ماندگاری زاویه سازی فک و صورت چقدر است؟ انواع، مزایا، معایب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

چهره شما اولین چیزی است که مردم به آن توجه می‌کنند. بنابراین تعجب‌آور نیست که بخواهید ظاهر بهتری داشته باشید. با افزایش سن، شکل صورت تغییر می‌کند و اگر چربی اضافی در ناحیه گردن و فک وجود داشته باشد یا عضلات صورت شروع به کوچک شدن کنند، ممکن است تشخیص خط فک سخت‌تر شود. اگرچه مقابله با ژنتیک یا روند پیری به طور کامل امکان‌پذیر نیست، اما می‌توانید از روش‌هایی که در مقاله امروز مجله درمانکده به آن‌ها اشاره می‌کنیم برای زاویه سازی فک و صورت خود کمک بگیرید.

انواع روش زاویه سازی فک و صورت

زاویه سازی فک و صورت که به آن «کانتورینگ صورت» یا «مادلینگ صورت» هم گفته می‌شود، به دو روش تهاجمی (روش‌هایی که مستلزم جراحی هستند) و غیرتهاجمی (تزریق فیلر، تزریق ژل، هایفوتراپی و…) انجام می‌شود.

روش‌های غیرتهاجمی برای افرادی که در اطراف فک آن‌ها مقدار کمی چربی وجود دارد، چانه نسبتا مشخصی دارند و شلی پوست‌شان در اطراف خط فک کم تا متوسط است، گزینه خوبی محسوب می‌شوند. روش‌های تهاجمی برای کسانی مناسب هستند که چربی زیادی در اطراف گردن و خط فک دارند و پوست‌شان بسیار شل است. قبل از انجام هر گونه کار زیبایی روی صورت خود بهتر است از طریق مشاوره با جراح فک و صورت مشورت کنید.

زنی که دست‌ها را با فاصله در دو طرف صورت خود نگه داشته است
روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی متنوعی برای زاویه سازی فک و صورت وجود دارد.

بیشتر بدانید: اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ چیست؟

1. فیلر (پرکننده)

استفاده از فیلر یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای زاویه سازی فک و صورت با روش‌های غیرتهاجمی است. فیلرها موادی هستند که برای تزریق در زیر سطح پوست طراحی شده‌اند. این روش در مقایسه با سایر گزینه‌های غیرتهاجمی نسبتا بدون درد و مقرون به صرفه است. از سایر مزایای فیلر می‌توان به امکان استفاده از آن در نقاط مختلف صورت اشاره کرد.

با تزریق فیلر به صورت، فک و لب‌ها می‌توانید چهره خود را تغییر دهید و خط فک‌تان را مشخص‌تر سازید. با توجه به آناتومی صورت، در این روش به یک تا چهار سرنگ فیلر پوستی نیاز دارید. نتیجه این روش بلافاصله بعد از تزریق مشخص می‌شود و بسته به نوع فیلر استفاده شده حدود 12 تا 18 ماه باقی می‌ماند.

2. بوتاکس

از بوتاکس (سم بوتولینوم) هم که ضدچروک مورد علاقه بسیاری از افراد است، می‌توان برای زاویه سازی فک و صورت استفاده کرد. تزریق بوتاکس به عضله ماستر فک به مرور زمان باعث آتروفی آن می‌شود و می‌تواند یک فک مربعی شکل را به یک فک قلبی شکل تبدیل کند. در نتیجه، شکل صورت کمی شبیه V می‌شود. شما می‌توانید با فشردن دندان‌ها به یکدیگر و ایجاد یک برآمدگی خفیف در انتهای فک، عضله ماستر خود را احساس کنید.

تاثیر بوتاکس هم مانند فیلر دائمی نیست و بسته به برند استفاده شده تقریبا هر سه تا چهار ماه یک‌بار به تمدید نیاز دارد. وقتی از این روش برای مادلینگ صورت استفاده می‌کنید، در مقایسه با زمانی که از آن برای رفع چین و چروک‌ها کمک می‌گیرید، به مقدار بوتاکس بیشتری نیاز دارید. با این حال، هنوز هم این روش نسبتا مقرون به صرفه است.

3. کیبلا

اگر چربی کمی در زیر و اطراف چانه دارید، می‌توانید آن را با یک ماده ذوب‌کننده به نام کیبلا (اسید دئوکسی کولیک) از بین ببرید. لیپوساکشن در مقایسه با این روش نتایج چشمگیرتری را به همراه دارد، اما کیبلا برای کسانی که نمی‌خواهند تحت عمل جراحی قرار بگیرند گزینه خوبی است.

زنی که غبغب دارد و بعد از تزریق کیبلا غبغب او از بین رفته است
کیبلا یک ماده ذوب‌کننده است که باعث از بین رفتن چربی‌ها در اطراف چانه می‌شود.

در تحقیقات، بیش از 80 درصد افراد رضایت از کیبلا را گزارش کرده‌اند. اما تزریق‌ها دردناک هستند و باید انتظار مقدار قابل توجهی تورم را برای حدود یک تا دو هفته داشته باشید. نتیجه تزریق کیبلا بعد از 6 تا هشت هفته مشخص می‌شود و در صورت ثابت نگه داشتن وزن برای همیشه باقی می‌ماند، چون چربی ذوب شده است. با این حال، معمولا برای کسب بهترین نتیجه به چند دوره درمان (با فاصله چهار تا 6 ماه) نیاز دارید.

4. نخ

پوست با افزایش سن شل شده و در قسمت پایین صورت دچار افتادگی می‌شود. پزشک می‌تواند پوست صورت را با استفاده از نخ بالا بکشد و افتادگی آن را برطرف کند. با توجه به فرم چهره و میزان شلی پوست، احتمالا برای زاویه سازی فک و صورت خود به چهار تا هشت نخ نیاز دارید. معمولا نخ‌ها 6 تا 12 ماه دوام می‌آورند.

5. تزریق چربی

به جای استفاده از فیلر می‌توان چربی خود شخص را از جای دیگری از بدن برداشت و آن را به صورت تزریق کرد. این روش برای حجم دادن به گونه‌ها و مشخص کردن خط کف مفید است. تاثیر تزریق چربی نسبتا دائمی است، چون 50 تا 80 درصد سلول‌های چربی که از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل می‌شوند زنده می‌مانند.

6. هایفوتراپی (HIFU)

هایفوتراپی یک روش نسبتا جدید برای سفت کردن پوست است که بعضی از افراد آن را جایگزین مناسبی برای لیفت صورت می‌دانند. در این روش، از انرژی اولتراسوند برای تحریک تولید کلاژن استفاده می‌شود تا پوست سفت‌تر شود.

هایفوتراپی برای سالمندان یا افرادی که افتادگی شدید پوست دارند، مناسب نیست. اما برای افراد جوان‌تری که نمی‌خواهند با خطرات جراحی مواجه شوند، گزینه خوبی به شمار می‌رود. این روش به کسانی که در ناحیه مورد نظر به عفونت، ضایعات پوستی باز و آکنه شدید مبتلا هستند یا ایمپلنت فلزی دارند، توصیه نمی‌شود.

زنی که پزشک در حال هایفوتراپی صورت او است
هایفوتراپی برای افراد جوانی که نمی‌خواهند برای مادلینگ صورت جراحی انجام دهند، مناسب است.

7. رادیوفرکانسی (RF)

RF شلی پوست را برطرف می‌کند و در دمای بالا می‌تواند چربی‌ها را ذوب کند. در این روش، بدن تحت تاثیر گرما شروع به ساخت کلاژن می‌کند که این باعث سفت‌تر شدن پوست می‌شود. بعد از انجام سایر روش‌های زاویه سازی فک و صورت، مثل لیپوساکشن گردن، می‌توان از RF برای کسب نتیجه بهتر کمک گرفت.

روش‌های مختلفی برای استفاده از RF وجود دارد که تعدادی از آن‌ها غیرتهاجمی و بعضی دیگر (مثل میکرونیدلینگ) تهاجمی‌تر هستند. روش غیرتهاجمی دوره نقاهت کوتاهی دارد، اما در نوع تهاجمی‌تر آن ریکاوری بسته به روش به‌کار رفته یک تا هفت روز طول می‌کشد. در هر صورت، تاثیر RF دائمی نیست و در طول عمر خود باید چند بار از آن استفاده کنید.

8. لیپوساکشن گردن

اگر چربی درست زیر پوست قرار داشته باشد و زیر عضلات گردن نباشد، می‌توانید برای از بردن آن لیپوساکشن انجام دهید تا خط فک‌تان مشخص‌تر شود. در این روش، پزشک با ایجاد چند برش‌ کوچک در زیر چانه یا پشت گوش، چربی اضافی را برمی‌دارد. بسته به تکنولوژی مورد استفاده، لیپوساکشن می‌تواند تا حدودی پوست‌ را سفت کند. از زمانی که چربی به صورت فیزیکی برداشته می‌شود، نتیجه آن برای چند سال یا حتی برای تمام عمر باقی می‌ماند.

9. لیفت گردن

لیفت گردن روش‌ دیگری است که برای زاویه سازی فک و صورت انجام می‌شود. در این روش، پس از ایجاد برش در نزدیکی گوش، پشت گوش و زیر چانه، پوست گردن شما به سمت بالا کشیده می‌شود. با این روش می‌توان علائم پیری را در ناحیه خط فک و گردن از بین برد، شلی پوست را در گردن و قسمت تحتانی صورت برطرف کرد و چربی اضافی موجود در قسمت تحتانی صورت را کاهش داد.

10. جراحی

روش جراحی به منظور مادلینگ صورت به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود، از جمله:

جراحی وی-لاین (V-line)

در این روش، قسمت‌هایی از استخوان فک و چانه شما برداشته می‌شود تا فک به شکل نوک تیزتر که شبیه حرف V است، به نظر برسد. کاندیدای ایده‌آل برای جراحی V-line یک فرد غیرسیگاری با سبک زندگی فعال است که سابقه بیماری خودایمنی نداشته باشد.

سه نفر از اعضای کادر درمان در اتاق عمل که در حال جراحی زاویه سازی فک و صورت هستند
در جراحی وی-لاین، استخوان فک و چانه برداشته می‌شود تا فک شبیه حرف V به نظر برسد.

بیشتر بدانید: عوارض واکسن برکت به چه صورت است؟

ایمپلنت چانه

افرادی که به طور طبیعی چانه کوچکی دارند می‌توانند از این روش برای زاویه سازی استفاده کنید. ایمپلنت روی استخوان فک هر بیمار قالب‌گیری می‌شود تا از تناسب آن اطمینان حاصل شود. وقتی ایمپلنت در جای خود قرار می‌گیرد، ساختار فک طبیعی به نظر می‌رسد.

اینفوگرافی از انواع روش‌های مادلینگ صورت
زاویه‌ سازی فک و صورت به روش‌های مختلف انجام می‌شود که می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

مزایای زاویه سازی فک و صورت

اگرچه روش‌های مختلف مادلینگ صورت مزایای متفاوتی دارند، اما به طور کلی مهم‌ترین مزایا زاویه سازی صورت و فک عبارتند از:

  • برطرف کردن عیوب صورت
  • فرم‌دهی به صورت و چانه
  • ایجاد تناسب بین قسمت‌های مختلف صورت

برای داشتن چنین مزایایی روی صورت خود به جراح فک و صورت مراجعه کنید.

اینفوگرافی از مزایای زاویه‌ سازی صورت و فک
زاویه سازی به رفع عیوب ظاهری صورت، فرم‌دهی صورت و ایجاد تناسب بین قسمت‌های مختلف آن کمک می‌کند.

معایب زاویه سازی صورت و فک

تاثیر روش‌های تهاجمی مثل جراحی V-line و لیپوساکشن گردن در مقایسه با روش‌های غیرتهاجمی مثل تزریق ژل یا بوتاکس دائمی‌تر است، اما این روش‌‌ها با عوارض بیشتری همراه هستند.

از مهم‌ترین عوارض زاویه سازی فک و صورت با روش‌های تهاجمی می‌توان به خطرات مرتبط با بیهوشی، خونریزی، عفونت و لخته شدن خون اشاره کرد. درد، کبودی، تورم، التهاب، کهیر، بثورات پوستی و قرمزی پوست از عوارض رایج روش‌های غیرتهاجمی هستند.

سوالات متداول

آیا حرکات ورزشی به زاویه سازی فک و صورت کمک می‌کنند؟

اگر صورت شما به تغییر زیادی نیاز نداشته باشد، حرکات ورزشی با تقویت عضلات گردن و پایین صورت به بهبود فرم چهره کمک می‌کنند. یکی از این تمرینات، خم کردن گردن به سمت جلو است. روی زمین دراز بکشید و زبان را به سقف دهان فشار دهید. چانه را به سمت سینه بیاورید و سر خود را به اندازه پنج سانتی‌متر از زمین بلند کنید. مراقب باشید که شکم‌ را از روی زمین بلند نکنید.

تاثیر بوتاکس دائمی‌تر است یا فیلر پوستی؟

ماندگاری بوتاکس سه تا چهار ماه است. نتیجه فیلر بسته به نوع برند استفاده شده متفاوت است، اما معمولا 12تا 18 ماه دوام دارد.

هزینه مادلینگ صورت چقدر است؟

هزینه به نوع روش به‌کار رفته، برند محصول استفاده شده، تجربه پزشک، محل زندگی شما و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد. معمولا روش‌های غیرتهاجمی مقرون‌ به صرفه‌تر هستند.

کلام پایانی

اگر در فکر زاویه سازی فک و صورت خود هستید و نمی‌دانید که از کدام روش‌ برای این کار استفاده کنید، می‌توانید از پزشکان سایت درمانکده برای انتخاب بهترین شیوه مادلینگ کمک بگیرید.

منابع: healthline, healthline, capitalfps

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها