علائم دیابت در مردان چیست؟ + راهنمایی کامل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

علائم دیابت در مردان چیست؟ برای کاهش این علائم چه میتوان کرد؟ دیابت یک اختلال متابولیک است که روی نحوه پردازش قند خون توسط بدن تاثیر می‌گذارد. دیابت یک بیماری مزمن در نظر گرفته می‌شود که قابل‌درمان نیست.

درحالی‌که هر فردی، بدون درنظرگرفتن جنسیت، سن یا موقعیت اجتماعی ممکن است به این بیماری مبتلا شود اما این اختلال اغلب مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق گزارشات به‌دست‌آمده، دیابت ۱۱% از مردان و ۹.۵% از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید.. .

علائم دیابت در مردان

در این قسمت به رایج‌ترین نشانه‌های دیابت در مردان اشاره کرده‌ایم:

۱- تکرر ادرار

یکی از رایج‌ترین علائم قند بالا در مردان، دستشویی رفتن مکرر برای دفع ادرار است.

به طور متوسط یک فرد ​در طول روز ​۴ تا ۷ بار و در طول شب معمولا یکبار به دستشویی می‌رود.

البته این به میزان مصرف آب و مایعات نیز بستگی دارد. توجه به میزان آبی که می‌نوشید و تعداد دفعات دفع ادرار می‌تواند مفید باشد.

اگر چندین بار در طول شب بیدار می‌شوید تا به دستشویی بروید یا اگر نیاز دارید که در طول روز ۱۰، ۲۰ یا حتی ۳۰ بار به دستشویی بروید، این می‌تواند یکی از نشانه‌هایی باشد که به مراجعه فوری به پزشک نیاز دارید.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ اگر قند جذب نشود، در خون باقی می‌ماند. این به این معناست که کلیه‌ها بیشتر از حد معمول کار می‌کنند تا این قند اضافی را از طریق ادرار از بدن دفع کنند.

روند تشخیص، کنترل و درمان دیابت بر‌عهده پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم است، همچنین شما عزیزان می توانید از طریق رزرو نوبت آنلاین دکتر غدد و متابولیسم یا مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان غدد روند درمان خود را آغاز کنید.

بیشتر بدانید: قطع عضو بیماران دیابتی؛ چگونه دیابت بر پا تاثیر می گذارد؟

اختلال نعوظ و دیابت
حدود ۲۰ الی ۷۵ درصد از این افراد، اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند

بیشتر بدانیم: چه غذاهایی باید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید وجود داشته باشد؟

۲- اختلال نعوظ

یکی دیگر از رایج‌ترین علائم بیماری قند در مردان، اختلال نعوظ (ED) است. این اختلال شامل ناتوانی در داشتن نعوظ یا حفظ آن است. مردانی که به دیابت مبتلا هستند به میزان بیشتری در معرض خطر این اختلال قرار دارند.

اختلال نعوظ توسط موسسه ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی (NIDKK) به‌عنوان یکی از نشانه‌های اولیه دیابت در مردان جوان‌تر (خصوصا در افراد زیر ۴۵ سال) شناخته می‌شود.

البته همیشه دیابت علت بروز اختلال نعوظ نیست. گاهی این اختلال در نتیجه بسیاری از عوامل دیگر نظیر فشارخون بالا، استرس، بیماری کلیوی و حتی اضطراب عملکرد رخ می‌دهد.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ رگ‌های خونی کوچک و عصب‌هایی که به اندام‌های تناسلی می‌روند ب صورت خودکار (بدون کنترل آگاهانه) عمل می‌کنند تا جریان خون را افزایش دهند و عضلات صاف را شل کنند. اگر این رگ‌ها و عصب‌ها به علت بالا بودن قند خون آسیب ببینند، ممکن است سبب بروز اختلال نعوظ شوند.

بیشتر بدانید: تیروئید پرکار چیست؟

۳- انزال پس‌گرد

انزال پس‌گرد که با نام‌های انزال معکوس یا رتروگراد نیز شناخته می‌شود از اصلی‌ترین علائم دیابت نوع دو در مردان است.

طی این اختلال، مایع منی به داخل مثانه آزاد می‌شود.

در نتیجه هنگام انزال، مایع منی کمتری خارج می‌شود. این اختلال همچنین سبب بروز مشکلات باروری در مردان نیز می‌شود.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ همچون اختلال نعوظ، انزال پس‌گرد نیز ناشی از آسیب عصبی است. این آسیب عصبی روی کنترل حرکت مایع منی در بدن تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بدانیم: آیا دیابت در کودکان قابل درمان است؟ + علائم دیابت کودکان

۴- مشکلات مربوط به مثانه و ادرار

مشکلات مثانه و ادرار نیز ناشی از آسیب عصبی هستند.

بیش از نیمی از مردانی که به دیابت مبتلا هستند، این مشکلات رایج را تجربه می‌کنند:

  • مثانه بیش فعال یا پرکار: ممکن است عصب‌ها مثانه را منقبض کنند و سبب تکرر ادرار، نیاز ناگهانی و شدید به دفع ادرار یا بی‌اختیاری (نشت) ادرار شوند.
  • ناتوانی در کنترل ادرار: ممکن است دیابت روی کنترل ماهیچه‌ها برای نگه‌داشتن ادرار در مثانه تاثیر بگذارد. در نتیجه، ممکن است عضلات مثانه بیش از حد شل شوند (به‌نحوی‌که ادرار نشت کند) یا بیش از حد سفت شوند (به‌نحوی‌که فرد برای خارج کردن ادرار مشکل داشته باشد).
علائم دیابت در مردان
مردانی که به دیابت دچارند سریع‌تر انرژی خالی می‌کنند

۵- احساس خستگی و بی‌حالی

خستگی و بی‌حالی غیرعادی در طول فعالیت‌های روزمره می‌تواند از نشانه‌های دیابتی باشد که تشخیص داده نشده است. سایر عواملی که سبب بروز این وضعیت می‌شوند شامل کمبود خواب و پرکار بودن کلیه‌ها هستند.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ وقتی بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند یا زمانی که بدن در برابر انسولین مقاومت می‌کند، انرژی (گلوکز) نمی‌تواند توسط سلول‌های بدن استفاده شود. این وضعیت می‌تواند سبب شود که بیش از حد معمول احساس خستگی و بی‌حالی کنید.

بیشتر بدانید: دیابت خاموش چیست؟

۶- احساس تشنگی مفرط

از آنجایی‌که بدن مدام باید قند اضافی را از طریق ادرار دفع کند، ممکن است احساس تشنگی غیرعادی و مفرطی را تجربه کنید.

نوشیدن مقادیر غیرمعمول و زیاد مایعات (تا چهار لیتر در روز) یکی از علائم رایجی است که با تکرر ادرار در ارتباط است.

تکرر ادرار سبب کم‌آبی بدن می‌شود، به همین علت است که مدام حس می‌کنید نیاز به نوشیدن مایعات دارید. این می‌تواند به یک چرخه مکرر و مضر تبدیل شود: که طی آن هر چه بیشتر مایعات بنوشید، بیشتر ادرار می‌کنید.

۷- گرسنگی شدید

بیماری دیابت در مردان به شکلی است که یکی از علائم آن بدین صورت است که حتی بعد از صرف یک وعده غذایی اصلی، احساس گرسنگی و ولع بسیار شدیدی برای خوردن غذا داشته باشید.

این به این دلیل است که انرژی (گلوکز) وارد سلول‌ها نمی‌شود. به همین خاطر مغز فریب می‌خورد و فکر می‌کند که بدن غذای کافی دریافت نکرده است.

در این شرایط مغز دائما به بدن پیام می‌فرستد که غذا مصرف کند و گرسنگی بسیار شدیدی ایجاد می‌کند که قابل‌کنترل نیست.

بیشتر بدانیم: غدد لنفاوی چه وظایفی دارند و در کجای بدن قرار گرفته‌اند؟

۸- کاهش وزن ناخواسته و غیرمنتظره

اگر در کمتر از ۶ ماه کاهش وزن ناخواسته‌ای را تجربه کردید (که حدود ۴.۵ کیلوگرم یا بیشتر بود)، ممکن است این علامت نشان‌دهنده این باشد که به دیابت مبتلا شده‌اید.

دلایل متعددی برای کاهش وزن سریع ناشی از دیابت وجود دارند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • قند و کالری زیادی را به علت تکرر ادرار از دست می‌دهید.
  • قند توسط بدن جذب نمی‌شود، در خون باقی می‌ماند و سپس توسط کلیه‌ها از بدن دفع می‌شود.
  • بدن برای پاسخ به گرسنگی از پروتئین موجود درون ماهیچه‌ها به‌عنوان انرژی استفاده می‌کند. طی این پروسه بدن ماهیچه‌ها را تجزیه می‌کند که این امر سبب کاهش وزن قابل‌توجه و نامطلوبی می‌شود.

سوزن سوزن شدن دست و پا در مردان
مردانی که دیابت دارند، احساس گزگز در دست و پا در موقع خواب را تجربه می‌کنند

۹- احساس سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها یا پاها

ازآنجایی‌که بیماری دیابت روی عصب‌های بدن تاثیر می‌گذارد (نوروپاتی دیابتی)، یکی از علائم اولیه و اصلی این بیماری می‌تواند احساس سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی در دست‌ها یا پاها باشد.

این علائم معمولا هنگام شب (زمانی که دما کاهش پیدا می‌کند) تشدید می‌شوند. هنگامی که مغز متوجه سرد بودن می‌شود، علائمی نظیر بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن رخ می‌دهند. گرم نگه‌داشتن بدن در شب می‌تواند در رفع و پیشگیری از این علائم موثر باشد.

در صورت عدم تشخیص زودهنگام، این وضعیت ممکن است سبب ازدست‌دادن احساس درد و حس در اندام‌های حرکتی شود. این وضعیت می‌تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است نتوانید آسیب‌های جزئی در این قسمت‌های بدن را حس کنید.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ بالا بودن قند خون، سبب آسیب رساندن به عصب‌های کوچک دست‌وپا می‌شود و سبب بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن می‌شود. عصب‌های موجود در اندام‌های حرکتی، خیلی دیرتر ترمیم می‌شوند زیرا از قلب دورتر هستند و خون کمتری دریافت می‌کنند.

۱۰- مشکلات و عفونت‌های پوستی

به دلیل بالا بودن سطح قند خون، مردانی که به دیابت مبتلا هستند اغلب دچار عفونت‌های پوستی می‌شوند. این عفونت‌ها می‌توانند شامل خارش ناحیه تناسلی یا حتی برفک تناسلی باشند. بالا بودن قند، محل مناسبی را برای رشد قارچی فراهم می‌کند که باعث این عفونت‌ها می‌شود.

چیزی که اغلب در بیماران دچار دیابت مشاهده می‌شود، تیره شدن پوست در ناحیه گردن و بالای بند انگشتان است. اصلی‌ترین علت این علامت، مقاومت به انسولین است. این اختلال با نام آکانتوز نیگریکانس شناخته می‌شود.

بیشتر بدانیم: کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم (hypothyroidism) + راهنمایی کامل

۱۱- زخم‌هایی که دیر التیام پیدا می‌کنند

یکی از رایج‌ترین علائمی که مردان دچار بیماری دیابت تجربه می‌کنند، این است که بریدگی‌ها و زخم‌های آنها خیلی دیر التیام پیدا می‌کنند. بالا بودن سطح قند خون، ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و روی توانایی بدن برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده تاثیر می‌گذارد. ازآنجایی‌که این وضعیت می‌تواند سبب افزایش احتمال بروز قانقاریا و حتی قطع عضو شود، اگر زخمی دارید که بهبود پیدا نمی‌کند، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض دیابت در مردان

درصورتی‌که دیابت به‌موقع تشخیص داده و درمان نشود سبب بروز علائم و عوارض شدیدی می‌شود. برخی از رایج‌ترین عوارض بیماری قند در مردان عبارت‌اند از:

تحت تاثیر قرارگرفتن سلامت پروستات

دیابت می‌تواند روی سلامت پروستات در مردان تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده‌اند که مردان مبتلا به دیابت نوع ۲، به میزان کمتری در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند، اما زمانی که دچار این سرطان می‌شوند، میزان مرگ‌ومیر در آنها بیشتر است. علاوه بر این، بالارفتن سطح گلوکز خون با بزرگ‌شدن پروستات در ارتباط است. مردانی که به دیابت مبتلا هستند، دوبرابر بیشتر از سایر مردان در معرض بزرگ‌شدن پروستات قرار دارند.

تاری دید

بیماری دیابت می‌تواند به‌شدت روی عدسی‌ها و رگ‌های خونی چشم تاثیر بگذارد و سبب تاری دید شود. رتینوپاتی دیابتی اصلی‌ترین پیامد دیابت درمان نشده یا دیابتی است که به‌خوبی کنترل نشده است.

در این شرایط قند اضافی که در رگ‌های خونی چشم وجود دارد، مایعات را از سلول‌ها و بافت‌های چشم می‌گیرد.

البته باید خاطرنشان کرد که خوشبختانه، زمانی که سطح قند خون کنترل شود (و به محدوده طبیعی بازگردد)، بینایی به حالت عادی باز می‌گردد.

بیشتر بدانیم: آزمایش قند خون چیست و چرا ضروری است؟

پایین بودن تستوسترون

یکی از رایج‌ترین عوارض دیابت در مردان، پایین بودن سطح تستوسترون است. طبق گزارشات انجمن دیابت آمریکا، مردانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند دوبرابر بیشتر احتمال دارد که سطح تستوسترون پایین‌تری داشته باشند. تستوسترون هورمونی است که عمدتا در بیضه‌ها تولید می‌شود و پایین بودن سطح آن می‌تواند سبب کاهش علاقه به برقراری رابطه جنسی، خلق‌وخوی افسرده و کاهش توده عضلانی شود.

کتواسیدوز دیابتی

اگر سلول‌های ماهیچه‌ها، سوخت و انرژی کافی دریافت نکنند، ممکن است بدن شروع به سوزاندن ذخایر چربی کند. این فرآیند اسیدهای سمی ای به نام کتون را آزاد می‌کند. اگر سطح کتون (که از طریق آزمایش خون و ادرار اندازه‌گیری می‌شود) و قند خون بالایی دارید، به کتواسیدوز دیابتی مبتلا هستید. در صورت عدم درمان، این اختلال ممکن است منجر به بروز یک وضعیت مهلک به نام کمای دیابتی شود.

علائم دیابت در مردان
کتواسیدوز دیابتی از اصلی‌ترین عوارض دیابت نوع ۱ در مردان است اما گاهی اوقات در دیابت نوع ۲ نیز رخ می‌دهد

کاهش شنوایی

همه ما با بالارفتن سن، کمی از شنوایی‌مان را از دست می‌دهیم، اما طبق اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، افرادی که به دیابت مبتلا هستند در مقایسه با سایر افراد، دوبرابر بیشتر در معرض کاهش شنوایی قرار دارند. بیماری دیابت با آسیب رساندن به رگ‌های خونی کوچک و عصب‌های گوش میانی، به شنوایی آسیب می‌زند.

بهترین راه برای پرهیز از این آسیب این است که مدام سطح قند خونتان را تحت کنترل داشته باشید و تاحدامکان از قرارگرفتن در معرض عوامل محرک نظیر صداهای بلند اجتناب کنید.

بیشتر بدانیم: انواع دیابت: روش های تشخیص و درمان

بیماری‌های لثه

افرادی که به دیابت مبتلا هستند به میزان بیشتری در معرض ابتلا به بیماری پریودنتال (عفونت لثه و استخوان) قرار دارند. این بیماری ممکن است سبب ازدست‌دادن دندان و احساس درد هنگام جویدن شود. این اختلال تا حدی ناشی از افزایش قند خون است که کلاژن را در تمام بافت‌ها تغییر می‌دهد. به‌علاوه افراد دیابتی، نسبت به تمام انواع عفونت حساس‌تر خواهند بود.

از سوی دیگر، بیماری لثه (خصوصا التهاب لثه و آبسه شدید) می‌تواند قند خون را افزایش دهد و کنترل دیابت را سخت‌تر کند.

مشکلات مغز

به نظر می‌رسد که افراد مبتلا به دیابت دچار برخی از ناهنجاری‌های کنترل جریان خون به مغز هستند. این امر باعث می‌شود که با بالارفتن سن، فرد به میزان بیشتری در معرض ازدست‌دادن عملکرد ذهنی قرار داشته باشد. در این شرایط توانایی فرد در زمینه برنامه‌ریزی، سازماندهی‌کردن، به‌خاطر سپردن چیزها، اولویت‌بندی، توجه کردن و شروع کارها با مشکل روبرو می‌شود.

بالارفتن فشارخون و کلسترول

وقتی به دیابت نوع ۲ مبتلا باشید، بدن نمی‌تواند به‌درستی از انسولین (هورمونی که قند خون را تنظیم می‌کند) استفاده کند. در این شرایط سطح کلسترول HDL (یا خوب) کاهش پیدا می‌کند و سطح چربی‌های مضر خون (به نام تری گلیسیریدها) افزایش پیدا می‌کند. مقاومت به انسولین سبب سخت شدن و باریک شدن شریان‌ها می‌شود که این موضوع فشارخون را افزایش می‌دهد.

به‌طورکلی از هر ۳ فرد مبتلا به دیابت، ۲ نفر دچار فشارخون بالا هستند. فشارخون بالا یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر برای سکته مغزی، بیماری قلبی و مشکلات تفکر و حافظه در نظر گرفته می‌شود.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب حدود ۵۰ درصد از افرادی که دچار دیابت هستند (خصوصا افرادی که چاق هستند) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طی این اختلال جدی، عضلات گلو به طور متناوب شل می‌شوند و هنگامی که خواب هستید، راه هوایی را مسدود می‌کنند.

واضح‌ترین علامت آپنه انسدادی خواب خر و پفی است که صدای بلندی دارد. همچون بیماری لثه، آپنه خواب نیز ممکن است کنترل دیابت را دشوارتر کند.

نارسایی کلیوی

با گذر زمان، بالا بودن گلوکز خون سبب ضخیم و زخم شدن نفرون‌ها می‌شود. نفرون‌ها ساختارهای ریزی درون کلیه‌ها هستند که خون را تصفیه می‌کنند. در حدود ۷ درصد مواقع، زمانی پزشک دیابت نوع ۲ را تشخیص می‌دهد که پروتئین به ادرار نشت می‌کند (این یکی از نشانه‌های اولیه مشکلات کلیوی است). برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله “تفاوت دیابت نوع یک و دو + روش‌های تشخیص” مراجعه کنید.

طبق تحقیقات صورت‌گرفته، حدود نیمی از افرادی که اقدامات ضروری را برای کنترل دیابتشان انجام نمی‌دهند، در عرض ۱۰ سال دچار آسیب کلیوی می‌شوند و حدود ۴۰ درصد از آنها به نارسایی کلیه مبتلا می‌شوند. نارسایی کلیوی وضعیتی است که به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز دارد.

شما عزیزان می‌توانید در سایت درمانکده به راحتی و با چند کلیک به رزرو نوبت آنلاین بهترین پزشکان متخصص بپردازید.

منبع: medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 95

هنوز امتیازی ثبت نشده

farzaneh
فرزانه پاشایی

فرزانه هستم، عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب درمانکده، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

11 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها