جراحی های زنان

متخصص زنان و زایمان چه جراحی هایی انجام می دهد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

متخصص جراحی زنان و زایمان پزشکی است که علاوه بر تشخیص بیماری های زنان و درمان آن ها، بهترین روش ها را در زمینه زایمان و انواع عمل های جراحی زنان ارائه می دهد. جراحی زنان و زایمان یکی از شاخه های تخصصی پزشکی است.

جراحی های زنان در دو گروه درمانی و زیبایی، دسته بندی می شوند. در این مطلب انواع جراحی زنان به همراه توضیحات مختصر ارائه شده است.

جراحی های درمانی زنان

هیستروسکوپی

این عمل تحت شرایط بیهوشی عمومی به منظور تشخیص و درمان بیماری های رحم انجام می شود. پزشک ابزاری تلسکوپ مانند را وارد رحم می کند و وجود انواع چسبندگی های داخلی رحم، پولیپ یا فیبروم را با مشاهده مستقیم بررسی می کند.

[

id=custom_html-20]

لاپاراسکوپی

در این عمل از دستگاهی به نام لاپاراسکوپ برای تشخیص و درمان بیماری های ناحیه لگن، شکم، رحم و اندام تناسلی استفاده می شود. همچنین از این روش برای نمونه بردای از بافت نیز استفاده می شود. این روش از جراحی کم تهاجمی نامیده می شود، زیرا در این روش دیگر به عمل جراحی باز نیازی نیست. لاپاراسکوپ یک دوربین ویدئویی و یک لامپ کوچک دارد که پس از وارد شدن به بدن، تصاویر را به نمایشگر ارسال می کند و پزشک داخل بدن بیمار را می بیند. 

جراحی های زنان
جراحی های درمانی زنان

هیسترکتومی

رحم عضوی گلابی شکل است که در داخل محوطه لگن قرار گرفته است. در مواردی ممکن است نیاز به برداشتن رحم ضروری تشخیص داده  شود. در این صورت باید عمل هیسترکتومی یا خارج کردن باید انجام گیرد که در آن قسمتی از رحم یا کل آن برداشته می شود.

به علاوه، از این روش جراحی برای درمان عفونت ها و انواع خاصی از سرطان هم استفاده می شود.

همچنین بخوانید: سرطان تخمدان چیست؟

بستن لوله های رحم

یکی از بخش های مهم دستگاه تناسلی زنان لوله رحم یا لوله فالوپ است که در دو سمت بخش بالای رحم قرار دارند. یکی از اصلی ترین روش های پیشگیری از بارداری بستن لوله های رحم است که به آن عقیم سازی هم می گویند.

[

کورتاژ تشخیصی

کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری از رحم با دو هدف تشخیصی درمانی و به منظور بررسی سلامت رحم انجام می شود. در اغلب موارد جنبه تشخیصی دارد و برای تشخیص مشکلات رحمی مانند خونریزی غیر طبیعی رحمی یا سقط جنین انجام می شود.

جراحی کیست تخمدان 

تخمدان ها، بخشی از اندام تناسلی زنان هستند که در دو طرف رحم قرار دارند و هورمون های پروژسترون و استروژن تولید می کنند. تخمدان ها هر ماه تخمک آزاد می کنند که از طریق لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کنند، این فرآیند را تخمک گذاری می نامند.

گاهی در تخمدان ها کیسه هایی کوچک مملو از مایع شکل می گیرد که کیست تخمدان نامیده می شوند. کیست های تخمدان انواع مختلفی دارند و در صورت مشاهده هر یک باید به دکتر زنان مراجعه کرد.

جراحی های زنان
جراحی کیست تخمدان

جراحی غده بارتولن

غده های بارتولن، دو غده ترشحی و مخاطی هستند که در ناحیه زیرین پوست اندام تناسلی و در دو طرف چپ و راست ورودی واژن قرار دارد. این غدد مایعی ترشح می کنند که از طریق لوله های بارتولن (که در کنار دهانه واژن قرار دارند) ناحیه واژن را مرطوب و روان می کنند.

انسداد دهانه غدد بارتولن، سبب برگشت ترشحات به داخل غدد شده که در نهایت این مایع حبس شده در غده، منجر به تشکیل کیست غده بارتولن می گردد. در مواردی که این کیست ها خیلی بزرگ شوند، جراحی غده بارتولن تجویز می شود.

جراحی فیبروم رحم

فیبروم رحم توده های غیرسرطانی درون رحم هستند که به طور معمول در طی دوران بارداری ایجاد می شوند. در اغلب موارد پس از دوره یائسگی، فیبروم ها کوچک شده یا به طور کامل از بین می روند؛ در غیر این صورت باید درمان شوند. پزشک ابتدا درمان دارویی انجام می دهد و در صورتی که پاسخگو نباشد، جراحی فیبروم رحم انجام می دهد.

جراحی های زنان
جراحی های زیبایی زنان

جراحی های زیبایی زنان

لابیاپلاستی (جوان سازی واژن)

یکی از شایع ترین جراحی های زیبایی زنان، لابیاپلاستی است که جراحی پلاستیک روی لابیا یا لب های اطراف واژن است. هدف از آن تغییر اندازه و شکل لابیا است و جهت کوچک تر کردن یا اصلاح تقارن بین آن ها انجام می شود. این عمل به تنهایی و یا به همراه عمل واژینوپلاستی صورت می گیرد.

همچنین بخوانید: انواع معاینه لگن زنان

پرینورافی (ترمیم ناحیه پرینه)

افزایش سن و زایمان های متعدد سبب شل شدن و گشادی واژن و به تبع آن مشکل در رسیدن به ارگاسم می شود. عمل پرینورافی به منظور تنگ کردن و زیبایی واژن انجام می شود که برای تکمیل آن می توان لابیاپلاستی نیز انجام داد. 

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

[sibwp_form id=7]

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها