اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان

اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان

اگزما را می توان یکی از بیماری‎ های رایج پوستی به حساب آورد که خطرناک نیست، اما می‎ تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگزما پوست را قرمز و ملتهب می ‏کند و روی آن نقاط برجسته و خارش‌دار ایجاد می‏ کند.. دلیل اصلی وجود اگزما هنوز کاملا شناخته شده نیست اما علائم شدیدش، آن را به یکی آزاردهنده‎ترین بیماری‌های پوستی تبدیل کرده‌ است. اگزما بیشتر روی دست و پا به وجود می‌آید و خارش، سوزش و ظاهر نامناسبی دارد که می‌تواند فرد را ناراحت و زندگی روزمره را دشوار کند. گاهی در کودکان و نوزادان، این عارضه پوستی خود را به صورت نقاط قرمز و حساس دور لب نشان می‌دهد. اگزمای دور لب کودکان را چقدر می ‎شناسید؟

مشاهده بیشتر: بهترین دکتر پوست

چرا دور لب نوزادان دچار اگزما می‏ شود؟

نوزادان عادت به دهان بردن دست و لیسیدن دور دهان با زبان دارند، همچنین بیشتر آن‏ ها دوست دارند انگشتانشان را بمکند. خیلی از بچه‎ ها به همین دلیل انواع حساسیت‌های پوستی یا مشکلاتی را تجربه می‏ کنند، اگزما یکی از همین مشکلات است.

اگزمای دور لب از تحریک لب‌ها و پوست اطرافشان توسط بزاق دهان ایجاد می‏ شود. وقتی نوزاد یا کودک این عادت را کنار بگذارد، علائم اگزما هم از بین می ‎رود. نوزادان و کودکان در این زمان، التهاب و خشکی و پوسته پوسته شدن دور لب را تجربه می‎ کنند. همچنین ممکن است خود لب یا پوست دورش ترک بخورد و خونریزی ملایمی داشته باشد. بی‌قراری نوزادان در زمان تجربه اگزما به دلیل دردناک شدن لب است، همچنین ممکن است گاهی اوقات آب یا غذا خوردن به این دلیل برایشان سخت باشد.

بیشتر بخوانید:عوارض بوسیدن نوزاد

راه حل اگزمای کودکان و نوزادان چیست؟

راه حل اگزمای کودکان و نوزادان چیست؟
اگزما کودکان و نوزادان

پزشک برای رفع علائم بیماری اگزما، کرم کروتیکواستروئیدی تجویز می‎ کند. این کرم را باید به شکل روزانه به پوست دور لب کودک بزنید تا التهاب کم شود. بعد از رفع علائم اولیه، احتمالا پوست خشک باقی می‎ ماند بنابراین با چرب‎ کننده‎ های مخصوص یا وازلین، همیشه لب کودک یا نوزاد را مرطوب نگه دارید. این کرم‏ ها را بدون نسخه هم می ‎توانید تهیه کنید. ممکن است کودکان تا قبل از سن رفتن به مدرسه، عادت لیسیدن لب یا مکیدن انگشت  شست را حفظ کنند. از آن جایی که اگزما بعد از ترک این عادت از بین می‌رود، بهتر است برای ترک عادت، یک مشاور را ببینید یا با ملایمت به کودک تذکر بدهید.

مشاهده بیشتر: علت خشکی لب چیست؟ روش‌های جلوگیری و درمان خشکی و ترک لب

اگزمای نوزادی برای همیشه از بین می‌رود؟

بیشتر افراد تا پنج سالگی‎شان یک بار به این بیماری دچار می‎ شوند (حتی در نوزادی) و نیمی از افرادی که در کودکی اگزما می‏ گیرند در بزرگسالی دوباره آن را تجربه می‏ کنند (با علائم متفاوت). در دوران‏ های عود بیماری، علائم تشدید شده و پوست دوباره دچار التهاب و خارش شدید می‏ شود. پزشکان هنوز موفق به یافتن یک درمان قطعی یا رفع علائم همیشگی برای اگزما نشده ‏اند اما استفاده از پماد و ترک عادت لیسیدن لب، علائم اگزما را به صفر می ‎رساند.

علائم اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان زیر دو سال

  • نقاط قرمز رنگ، خارش‌دار و ملتهب روی صورت به ویژه دور لب و روی گونه‎ ها
  • ترکیدن نقاط دارای اگزما پیش از آبدار شدن
  • خارش شدید اگزما که ممکن است حتی منجر به بی‎خوابی شود
  • عفونت پوست در اثر خاراندن و دست زدن به اگزما

بیشتر بخوانید:علت ورم لب در شب یا روز چیست؟

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

علائم اگزما از دو سالگی تا بلوغ:

  • وجود اگزما در زانو یا آرنج، گردن، مچ پا و باسن
  • ملتهب شدن و برآمدگی نقاط دارای اگزما
  • تغییر رنگ، روشن شدن یا تیره شدن نقاط دارای اگزما

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 49

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها