
گرفتن EKG سریع، بدون درد و بی‌ضرر است. الکتروکاردیوگرام زمانی که تحت پایش هستید، تصویری از فعالیت الکتریکی قلب شما را ضبط می کند

تست استرس

برخی از مشکلات قلبی فقط در حین ورزش ظاهر می‌شوند. در تست استرس، EKG هنگام ورزش ثبت می‌شود. معمولا، این تست در حالی که روی تردمیل یا دوچرخه‌ی ثابت هستید، انجام می‌شود.

پایش با هولتر

پایش با هولتر که به نام پایش سرپایی ECG یا EKG نیز شناخته می‌شود، فعالیت قلب شما را طی 24 تا 48 ساعت ثبت می‌کند، در حالی که شما درحال ثبت یک سابقه از فعالیت خود هستید تا به پزشک کمک کند که دلیل علائم شما را مشخص کند. الکترودهای متصل به قفسه سینه اطلاعات شما را در یک مانیتور قابل حمل که با باتری کار می‌کند و می‌توانید آن را در جیب، روی کمربند یا روی تسمه شانه‌ای تان حمل کنید، ضبط می‌کنند.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر متخصص قلب

ثبت کننده رویدادها

علائمی که مکررا اتفاق نمی‌افتند ممکن است به ثبت کننده رویداد نیاز داشته باشند. این دستگاه شبیه به هولتر است، ولی فعالیت الکتریکی قلب شما را فقط در زمان بروز علائم ثبت می‌کند. برخی از دستگاه‌های ثبت کننده رویداد با شناسایی علائم به طور خودکار فعال می‌شوند. سایر دستگاه‌های ثبت کننده رویداد برای ثبت علائم، نیاز دارند که دکمه‌ای را فشار دهید. شما می‌توانید این اطلاعات را مستقیماً از طریق خط تلفن برای پزشک خود ارسال کنید.

گرفتن EKG چه خطراتی دارد؟

گرفتن EKG اگر هم خطری داشته باشد، این خطر بسیار ناچیز است. برخی افراد ممکن است در جایی که الکترودها قرار داده شده‌اند، بثورات پوستی بزنند، اما این بثورات معمولاً بدون نیاز به درمان از بین می‌روند.

افرادی که تست استرس می‌دهند، ممکن است در معرض حمله قلبی قرار بگیرند، اما این اتفاق مربوط به انجام ورزش است نه EKG.

EKG به طور ساده‌ای فعالیت الکتریکی قلب شما را پایش می‌کند. EKG هیچ الکتریسیته‌ای ساطع نمی‌کند و کاملاً ایمن است.

آماده شدن برای گرفتن EKG

قبل از گرفتن EKG، از نوشیدن آب سرد یا ورزش خودداری کنید. نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث تغییر در الگوهای الکتریکی آزمایش شود. ورزش می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و نتایج آزمایش را متاثر کند.

تفسیر نتایج یک EKG

اگر EKG شما نتایج را عادی نشان دهد، پزشک شما احتمالاً در ویزیت برای پیگیری بعدی نتایج را با شما در میان خواهد گذاشت.

درباره نتایج دارای ناهنجاری الکتروکاردیوگرام در این نوشته بیشتر توضیح داده‌ایم.

اگر EKG شما علائمی از مشکلات جدی نشان دهد، پزشک فوراً با شما تماس خواهد گرفت.

EKG به طور ساده‌ای فعالیت الکتریکی قلب شما را پایش می‌کند. الکتروکاردیوگرام هیچ الکتریسیته‌ای ساطع نمی‌کند و کاملاً ایمن است.
EKG به طور ساده‌ای فعالیت الکتریکی قلب شما را پایش می‌کند. الکتروکاردیوگرام هیچ الکتریسیته‌ای ساطع نمی‌کند و کاملاً ایمن است.

EKG می‌تواند به دکتر متخصص قلب شما کمک کند تشخیص دهد که:

  • قلب شما بیش از حد سریع، بیش از حد کند، یا نامنظم می‌زند
  • شما درحال حمله قلبی هستید یا قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اید
  • شما دارای نقایص قلبی، از جمله بزرگ شدن قلب، کمبود جریان خون یا نقایص مادرزادی هستید
  • دریچه‌های قلب شما مشکل دارند
  • شما تصلب شرایین یا بیماری شریان کرونری دارید

پزشک شما از نتایج EKG شما استفاده می‌کند تا داروها یا درمانی که می‌تواند وضعیت قلب شما را بهبود بخشد را مشخص کند.

سحن نهایی

درباره الکتروکاردیوگرافی و انواع و چگونگی و نتایح نهایی آن خواندید. در همین راستا برای کسب آگاهی بیشتر درباره الکتروکاردیوگرافی و یا انجام تست الکتروکاردیوگرام EKG، با سایت درمانکده از متخصصین قلب و عروق به صورت آنلاین نوبت بگیرید.

منبع: Wikipedia

[sibwp_form id=1]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها