مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت؛ نکات کلیدی برای داشتن نتایج بهتر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بوتاکس یک داروی تزریقی است که اکثر مردم از آن برای رفع چین و چروک‌های پیشانی و اطراف چشم استفاده می‌کنند، اما این دارو می‌تواند به درمان بعضی از بیماری‌ها مانند میگرن هم کمک کند. بوتاکس یک نوروتوکسین است که سیگنال‌های عصبی را مسدود می‌کند و از این طریق مانع انقباض عضلات صورت می‌شود. در نتیجه، چین و چروک‌های قدیمی را کاهش می‌دهد و از ایجاد چین و چروک‌های جدید جلوگیری می‌کند. از آنجا که آشنایی با مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت نقش مهمی در کسب نتیجه مطلوب دارد، این مقاله از مجله درمانکده را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت

به خاطر داشته باشید که بلافاصله پس از تزریق بوتاکس، نتیجه مورد نظر خود را نخواهید دید. در حقیقت، مزایای بوتاکس طی چند روز ظاهر می‌شوند و بعد از ۲ تا سه هفته می‌توانید اثرات کامل آن را تجربه کنید. اما این مزایا دائمی نخواهند بود، بلکه بعد از سه تا چهار ماه به تدریج از بین می‌روند. پیروی از نکات ساده‌ای که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌تواند اثربخشی این ماده را افزایش و عوارض جانبی آن را کاهش دهد.

۱. فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید

بوتاکس یک روش کم‌تهاجمی است، به این معنی که شما مجبور نیستید بعد از تزریق آن از محل کار خود مرخصی بگیرید و برای مدت طولانی در خانه استراحت کنید. به عبارت دیگر، می‌توانید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس فعالیت‌های عادی خود را شروع کنید.

۲. تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق ورزش نکنید

به بوتاکس فرصت بدهید تا عمل کند. قبل از شروع فعالیت‌های سبک مانند یوگا حداقل چهار ساعت صبر کنید، اما از انجام فعالیت‌های شدید تا ۲۴ ساعت بپرهیزید. البته با توجه به شرایط شما ممکن است پزشک محدودیت بیشتری را برای شروع ورزش در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: بوتاکس صورت چیست؟

یک مرد در فضای باز در حال دویدن است
تا ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس ورزش نکنید یا فعالیت بدنی شدید انجام ندهید.

ورزش یا فعالیت شدید باعث افزایش جریان خون می‌شود که این به طور بالقوه می‌تواند سم را به مناطق ناخواسته منتقل کند و اثربخشی آن را در محل تزریق کاهش دهد. علاوه بر این، فعالیت بدنی ممکن است با افزایش خطر کبودی همراه باشد. با این حال، تقریبا یک ساعت پس از تزریق بوتاکس می‌توانید تمرینات صورت مانند اخم کردن یا بالا بردن ابروها را انجام دهید. انجام حرکات صورت بعد از بوتاکس ضروری نیست، اما ممکن است به کسب نتیجه بهتر کمک کند.

۳. آرایش نکنید

در مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم به این نکته اشاره شده است که تا ۲۴ ساعت از محصولات آرایشی، اسکراب‌های لایه‌بردار، فیلرهای پوستی و… استفاده نکنید. چون این محصولات از نفوذ بوتاکس به داخل عضلات صورت جلوگیری می‌کنند و اثر آن را از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید:روش تزریق بوتاکس دیستون

۴. صاف بنشینید

این سوال که خوابیدن بعد از بوتاکس صورت مجاز است یا خیر، توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که لازم است تا چهار ساعت پس از تزریق این ماده بنشینید و از خم شدن یا دراز کشیدن خودداری کنید. چرا که این کار ممکن است باعث پخش شدن سم شود و احتمال کبودی را افزایش دهد.

۵. الکل ننوشید

معمولا پزشک از شما می‌خواهد که از ۲۴ ساعت قبل از تزریق بوتاکس از نوشیدن الکل خودداری کنید. بعد از تزریق هم باید به این توصیه عمل کنید، به این معنی که تا ۲۴ ساعت نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید. الکل دارای اثرات ضد التهابی است و باعث رقیق شدن خون می‌شود که این می‌تواند احتمال کبود شدن پوست را افزایش دهد. این توصیه در مورد داروهای ضد التهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن هم صدق می‌کند.

۶. صورت خود را لمس نکنید

برای جلوگیری از انتشار سم، حداقل به مدت یک روز صورت خود را لمس نکنید. البته بعضی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که تا سه روز بعد از بوتاکس صورت از انجام این کار بپرهیزید. برای مثال، توصیه می‌شود از ماساژ دادن صورت یا استفاده از کلاه خودداری کنید و تا حد امکان روی ناحیه‌ای که تزریق در آنجا انجام شده است نخوابید.

بیشتر بخوانید:درمان میگرن با بوتاکس

یک مرد پیشانی خود را با دست گرفته است
از لمس صورت خود بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس اجتناب کنید.

۷. از نور آفتاب دوری کنید

گرما می‌تواند باعث گرگرفتگی شود و فشار خون شما را افزایش دهد که این ممکن است به کبودی پوست منجر شود. به همین دلیل باید حداقل به مدت چهار ساعت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. البته بعضی از متخصصان برای ایمنی بیشتر پیشنهاد می‌کنند که ۲۴ تا ۴۸ ساعت از آفتاب دور بمانید.

علاوه بر نور خورشید،‌ توصیه می‌شود که تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق بوتاکس از تخت‌های برنزه‌کننده، سونا و جکوزی  استفاده نکنید و با آب بیش از حد گرم دوش نگیرید.

۸. به دستورات پزشک درباره مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت عمل کنید

همیشه با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که آیا لازم است از دستورالعمل‌های دیگری هم پیروی کنید یا خیر. برای مثال، اگر در حال حاضر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، با پزشک درباره تاثیر آن روی مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت صحبت کنید. به یاد داشته باشید که بعضی از داروها ممکن است خطر کبودی را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید:تزریق بوتاکس معده برای لاغری

زمان مراجعه به پزشک

قرمزی، حساسیت و تورم پس از تزریق بوتاکس یک واکنش عادی است که معمولا در عرض یک روز ناپدید می‌شود. کبودی هم شایع است و بعد از ۲ هفته از بین می‌رود. البته برای کمک به تسکین آن می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید.

در موارد نادر، سموم موجود در بوتاکس به سایر نواحی بدن منتقل می‌شوند. بنابراین، بعضی از عوارض جانبی ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل اورژانسی باشند. اگر هر یک از علائم زیر را در چند هفته اول مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • ضعف عضلانی
  • مشکل در بلع
  • مشکل در صحبت کردن یا لکنت زبان
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • تغییرات بینایی

اگرچه این عوارض نادر هستند، اما به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: بوتاکس مو برای چه کسانی مناسب است؟

اینفوگرافی درباره شدیدترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس
اگر بعد از تزریق بوتاکس علائم شدیدی را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

تزریق بوتاکس یکی از خدمات زیبایی است که معمولا در مطب متخصص پوست و مو انجام می‌شود. شما‌ می‌توانید بلافاصله بعد از تزریق این ماده به خانه بروید، اما باید با مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت به خوبی آشنا باشید؛ چون رعایت آن‌ها کلید دستیابی به نتیجه مطلوب است.

اگر مطمئن نیستید که بعد از تزریق بوتاکس باید چه کاری انجام دهید، با پزشک صحبت کنید تا بر اساس شرایط شما بهترین نکات مراقبتی را در اختیارتان قرار دهد. برای این کار می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بلفاروپلاستی چیست؟

سوالات متداول

چند روز بعد از بوتاکس میتوان صورت را شست؟

در دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت ذکر شده است که بعد از چهار ساعت می‌توانید صورت خود را به آرامی با آب ولرم بشویید، اما تا ۲۴ ساعت باید از دوش گرفتن خودداری کنید. البته زمان دقیق شستن صورت باید توسط پزشک مشخص شود.

بعد از بوتاکس صورت چی نخوریم؟

بعد از تزریق بوتاکس از نوشیدن الکل خودداری کنید، چون احتمال کبودی را افزایش می‌دهد.

رایج‌ترین عوارض تزریق بوتاکس چیست؟

اگر بوتاکس توسط پزشک باتجربه تزریق شود، معمولا ایمن تلقی می‌شود. با این حال، بعضی از افراد ممکن است عوارض جانبی آن را تجربه کنند. شایع‌ترین عوارض کوتاه‌مدت عبارت‌اند از: علائم آنفولانزا، سردرد، کبودی و تورم در اطراف محل تزریق، افتادگی پلک یا ابرو و خشکی چشم یا افزایش فعالیت مجاری اشک.

منابع: healthline, greatist

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 153

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها