بوتاکس صورت چیست؟ روشی فوری برای جوانی پوست شما!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بوتاکس صورت (facial botox) یک تکنیک زیبایی‌بخش در عین حال درمانی است که با فلج موقت عضلات مورد نظر، شما را یک قدم به طراوت و شادابی نزدیک‌تر می‌کند. از این دارو برای درمان طیف وسیعی از شرایط پزشکی مانند میگرن، مافتادگی پلک و… استفاده می‌شود.

این‌روزها اکثر زنان و مردان به زیبایی و طراوت پوست توجه بیشتری دارند. حتما شما هم تاکنون از بوتاکس صورت برای چین و چروک پوست خود استفاده کرده‌اید. برخی افراد تصور می‌کنند تزریق این ماده صرفا برای صافی پوست است. 

اما جالب است بدانید بوتاکس می‌تواند علاوه‌بر کاربرد آرایشی فواید بسیار زیادی در پزشکی داشته باشد. با این حال برخی افراد نباید در شرایط خاص از این ماده استفاده کنند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم بوتاکس صورت از چه سنی مناسب است و کاربرد آرایشی پزشکی آن چیست؟

بوتاکس صورت چیست؟

برای درک این تکنیک ابتدا بهتر است با بوتاکس آشنا شوید. بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینوم تولید می‌شود. این سم توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) ساخته خواهد شد. سم بوتولینوم نوروتوکسین‌هایی هستند که با اثرگذاری بر اعصاب باعث تضعیف عضلات مورد نظر می‌شوند. 

این‌روزها مهمترین کاربرد بوتاکس صورت برای چین و چروک شناخته می‌شود و برای افراد 18 سال به بالا قابل استفاده است.. اما پزشکان برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های دیگر مقدار کمی بوتاکس را به ماهیچه‌های خاص تزریق می‌کنند.

بیشتر بدانید: مراقبت پوستی چیست؟

تصویر بوتاکس‌صورت قبل و بعد
بوتاکس‌صورت با شل کردن عضلات ماهیچه‌های آن به رفع خطوط اخم و چین‌وچروک کمک می‌کند.

خوب است بدانید بوتاکس‌صورت برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی زنان و مردان گزینه مناسب خواهد بود. اما برای دریافت نتیجه مطلوب باید توسط پزشک متخصص انجام شود. شما می‌توانید به لیست بهترین پزشکان متخصص زیبایی درمانکده برای مشاوره تلفنی یا رزرو نوبت آنلاین جهت مراجعه حضوری سر بزنید.

کدام قسمت صورت بوتاکس می‎شود؟

این ماده می‌تواند خطوط ریز، چین‌وچروک و علائم پیری را در چند نواحی صورت از بین ببرد. از جمله:

  • پیشانی
  • ابرو
  • بینی
  • چشم
  • لب
  • چانه
  • خط فک
  • گردن

بیشتر بدانید: لیفت صورت به روش‌های مختلف چگونه است؟

کاربرد بوتاکس صورت را بشناسید!

بوتاکس صورت قبل و بعد از تزریق اثرات بسیار چشمگیری در موارد آرایشی و درمانی ایجاد می‌کند. آن‌ها عبارتند از:

1. بوتاکس‌صورت برای کاهش چین‌و‌چروک

بوتاکس‌صورت برای از بین بردن چین و چروک در نواحی زیر استفاده می‌شود:

  • خطوط عرضی بر روی پیشانی
  • خطوط اخم بین دو ابرو
  • چین و چروک روی بینی
  • خطوط ریز و چین‌وچروک گوشه چشم

2. بوتاکس‌صورت برای جای جوش

جوش صورت بر اثر دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و راه‌کارهای مختلفی برای از بین بردن آن وجود دارد. در حال حاضر اکثر پزشکان و افراد درگیر با این موضوع بوتاکس صورت برای جای جوش را یک روش موثر با اثرگذاری شگفت‌انگیز میدانند. متخصصین می‌توانند با تزریق بوتاکس به شکل دائم یا موقت جای باقی مانده از جوش بر روی صورت را پر کنند. روش موقت پس از چند ماه جذب پوست می‌شود و نیاز به ترمیم دارد.

بیشتر بدانید: علت منافذ باز پوست چیست؟

3. چاقی صورت با بوتاکس

شاید با شنیدن بوتاکس صورت برای چاقی تعجب کنید. بوتاکس‌صورت می‌تواند با از بین بردن گودی و آثار پیری به پُر دیده شدن صورت‌تان کمک کند. افزایش سن کلاژن‌سازی پوست را متوقف می‌کند و باعث افتادگی صورت می‌شود، از طرفی برخی افراد دارای صورت استخوانی و بسیار کشیده هستند. بوتاکس‌صورت روش بسیار موثری برای حجم‌دهی به این نوع صورت‌ها است.

4. بوتاکس صورت برای تعریق

این روش درمانی می‌تواند شما را از شر تعریق بیش از حد خلاص کند. متخصصین با تزریق آن در صورت، زیربغل، دست‌ها و پاها باعث کاهش فعالیت غدد تولیدکننده عرق می‌شوند.

بوتاکس‌صورت زنانه و مردانه چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

این روش درمانی برای زنان و مردان به یک میزان مناسب است. اثربخشی و عملکرد بوتاکس صورت مردانه و زنانه یکسان خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت بوتاکس صورت زنانه تفاوت چندانی با نوع تزریق آن برای مردان ندارد. زیرا هدف اصلی این ماده رفع چین‌وچروک و جوان‌سازی پوست است. تنها تفاوت را می‌توان در دوره ترمیم بوتاکس پس از تزریق اولیه دانست.

بیشتر بدانید: راهکارهای چاقی صورت چیست؟

بوتاکس‌صورت در بارداری و شیردهی

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، دست نگه دارید و به سراغ تزریق بوتاکس‌صورت نروید. بوتاکس صورت در بارداری اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا هنوز به‌طور دقیق اثرات این ماده با ماهیت سمی بودن بر روی جنین مشخص نیست. همچنین پزشکان تزریق بوتاکس صورت در دوران شیردهی را هم ممنوع اعلام می‌کنند. زیرا این ماده می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود و اثرات جبران‌ناپذیری به‌جا بگذارید.

بیشتر بدانید: لیفت شقیقه با بوتاکس؛ زیبایی دائمی و ماندگار چشم‌ها

بوتاکس صورت با نخ چگونه است؟

این روش که بیشتر با نام نخ بوتاکس شناخته می‌شود برای افرادی استفاده خواهد شد که از تزریق بوتاکس خوششان نمی‌آید، اما می‌خواهند چین‌وچروک اطراف چشم را برطرف کنند. مزیت این روش که افراد زیادی را به خود جذب کرده طبیعی نشان دادن چشم‌ها و جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد ابروهاست که گاها در تزریق بوتاکس غیرطبیعی جلوه می‌کند.

بیشتر بخوانید:فواید بوتاکس زیر بغل

بوتاکس صورت چه عوارضی دارد؟

برخی عوارض گزارش شده عبارتند از:

  • افتادگی پلک
  • بی‌حسی صورت
  • کبودی و خونریزی
  • ضعف عضلات صورت
  • افتادگی ابرو
  • بروز مشکلات بینایی
  • مشکل در بلع یا تکلم
  • افتادگی لب
  • باقی ماندن جای سوزن تا بهبودی کامل

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: لیفت شقیقه چگونه انجام می‌شود؟

اینفوگرافیک عوارض بوتاکس صورت
تزریق بوتاکس معمولا به ندرت عوارض ایجاد می‌کند.

عوارض این ماده معمولا پس از چند روز اولیه تزریق برطرف می‌شود. اما زمانی‌که شما برای تزریق آن به مرکز زیبایی نامعتبر بروید و فردی غیر از پزشک متخصص زیبایی این کار را برای شما انجام دهد، احتمال باقی ماندن عوارض بوتاکس صورت بعد از چند سال وجود دارد. 

این عوارض اغلب به شکل زیر باقی می‌مانند:

  • احساس درد شدید
  • وجود قرمزی و تورم در صورت
  • سردرد و تهوع مداوم
  • بروز عفونت در محل تزریق بوتاکس

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت

روش‌های بوتاکس طبیعی صورت با گیاهان دارویی

بوتاکس یک ماده شیمیایی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که برای کاهش انقباض عضلات صورت استفاده می‌شود. در کنار این ماده شیمیایی می‌توان از گیاهان دارویی در طب سنتی استفاده کرد که علاوه‌بر خواص درمانی و آرامش‌بخش، برای بهبود و حفظ سلامت پوست صورت بسیار موثر هستند. 

بیشتر بدانید: چه غذاهایی باعث خارش پوست می شود؟

اما نباید انتظار مستقیم و واضحی همچون بوتاکس داشته باشید. یکی از روش‌های بوتاکس صورت با گیاهان دارویی استفاده از میخک است. بوتاکس صورت با میخک به‌دلیل کلاژن‌سازی این گیاه و ویتامین‌های بسیار مفید برای پوست اثرات شگفت‌انگیزی همچون رفع چین‌و‌چروک، سفتی عضلات‌صورت و جوان‌سازی را به همراه خواهد داشت. 

روش‌های دیگر استفاده از مواد مغذی زیر است:

  • چای سبز
  • روغن نارگیل
  • روغن رزماری
  • عصاره آلوئه‌ورا

بیشتر بخوانید: روش تزریق بوتاکس دیستون

معرفی فواید بوتاکس صورت

اینفوگرافیک فواید بوتاکس‌صورت
اگر تزریق بوتاکس صورت را زیر نظر پزشک متخصص زیبایی انجام دهید، قطعا از مزایای آن بهره می‌برید.

رایج‌ترین فواید این روش درمانی و زیبایی‌بخش عبارتند از:

  1. درمان افتادگی ابرو
  2. کاهش دردهای میگرنی
  3. درمان فلج بلز
  4. قرینه‌سازی دو طرف صورت
  5. درمان افتادگی یا پریدن پلک
  6. درمان انحراف چشم
  7. درمان اسکار دردناک و جای جوش
  8. درمان اسپاسم عضلات صورت و گردن

بیشتر بدانید: لوپوس پوستی چه علائمی دارد؟

در مورد مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت چه باید بدانیم؟

تزریق بوتاکس یک روش درمانی یا زیبایی‌بخش بی‌خطر و ایمن است که می‌توانید پس از انجام آن به محل کار یا فعالیت خود بازگردید. معمولا پزشک متخصص زیبایی توصیه می‌کند برای کاهش قرمزی، کبودی یا تروم موارد زیر را رعایت کنید:

  • به مدت 12 ساعت محل تزریق را مالش ندهید.
  • سعی کنید حدود 3 تا 4 ساعت بر روی صورت‌تان دراز نکشید.
  • تا 24 ساعت از انجام تمرینات بدنی و رزش‌های سنگین خودداری کنید.

بیشتر بدانید: لک صورت چیست؟

بوتاکس صورت در یک نگاه

بوتاکس صورت امروزه یک روش زیبایی‌بخش و درمانی محسوب می‌شود که اگر زیر نظر پزشک متخصص زیبایی انجام شود اثرات شگفت‌انگیزی خواهد داشت. این درمان بی‌خطر است و می‌تواند به‌طور قابل توجهی کیفیت زندگی شما را از لحاظ جوان‌سازی صورت یا درمان پزشکی برخی بیماری‌ها بهبود ببخشد. 

اما برای تعیین این‌که بوتاکس‌صورت مناسب شما است یا خیر حتما با دکتر متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید. شما هر چند وقت یک‌بار تزریق بوتاکس‌صورت انجام می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بدانید: بوتاکس پیشانی از چه سنی مناسب است؟

سوالات متداول

بوتاکس صورت از چه سنی مناسب است؟

از 18 سال به بالا می‌توان بوتاکس‌صورت انجام داد. متخصصین معتقدند اواخر 20 سالگی تا اواسط 35 سالگی زمان مناسبی برای استفاده از این روش جهت اقدامات پیشگیرانه و درمانی است.

آیا بوتاکس صورت درد دارد؟

سوزن‌های تزریق بوتاکس بسیار کوچک هستند و شما چیزی شبیه به گزگز خفیف احساس می‌کنید. با این حال می‌توانید از پزشک خود بخواهید ژل بی‌حس کننده موضعی استفاده کند.

ماندگاری بوتاکس‌صورت چقدر است؟

بسته به شدت و عمق چین‌وچروک می‌توان ماندگاری این روش را 3 تا 6 ماه دانست. پس از این مدت ماهیچه دوباره شروع به حرکت می‌کنند.

اثرات بوتاکس‌صورت چه زمانی مشخص می‌شود؟

در اغلب موارد 3 یا 4 روز پس از تزریق بوتاکس متوجه تغییرات می‌شوید. نتیجه کامل آن (مخصوصا بوتاکس درمانی) حدود 10 تا 14 روز پس از تزریق قابل مشاهده است.

بوتاکس‌صورت برای چه کسانی مناسب نیست؟

زنان باردار و دوران شیردهی، بیماری عصبی عضلانی و ضعف عضلات صورت

منبع: medicalnewstoday | clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها