واکسن کوویشیلد

با واکسن کوویشیلد آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

واکسن کوویشیلد یکی از واکسن های کرونا است، که در کشور هند و توسط بزرگترین موسسه واکسن سازی جهان تولید می‌شود. این واکسن در هند مجوز اضطراری گرفته است و ایمنی خوبی  نیز ایجاد می‌کند.

ما نیز در این مطلب قصد داریم تا بطور مفصل درباره واکسن کوویشیلد، میزان اثربخشی و عوارض آن صحبت کنیم. در ادامه همراه درمانکده باشید.

واکسن کوویشیلد چیست؟

واکسن کوویشیلد از نسخه تضعیف شده یک ویروس سرماخوردگی معمولی (آدنوویروس)، ساخته شده است. علاوه بر این، مواد ژنتیکی به ساختار  آن اضافه شده‌اند تا با ویروس کرونا مطابقت داشته باشد. این واکسن همان واکسن شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد است و هم‌اکنون توسط انستیتوی سرم هند تولید می‌شود. این واکسن دارای مجوز اضطراری استفاده در هند است. شرکت سرم هند، بزرگ‌ترین تولید کننده واکسن در جهان به حساب می‌آید. پیش از این، واکسن کرونای دیگری به نام باهارات بیوتیک نیز در هند ساخته شد که تولید داخلی این کشور است.

واکسن کوویشیلد
واکسن کوویشیلد از نسخه تضعیف شده یک ویروس سرماخوردگی معمولی (آدنوویروس)، ساخته شده است.

میزان اثر بخشی واکسن کوویشیلد

طبق نتایج به دست آمده، بعد از تکمیل 2 دوز، میزان اثربخشی واکسن کوویشیلد حدود 90 درصد خواهد بود. حتی در یک برآورد، بعد از تزریق هر دو دوز 100٪ اثربخشی دیده شد. این واکسن توسط وزارت بهداشت دولت هند تایید شده است. جهت تزریق هر دو دوز، باید بین آن‌ها کمی فاصله زمانی باشد تا بدن شما بتواند عوارض جانبی خفیف واکسن را تحمل کند. در حال حاضر همه افراد بالای 18 سال می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

جهت افزایش میزان اثربخشی باید حتماً هر دو دوز را دریافت کنید. بعد از اولین دوز، می‌توانید دوز دوم را بعد از حدود 4-6 هفته تزریق کنید. البته فاصله دو دوز بستگی به در دسترس بودن واکسن و سلامت بیمار دارد. ولی این فاصله نباید خیلی طولانی شود. پیش از استفاده می‌توانید از پزشک خود در مورد این فاصله سوال کنید و آن‌ها را مطابق زمان تجویز شده توسط پزشک دریافت کنید. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده از واکسن کوویشیلد با سایر واکسن‌ها وجود ندارد. بنابراین در صورت دریافت آن حتماً دقت کنید که دوز دوم نیز همین واکسن باشد.

مشاهده بیشتر : پزشکان عفونی

عوارض واکسن کوویشیلد

به طورکلی عوارض این واکسن را می‌توان در سه گروه زیر قرار داد:

  1. عوارض بسیار شایع

این عوارض ممکن است از هر 10 نفر، بیشتر از 1 نفر را تحت تاثیر قرار دهد:

  • حساسیت، درد، گرما، قرمزی، خارش، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • احساس ناخوشی
  • احساس خستگی
  • تب یا لرز
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • درد مفاصل یا درد ماهیچه‌ها
  1. عوارض شایع

این عوارض ممکن است از هر 10 نفر، در 1 نفر دیده شود:

  • وجود توده در محل تزریق
  • تب
  • استفراغ
  • علائم آنفولانزا مانند درجه حرارت بالا، گلو درد، آبریزش بینی، سرفه و لرز
  1. عوارض غیر معمول

این عوارض ممکن است در هر 100 نفر، 1 نفر را تحت تاثیر قرار دهد:

  • احساس سرگیجه
  • کاهش اشتها
  • درد شکم
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • تعریق زیاد، خارش پوست یا بثورات پوستی

ممکن است این موارد تمام عوارض جانبی احتمالی واکسن کوویشیلد نباشند. شاید عوارض جانبی جدی و غیر منتظره نیز رخ بدهند، ولی احتمال رخداد این اثرات بسیار نادر است. همچنین عوارض جانبی ذکر شده فقط برای مدت کوتاهی ظاهر می‌شوند. بعد از دوز دوم واکسن تقریباً هیچ عارضه جانبی مشاهده نخواهید کرد.

البته طبق تحقیقات، شما نباید نگران عوارض جانبی واکسن کوویشیلد باشید، زیرا اصولاً مطالعات زیادی صورت می‌گیرند و بعد از آن به شرکت‌ها اجازه تولید واکسن داده می‌شود. با این حال، این عوارض فقط در تعداد کمی از بیماران به وجود می‌آیند و پس از واکسیناسیون، احساس طبیعی خواهید داشت. در صورت بروز واکنش شدید آلرژیک، حتما با یک مرکز درمانی تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید.

واکسن کوویشیلد
طبق نتایج به دست آمده، بعد از تکمیل 2 دوز، میزان اثربخشی واکسن کوویشیلد حدود 90 درصد خواهد بود.

آیا بعد از تزریق واکسن کوویشیلد باز هم به کرونا مبتلا می‌شویم؟

بله، هیچ واکسنی 100٪ محافظت ایجاد نمی‌کند. افراد حتی پس از واکسیناسیون می‌توانند به کرونا مبتلا شوند. با این حال، واکسیناسیون می‌تواند از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری کند. افرادی که واکسینه می‌شوند باید در آینده نیز از تمام دستورالعمل‌های فعلی برای محافظت از خود استفاده کنند. یعنی:

  • پوشیدن ماسک
  • رعایت فاصله اجتماعی مناسب
  • اجتناب از حضور در شلوغی
  • شستن دست‌ها با آب و صابون
  • استفاده از ضدعفونی کننده دست

آیا واکسن کوویشیلد برای زنان باردار و شیرده مضر است؟

با توجه به تازه بودن ویروس کرونا و استفاده محدود از این واکسن، هنوز اثر واکسن کوویشیلد به طور کامل بر زنان باردار مشخص نیست. مطالعات اولیه حیوانی، اثرات مضر مستقیم یا غیرمستقیم در رابطه با بارداری، رشد جنینی، زایمان و پس از زایمان را به خوبی نشان نمی‌دهند. ولی طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، مزایای این واکسن برای زنان باردار بیشتر از خطرات آن است.

به علاوه، در حال حاضر این واکسن برای همه زنان شیرده توصیه می‌شود. طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت انتظار می‌رود اثر واکسن کوویشیلد در زنان شیرده مشابه سایر بزرگسالان باشد. از آنجا که این واکسن با پروتئین نوترکیب ساخته شده و ویروس زنده نیست، از نظر بیولوژیکی و بالینی بعید است که خطری برای کودک شیرخوار ایجاد کند. بنابراین هیچ نیازی نیست که بعد از واکسیناسیون، شیردهی قطع شود. با این حال، توصیه می‌شود که مادران شیرده قبل از تزریق واکسن برای ارزیابی میزان خطرات، با پزشک خود مشورت کنند.

چه کسانی نباید واکسن کوویشیلد را دریافت کنند؟

  • اگر تا به حال پس از هرگونه دارو، غذا، واکسن یا در صورت استفاده از دوز اول واکسن کوویشیلد، دچار واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) شده‌اید.
  • اگر اختلال خونریزی دارید یا از داروی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید.
  • اگر از نظر ایمنی ضعیف هستید یا از دارویی استفاده می‌کنید که بر سیستم ایمنی شما تاثیر می‌گذارد.
  • اگر تب دارید یا مبتلا به کرونا هستید.

البته پیش از دریافت واکسن می‌توانید با پزشک متخصص خود صحبت کنید تا با توجه به شرایط خاص شما، میزان خطرات واکسن را در نظر بگیرد و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد بدهد.

نتیجه‌گیری

با توجه به نکات گفته شده، واکسن کوویشیلد یک واکسن ایمن است و اثربخشی خوبی هم دارد. در حال حاضر این واکسن در ایران تزریق نمی‌شود و موارد مشابهی دیگری وجود دارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از بین موارد در دسترس، واکسن خود را انتخاب کنید و با ایمن کردن خود، از شیوع این بیماری جلوگیری کنید. چنانچه به دنبال دریافت نوبت آنلاین هستید یا به مشاوره‌های بیشتری نیاز دارید، با پزشکان درمانکده در ارتباط باشید.

[sibwp_form id=4]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها