بوتاکس میگرن چیست؟ مزایا، معایب و درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به میگرن مبتلا هستید، احتمالا در مورد بوتاکس میگرن برای تسکین درد چیزهایی شنیده‌اید. اولین بار در سال 2010 بوتاکس برای درمان میگرن تایید شد و بسیاری از بیماران اظهار کردند که با این کار سردردهای میگرنی آن‌ها بهبود پیدا کرده است. سم بوتولینیوم (botulinum) نوع A بیشتر از یک دهه است که برای درمان میگرن مزمن استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 3 درصد افراد به میگرن نوع مزمن آن را تجربه می‌کنند و این روش تنها برای این افراد توصیه می‌شود. اما آیا واقعا بوتاکس برای میگرن خوب است؟ درمان میگرن با بوتاکس چطور انجام می‌شود؟ آیا چیزی در مورد عوارض بوتاکس میگرن می‌دانید؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی کاربردی در مورد تزریق بوتاکس برای میگرن آشنا شوید.

بوتاکس میگرنی چیست؟

بوتاکس یک نوع نوروتوکسین (neurotoxin) است که توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum

Bacteria) ساخته می‌شود. زمانی که غذای فاسد می‌خورید، واکنش مرگباری به نام بوتولیسم در بدن رخ می‌دهد که موجب مسدود شدن سیگنال‌های عصبی و فلج شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید : آسیب به سر ؛ علائم، علل و راه‌های درمان

تصویر پزشکی که در حال تزریق بوتاکس میگرن است.
بوتاکس میگرن یک راهکار تایید شده برای درمان میگرن مزمن است.

بوتاکس برای تزریق به صورت پودری است و همراه با یک محلول مایع، داخل یک ویال یک بار مصرف وجود دارد.  این سم در دوزهای بسیار پایین برای درمان چین و چروک و کاهش انقباضات عضلانی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن که از بوتاکس برای رفع چین و چروک پیشانی استفاده کردند، متوجه شدند که سردردهای میگرنی آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

بوتاکس میگرن برای چه نوع سردردی مناسب است؟

FDA بوتاکس را تنها برای درمان میگرن مزمن تایید کرده است. درواقع کسانی که در ماه 15 روز یا بیشتر به سردرد مبتلا می‌شوند، به میگرن مزمن مبتلا هستند. هرچقدر مقدار سردردها بیشتر باشد، معمولا اثربخشی بوتاکس نیز بهتر خواهد بود. کسانی که در ماه کمتر از 15 روز به سردرد مبتلا می‌شوند، بهتر است از بوتاکس استفاده نکنند.

بیشتر بخوانید : درمان انواع سردرد

تصویر فردی که سردرد دارد
بوتاکس تنها برای میگرن مزمن موثر است و اگر مقدار سردرد کمتر از 15 روز در ماه است، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

از چه میزان بوتاکس برای درمان میگرن استفاده می‌شود؟

برای استفاده از بوتاکس میگرن، مقدار دوز تایید شده، 155 واحد در 31 تزریق است. این تزریق‌ها در هفت ناحیه عضلانی خاص در سر و گردن انجام می‌شود. هر ناحیه عضلانی دارای تعداد مناطقی است که باید 0/1 میلی‌لیتر بوتاکس در هر نقطه تزریق شود. احتمالا لازم است هر فرد هر 12 هفته یک بار تزریق را تکرار کند. ممکن است در مجموع به 30 تا 40 تزریق در هر سمت سرتان نیاز باشد.

بیشتر بدانید: ضایعه مغزی قابل درمان است؟

تصویر پزشکی که در حال آماده کرد سرنگ برای تزریق بوتاکس است.
معمولا برای درمان میگرن با بوتاکس از 155 واحد در 31 تزریق استفاده می‌شود که تزریقات در مناطق مختلف سر و گردن انجام می‌شود.

درمان میگرن با بوتاکس

تزریق بوتاکس میگرن موجب مسدود کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی که سیگنال‌های درد را از مغز حمل می‌کنند، می‌شوند. درواقع بوتاکس با غیرفعال کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی، از رسیدن پیام درد به مغز جلوگیری می‌کند و از همین رو شما درد را احساس نمی‌کنید. برای درمان میگرن با بوتاکس لازم است هر 12 هفته یک بار چند تزریق در اطراف سر و گردن خود انجام دهید تا سردردهای میگرنی کاهش پیدا کند. اگر درد تنها در یک نقطه خاصی رخ می‌دهد، ممکن است پزشک در آن ناحیه تزریق بیشتری انجام دهید. معمولا نتایج از 2 تا 3 هفته پس از اولین درمان محسوس خواهد بود.

بیشتر بخوانید:بوتاکس زیر بغل برای جلوگیری از تعریق

شما باید نوع درمان بوتاکس میگرن را با توجه به شرایطی که دارید دریافت کنید. این کار باید توسط پزشکی که برای دردهای میگرنی آموزش‌دیده است انجام شود و به‌هیچ‌عنوان نباید توسط پزشکان زیبایی که تخصصی در این کار ندارند، انجام شود.

تزریق بوتاکس میگرن در چه مناطقی انجام می‌شود؟

برای درمان میگرن بوتاکس به صورت عضلانی در نواحی موردنظر تزریق می‌شود. در ادامه می‌توانید با محل‌های تزریق بوتاکس میگرن بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : میگرن دارم چی کار کنم؟

اینفوگرافی مناطق تزریق بوتاکس میگرن
معمولا برای درمان میگرن تزریقات بین شانه و گردن، پشت گردن، پشت گوش‌ها و وسط پیشانی و پایین پیشانی انجام می‌شود.
  • بین شانه و گردن در سمت راست و چپ
  • پشت گردن و پایین جمجمه در هر دو سمت
  • پشت گوش‌ها
  • وسط پیشانی و بالای چشم
  • پایین پیشانی و درست بالای بینی
  • پایین پیشانی و نزدیک لبه داخلی ابروها
  • قسمت بالای گوش‌ها

بیشتر بخوانید: بوتاکس دیستون چیست؟

اثربخشی بوتاکس برای درمان سردرد چقدر است؟

در مطالعه‌ای که روی بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن انجام شد، مشخص شد که تزریق بوتاکس می‌تواند تعداد سردردهای این افراد در طول ماه را کاهش دهید. در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد نیمی از افرادی که برای 2 نوبت از بوتاکس پیشانی استفاده کردند، 50 درصد درمان را تجربه کردند و بعد از 5 دوره درمان، حدود 70 درصد سردردهای میگرنی این افراد کاهش پیدا کرد.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که شرکت‌کنندگانی که از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کردند، به‌طور متوسط در روزهای کمتری به سردرد مبتلا می‌شوند.

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن

اگر برای درمان میگرن از تزریق بوتاکس استفاده می‌کنید، قطعا پزشک در مورد مراقب‌های بعد از آن نیز با شما صحبت می‌کند. در ادامه می‌توانید با برخی از مراقبت‌های بعد از بوتاکس میگرن آشنا شوید. همچنین برای دریافت راهنمایی های بیشتر میتوانید با یک مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید.

  • اجتناب از مالش و دست زدن به محل تزریق
  • انجام حرکات ملایم که فشاری به ناحیه تزریق وارد نکند.
  • اجتناب از بلند کردن وسایل سنگین
  • پرهیز از فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزش
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد

بیشتر بخوانید : میگرن دارم چی کار کنم؟

عوارض بوتاکس میگرن

معمولا افرادی که به میگرن مزمن مبتلا هستند، درد شدیدی را در ناحیه گردن و سر خود احساس می‌کنند. در این شرایط بوتاکس میگرن برای درمان در این دو ناحیه انجام می‌شود. عوارض بوتاکس بسیار نادر است، اما به هر حال برخی افراد ممکن است به آن آلرژی داشته باشند و بعد از تزریق دچار کهیر، تنگی نفس و یا تورم در ساق پا شوند. هرچند هیچ مورد تایید شده‌ای در مورد انتقال بوتاکس به سایر قسمت‌های بدن وجود ندارد، اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، ممکن است زندگی فرد به خطر بی افتد.

برخی افراد ممکن است پس از تزریق بوتاکس میگرن دچار افتادگی پلک، سردرد، سفتی عضلات، درد در محل تزریق و گردن درد شوند. معمولا این علائم موقتی هستند و حداکثر بعد از چند هفته برطرف می‌شوند.

هزینه تزریق بوتاکس برای میگرن

میزان هزینه بوتاکس میگرن به چند عامل بستگی دارد. ممکن است پزشک با توجه به شرایط شما از تعداد تزریق‌های کمتر یا بیشتری استفاده کند و مسلما هرچقدر مقدار تزریق بوتاکس بیشتر باشد، هزینه شما نیز بیشتر خواهد بود. بهتر است در مورد هزینه بوتاکس میگرن با یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. سعی کنید برای درمان بوتاکس از یک پزشک متخصص و همچنین بهترین نوع بوتاکس برای میگرن استفاده کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:مراقبت های لازم بعد از بوتاکس صورت چیست؟

سخن پایانی

تزریق بوتاکس یک راهکار موثر برای درمان میگرن در افرادی مبتلا به میگرن مزمن است. در صورتی که از میگرن رنج می‌برید و بیشتر از 15 روز در ماه درگیر سردرد هستید، بهتر است با یک متخصص مغز و اعصاب در سایت درمانکده در مورد مشکل خود صحبت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است تا از هر نقطه از دنیا با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره به صورت تماس صوتی و تصویری، درمان خود را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: بوتاکس پیشانی به چه صورت است؟

سوالات متداول

آیا تزریق بوتاکس برای میگرن به رفع چین و چروک هم کمک می‌کند؟

بهتر است بدانید که تزریق بوتاکس میگرن با تزریق بوتاکس زیبایی متفاوت است و از آنجایی که تزریقات در مناطق متفاوتی از سر و گردن انجام می‌شود، معمولا تاثیری بر چین و چروک‌های شما نخواهد داشت.

آیا می‌توان از تزریق بوتاکس برای درمان کودکان مبتلا به میگرن استفاده کرد؟

تزریق بوتاکس میگرن تنها برای بزرگسالان تایید شده است و این روش نباید برای کودکان استفاده شود.

آیا می‌توان در بارداری بوتاکس تزریق کرد؟

بوتاکس میگرن در بارداری معمولا توصیه نمی‌شود و ممکن است موجب عوارض جانبی در مادر و نوزاد شود.

آیا می‌توان تزریق بوتاکس میگرن را نزد متخصصین زیبایی انجام داد؟

به‌طورکلی برای تزریق بوتاکس میگرن باید از متخصصینی کمک بگیرید که آموزش بوتاکس میگرن را پشت سر گذاشته‌اند. معمولا توصیه می‌شود این تزریق نزد متخصصین مغز و اعصاب انجام شود.

منابع: webmd، medicalnewstoday، health.harvard،

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 28

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها