هرسال افراد زیادی با استفاده از واکسن آنفولانزا خود را در برابر بیماری آنفولانزا مقاوم می‌کنند. هرچند که افراد زیادی به‌خاطر نگرانی درباره عوارض آن، از تزریقش خودداری می‌کنند.

عوارض واکسن آنفولانزا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هرسال افراد زیادی با استفاده از واکسن آنفولانزا خود را در برابر بیماری آنفولانزا مقاوم می‌کنند. این واکسن که به صورت تزریق و یا اسپری بینی ارائه می‌شود، می‌تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را تا 60 درصد کاهش دهد. با درمانکده همراه باشید.

معمولاً آنفولانزا عوارض جانبی خفیفی دارد. این عوارض در کودکان، بزرگسالان و نوزادان یکسان است. 
معمولاً آنفولانزا عوارض جانبی خفیفی دارد. این عوارض در کودکان، بزرگسالان و نوزادان یکسان است.

 

تیمروزال و آنفولانزا

معمولاً عوارض جانبی ناشی از بیماری آنفولانزا خفیف هستند. اگرچه در موارد نادر، احتمال شدیدتر شدن این علائم وجود دارد. بهتر است بدانید که قبل از تزریق آمپول آنفولانزا باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. 

تیمروزال یک ماده نگهدارنده بر اساس جیوه است که از آن در واکسن آنفولانزا استفاده می‌شود. از این ماده برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها استفاده می‌شود. 

طبق اظهارات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)،  استفاده از تیمروزال امن بوده و عوارض جانبی محدودی دارد. 

اگر نگران تیمروزال هستید می‌توانید از واکسن‌هایی استفاده کنید که حاوی این ماده نباشند. CDC اخیرا لیستی از واکسن‌های آنفولانزا تهیه کرده است که نشان می‌دهد این واکسن‌ها حاوی تیمروزال هستند یا خیر. 

بیشتر بدانید: انواع واکسن آنفولانزا

شایع‌ترین عوارض و پیامدها

معمولاً آنفولانزا عوارض جانبی خفیفی دارد. این عوارض در کودکان، بزرگسالان و نوزادان یکسان است. 

واکنش در محل تزریق

شایع‌ترین عارضه جانبی واکسن آنفولانزا در محل تزریق «قسمت بالایی بازو» مشاهده می‌شود. پس از تزریق واکسن، احتمال احساس درد، قرمزی، گرما و در برخی از موارد تورم وجود دارد. این اثرات کمتر از دو روز باقی می‌مانند. 

برای کاهش این اثرات می‌توانید قبل از تزریق واکسن قرص ایبوپروفن بخورید. 

واکسن می‌تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را تا 60 درصد کاهش دهد.
واکسن می‌تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را تا 60 درصد کاهش دهد.

سردرد و سایر دردها

احتمال دارد پس از تزریق واکسن احساس سردرد یا دردهای ماهیچه‌ای در بدن خود داشته باشید. این حالت نیز معمولاً در روز اول ایجاد شده و پس از چند روز از بین می‌رود. خوردن مُسکن‌ها می‌تواند به وضعیت شما کمک کند. 

اینکه خوردن ایبوپروفن و استامینوفین قبل از دریافت این واکسن خطری دارد یا نه، هنوز هم بحث برانگیز است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف این داروها می‌تواند بر روی عملکرد واکسن تاثیر بگذارد. تحقیقی که بر روی کودکان انجام شده نشان می‌دهد که خوردن استامینوفن یا ایبوپروفن واکنش بدن نسبت به واکسن آنفولانزا را کاهش نمی‌دهد. 

نتایج سایر تحقیقات متفاوت است. هنوز مشخص نشده که مصرف از این داروها چه ثاتیری بر روی عملکرد واکسن دارد و اینکه بهتر است آن‌ها را مصرف کرد یا نه.

بیشتر بدانید: علائم آنفولانزای جدید چگونه است؟

پس از تزریق واکسن، احتمال احساس درد، قرمزی، گرما و در برخی از موارد تورم وجود دارد. این اثرات کمتر از دو روز باقی می‌مانند. 
پس از تزریق واکسن، احتمال احساس درد، قرمزی، گرما و در برخی از موارد تورم وجود دارد. این اثرات کمتر از دو روز باقی می‌مانند.

سرگیجه یا غش

احتمال دارد پس از تزریق واکسن آنفولانزا سرگیجه پیدا کرده یا غش کنید. این علائم تنها برای یک یا دو روز باقی می‌مانند. اگر با دریافت واکسن این احساسات برای شما ایجاد شد، حتماً قبل از دریافت واکسن، این وضعیت را با پزشک خود در جریان بگذارید. 

می‌توانید موارد زیر را نیز امتحان کنید: 

  • پس از واکسن زدن مدتی بنشینید.
  • قبل و بعد از دریافت واکسن اسنک بخورید. 

تب

تب 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) یا کمتر یکی از عوارض واکسن آنفولانزا است. تب خفیف یکی از علائم این بیماری است. این علائم طی یک الی دو روز از بین می‌روند. 

بیشتر بدانید: آنفولانزا چیست؟

احتمال دارد پس از تزریق واکسن احساس سردرد یا دردهای ماهیچه‌ای در بدن خود داشته باشید.
احتمال دارد پس از تزریق واکسن احساس سردرد یا دردهای ماهیچه‌ای در بدن خود داشته باشید.

همان‌طور که در قسمت بالا نیز آورده شده است، نگرانی‌هایی در رابطه با مصرف استامینوفن و داروهای ضدالتهابی از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن وجود دارد. مساله این است که داروهای نام‌برده می‌توانند واکنش بدن نسبت به واکسن را کاهش دهند. اگرچه این تحقیقات در این مرحله هنوز کامل نیستند. 

سوال: 

آیا اسپری واکسن آنفولانزا عوارض جانبی متفاوتی نسبت به واکسن تزریقی آن دارد؟

بیمار ناشناس 

پاسخ: 

اسپری آنفولانزا نیز مانند واکسن آنفولانزا ( نمونه ضعیف شده میکروب زنده (LAIV)) می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه، غش و تب شود. 

اگرچه اسپری بینی می‌تواند عوارض دیگری از جمله احساس خستگی، از دست دادن اشتها، آبریزش بینی و گلودرد داشته باشد. 

لطفا در نظر داشته باشید این اسپری را نمی‌توانید به صورت سالیانه تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر وبسایت CDCرا ملاحظه فرمایید. 

عوارض جانبی جدی

مشاهده عوارض جدی در واکسن آنفولانزا بسیار نادر است اما این موارد می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

تب بالا

تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) نرمال نیست. اگر تب دارید با پزشک خود تماس بگیرید. 

تزریق واکسن آنفولانزا هر 6 ماه یکبار توصیه می‌شود.
تزریق واکسن آنفولانزا هر 6 ماه یکبار توصیه می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک شدید

واکسن آنفولانزا می‌تواند واکنش‌های آلرژیکی را در پی داشته باشد. واکنش‌های شدید آلرژیک معمولاً چند ساعت پس از دریافت واکسن مشاهده می‌شوند. این علائم عبارت‌اند از: 

  • کهیر 
  • تورم
  • مشکلات تنفسی 
  • ضربان قلب تند 
  • سرگیجه
  • ضعف

اگر هریک از علائم بالا را دارید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر این علائم جدی هستند با شماره 911 تماس گرفته یا به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه نمایید. 

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک متخصص آلرژی

مشاهده عوارض جدی در واکسن آنفولانزا بسیار نادر است اما برای افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند ممکن است خطر داشته باشد
مشاهده عوارض جدی در واکسن آنفولانزا بسیار نادر است اما برای افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند ممکن است خطر داشته باشد

سندرم گیلن باره (GBS) 

در موارد بسیار نادر افرادی که واکسن آنفولانزا تزریق کرده‌‌اند سندرم گیلن باره (GBS) را تجربه خواهند کرد. GBS یک بیماری عصبی است که در بدن ضعف ایجاد کرده و می‌تواند منجر به فلج شود. اگرچه هنوز مشخص نیست که واکسن آنفولانزا می‌تواند دلیل GBS باشد یا خیر. 

GBS معمولاً در افرادی مشاهده شده که در گذشته نیز به آن مبتلا بوده‌اند. در صورتی که به این بیماری مبتلا بوده‌اید حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید. البته ابتلا به GBS در گذشته، همیشه بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید واکسن آنفولانزا دریافت کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید استفاده از این واکسن برای شما بی‌خطر است یا نه. 

در صورت مشاهده علائم GBS سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. 

تصمیم‌گیری در رابطه با دریافت یا عدم دریافت واکسن آنفولانزا

معمولاً تزریق واکسن آنفولانزا هر 6 ماه یکبار توصیه می‌شود. هر فردی که درمعرض ابتلا به بیماری آنفولانزا باشد باید این واکسن را تزریق کند، این افراد عبارت‌اند از:

  • زنان باردار
  • افراد 65 ساله و مسنتر
  • افرادی که شرایط مزمنی دارند به علاوه افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند

استفاده از این واکسن برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • در گذشته به واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک نشان داده‌اند. 
  • به تخم‌مرغ آلرژی شدید دارند
  • در حال حاضر با میزان تب متوسطی بیمار هستند 

با پزشک خود صحبت کنید

واکسن آنفولانزا خطری نداشته، تاثیرات خوبی بر روی بیماری می‌گذارد و عوارض جانبی کمی دارد. با این حال اگر هنوز هم نگران هستید می‌توانید با پزشک و داروساز مشورت کنید. این افراد می‌توانند مشخص کنند که استفاده از واکسن برای شما مناسب است یا خیر. 

مشاهده بیشتر : فوق متخصص عفونی

افرادی که در گذشته به واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک نشان داده‌اند نباید این واکسن را تزریق کنند
افرادی که در گذشته به واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک نشان داده‌اند نباید این واکسن را تزریق کنند

سوالاتی که می‌توانید مطرح کنید عبارت‌اند از:

سوال: 

اگر به تخم مرغ آلرژی داشته باشم می‌توانم از واکسن آنفولانزا استفاده کنم؟

بیمار ناشناس 

پاسخ: 

بیشتر واکسن‌های آنفولانزا با استفاده از تخم مرغ ساخته می‌شوند، از این رو احتمال دارد استفاده از آن‌ها برای افرادی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند مناسب نباشد. در گذشته CDC توصیه کرده بود که افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ از واکسن آنفولانزا استفاده نکنند. اما در حال حاضر منابع CDC اظهار داشته‌اندکه افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ نیز می‌توانند از این واکسن استفاده کنند. 

اینکه می‌توانید از واکسن آنفولانزا استفاده کنید یا خیر به شدت آلرژی شما بستگی دارد. اگر با مصرف تخم مرغ علائمی از قبیل تورم یا سبکی سر داشتید، تنها پزشکی باید تزریق را برایتان انجام دهد که دانش کافی برای رویارویی با واکنش آلرژیک را داشته باشد.

اگر نسبت به تخم مرغ واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهید بهتر است واکسن آنفولانزا برایتان تزریق نشود.

اگر به تخم مرغ آلرژی دارید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید استفاده از چه نوع واکسنی برایتان بهتر خواهد بود.

سحن نهایی

درباره واکسن آنفولانزا مه عوارض ناشی از آن مردم زیادی را نگران کرده است خواندید. در همین راستا، برای آگاهی بیشتر درباره واکسن آنفولانزا یا تزریق آن زیر نظر پزشک، می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و با پزشک در ارتباط باشید.

منبع: Healthline

[sibwp_form id=1]

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 98

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

77 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها