ضربان قلب به خاطر فعالیت الکتریکی آن است. عملکرد قلب با الکتروکاردیوگرام یا ECG بررسی می‌شود

نتایج غیرطبیعی آزمایش الکتروکاردیوگرام یا EKG

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

الکتروکاردیوگرام (EKG) فعالیت الکتریکی قلب شما را می‌سنجد. این تست غیرتهاجمی می‌تواند جنبه‌های متعددی را بسنجد، از این که ضربان قلب با چه سرعتی می‌زند تا این که حفره‌های آن تا چه حد انرژی الکتریکی مناسبی تولید می‌کنند.

یک EKG غیرطبیعی می‌تواند معانی زیادی دربرداشته باشد. گاهی اوقات ناهنجاری EKG نوعی واریاسیون طبیعی در ریتم قلب است، که سلامتی شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. موارد دیگری هم هست که EKG غیرطبیعی می‌تواند یک اورژانس پزشکی را نشان دهد، مانند یک سکته قلبی (حمله قلبی) یا یک آریتمی خطرناک.

پزشک متخصص قلب و عروق که برای خواندن EKG آموزش دیده است، می‌تواند این خوانده‌ها را تفسیر کند تا تشخیص دهد که آیا به درمان‌های بعدی احتیاج دارید یا خیر. همه علل ضربان قلب نامنظم را پیدا کنید. در ادامه این مقاله با درمانکده همراه باشید.

الکتروکاردیوگرام (EKG) فعالیت الکتریکی قلب شما را می‌سنجد و عملکرد قلب را ارزیابی می‌کند.
الکتروکاردیوگرام (EKG) فعالیت الکتریکی قلب شما را می‌سنجد و عملکرد قلب را ارزیابی می‌کند.

آزمایش EKG چه کاربردی دارد؟

دستگاه EKG معمولاً یک ماشین قابل حمل است که دارای 12 لید یا لوله‌های سیم مانند بلند و انعطاف پذیر متصل به الکترودهای چسبنده است. این الکترودها در مناطق مشخصی در اطراف قلب و روی دست‌ها و پاها قرار داده می‌شوند. الکترودها ایمپالس‌های الکتریکی که از جهات مختلف می‌آیند را احساس می‌کنند. پروسه گرفتن EKG دردناک نیست. جهت آمادگی برای این تست لازم نیست کار خاصی انجام دهید. این تست معمولا پنج دقیقه یا کمتر زمان می‌برد.

دستگاه EKG برق تولید نمی‌کند. در عوض، فعالیت الکتریکی را تولید و اندازه گیری می‌کند.

معمولا، قلب الکتریسیته را در یک مسیر استاندارد از دهلیز راست به دهلیز چپ هدایت می‌کند. سپس جریان الکتریکی به گره دهلیزی-بطنی (AV) می‌رود، که به بطن‌ها علامت می‌دهد که منقبض شوند. پس از آن، جریان الکتریسیته به ناحیه‌ای به نام باندل هیس جاری می‌شود. این ناحیه به رشته‌هایی تقسیم می‌شود که جریان بطن‌های چپ و راست را تأمین می‌کنند.

هرگونه اختلال در این جریان می‌تواند بر توانایی قلب جهت عملکرد مناسب تأثیر بگذارد. در حالت ایده‌آل، EKG می‌تواند هرگونه اختلال احتمالی را بسنجد.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک فوق متخصص قلب

دستگاه الکتروکاردیوگرام EKG برق تولید نمی‌کند. در واقع، فعالیت الکتریکی را تولید و اندازه گیری می‌کند.
دستگاه الکتروکاردیوگرام EKG برق تولید نمی‌کند. در واقع، فعالیت الکتریکی را تولید و اندازه گیری می‌کند.

مواردی که EKG غیرطبیعی نشان می‌دهد

از آنجا که EKG جنبه‌های مختلف عملکرد قلب را می سنجد، نتایج غیرطبیعی می‌تواند نشان‌دهنده چند مشکل باشد. این مشکلات شامل موارد زیر است:

۱. نقص یا ناهنجاری در شکل و اندازه قلب: یک EKG غیرطبیعی می‌تواند نشان دهد که یک یا چند وجه از دیواره‌های قلب بزرگتر از دیگر دیواره‌هاست. این موضوع می‌تواند نشان دهد که قلب برای پمپاژ خون دارد بیش از حد طبیعی کار می‌کند.

۲. عدم تعادل الکترولیت‌ها: الکترولیت‌ها ذرات رسانای الکتریسیته در بدن هستند که کمک می‌کنند ضربان عضله قلب روی یک ریتم بزند. پتاسیم، کلسیم و منیزیم الکترولیت هستند. اگر الکترولیت‌های بدن شما در تعادل نباشند، ممکن است EKG غیر طبیعی شود.

۳. حمله قلبی یا ایسکمی: طی یک حمله قلبی، جریان خون قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بافت قلب می‌تواند اکسیژن خود را از دست داده و از بین برود. این بافت مرده الکتریسیته را هم هدایت نمی‌کند، که این می‌تواند زمینه ساز یک EKG غیرطبیعی شود. ایسکمی یا کمبود در جریان خون نیز ممکن است باعث ایجاد EKG غیرطبیعی شود.

۴. ناهنجاری‌های ضربان قلب: ضربان قلب طبیعی انسان بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه (bpm) است. EKG می‌تواند قلبی را که خیلی سریع یا کند می‌زند را تشخیص دهد.

۵. ناهنجاری‌های ریتم قلب: قلب معمولا با یک ریتم ثابت می‌تپد. EKG می‌تواند نشان دهد که قلب دارد خارج از ریتم یا توالی می‌زند.

۶. عوارض جانبی داروها: مصرف برخی از داروها می‌تواند بر تعداد ضربان و ریتم قلب شما اثر بگذارد. گاهی اوقات، داروهای تجویزشده برای بهبود ریتم قلب می‌توانند اثر معکوس داشته و باعث آریتمی شوند. مثال داروهایی که بر ریتم قلب تأثیر می‌گذارند شامل بتابلاکرها، مسدودکننده‌های کانال سدیم و مسدودکننده‌های کانال کلسیم است.

طی حمله قلبی قسمتی از بافت می‌میرد و اکتروکاردیوگرام نشان می‌دهد که الکتریسیته از آن عبور نمی‌کند.
طی حمله قلبی قسمتی از بافت می‌میرد و اکتروکاردیوگرام نشان می‌دهد که الکتریسیته از آن عبور نمی‌کند.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی بود؟

چندین علامت می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که شما ممکن است به EKG نیاز داشته باشید تا مشخص شود قلب شما به صورت طبیعی کار می‌کند یا خیر.

درباره این‌که کی چکاپ قلب باید انجام دهید در این مقاله هم نوشته‌ایم. آن را از دست ندهید!

اگر موارد زیر را تجربه کردید به دنبال رسیدگی پزشکی فوری باشید:

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • نفس کشیدن دشوار
  • احساس تپش قلب
  • احساس افتادن قریب الوقوع
  • احساس فشار روی قفسه سینه
  • ضعف ناگهانی
لوله‌های سیم مانند بلند و انعطاف پذیر متصل به الکترودهای چسبنده الکتروکاردیوگرام عملکرد قلب را بررسی می‌کنند
لوله‌های سیم مانند بلند و انعطاف پذیر متصل به الکترودهای چسبنده الکتروکاردیوگرام عملکرد قلب را بررسی می‌کنند

گزینه‌های درمان

پاسخ درمانی به یک EKG غیرطبیعی معمولاً به علت اصلی بستگی دارد. برای مثال، بعضی از افراد ضربان قلب بسیار کندی دارند که در آن قلب سیگنال‌های الکتریکی را به نحوه صحیح هدایت نمی‌کند. این فرد ممکن است به ضربان ساز احتیاج داشته باشد، که کمک می‌کند تا قلب به ریتم طبیعی‌تری برگردد.

در موارد دیگر ممکن است برای حفظ ریتم طبیعی قلب، به داروهایی که باید به طور منظم مصرف شوند، نیاز باشد.

کسی که دچار حمله قلبی شود ممکن است به کاتتریزاسیون قلب یا جراحی نیاز داشته باشد تا جریان خون به قلب برگردد.

افراد مبتلا به عدم تعادل در الکترولیت‌ها ممکن است به اصلاح این وضعیت با دارو یا مایعات نیاز داشته باشند. برای مثال، ممکن است یک فرد مبتلا به دهیدراتاسیون دارای عدم تعادل الکترولیت‌ها باشد که باعث ایجاد EKG غیرطبیعی می‌شود. این فرد ممکن است به مایعات، نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت یا داروهایی برای بازیابی الکترولیت‌ها نیاز داشته باشد.

بعضی اوقات، پزشک ممکن است هیچ درمانی برای EKG غیرطبیعی توصیه نکند. این در صورتی است که فرد علائم دردسرساز نداشته باشد یا ناهنجاری EKG نگران کننده نباشد.

اگر فشار یا درد قفسه سینه احساس می‌کنید، احتمالا پزشک الکتروکاردیوگرام را برای بررسی عملکرد قلب شما انتخاب کند.
اگر فشار یا درد قفسه سینه احساس می‌کنید، احتمالا پزشک الکتروکاردیوگرام را برای بررسی عملکرد قلب شما انتخاب کند.

سحن نهایی

صرف وجود ناهنجاری در نتایج الکتروکاردیوگرام (EKG) به این معنی نیست که در خطر هستید و نیاز به درمان دارید. این ناهنجاری ممکن است بی‌خطر باشد؛ با تمام این‌ها، دردها و علائم مشکلات قلبی را جدی بگیرید تا معاینه شوید و به قطعیت درباره مشکل موجود در عملکرد قلب برسید تا برای درمان اقدام کنید.

در همین راستا، برای کسب آگاهی بیشتر درباره الگتروکاردیوگرام (EKG) یا انجام آن و بررسی عملکرد قلب، با سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید تا توسط پزشک متخصص قلب و عروق مورد معاینه قرار بگیرید.

منبع: Wikipedia

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها