بوتاکس پیشانی چیست؟ راه‌کاری کم‌خطر و موثر برای چین‌وچروک

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بوتاکس پیشانی یک روش درمانی کم‌تهاجم برای چین‌وچروک و خطوط ریز این ناحیه از صورت است که به دلیل افزایش سن یا حرکت مداوم ابرو و عضلات پیشانی ایجاد شده‌اند. 

افراد زیادی عادت دارند موقع حرف زدن دائما ابروهای خود را به سمت بالا حرکت دهند یا اخم کنند. این حرکات می‎توانند به مرور زمان باعث ایجاد خطوط مختلف روی پیشانی شوند. زمانی که پوست جوان است به دلیل کلاژن‌سازی و خاصیت کشسانی می‌تواند چروک و خطوط روی پیشانی را برطرف کند اما با افزایش سن این قابلیت پوست از بین می‌رود و تاثیر آن بر چهره زنان و مردان ماندگار می‌شود. بهترین راه‌کار برای کاهش یا درمان این خطوط و چین‌وچروک بوتاکس پیشانی است. 

اگر چهره‌تان به دلیل خطوط روی پیشانی دستخوش تغییرات زیادی شده، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با روش انجام، مدت ماندگاری، فواید و عوارض بوتاکس پیشانی آشنا کنیم.

بوتاکس پیشانی چیست؟

تصویر قبل و بعد از تزریق بوتاکس‌پیشانی
بوتاکس‌پیشانی یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای رفع چین‌وچروک این ناحیه از صورت است.

بوتاکس پیشانی به انگلیسی forehead botox گفته می‌شود که نوعی پروتئین از سمی به نام بوتولینوم نوع A است. زمانی که این پروتئین را به پیشانی تزریق می‌کنند، ارتباط بین انتهای عصب و عضلاتی که کنترل‌کننده خطوط پیشانی هستند، مسدود می‌شود. درواقع بوتاکس‌پیشانی، ماهیچه‌های خطوط این ناحیه از صورت را موقتا فلج می‌کند تا چین‌وچروک از بین بروند. 

کاربرد بوتاکس‌پیشانی

به طور کلی در پیشانی ۲ نوع خطوط ایجاد می‌شوند. خطوط استاتیک که همیشه قابل مشاهده هستند و خطوط دینامیک که موقع حرکت دادن عضلات نمایان می‌شوند. بوتاکس‌پیشانی با تزریق پروتئین سم بوتولینوم یک راه‌کار بسیار موثر برای کاهش و درمان خطوط استاتیک و دینامیک است. 

از طرفی به کمک این روش می‌توان از ایجاد خطوط افقی و عمودی بین ۲ ابرو که به دلیل انقباض عضلات بر اثر حرکت مداوم ابروها ایجاد می‌شود جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانیم: بوتاکس صورت چیست؟ روشی فوری برای جوانی پوست شما!

بوتاکس پیشانی به چه صورت است؟

روش کلی تزریق این نوع بوتاکس بدین شکل است که پزشک متخصص زیبایی ابتدا محل مورد نظر را پاکسازی می‌کند، سپس ماده بی‌حسی اعمال می‌شود. این کار کمک می‌کند تا شما حین تزریق بوتاکس‌پیشانی دردی احساس نکنید. البته بوتاکس یک روش درمانی دردناک نیست و اغلب افراد بدون بی‌حسی هم می‌توانند درد ناچیز آن را تحمل کنند.

در مرحله بعد، پزشک از بیمار می‌خواهد که عضلات پیشانی خود را منقبض کند تا محل تزریق علامت‌گذاری شود. تزریق معمولا در سه ناحیه علامت‌گذاری انجام می‌شود اما اگر پیشانی شما بزرگ و بلند باشد ۶ ناحیه برای تزریق در نظر می‌گیرند. مقدار کمی کبودی و تورم پس از تزریق بوتاکس در این ناحیه طبیعی است که می‌توانید با کمپرس سرد آن را کاهش دهید.

بوتاکس پیشانی کی اثر میکند؟

معمولا نتایج این روش بعد از سه روز قابل مشاهده است اما اثرات نهایی با توجه به قدرت عضلانی‌ هر فرد بین ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تزریق به اوج می‌رسد. اگر پس از ۲ هفته همچنان اثرات بوتاکس روی پیشانی‌تان ظاهر نشد حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

شما می‌توانید برای اطلاع از نحوه شارژ مجدد بوتاکس پیشانی و زمان مناسب برای این کار با متخصص زیبایی آنلاین درمانکده مشورت کنید.

بوتاکس پیشانی از چه سنی مناسب است؟

متخصصان بر این باورند پس از سن ۱۸ سالگی منعی برای تزریق بوتاکس وجود ندارد. با این حال می‌توان گفت بهترین سن برای تزریق بوتاکس پیشانی اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ است که خطوط ریز در این ناحیه از صورت کم‌وبیش ظاهر می‌شوند.

فواید بوتاکس پیشانی

مهم‌ترین مزایای تزریق بوتاکس‌پیشانی عبارت‌اند از:

  • نتایج آن سریع و طبیعی است.
  • نیازی به دوره نقاهت ندارد و می‌توانید بلافاصله پس از تزریق، فعالیت روزمره خود را انجام دهید.
  • یک تزریق کم‌تهاجم و سرپایی است.
  • یکی از نتایج قابل مشاهده بوتاکس پیشانی بالا بردن ابرو است.
  • روش انجام آن بسیار آسان است.
  • نسبت به سایر روش‌ها قیمت مناسبی دارد.
  • در برخی موارد برای درمان میگرن یا کاهش عرق پیشانی توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانیم: لیفت شقیقه با بوتاکس؛ زیبایی دائمی و ماندگار چشم‌ها

اینفوگرافیک مزایای بوتاکس‌پیشانی
بوتاکس‌پیشانی یک روش آسان و رایج رفع چین‌وچروک است که از سنین جوانی تا پیری می‌توان آن را تزریق کرد.

ماندگاری بوتاکس پیشانی چقدر است؟

بوتاکس یک روش درمانی موقت برای از بین بردن چین‌وچروک پیشانی است و عواملی مانند سن، سبک زندگی، مهارت پزشک، میزان چین‌وچروک و برند آن در ماندگاری‌اش نقش مهمی دارند. با این حال می‌توان گفت ماندگاری این روش در صورت رعایت راه‌کارهای مراقبت پس از بوتاکس، برای اغلب افراد چهار تا ۶ ماه است.

بیشتر بخوانیم: بوتاکس دیستون خوبه؟

عوارض بوتاکس پیشانی

این تکنیک، یک روش درمانی ایمن و بی‌خطر است. با این حال اگر توسط پزشک متخصص زیبایی باتجربه تزریق نشود یا مواد بوتاکس کیفیت مرغوبی نداشته باشد، احتمال بروز برخی عوارض جدی وجود دارد. 

بنابراین هنگام انتخاب پزشک به میزان مهارت او توجه کنید، همچنین از اصل بودن ماده بوتاکس و اعتبار تاریخ مصرف آن مطمئن شوید. 

اگر پس از تزریق بوتاکس دچار سردرد، حالت تهوع، کبودی یا تورم در ناحیه پیشانی شدید نگران نباشید، این عوارض جانبی موقتی هستند و پس از گذشت چند ساعت برطرف می‌شوند.

برای کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو مشورت کنید.

آیا روش تزریق آن زنان و مردان متفاوت است؟

در حال حاضر تزریق بوتاکس این ناحیه از صورت برای آقایان همچون خانم‌ها پرطرفدار است. اما باید بدانید روش تزریق بوتاکس پیشانی مردان و زنان با یکدیگر فرق دارد. 

مردان اغلب فعالیت بدنی سنگین‌تری انجام می‌دهند و مدت زمان طولانی‌تری بدون مراقبت‌های پوستی زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند. از طرفی متابولیسم بدن آقایان از خانم‌ها کمتر است. همه این دلایل باعث می‌شوند تا روش، مقدار، نوع، میزان اثرگذاری و تعداد دفعات تزریق بوتاکس برای پیشانی مردان با زنان متفاوت باشد.

بوتاکس پیشانی در بارداری و شیردهی مجاز است؟

همان طور که تزریق بوتاکس در نواحی دیگر صورت و بدن برای دوران بارداری و شیردهی ممنوع است، زنان باردار یا شیرده باید از تزریق این ماده برای رفع چین‌وچروک پیشانی خود خودداری کنند. در حال حاضر تحقیقات کافی برای بوتاکس پیشانی در شیردهی و بارداری انجام نشده، از همین‌رو بهتر است تزریق آن را به بعد از یک سالگی نوزاد موکول کنید.

بیشتر بخوانیم: کربوکسی تراپی صورت بدون تزریق امکان دارد؟

در دوران قاعدگی می‌توانم بوتاکس‌پیشانی تزریق کنم؟

هیچ منعی برای تزریق بوتاکس پیشانی در پریودی وجود ندارد. شاید به دلیل تغییرات هورمونی و ضعف بدن در این دوره نسبت به درد کمی حساس‌تر شوید یا کبودی بیشتری را تجربه کنید اما به طور کلی سیکل قاعدگی تاثیری بر روند تزریق ندارد.

آیا این روش باعث جوش میشود؟

اگر به ترکیبات این ماده آلرژی داشته باشید، احتمال بروز جوش‌های خفیف تا متوسط روی پیشانی وجود دارد. اگر این عارضه با علائم دیگری مانند حالت تهوع، سرگیجه و سردرد شدید همراه نبود، می‌توانید با مراقبت‌های پوستی آن را درمان کنید. 

از طرفی گاهی‌اوقات بروز جوش روی پیشانی، نتیجه خاراندن آن پس از تزریق با دست آلوده است و خودبه‌خود برطرف می‌شود. برای اطلاع از علت ایجاد جوش‌های روی پیشانی پس از تزریق ماده بوتاکس می‌توانید با متخصص پوست و مو آنلاین درمانکده مشورت کنید.

بهترین بوتاکس پیشانی 

اینفوگرافیک بهترین مارک بوتاکس‌پیشانی
انتخاب برند مرغوب بوتاکس‌پیشانی نقش مهمی در افزایش ماندگاری نتیجه آن دارد.

در حال حاضر بهترین مارک بوتاکس پیشانی مورد استفاده در ایران عبارت‌اند از:

  • برند Botox Cosmetic معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع سم بوتولینوم نوع A است که توسط شرکت دارویی Allergan تولید می‌شود.
  • برند دیسپورت (Dysport) که توسط Ipsen تولید می‌شود و برای درمان خطوط اخم گزینه بسیار مناسبی است.
  • برند ایرانی مصپورت (Masport) که توسط یک شرکت دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شود و در لیست بهترین برندهای ایرانی بوتاکس قرار دارد.
  • برند نورونوکس (Neuronox) توسط شرکت دارویی کره‌ای برای مصارف زیبایی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانیم: مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت؛ نکات کلیدی برای داشتن نتایج بهتر

تفاوت بوتاکس و لیفت‌پیشانی

بوتاکس و لیفت هر ۲ موجب جوان‌سازی و شادابی پوست می‌شوند اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. لیفت یک روش کم‌تهاجمی برای رفع شل‌شدگی و افتادگی پوست است که این کار را با روش‌های مختلفی مانند نخ، لیزر و… برای سفت کردن بافت، عضلات و ماهیچه ناحیه مورد نظر انجام می‌دهد.

در مقابل روش کم‌تهاجمی بوتاکس تنها چین‌وچروک و خطوط پیشانی را از بین می‌برد و به خوش‌فرم شدن این ناحیه از صورت کمک می‌کند. درواقع این روش فقط با تزریق ماده مخصوص انجام می‌شود و روش‌های مختلفی مانند بوتاکس با نخ یا بوتاکس با لیزر وجود ندارد.

راهنمای مراجعه به پزشک

بوتاکس پیشانی یک روش موثر و رایج برای از بین بردن چین‌وچروک این ناحیه از صورت است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بین ۲ ابرو خطوط اخم دارید یا موقع حرف زدن دائما ابروهای خود را حرکت می‌دهید، این روش راه‌حل خوبی برای کاهش و درمان چین‌وچروک پیشانی است. برای رسیدن به نتایج مطلوب و جلوگیری از عوارض بوتاکس باید آن را نزد پزشک متخصص پوست و مو انجام دهید.

برای این منظور درمانکده جمعی از بهترین پزشکان متخصص را گرد هم آورده تا شما از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین بتوانید نزد متخصص زیبایی مورد نظر خود وقت معاینه رزرو کنید.

بیشتر بخوانیم: بوتاکس میگرن چیست؟ مزایا، معایب و درمان آن

سوالات متداول

بوتاکس پیشانی درد دارد؟

بوتاکس یک روش درمانی دردناک نیست و اغلب افراد بدون بی‌حسی هم می‌توانند درد ناچیز آن را تحمل کنند. با این حال در صورت نیاز، بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود.

بوتاکس پیشانی از چه سنی استفاده میشود؟

تزریق بوتاکس از سن ۱۸ سالگی به بعد منعی ندارد اما متخصصان استفاده از آن را برای پیشانی از اوایل دهه ۳۰ توصیه می‌کنند.

بوتاکس پیشانی چه عوارضی دارد؟

این روش کم‌خطر و ایمن است اما در برخی مواقع می‌تواند با سردرد، حالت تهوع، کبودی و تورم در پیشانی همراه باشد که معمولا پس از چند ساعت برطرف می‌شوند.

منابع: healthline | bridgetownaesthetics

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها