متخصص زنان از چه روش هایی استفاده می کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وظیفه متخصص زنان در مرحله اول مراجعه بیمار، تشخیص نوع بیماری و مشکل بیمار است. برای این منظور، در ابتدا پزشک شرح حالی از نشانه های ظاهر شده و شیوه زندگی شما خواهد پرسید و پس از معاینه و بررسی آزمایش های بیمار، با استفاده از ابزارهای تشخیصی مشکل را تشخیص داده و راه های درمان را تجویز می کند. 

اقداماتی که در یک معاینه پزشکی زنان انجام می شود

  • پزشک زنان سوالات کلی در مورد وضعیت سلامت عمومی بیمار مانند سوابق بیماری احتمالی، مصرف داروها، مواد مخدر، الکل و … می پرسد. 
  • پزشک سن، قد، وزن و فشار خون شما را ثبت می کند.
  • پزشک با معاینه دستی، هر دو پستان را بررسی می کند و درصورت پیدا کردن توده غیر طبیعی، ترشح در نوک سینه و یا تغییر در بافت پوست سینه را مورد ارزیابی بیشتر قرار می دهد.
  • پزشک با معاینه دستی، یک دست را روی شکم و انگشت دست دیگر را در واژن قرار داده؛ به این ترتیب وضعیت رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را بررسی می کند.
  • پزشک دهانه رحم را با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم باز کرده، بررسی و معاینه بیشتر را انجام می دهد.

روش هایی که متخصص زنان برای تشخیص استفاده می کند

  • تست پاپ اسمیر (نمونه برداری از دهانه رحم)

بهترین روش برای تشخیص سرطان دهانه رحم است و همچینن عفونت های ویروسی مانند زگیل تناسلی (عفونت HPV) را شناسایی می کند. در این روش، سلول هایی از دهانه رحم برداشته می شوند و به آزمایشگاه پاتوبیولوژی فرستاده می شوند تا از نظر عادی یا غیر عادی بودن رشد بررسی شوند.

همچنین بخوانید: بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی است؟

  • کولپوسکوپی (معاینه میکروسکوپی دهانه رحم)

در برخی موارد، در صورتی که نتیجه تست پاپ اسمیر طبیعی نباشد ممکن است کولپوسکوپی تجویز شود. ناحیه اطراف دهانه واژن و دهانه رحم و داخل واژن را می توان توسط دستگاهی به نام کولپوسکوپ به دقت بررسی کرد. درصورت مشاهده سلول های غیرطبیعی در این نواحی، دکتر متخصص زنان و زایمان نمونه ای از بافت آن را برداشته و به آزمایشگاه می فرستد.

معاینه پزشکی زنان
تشخیص بیماری های زنان
  • بیوپسی آندومتر (گرفتن نمونه از آستر رحم)

در صورتی که تست پاپ اسمیر سلول های پیش سرطانی در رحم را نشان دهد، پزشک بیوپسی را توصیه می کند. در مواردی مانند قاعدگی های سنگین یا طولانی، قاعدگی های نامنظم، عدم بروز خونریزی قاعدگی، خونریزی پس از یایسگی، خونریزی پس از مصرف داروهای سرطان سینه مانند تاموکسیفن و افزایش ضخامت پوشش رحمی هم بیوپسی تجویز می شود. در این روش بهترین فوق تخصص زنان در تهران نمونه ای از بافت اندومتر رحم را با مکش بیرون کشیده و به آزمایشگاه می فرستد.

  • هیدروسکوپی (استفاده از آندوسکوپ برای دیدن رحم)

در این روش پزشک بدون برش و با استفاده از دستگاه هیدروسکوپ از طریق واژن وارد رحم می شود و مشکلات رحم را به طور کامل بررسی می کند. در این روش مخاط دهانه رحم، بافت پوششی داخل رحم و سوراخ های لوله فالوپ به راحتی مشاهده و بررسی می شوند و در صورت وجود بافت غیرطبیعی در این نواحی، از آن ها نمونه برداری انجام شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود.

  • اسکن سونوگرافی

پروفسور متخصص زنان ژلی لغزنده روی شکم می مالد و دستگاه اولتراسوند را روی شکم حرکت می دهد تا تصویر جنین بر روی صفحه نمایش داده شود. از این روش برای تشخیص سلامت جنین و زمان تقریبی زایمان استفاده می شود.

عمل های جراحی که متخصص زنان استفاده می کند:

  • لاپاروسکوپی 

یک روش جراحی در ناحیه شکم یا لگن است و توسط یک لوله نازک و چراغ دار می توان اندام های شکمی را مشاهده و مشکلاتی مانند کیست، چسبندگی، عفونت و توده های رحمی را شناسایی کرد و می توان اندام های مبتلا به بیماری را حذف کرد.

معاینه پزشکی زنان
معاینات زنان
  • جراحی های جزیی مانند عقیم سازی

لوله های فالوپ تخمدان را به رحم متصل می کنند. در طی جراحی عقیم سازی در زنان (بستن لوله های رحم) لوله های فالوپ در زنان بسته می شود و دیگر شخص قادر به بارداری نخواهد بود.

  • جراحی های بزرگ 

از جمله آن می توان به از بین بردن فیبروم در رحم، جراحی سرویکس، اتساع و کورتاژ و … اشاره کرد.

همچنین بخوانید: متخصص زنان و زایمان چه جراحی هایی انجام می دهد؟

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

[sibwp_form id=7]

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها