متخصص زنان کیست

متخصص زنان کیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

متخصص زنان و زایمان پزشک یا جراحی است که بیماری های مربوط به زنان و دستگاه تناسلی آن ها را تشخیص داده و درمان می کند؛ همچنین در زمینه ارزیابی و ارتقاء سلامت عمومی زنان نقش مهمی دارد.

حیطه عملکرد دکتر زنان 

  • تشخیص و درمان بیماری های دستگاه تناسلی و پستان زنان
  • مراقبت و پیگیری قبل، حین و بعد از زایمان

یک دکتر زنان خوب، قادر به تشخیص و درمان بیماری های زنان مانند قاعدگی دردناک، اختلالات قاعدگی، سرطان تخمدان، سرطان رحم، عفونت دستگاه تناسلی، نزدیکی دردناک، بیماری های رحم و دهانه رحم، لوله های فالوپ، عفونت های مقاربتی مانند تبخال و زگیل تناسلی، اختلالات هورمونی و … است. این متخصصان، همچنین در زمینه بارداری و زایمان زنان (زایمان طبیعی ، سزارین و …) تخصص دارند. بنابراین، بیماری های مربوط به این بخش مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی، حاملگی خارج رحم، سقط جنین، جدا شدن جفت، زایمان سخت و … را تشخیص داده و درمان می کنند.

دکتر نازایی یا دکتر زنان و زایمان و نازایی با انجام غربالگری بیماری های مختلف، مراجعین خود را در زمینه کمک به بارداری یا جلوگیری از بارداری راهنمایی کرده و مشکلات ناحیه تناسلی و دستگاه تولید مثل را درمان می کند. از آنجایی که مراجعه به پزشک زنان به معنی معاینه خصوصی ترین بخش بدن است، بنابراین توصیه می شود، به پزشکی مراجعه کنید که کاملاً با او احساس راحتی می کنید و در حین معاینه آرامش دارید. 

همچنین بخوانید: اولین مراجعه به متخصص زنان

دکتر زنان خوب و مجرب هم به درمان بیماری کمک می‌کند و هم موجب بالا رفتن آگاهی زنان می‌شود. در اینجا با 9 نکته مهم برای انتخاب پزشک زنان خوب آشنا شوید

جراحی زنان و زایمان

جراحی زنان و زایمان یکی از شاخه های پزشکی است که در ایران تنها ورودی خانم می پذیرد. از مهم ترین مواردی که به متخصصان این رشته آموزش داده می شود، می‌توان به زایمان واژینال طبیعی با یا بدون اپیزیوتومی، زایمان واژینال غیر طبیعی، انواع سزارین، مراقبت از حاملگی های پرخطر، کورتاژ تخلیه ای، کورتاژ مول، سرکلاژ ، هیسترکتومی، حاملگی اکتوپیک و … اشاره کرد.

جراح زیبایی زنان از انجام جراحی های زیبایی و یا از دستگاه های لیزری برای زیبایی و درمان دستگاه تناسلی بانوان استفاده می‌کند. این پزشکان انجام جراحی هایی مانند پرینورافی (تنگ کردن واژن)، لابیاپلاستی (کوچک کردن لبه های خارجی واژن)، جراحی کلیتوریس و تزریق چربی به لابیا ماژور و واژن را انجام می دهند.

همچنین بخوانید: رشته پزشکی زنان چیست و متخصص زنان چه کار می کند ؟

در گذشته باور غلطی که تنها زنان متاهل به متخصص زنان نیاز دارند، باعث افزایش بیماری و حتی نازایی در دختران مجرد بعد از تاهل میشد. در حالی ‌که خانم‌ ها از زمانی که به بلوغ و فعالیت جنسی می ‌رسند، ‌باید سالیانه به دکتر زنان و زایمان مراجعه کرده و معایناتی مانند: معاینه و مشاوره، ایمن سازی بر اساس عوامل خطر ساز و سن، آزمایش خون، واکسن و… انجام دهند.

اینکه شما با متخصص زن راحت‌تر هستید یا متخصص مرد، اهمیت بسیاری در انتخاب دکتر زنان خوب در تهران و شهرهای دیگر دارد.
اینکه شما با متخصص زن راحت‌تر هستید یا متخصص مرد، اهمیت بسیاری در انتخاب دکتر زنان خوب در تهران و شهرهای دیگر دارد.

متخصص زنان و زایمان پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی به مدت ۴ سال به صورت تخصصی با بیماری های زنان آشنا می شود؛ مهارت های تئوری و عملی را به دست آورده و در نهایت پس از سپری کردن دوره دستیاری، یک جراح زنان و پزشک درمانگر خواهد شد. این متخصصان، پس از گذراندن دوره تخصصی به دنبال افزایش علم و توان خود در یک مقطع فوق تخصصی هستند تا بتوانند هم به عنوان پزشک زنان و زایمان و هم به عنوان یک فوق تخصص زنان و زایمان در حوزه مربوط به خود فعالیت کنند. دسته‌ بندی فعالیت متخصص زنان و زایمان با توجه به نوع فلوشیپ آن‌ها در زمینه‌های: انکولوژی زنان، نازایی و باروری، پریناتولوژی، اختلالات کف لگن در زنان، لاپاراسکوپی (جراحی درون بین زنان) متفاوت می شود.

چند نکته کلیدی درباره متخصص زنان و زایمان:

  • زنان باید هر سال برای معاینه و چکاپ توسط پزشک زنان اقدام کنند و علائمی را که باعث نگرانی شان می شود، حتما پیگیری کنند.
  • پزشک زنان باید مدرک تخصص زنان و زایمان از دانشگاه های معتبر کشور داشته باشد.

همچنین بخوانید: با شغل متخصص زنان و زایمان بیشتر آشنا شوید

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها