اگزمای دستگاه تناسلی در مردان

اگزمای دستگاه تناسلی در مردان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگزمای دستگاه تناسلی در مردان

اگزما، نوعی بیماری التهابی پوستی است که بسیاری از افراد در طول زندگی‌شان حداقل یک بار به آن دچار می‌شوند. اگزما بسته به نوع می‏ تواند روی دست، پا، صورت و حتی دستگاه تناسلی علائم خود را نشان بدهد. سال پیش در آمریکا، نزدیک به سی و دو میلیون نفر این بیماری را تجربه کردند. اگزمای دستگاه تناسلی در مردان، ناحیه آلت و اطراف آن را درگیر می‎کند و می‏‎تواند پوست و بافت آن را قرمز و دچار خارش، پوسته پوسته و شکننده کند. در این مطلب اگزمای تناسلی مردان را بیشتر بررسی می‏‎کنیم:

اگزمای تناسلی چند نوع است

در آقایان، اگزمایی که ناحیه تناسلی را درگیر می‎‌کند می‎تواند یکی از این سه نوع باشد:

  • آتوپیک درماتیت: این شکل اگزما به شکل ناگهانی و در قالب نقاط برجسته خارش‌دار و قرمز به وجود می ‏آید و حتی می‎تواند از زمان تولد وجود داشته باشد. دلیل به وجود آمدن این اگزما دقیقا مشخص نیست.
  • درماتیت تماسی: این نوع اگزما از تماس با یک ماده شیمیایی یا آلرژن (عامل حساسیت‎زا) ایجاد می‏‎شود. کاندوم، لباس زیر با جنس خاص یا لباس ‏های ورزشی که با ناحیه تناسلی در تماس هستند می‎توانند عامل ایجاد این اگزما باشند.
  • درماتیت سبورئیک: این نوع اگزما بیشتر در نقاطی دیده می‎شوند که غده‌های چربی دارند. نقاطی مثل پوست سر و آلت تناسلی.

بیشتر بدانید: اگزمای دستگاه تناسلی زنان

علائم اگزمای تناسلی در مردان

علائم اگزمای تناسلی در مردان

رایج‌ترین علائم اگزمای تناسلی این‌ها هستند:

  • التهاب و برامدگی پوست
  • رنگ قرمز یا راش پوستی
  • خارش و حساسیت در اطراف نقاط قرمز
  • تغییر رنگ پوست به قهوه ‏ای، قرمز و در موارد نادر خاکستری
  • تاول‌های کوچکی که ممکن است باز شده و ترشح مایع داشته باشند
  • ضخیم شدن پوست

بیشتر بخوانید:علائم اگزما در نوزادان

خیلی از آقایان با ابتلا به اگزمای ناحیه تناسلی از مشکلات بیشتر می‌ترسند اما این نکته را نباید فراموش کنید که اگزما، تنها پوست شما را درگیر می‌کند و هیچ مشکلی برای سیستم تولید مثل به وجود نمی‏ آورد. اگر تنها علائم شما خارش، خشکی تاول هستند و شریک جنسی‎تان را به تازگی عوض نکرده‏ اید احتمال زگیل و بیماری‌های مراقبتی را کنار بگذارید و برای درمان اگزما به فوق متخصص پوست مراجعه کنید. اگر بعد از پوشیدن یک لباس خاص این علائم را تجربه می‏ کنید، احتمالا لباستان دلیل ایجاد اگزماست.

دلایل ایجاد اگزمای تناسلی در آقایان

دلایل ایجاد اگزمای تناسلی در آقایان

اگزما می‌تواند ریشه‏ های ژنتیکی یا محیطی داشته باشد. بسیاری از افراد به این دلیل دچار اگزما می‏ شوند که در هنگام تولد یکی از ژن‏ هایشان جهش یافته و فیلاگرین در بدن شان به وجود نمی‌آید. پروتئین فیلاگرین یک سد دفاعی در سطحی‏ ترین لایه پوست می‏ سازد و اگر بدنتان به میزان کافی از این پروتئین  تولید نکند، رطوبت پوست از بین می‎رود و عوامل بیماری‌زا مثل باکتری‏ها راحت‎تر وارد می‏ شوند. هر نوع محرک محیطی می‏ تواند باعث اگزما و واکنش پوستی بشود. محرک‎هایی مثل:

  • شوینده‏‎های شیمیایی، صابون و شامپو
  • لباس‏ های مختلف با جنس‏ های حساسیت‏ زا مثل پلاستیک، پلی‌استر و پشم
  • مواد آنتی‏ باکتریال در پمادها یا دستمال‏ های مرطوب
  • دود سیگار
  • انواع فلزات
  • فرمالدهید

آیا اگزمای تناسلی واگیردار است؟

آیا اگزمای تناسلی واگیردار است؟

اگزما به هیچ عنوان مسری نیست. این بیماری از طریق تماس یا رابطه جنسی منتقل نمی ‏شود بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده یا شریک جنسی شما به این بیماری دچار است، نیازی به مراقبت چندان ویژه ای ندارید. البته رابطه جنسی با وجود علائم اگزما دشوارتر از همیشه می‌شود، آن هم به دلیل التهاب، خارش و سوزش ناحیه تناسلی. خاراندن نواحی مبتلا به اگزمای تناسلی می‏ تواند باعث ایجاد زخم و تاول شود و پوست را بیشتر از قبل درگیر کند. عفونت‏ های فعال در آلت تناسلی می‏ توانند با رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شوند، بنابراین بهتر است اگر دچار عفونت شده‏ اید تا پایان دوره درمان با آنتی بیوتیک از کاندوم استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 61

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

193 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها