زندگی همراه با استرس، شروع دل‌درد

قسمت ۲۸- زندگی همراه با استرس، شروع دل درد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

 «درد شکمی ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه و با خوردن دارو حل بشه، ولی وقتی می‌دونی همیشه قراره دل‌درد داشته باشی و در کنارش چیزهایی که برات لذت بخشه رو نخوری، تازه متوجه می‌شی، وارد یه چالش بزرگ شدی»

سلام من بهنامم و امروز می‌خوام داستان واقعی محسن رو براتون تعریف کنم که دچار دل‌دردهای عجیب و غیر قابل تحملی میشه.

محسن زندگی پر استرس با فشار کاری زیادی داشت، خیلی خوب نمیتونست غذا بخوره و  چند هفته ای دچار دل‌درد همراه با دل‌پیچه می‌شد. پیش خودش فکر می‌کرد، یه دل‌درد ساده‌اس که با چایی نبات و عرق نعنا بهتر می‌شه، اما هر روز که می‌گذشت این دل‌دردا عجیب تر و غیرقابل‌تحمل می‌شدن. کم‌کم فهمید، وقتی عصبانی می‌شه، زیر باد کولر می‌شینه یا زمانی که نوشابه می‌خوره دل‌درد میگیره.

مشاهده بیشتر : دکتر روانپزشک

این حالت انقدر ادامه پیدا کرد تا زمانی که وقتی دل‌درد می‌گرفت همون جا می‌خوابید روی زمین و دیگه نمی‌تونست هیچ کاری انجام بده حالا دیگه فکر میکرد وقتش رسیده که به دکتر مراجعه کنه.

محسن پیش دکتری رفت که یکی از دوستانش بهش معرفی کرده بود و دکتر با گرفتن شرح حالش و یک معاینه ساده چندتا دارو براش تجویز کرد و گفت چیز خاصی نیست، همینا رو بخوری خوب میشی. ولی این درد تموم شدنی نبود و هر روز بیشتر می‌شد.

یه روز که  محسن سرکار دل درد خیلی زیادی داشت. در حدی که هر لحظه ممکن بود از هوش بره. تو راه برگشت به خونه متوجه شد پیراهنش خونی شده و با دست کشیدن به شکمش فهمید از قسمت ناف خونریزی داره.

 این بار به دکتر دیگه‌ای مراجعه کرد. بعد از اینکه شرح‌حالش رو برای دکتر توضیح داد. پزشک معالجش مشکوک به سرطان روده شد و چکاپ کاملی رو براش تجویز کرد.

 محسن بعد از انجام آزمایش خون، آندوسکوپی و کولونوسکوپی دوباره پیش دکتر رفت و چیز مشکوکی تو چکاپش نبود. دکتر تشخیص داد که دچار آی بی اِس (IBS) شده یا همون سندروم روده تحریک‌پذیر که دلیل ابتلا بهش مشخص نیست.

حالا مشخص شده که سبک زندگی محسن باعث تحریک و درد در ناحیه شکمش میشه، باید یه قسمتی از اون رو تغییر بده و کنارش دارو مصرف کنه. طبق نظر دکتر، دیگه نباید خودش رو در معرض استرس زیاد قرار بده یا همراه غذا سبزیجات، نوشابه، دوغ و آب گازدار بخوره.

محسن چهار ماه داروهاش رو می خورد و همه موارد رو رعایت می کرد ولی یه سؤال بزرگ داشت که کی خوب می‌شه و روند درمانش چقدر طول می‌کشه؟

دکترش می‌گفت ای‌بی‌اس یه سندرم مزمنه که هیچ‌وقت خوب نمی‌شه و همیشه همراهته باید رعایت کنی تا کمتر دل‌درد داشته باشی.

محسن از این که مجبور بود غذاهایی که دوست داره رو نخوره و همیشه دارو مصرف کنه و باز درد داشته باشه خسته شده بود، برای همین رو آورد به درمان‌های مکمل و حدود  سه – چهار ماه سخت رو  پشت سر گذاشت تا در نهایت دل‌درد شدیدش از بین رفت.

مشاهده بیشتر : دکتر روانشناس

با اینکه  مدت زیادی از اون روزها می گذره ولی محسن همچنان موارد زیادی رو تو زندگی روزمره اش رعایت می کنه. تو موقعیت های مختلف که ممکنه با عوامل تشدید کننده بیماریش مواجه بشه باید حواسش رو جمع کنه چون هنوز روند درمانش ادامه داره اما  زندگی براش راحت تر شده.

یه استراحت کوتاه کنیم و بریم سراغ سؤالات مربوط به سندروم روده تحریک‌پذیر و در خدمت آقای دکتر باباخانیان باشیم.

  • سندروم روده تحریک‌پذیر چیه؟ 
  • علت ابتلا به این سندروم مشخصه؟
  • با چه آزمایش‌هایی میشه سندروم روده تحریک‌پذیر رو تشخیص داد؟
  • رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به این سندروم چیه؟
  • از چه روش‌هایی برای درمان IBS استفاده میشه؟

خب می‌رسیم به پایان یازدهمین قسمت فصل سوم پادکستمون و مثل همیشه «به‌سلامتی همتون»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها