سرطان دهانه رحم چیست

هر آنچه که درباره سرطان رحم باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


همان‌طور که می‌دانید رحم یک عضو حیاتی برای زنان محسوب می‌شود، همان عضوی از بدن خانم‌ها که واسطه خلقت آدمی را به عهد دارد، به کمک این عامل انسان‌ها متولد می‌شوند. پس مراقبت و بررسی‌های مداوم از جمله مهم‍‌‌‌‌‌‌‌‌ترین وظایف یک خانم به شمار می‌رود. از آن‌جا‌یی که کارکرد بسیار مهمی دارد همان‌طور هم ممکن است به انواع مختلفی از بیماری ها، من جمله سرطان مبتلا شود، سرطان رحم و تخمدان بعد از سرطان سینه از جمله شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان است که در ادامه این مقاله قصد داریم با کمک مطالعاتی که انجام شده به تمام ابعاد این بیماری از چیستی تا علائم و درمان آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید : سردرد پس از زایمان از علل تا درمان

در مورد آناتومی رحم بیشتر بدانید

رحم محل رشد کودک در دوران بارداری است. رحم به اندازه و شکل گلابی توخالی و وارونه است. این بخشی از دستگاه تناسلی زنان است و در پایین شکم، بین مثانه و راست روده قرار دارد و توسط دهانه رحم به واژن متصل می‌شود. در دو طرف رحم تخمدان ها قرار دارند که حاوی تخمک هستند. تخمدان‌ها توسط لوله های فالوپ به رحم متصل می‌شوند.

رحم دارای دو لایه است.

  •  میومتر لایه بیرونی بافت ماهیچه ای است و بیشتر رحم را تشکیل می‌دهد.
  • آندومتر لایه داخلی یا پوشش داخلی است.

دهانه رحم، بخش باریک و پایینی رحم است، که در ناحیه ورودی واژن قرار می‌گیرد. تقریباً تمامی موارد سرطان دهانه رحم، به‌دلیل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. این سرطان‌ها غالباً از طریق عفونت‌های انتقالی از راه رابطه جنسی ایجاد می‌شوند. تخمین‌ها نشان داده که هر ساله، ۱۴ میلیون مورد عفونت جدید رخ می‌دهند.

اجزای رحم عبارت‌اند از:

  1. فوندوس: بالای رحم، بالای نقطه ورودی لوله‌های فالوپ قرار دارد.
  2. بدنه: محل معمول برای کاشت بلاستوسیست.
  3. دهانه رحم: قسمت پایینی رحم که آن را به واژن پیوند می‌دهد. این قسمت از نظر ساختاری و عملکردی با بقیه رحم متفاوت است.

بیشتر بخوانید : علت اسهال در پریود چیست؟

موقعیت طبیعی و آناتومیک رحم

محل دقیق آناتومیکی رحم با میزان اتساع مثانه متفاوت است. در رحم بالغ طبیعی، می‌توان آن را در رابطه با واژن به صورت منقبض و در رابطه با دهانه رحم آنترفلکس توصیف کرد:

Anteverted: چرخش به جلو، به سمت سطح قدامی بدن.

Anteflexed: خمیده، به سمت سطح قدامی بدن.

بنابراین، رحم معمولاً بلافاصله پس از مثانه و جلوی راست روده قرار دارد.

بخش ساژیتال لگن زن که روابط آناتومیکی واژن را نشان می دهد.

موقعیت غیر‌طبیعی و آناتومیک رحمی

در برخی از افراد، رحم ممکن است در حالت آنترفلکس و متور قرار نگیرد. سه حالت رایج عبارت‌اند از:

  • بیش از حد antflexed
  • متقاطع و معکوس
  • رتروفلکس و معکوس شده

این ترتیبات غیرطبیعی ذاتاً هیچ مشکل پزشکی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، رحم رتروگرا مستقیماً بالای واژن قرار دارد. بنابراین در موارد افزایش فشار شکمی، احتمال افتادگی رحم به داخل واژن بیشتر است.

افتادگی رحم به ویژه در کسانی که سابقه آسیب کف لگن دارند شایع است و ممکن است مشکلات بسیاری را برای خانم‌ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: هماتوم بارداری چیست و چه عوارضی دارد؟ + راهنمایی کامل

آناتومی رحم:در برخی از موارد بدون وجود مشکلات پزشکی موقعیت رحم در حالت های مختلف و نا متعارفی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: علائم کیست سینه چیست

سرطان رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم زمانی پیش می‌آید که سلول‌های دهانه رحم حالت غیرعادی پیدا می‌کنند و سریعاً تکثیر می‌شوند. دهانه رحم بخشی از بدن بانوان است که بین واژن و رحم قرار می‌گیرد. عدم تشخیص یا درمان به موقع این سرطان قطعاً زندگی شخص را تهدید خواهد کرد.

سرطان دهانه رحم، در گذشته اصلی‌ترین علت مرگ و میر زنان آمریکایی بود، اما در حال حاضر ساده ترین سرطان زنانه است که می‌توان از آن پیشگیری کرد. آزمایشات متداول پاپ اسمیر، واکسن های HPV، و آزمایش HPV، پیشگیری از سرطان دهانه رحم را آسان نموده‌اند. آگاهی از علائم سرطان دهانه رحم، به تشخیص زودرس، و درمان به موقع کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ترشحات واژن نشانه چیست

سرطان رحم چگونه است

سرطان پیشرفته دهانه رحم

سرطان پیشرفته دهانه رحم به این معنی است که سرطانی که از دهانه رحم (گردن رحم) شروع شده است به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است. یا سرطان پس از درمان عود کرده است. سرطان پیشرفته دهانه رحم به ناحیه دیگری از بدن گسترش یافته است.

علائم سرطان پیشرفته دهانه رحم

شایع‌ترین مکان برای انتشار سرطان دهانه رحم غدد لنفاوی، کبد، ریه‌ها و استخوان‌ها است. علائم می‌تواند شامل خستگی، درد و استفراغ باشد.

درمان سرطان پیشرفته دهانه رحم

در مورد درمان‌های مختلف سرطان دهانه رحم پیشرفته، از جمله شیمی درمانی، رادیوتراپی، داروهای هدفمند و جراحی، هنگامی که سرطان دهانه رحم پیشرفته دارید، برای مقابله با مسائل عاطفی، عملی و فیزیکی، تحت نظر مشاوره و متخصص در این زمینه قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید : هورمون پرولاکتین چیست؟ + راهنمایی کامل

انواع مختلف سرطان رحم

انواع مختلفی از سرطان دهانه رحم وجود دارد که بر انواع سلول‌های دهانه رحم تأثیر می‌گذارد. شایع‌ترین انواع آن سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم، آدنوکارسینوما و کارسینوم آدنوسکواموس است.

متخصص این حوزه درمانی به همراه تیم حرفه‌ای با انجام آزمایش‌های مختلف متوجه می‌شود که چه نوع سرطان دهانه رحم دارید.

  • سرطان دهانه رحم سلول سنگفرشی 
  • آدنوکارسینوم
  • کارسینوم ادنواسکواموس
  • سرطان سلول‌های کوچک دهانه رحم
  • تومورهای مخاطی
  • لنفوم و سارکوم 

سرطان دهانه رحم سلول سنگفرشی

سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم شایع‌ترین نوع سرطان دهانه رحم است. حدود 7 تا 8 مورد از هر 10 مورد (70 تا 80 درصد) سرطان دهانه رحم از این نوع هستند. سلول‌های سنگفرشی سلول‌های نازک، صاف و پوست مانندی هستند که سطح دهانه رحم را می‌پوشانند. سرطان اغلب در جایی ایجاد می‌شود که سطح خارجی دهانه رحم به کانال دهانه رحم می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید : هورمون استروژن چیست؟ + راهنمایی کامل

آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوم کمتر از سرطان سلول سنگفرشی است. حدود 2 مورد از هر 10 (20%) سرطان دهانه رحم، آدنوکارسینوم است. آدنوکارسینوم دهانه رحم از سلول‌های غده داخل کانال دهانه رحم شروع می‌شود. این سلول‌ها مخاط، یک مایع چسبنده، تولید می‌کنند. دهانه رحم، رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را با محافظت از آن‌ها در برابر باکتری‌ها و عفونت‌ها سالم نگه می‌دارد. سلول‌های غده‌ای در امتداد پوشش مجرای باریکی که از دهانه رحم به سمت رحم می‌رود، پراکنده شده‌اند. این گذرگاه کانال دهانه رحم نامیده می‌شود. بخش “آدنو” آدنوکارسینوم به غدد اشاره دارد و “کارسینوم” به سرطان در سلول‌هایی که بافت‌ها را می‌پوشانند اشاره دارد. یافتن این نوع سرطان از طریق غربالگری دهانه رحم دشوارتر است زیرا در داخل کانال دهانه رحم ایجاد می‌شود. مهم است که از علائم آگاه باشید، بنابراین می‌توانید آن‌ها را زود بشناسید و سپس درمان را سریع آغاز کنید.

کارسینوم ادنواسکواموس

حدود 5 تا 6 مورد از 100 (5 تا 6%) سرطان دهانه رحم، کارسینوم ادنواسکواموس هستند. کارسینوم ادنواسکواموس شامل سلول‌های سرطانی از سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم و آدنوکارسینوم برخی از سلول‌های سنگفرشی و برخی از سلول های غده ای است. سرطان سلول های کوچک دهانه رحم 

بیشتر بخوانید : قاعدگی نامنظم؛ علل، علائم، تشخیص و درمان پریود نامنظم

لنفوم و سارکوم

انواع دیگر سرطان از جمله سارکوم و لنفوم می‌تواند در دهانه رحم رخ دهد. اینها نسبت به انواع سرطان دهانه رحم کمتر رایج هستند. لازم به ذکر است که سارکوم‌ها و لنفوم‌ها به روشی متفاوت با انواع دیگر سرطان دهانه رحم درمان می‌شوند. بنابراین مقابله با تشخیص هر نوع سرطان دهانه رحم می‌تواند دشوار باشد. اگر نوع کمیا‌ تری دارید، ممکن است برقراری ارتباط با دیگرانی که درک می‌کنند یا پشتیبانی مناسب را دریافت می‌کنید نیز دشوارتر باشد

سرطان آندومتر

سرطان‌های رحمی عمدتاً در سلول‌های پوشاننده دیواره رحم (سلول های لایه اندومتر) شکل می‌گیرند. به همین جهت به بیشتر سرطان‌های رحم، سرطان آندومتر نیز گفته می‌شود.

سارکوم رحمی

سرطان رحم در کیس های نادر ممکن است در عضلات دربرگیرنده رحم تشکیل شود. این نوع سرطان، سارکوم رحمی نامیده شده و ممکن است از جهت متد درمانی، با سرطان اندومتر متفاوت باشد.

مقاله پیش رو از عبارت “سرطان رحم” استفاده کرده و عمدتاً حاوی اطلاعی است که با سرطان اندومتر مرتبط اند.سرطان رحم از دیگر سرطان های سیستم تولید مثلی زنانه، مانند: سرطان تخمدان یا سرطان دهانه رحم، متفاوت است.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره تخمک گذاری در زنان

عکس سرطان رحم

عکس سرطان رحم

سرطان رحم چند مرحله دارد؟

مرحله سرطان به شما در مورد اندازه و گسترش آن اطلاعات کافی می‌دهد. در اینجا منظور از نوع به معنای نوع سلولی است که سرطان از آن شروع شده است. درجه به این معنی است که سلول‌ها در زیر میکروسکوپ چقدر غیر‌طبیعی به نظر می‌رسند. پزشک شما از همه این اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری در مورد درمان مورد نیاز خود استفاده می کند.

مرحله ی 1

در این مرحله سرطان فقط در گردن رحم (دهانه رحم) است. جراحی درمان اصلی است. برخی از افراد نیز به شیمی درمانی نیاز دارند.

مرحله 2

در این مرحله از سرطان در خارج از دهانه رحم، به بافت‌های اطراف گسترش یافته است. درمان‌های اصلی ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی و گاهی جراحی است.

مرحله 3

در این مرحله هم نیز سرطان به ساختارهای اطراف آن یا به غدد لنفاوی در لگن یا شکم گسترش یافته است. درمان معمولاً ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی (شیمی درمانی) است.

مرحله 4

مرحله 4 به این معنی است که سرطان به مثانه یا مجرای پشتی (رکتوم) یا دورتر گسترش یافته است. درمان های اصلی عبارتند از شیمی درمانی با داروی هدفمند سرطان، جراحی، رادیوتراپی یا کنترل علائم.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که درباره بارداری خارج از رحم نمی‌دانید!!

مراحل سرطان رحم

نکاتی که لازم است درمورد سرطان رحم بدانید:

  •  شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان رحم، بسته به مرحله سرطان، متفاوت است.
  • اگر سرطان رحم در مرحله 1 تشخیص داده شود، چشم انداز خوبی پیشِ رو است و 95٪ بیماران، حداقل برای 5 سال دیگر زنده می‌مانند. بسیاری از زنان مبتلا به مرحله 1 سرطان رحم، درمان می‌شوند.
  • اگر بیماری در مرحله 3 تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن شما برای پنج سال آینده، 40% است.
  •  از هر 4 کیس مبتلا به سرطان رحم، تقریباً یک کیس در مرحله 4 سرطان تشخیص داده می‌شود. در این مرحله، شانس زنده ماندن افراد برای حداقل پنج سال دیگر، 15% است.

بیشتر بخوانید: تشخیص نارسایی دهانه رحم

علائم سرطان دهانه رحم

سرطان‌های اولیه دهانه رحم و تغییرات سلولی پیش سرطانی معمولاً علائمی ندارند. همه افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم علائمی ندارند، به همین دلیل انجام در غربالگری منظم دهانه رحم مهم است.

شایع‌ترین علائم سرطان دهانه رحم عبارت‌اند از:

  • خونریزی غیر‌معمول واژینال
  • درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • ترشحات واژن
  • درد در ناحیه بین استخوان‌های لگن

بسیاری از شرایط دیگر وجود دارد که باعث ایجاد این علائم می‌شود. اکثر آن‌ها بسیار شایع‌تر از سرطان دهانه رحم هستند. اگر خونریزی غیرمعمول واژینال یا هر یک از علائم دیگر ذکر شده در اینجا دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره خشکی واژن

خونریزی

شایع ترین علامت سرطان دهانه رحم خونریزی از واژن در زمان هایی غیر از زمانی که پریود می شوید است. ممکن است خونریزی داشته باشید:

  • بین دوره‌ها
  • در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • در هر زمانی پس از یائسگی
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی بعد از رابطه جنسی لزوماً نشانه سرطان دهانه رحم نیست. این اغلب توسط چیزی به نام فرسایش دهانه رحم یا اکتروپیون ایجاد می‌شود. فرسایش دهانه رحم به این معنی است که سلول‌هایی که به طور معمول در داخل کانال دهانه رحم قرار دارند (سلول‌های غده‌ای) را می‌توان در سطح بیرونی دهانه رحم مشاهده کرد. رایج است:

  • در دختران جوان
  • در دوران حاملگی

در زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند

این به دلیل تغییرات در سطح هورمون است. رابطه جنسی می‌تواند باعث شروع خونریزی شود.

بیشتر بخوانید : ماساژ سینه؛ انواع، فواید و نحوه ماساژ پستان

نکته مهم این است که: فرسایش دهانه رحم ربطی به سرطان ندارد. بی ضرر است و اغلب به خودی خود یا با تغییر روش‌های پیشگیری از بارداری از بین می‌رود. گاهی ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. پزشک شما این کار را با فریز کردن ناحیه تحت بی حسی موضعی (کرایوتراپی) انجام می‌دهد.

از آن‌جایی که سرطان دهانه رحم نیز می‌تواند باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی شود، همیشه معقول است که هر خونریزی غیرعادی را توسط پزشک بررسی کنید.

  • ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی

برخی از زنان در حین رابطه جنسی احساس ناراحتی یا درد دارند. به این بیماری دیسپارونی می‌گویند.

بسیاری از شرایط دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند این علامت را ایجاد کنند. اما در صورت داشتن این مشکل باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سایر علائم دیگر از بیماری سرطان دهانه رحم

برخی از زنان نیز این موارد را دارند:

  • ترشحات واژن که بوی نامطبوعی دارد.
  • درد در ناحیه بین استخوان‌های لگن.

همچنین بخوانید: آیا برجستگی واژن خطرناک است

نشانه‌های سرطان رحم به شکل پیشرفته

علائم سرطان رحم بدخیم نیز می‌تواند خونریزی، و تخلیه از واژن، به منزله نشانه‌های اولیه سرطان رحم باشد. این در حالی‌ست که نشانه‌های شدیدتری در مراحل بعدی سرطان ظاهر می‌شوند. نشانه‌های سرطان دهانه رحم پیشرفته عبارت ‌اند از:

  • درد کمر یا لگن
  • ادرار همراه با درد
  • مواجهه با مشکل در حین ادرار یا دفع مدفوع
  • ادرار بیشتر از حد عادی
  •  ورم کردن یک یا هر دو پا
  • خستگی
  •  بی اشتهایی
  • کاهش وزن

لازم به ذکر است که تمامی زنان باید با رعایت دستورالعمل‌های ملی، به صورت منظم تحت غربالگری سرطان دهانه رحم قرار بگیرند. علاوه بر این، در صورت روبه‌رو شدن با نشانه‌های فوق، حتماً با پزشک‌تان راجع به غربالگری سرطان دهانه رحم صحبت کنید. هم چنین تمامی موارد مذکور پاسخی مناسب به این چرایی مهم در میان ذهن خانم‌‌ها است که سرطان رحم چه علائمی دارد؟

بیشتر بخوانید : ابعاد طبیعی رحم و همه آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

سرطان دهانه رحم چه علائمی دارد

چه زمانی لازم است به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید؟

در صورت خونریزی واژینال در زمان یائسگی و یا مشاهده تغییر در روند طبیعی پریود خود، به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. سرطان رحم، تنها دلیل یک مورد از هر 10 کیس خونریزی واژینال دوره یائسگی است؛ در نتیجه در صورت مشاهده علائم گفته شده، احتمال کمی وجود دارد که به سرطان رحم مبتلا باشید. با این وجود مهم است که در صورت داشتن خونریزی های واژینال غیرطبیعی، دلیل آن را جستجو کنید. عوامل متعددی از جمله موارد زیر ممکن است در ایجاد این خون ریزی نقش داشته باشند.

در صورتی که شرایط مراجعه حضوری به مطب دکتر زنان را ندارید، می توانید از خدمات مشاوره با دکتر آنلاین زنان و زایمان به صورت مشاوره متنی، مشاوره تلفنی و تصویری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : کورتاژ و مراقبت‌های پس از آن + راهنمایی کامل

علت سرطان رحم

در این بخش کوشیده ایم تا به سوال مهم دیگر شما مخاطبین عزیز پاسخ دهیم اینکه از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟ دلیل اصلی سرطان رحم مشخص نیست؛ با این‌حال عوامل مشخصی ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند.

عدم تعادل هورمون استروژن

یکی از مهم‌ترین مواردی که ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد، عدم تعادل هورمونی است. به ویژه بالا بودن میزان هورمونی به نام استروژن، خطر ابتلا به این سرطان را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

مصرف طولانی مدت داروی تاموکسیفن

از جمله عواملی که منجر به بهم خوردن تعادل استروژن در بدن می شود، می توان به چاقی، دیابت، و درمان جایگزینی هورمونی(HRT) اشاره کرد. مصرف طولانی مدت داروی سرطان سینه تاموکسیفن نیز تا حدی ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد. همیشه امکان پیشگیری از سرطان رحم وجود ندارد؛ با این وجود مواردی مانند داشتن وزن متعادل و استفاده طولانی مدت از برخی روش های پیشگیری بارداری، قادر به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری هستند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی منجر به ظهور انواع متعددی از سرطان‌های دهانه رحم می‌شود. گونه‌های خاصی از ویروس ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) منجر به بدخیم شدن و غیرعادی شدن سلول‌های عادی دهانه رحم می‌‌شوند. این سلول‌ها با سپری شدن سال‌ها و حتی دهه‌ها سرطانی می‌شوند.

مصرف داروی دی اتیل استیل بسترول (DES)

آن دسته از زنانی که مادرانشان در دوره بارداری، داروی دی اتیل استیل بسترول (DES) را مصرف می‌کردند، در معرض تهدید ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند. این دارو یک نوع استروژن است و پزشکان معتقد بودند که این دارو می‌تواند از سقط جنین جلوگیری بکند. از سوی دیگر، ارتباط این دارو با شکل‌گیری سلول‌های غیرعادی در دهانه رحم و واژن به اثبات رسیده است. این دارو از دهه ۱۹۷۰ به بعد از بازار آمریکا جمع آوری شده است. می‌توانید با مادرتان درباره مصرف یا عدم مصرف این دارو صحبت کنید. در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تعیین مصرف/ عدم مصرف داروی DES وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : آناتومی و ساختار سینه (پستان) + راهنمایی کامل

عوامل مخاطره‌آمیز منتهی به سرطان دهانه رحم

هر چیزی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، عامل خطر نامیده می‌شود. البته توجه داشته باشید که داشتن یک یا چند عامل خطر به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست.

  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

 عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. واکسن‌هایی برای جلوگیری از HPV در دسترس هستند.

  • سیگار

 خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد و درمان سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم را دشوارتر می‌کند.

  • سن

سرطان دهانه رحم در زنان جوان‌تر شایع‌تر است. بیش از نیمی از موارد سرطان دهانه رحم در بریتانیا هر سال در زنان زیر 45 سال تشخیص داده می‌شود.

  • سایر عفونت‌های مقاربتی

خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنانی که همراه با HPV به عفونت‌های مقاربتی (STI) مبتلا هستند، افزایش می‌یابد. زنان مبتلا به HPV و کلامیدیا (با تلفظ klah-mid-ee-ah) ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم باشند.

  • قرص‌های پیشگیری از بارداری

از هر 10 مورد سرطان دهانه رحم، 1 مورد با مصرف قرص‌های ضد بارداری مرتبط است. مصرف بیش از 5 سال این قرص خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. به محض این‌که مصرف آن را متوقف کنید، افزایش خطر شروع به کاهش می‌کند. پس از 10 سال خطر به همان اندازه است که اگر هرگز آن را نپذیرفته بودید. این قرص هم‌چنین می‌تواند کمی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما لازم است بدانید که مصرف قرص می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان کمک کند.

بیشتر بخوانید : لاپاراسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟ + راهنمایی کامل

مصرف بیش از اندازه و بدون تجویز پزشک می تواند عوارض بسیاری برای خانم ها در پی داشته باشد.
  • بارداری و زایمان

زنانی که بچه دار شده‌اند در مقایسه با کسانی که بچه دار نشده‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. داشتن اولین نوزاد قبل از 17 سالگی در مقایسه با زنانی که اولین نوزاد خود را بعد از 25 سالگی به دنیا آوردند، خطر بیشتری دارد. دلایل این امر نامشخص است.

  • سابقه خانوادگی

اگر مادر، خواهر یا دختر شما سرطان دهانه رحم داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم افزایش می‌یابد. ما نمی‌دانیم که آیا این به ژن‌های معیوب مرتبط است یا این‌که به دلیل عوامل مشترک مانند سیگار کشیدن است.

بیشتر بخوانید : روش تشخیص اندومتریت چگونه است؟

سرطان دهانه رحم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در صورت خونریزی واژینال غیر طبیعی، لازم است با دکتر و فوق متخصص زنان صحبت کنید. علی رغم پایین بودن احتمال ابتلا به سرطان رحم، بهتر است از سلامت خود مطمئن شوید. پزشک معالج شما احتمالاً ناحیه لگن (شامل واژن، رحم، تخمدان و مثاله) شما را معاینه کرده و در مورد علائم، زمان بروز و نیز دفعات تکرار این علامت، سوال خواهد کرد. احتمال دارد جهت آزمایشات بیشتر، به متخصص زنان و زایمان ارجاع داده شوید. در ادامه به چند نمونه از این آزمایش‌ها اشاره شده است.

سونوگرافی ترانس واژینال (TVU)

تشخیص سرطان رحم با سونوگرافی ترانس واژینال، یکی دیگر از آزمایشاتی است که ممکن است مجبور به انجام آن باشید. TVU یکی از انواع سونوگرافی است که در آن، از یک اسکنر کوچک میله ای شکل استفاده می‌شود.

این اسکنر میله ای شکل، برای فراهم کردن یک تصویر دقیق، به طور مستقیم درون واژن قرار می‌گیرد. این کار ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما دردی به همراه نخواهد داشت.

TVU

تغییرات ضخامت لایه پوشاننده رحم را بررسی می‌کند. این تغییرات ممکن است در اثر حضور سلول‌های سرطانی ایجاد شده باشند.

بیشتر بخوانید : علل به وجود آمدن زخم دهانه رحم (سرویسیت) + راهکارهای درمانی

بیوپسی (نمونه برداری)

در صورتی که با سونوگرافی ترانس واژینال، تغییرات ضخامت لایه پوشاننده رحم تشخیص داده شود، جهت کسب اطمینان از این نوع تشخیص سرطان رحم، معمولاً نمونه برداری بافت انجام می‌شود. در بیوپسی، نمونه کوچکی از سلول های پوشاننده رحم (اندودرم) برداشته می‌شود و سپس، نمونه مورد نظر به آزمایشگاه فرستاده شده و از نظر وجود سلول‌های سرطانی بررسی می‌شود.

انواع روش های بیوپسی سرطان دهانه رحم

در ادامه به انواع روش های بیوپسی اشاره می کنیم:

  • بیوپسی آسپیراسیون

در این روش، یک لوله انعطاف پذیر کوچک از طریق واژن وارد رحم شده و سپس نمونه کوچکی از سلول‌های رحم را با مکش جمع آوری می‌کند.

  • هیستروسکوپی

 این روش به پزشک متخصص زنان این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک نوع تلسکوپ کوچک به نام هیستروسکوپ که از طریق کانال واژن وارد رحم می‌شود، پوشش رحم را مشاهده کرده و از آن نمونه گیری کند. در بعضی موارد ممکن است قبل از دیلاتاسیون و کورتاژ از هیستروسکوپی استفاده شود. دیلاتاسیون و کورتاژ، یک عمل جراحی سبک است که تحت بیهوشی کامل انجام گرفته و طی آن، مقداری از بافت پوشاننده رحم از بدن خارج می‌شود. سپس بافت مورد نظر جهت انجام آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

تست خون

تست خون نیز ممکن است در بعضی موارد، به تشخیص سرطان رحم کمک کند؛ چرا که برخی از تومور‌های سرطانی، مواد شیمیایی خاصی را تحت عنوان مارکرهای سرطانی به درون خون آزاد می کنند. این مواد شیمیایی منحصر به فرد، در آزمایش خون قابل تشخیص هستند.

با این‌حال آزمایش خون چندان قابل اتکا نیست. حضور این مواد شیمیایی لزوماً به معنی ابتلای فرد به سرطان رحم نیست. همچنین مواد مورد نظر در خون برخی از افراد مبتلا به سرطان رحم یافت نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید : پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می شود

آزمایشات لازم پس از تشخیص ابتلا به سرطان رحم

در صورت تشخیص ابتلای شما به سرطان رحم، احتملاً به تست های بیشتری جهت تعیین مرحله سرطان نیاز است. طبقه بندی سرطان به پزشکان کمک می کند تا در مورد بزرگی سرطان، میزان گسترش آن و نیز بهترین درمان ممکن، به نتیجه برسند.

این تست‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • عکس برداری از قفسه سینه با اشعه X: این آزمایش مشخص می‌کند که آیا سرطان به ریه‌ها گسترش پیدا کرده است یا خیر.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): در این روش از میدان‌های مغناطیسی جهت ایجاد تصویری دقیق از قسمت‌های داخلی بدن استفاده می شود. به کمک MRI می‌توان متوجه گسترش سرطان در بدن شد. 
  • آزمایشات خون تکمیلی‌تر این آزمایشات، جهت پی بردن به وضعیت عمومی سلامت بدن بیمار و سطح عملکرد برخی از ارگان‌های بدن انجام می‌شود.
چگونه سرطان رحم تشخیص داده می شود

راهکار درمان سرطان رحم

یکی از سوالاتی که از متخصصین در این زمینه به وفور پرسیده می‌شود این که سرطان رحم درمان دارد؟ باید در این باره گفت که با توجه به پیشرفت عظیمی که در زمینه علم پزشکی و درمان بیماری‌ها شاهد آن بوده‌ایم با کمک انواع روش‌های درمانی زیر نیز می‌توان در ابتدا عوارض سرطان رحم را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و همچنین شاهد بهبود کامل بیماران باشیم. اصلی‌ترین درمان سرطان رحم، برداشتن رحم (هیسترکتومی)، به همراه تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ است. بر اساس مرحله و میزان پیشرفت سرطان و به منظور کشتن سلول‌های سرطانی باقی مانده، ممکن است پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی هم در ادامه مورد استفاده قرار گیرند. درمان خانم‌هایی که هنوز یائسه نشده‌اند در صورت هیسترکتومی، دیگر امکان بارداری وجود نخواهد داشت. خانم‌های جوان‌تری که هنوز یائسه نشده اند، در صورت تمایل به داشتن فرزند، ممکن است از این روش استقبال نکنند. در این حالت، تحت شرایط بسیار ویژه ای ممکن است درمان سرطان از طریق هورمون‌درمانی موفقیت آمیز باشد.

بیشتر بخوانید : آناتومی رحم، چگونگی عملکرد و بیماری‌های رحم

درمان سرطان پیشرفته

در مراحل پیشرفته سرطان، معمولاً به درمان های سنگین تری نیاز است. معمولاً در این مراحل از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. ممکن است سرطان‌های پیشرفته، کاملاً قابل معالجه نباشند. اما جهت بهبود وضعیت مریض و عقب نشینی سرطان، درمان هایی انجام می‌پذیرد. این درمان ها باعث می شوند فرد بیمار بتواند از زندگی خود کمال استفاده و لذت را ببرد. حتی اگر هیچ شانسی برای معالجه وجود نداشته باشد، ممکن است از طریق عمل جراحی بتوان بیشترین مقدار ممکن از بافت سرطانی را از بدن خارج ساخت. پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی، می توانند از طریق عقب راندن سرطان و یا کاهش سرعت رشد آن، از شدت علائم بیماری بکاهند.

بیشتر بخوانید : درمان آندومتریوز چیست؟

مراحل جراحی سرطان رحم

جراحی سرطان دهانه رحم مراحل متفاوتی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

جراحی در مرحله اول سرطان

در صورت ابتلا به مرحله 1 سرطان، احتمالاً باید تحت عمل جراحی هیسترکتومی قرار بگیرید. علاوه بر خارج کردن رحم در این عمل جراحی، لوله های فالوپ و تخمدان ها نیز طی عملی به نام سالپنگواووفورکتومی دوطرفه (BSO) خارج میشوند. همچنین ممکن است جراح از گره‌های لنفاوی ناحیه پلویک و شکم و نیز سایر نقاط نزدیک بدن، نمونه برداری کند. این نمونه ها جهت مشخص شدن گسترش سرطان، به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

متداول ترین تکنیک هیسترکتومی، ایجاد یک برش بزرگ در میانه شکم و خارج ساختن رحم است. در بعضی شرایط ممکن است امکان استفاده از روش هیسترکتومی لاپاروسکوپیک نیز وجود داشته باشد. این روش تحت عنوان هیسترکتومی سوراخ کلیدی نیز شناخته می‌شود. در این متد جراحی، برای استفاده از یک نوع تلسکوپ مخصوص (لاپاروسکوپ) و نیز دیگر ابزارهای جراحی، لازم است برش‌های کوچکی بر بدن ایجاد شود. به این ترتیب جراح قادر است تنها با ایجاد برش‌هایی کوچک، درون بدن شما را مشاهده کرده و رحم را از طریق واژن خارج کند.

  • احتمالاً بعد از سه تا پنج روز می توانید از بیمارستان مرخص شوید. این زمان در صورت استفاده از متد جراحی سوراخ کلید کوتاه‌تر است. با این وجود جهت بهبود کامل به چندین هفته نیاز خواهید داشت.
  • پس از عمل جراحی، لازم است هرچه زودتر به راه بیفتد. این کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ حتی اگر لازم است درون تخت بمانید، باید حرکات روتین پا را انجام دهید تا به گردش خون کمک کرده و از ایجاد لخته در بدن خود جلوگیری کنید. جهت پیشگیری از ایجاد عوارض، پرستار یا فیزیوتراپیست شما، تمریناتی را به شما آموزش خواهد داد.
  • پس از مرخص شدن از بیمارستان و بازگشت به خانه، به تمریناتی جهت تقویت قدرت و تناسب اندام خود نیاز خواهید داشت. با پزشک یا فیزیوتراپیست خود در مورد مناسب ترین تمرینات صحبت کنید.

بیشتر بخوانید : کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود

جراحی مراحل 2 و 3 سرطان رحم

در صورت ابتلا به مرحله 2 یا 3 سرطان رحم و گسترش سرطان به دهانه رحم و یا گره‌های لنفاوی اطراف لگن، ممکن است به هیسترکتومی کامل یا رادیکال نیاز داشته باشید. این عمل جراحی شامل خارج ساختن بخش های بیشتری از دهانه رحم و قسمت فوقانی واژن، به همراه گره های لنفاوی ناحیه لگن است. همچین جهت کاهش خطر بازگشت سرطان، ممکن است پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی نیز در دستور درمان قرار گیرد.

جراحی سرطان رحم پیشرفته (مرحله 4)

ممکن است در درجات پیشرفته سرطان رحم، جراحی دبالکینگ انجام شود. در این جراحی سعی می شود تا حد امکان، بافت‌های سرطانی از بدن خارج شوند. این جراحی منجر به درمان سرطان نخواهد شد؛ اما ممکن است برخی علائم سرطان را بهبود بخشد. پزشک شما در مورد مناسب بودن یا نبودن جراحی دبالکینگ با شما صحبت خواهد کرد.

پرتودرمانی سرطان رحم

در صورتی که به عقیده تیم‌درمانی، احتمال بازگشت سرطان زیاد باشد، برای شما یک دوره پرتو‌درمانی تجویز می‌شود. همچنین در صورت امکان پذیر نبودن جراحی، از پرتودرمانی جهت آهسته ساختن روند رشد و گسترش سرطان استفاده می‌شود.

جهت درمان سرطان رحم، دو مدل پرتودرمانی وجود دارد:

  • پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی)

 یک لوله پلاستیکی درون رحم قرار گرفته و پرتوهای درمانی از این طریق به رحم می‌رسند

  • پرتودرمانی خارجی

از یک دستگاه جهت انتقال پرتوها به ناحیه لگن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : آناتومی تخمدان + بیماری های تخمدان زنان

یک دوره پرتودرمانی خارجی، به مدت پنج روز در هفته، به همراه وقفه آخر هفتگی، به عنوان یک درمان سرپایی برای شما تجویز می شود. زمان درمان تنها پنج دقیقه است. بسته به مرحله و موقعیت سرطان رحم، کل دوره پرتودرمانی ممکن است تقریباً 4 هفته به طول انجامد.

برخی خانم ها همزمان با پرتودرمانی خارجی، پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی) را نیز در پیش می گیرند. انواع متفاوتی از براکی تراپی شامل دوز کم، متوسط و بالا وجود دارد. در دوزهای پایین، انتقال پرتو به آرامی انجام م شود؛ به همین جهت لازم است دستگاه برای مدت زمان طولانی تری درون بدن شما باقی بماند. در طول براکی تراپی، حضور شما در بیمارستان الزامی است. پزشک شما در ارتباط با این موضوع توضیحات لازم را ارائه خواهد داد.

پرتودرمانی با عوارض جانبی همراه است. پوست ناحیه مورد نظر ممکن است قرمز و زخمی شود. پرتودرمانی همچنین ممکن است با ریزش مو همراه باشد. پرتودرمانی ناحیه لگن، ممکن است روده ها را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بدحالی و اسهال شود. با ادامه روند درمان، احتمال بروز خستگی شدید وجود دارد. بسیاری از این عوارض با پایان دوره درمانی از میان می روند؛ با این حال حدود 5٪ از خانم ها با عوارض درمانی طولانی مدتی نظیر اسهال و خونریزی روده دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درمان پولیپ رحم؛ از داروهای گیاهی تا جراحی

شیمی درمانی سرطان رحم

اگر در مرحله 3 یا 4 سرطان رحم قرار دارید، ممکن است برای شما یک دوره شیمی درمانی تجویز شود. از شیمی‌درمانی می‌توان پس از عمل جراحی و با هدف جلوگیری از بازگشت سرطان بهره برد. در ارتباط با سرطان های پیشرفته‌تر، از شیمی درمانی جهت کاهش روند گسترش سرطان و ظهور علائم استفاده می‌شود. شیمی‌درمانی به طور معمول از طریق تزریق داروها به درون سیاهرگ (تزریق وریدی) انجام می‌شود. معمولاً پس از شیمی‌درمانی، در همان روز می توانید به خانه برگردید، اما گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید برای مدت کوتاهی در بیمارستان بمانید. شیمی‌درمانی معمولاً به صورت دوره ای و به شکل یک دوره درمان و یک دوره استراحت جهت ریکاوری بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض جانبی شیمی‌درمانی ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ریزش مو
  • خستگی شدید

همچنین با شیمی‌درمانی، احتمال گسترش عفونت در جریان خون (سپسیس)، افزایش می‌یابد؛ زیرا به دنبال شیمی‌درمانی، توانایی بدن در مبارزه با عفونت کاهش می‌یابد. پس از پایان دوره درمان، عوارض جانبی نیز قطع می‌شوند.

بیشتر بخوانید : انواع سرطان زنان؛ علت، علائم و درمان

هورمون درمانی

برخی از سرطان‌های رحم در اثر هورمون زنانه استروژن به وجود می‌آیند. این دسته از سرطان ها ممکن است به متد هورمون درمانی پاسخ دهند. پزشک شما در مورد احتمال موفقیت آمیز بودن این متد درمانی روی سرطان رحم شما صحبت خواهد کرد. هورمون‌درمانی معمولاً از طریق جایگزین کردن هورمونی به نام پروژسترون انجام می‌شود. پروژسترون هورمونی است که به شکل طبیعی در بدن تولید شده و در جریان خون شما یافت می‌شود؛ پروژسترون مصنوعی معمولاً به صورت قرص به مصرف بیمار می‌رسد. این هورمون عمدتاً برای درمان مراحل پیشرفته سرطان های رحم یا سرطان‌هایی که مجدداً عود کرده‌اند، استفاده می‌شود و می تواند به کوچک شدن تومور و کنترل علائم کمک کند. این درمان ممکن است عوارض جانبی از جمله تهوع خفیف، گرفتگی خفیف عضلات و افزایش وزن داشته باشد. پزشک متخصص زنان شما در مورد این موارد با شما صحبت خواهد کرد.

عوارض سرطان دهانه رحم 

مانند بسیاری از سرطان‌ها، سرطان دهانه رحم نیز می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد و عوارض جدی ایجاد کند. با این حال، زمانی که سرطان دهانه رحم تشخیص داده می‌شود و به موقع درمان می‌شود، نتیجه مورد انتظار معمولاً بسیار خوب است. درمان‌های سرطان دهانه رحم می‌تواند بر توانایی شما برای باردار شدن و/یا به پایان رساندن بارداری تأثیر بگذارد. اعمال جراحی کوچک‌تر روی دهانه رحم ممکن است احتمال سقط جنین را در بارداری‌های بعدی افزایش دهد. جراحی‌های بزرگ‌تر که رحم (هیسترکتومی)، لوله‌های فالوپ (سالپنژکتومی دوطرفه) یا تخمدان‌ها (اووفورکتومی دوطرفه) را خارج می‌کنند، ممکن است به این معنی باشد که نمی‌توانید بچه دار شوید. درمان‌های سرطان، از جمله جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، همگی ممکن است باعث ایجاد طیفی از عوارض جانبی شوند. تیم پزشکی شما در کمک به افراد در مدیریت این عوارض جانبی بسیار با تجربه است و می‌تواند برای مدیریت آن‌ها به شما مشاوره و پشتیبانی بدهد. 

بیشتر بخوانید : انواع ترشحات واژن + رنگ ترشحات واژن

پیشگیری از عفونت HPV و سرطان دهانه رحم

روش های متفاوتی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

استفاده از کاندوم

استفاده مداوم و صحیح از کاندوم می‌تواند به جلوگیری از عفونت HPV کمک کند. از آن‌جایی که HPV از طریق تماس پوست به پوست نواحی تناسلی پخش می‌شود، کاندوم می‌تواند با افزودن یک سد محافظ، شانس انتشار عفونت را کاهش دهد. با این‌حال، کاندوم‌ها محافظت کاملی در برابر HPV ایجاد نمی‌کنند، زیرا تماس با ویروس حتی با استفاده از آن‌ها همچنان ممکن است رخ دهد.

ترک سیگار

سیگار نکشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد، اگرچه سیگار کشیدن ارتباطی به ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس HPV ندارد. سیگار عملکرد کلی سیستم ایمنی شما را تحلیل می‌برد، که به طور معمول به شما کمک می‌کند با ویروس‌هایی مانند: HPV و هم‌چنین سرطان مبارزه کنید. زنانی که سیگار می‌کشند تقریباً دو برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند.

رژیم غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، حفظ وزن سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد. تغییرات ایجاد کننده سرطان در بدن علاوه بر این، یک مطالعه تحقیقاتی در آمریکای جنوبی نشان داد که کورکومین، ادویه ای با خواص آنتی اکسیدانی، ممکن است در یک محیط تحقیقاتی در مهار سرطان دهانه رحم امیدوار کننده باشد.) که ممکن است به مقابله با رادیکال‌های آزاد در بدن شما که با ایجاد سرطان مرتبط بوده‌اند کمک کند. اگرچه، تحقیقات بیشتری برای تایید فواید مورد نیاز است. هم‌چنین مهم است که به جای مکمل‌ها روی دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها از غذاهای کامل تمرکز کنید، زیرا آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که مکمل‌های آنتی‌اکسیدان اغلب تأثیر کمی بر خطر سرطان یا مرگ و میر ندارند و برخی حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

استفاده از آی یو دی

دستگاه داخل رحمی (IUD) روشی برای کنترل بارداری است که توسط یک متخصص در رحم قرار می‌گیرد. موقعیت دستگاه از بارداری جلوگیری می‌کند و آی یو دی ممکن است حاوی داروهای اسپرم کش نیز باشد. یک تجزیه و تحلیل سیستمیک از 16 مطالعه تحقیقاتی شامل 12482 زن به این نتیجه رسید که سرطان دهانه رحم در زنانی که IUD داشتند یک سوم کم‌تر شایع است. 

بیشتر بخوانید : خارش شدید واژن نشانه چیست؟

واکسیناسیون HPV

تعدادی از گونه‌های مختلف ویروس HPV وجود دارد و واکسیناسیون آن‌هایی را هدف قرار می‌دهد که بیشترین خطر سرطان دهانه رحم را دارند. عفونت با HPV 16 و 18 حدود 70 درصد از کل موارد سرطان دهانه رحم و هم‌چنین میزان بالای سرطان‌های مقعد، آلت تناسلی و سر و گردن را نشان می‌دهد. 20 درصد دیگر از موارد سرطان دهانه رحم مربوط به HPV 31، 33، 34 است. ، 45، 52 و 58. ویروس های HPV اضافی که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند عبارتند از HPV 35، 39، 51، 56، 59، 66، و 68. سویه‌های HPV کم خطر HPV 6 و 11 معمولاً باعث سرطان نمی‌شوند، اما ممکن است منجر به ایجاد زگیل تناسلی شوند.  Gardasil گزینه واکسیناسیون موجود در ایالات متحده است. موارد دیگری نیز در سطح بین المللی موجود است. این واکسن در برابر HPV 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، و 58 محافظت می‌کند. به عضله ران یا بازو تزریق می‌شود و به طور کلی باعث درد و ناراحتی خفیف می‌شود. گارداسیل 9 برای همه افراد تا سن 26 سالگی و برخی افراد تا سن 45 سالگی برای جلوگیری از عفونت‌های جدید و گسترش HPV توصیه می‌شود. اگر از نظر جنسی فعال هستید و در این گروه سنی هستید می‌توانید واکسیناسیون را انجام دهید. در گذشته از دو واکسن دیگر گارداسیل و سرواریکس استفاده می‌شد. واکسن اصلی Gardasil از HPV 6، 11، 16 و 18 محافظت می‌کرد. سرواریکس فقط در برابر HPV 16 و 18 محافظت میپ‌کند، اما همانطور که اشاره شد، این سویه‌ها حدود 70 درصد از عفونت‌ها را تشکیل می‌دهند. در حالی که تصور می‌شد واکسیناسیون HPV می‌تواند خطر سرطان دهانه رحم را کاهش دهد، یک مطالعه در سال 2020 شواهدی را برای تأیید این فرض ارائه کرد. به زنان و دختران سوئدی واکسن چهار ظرفیتی (واکسن HPV که در برابر چهار سویه فوق محافظت می‌کند) داده شد و بروز سرطان دهانه رحم تحت نظر قرار گرفت. در میان افرادی که واکسن را قبل از 17 سالگی دریافت کرده بودند، بروز سرطان دهانه رحم 88 درصد کم‌تر از افرادی بود که واکسینه نشده بودند. در میان زنانی که دیرتر واکسینه شدند (بین 17 تا 30 سالگی، حتی اگر از نظر جنسی فعال بودند)، بروز بیماری 53 درصد کمتر بود. واکسیناسیون HPV می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

تصویری از واکسن گارداسیل و میزان تاثیرات شگرفی که در جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی خطرناک در حین برقراری رابطه جنسی می شود.
  • چکاپ و غربالگری

اگر هر گونه خارش، خونریزی یا ناراحتی در ناحیه واژن را تجربه کردید، حتما این مشکلات را به پزشک خود گزارش دهید. اینها می‌توانند نشانه‌های اولیه HPV، سرطان دهانه رحم یا سایر بیماری‌های مقاربتی باشند. البته، رفتن به معاینات منظم با متخصص زنان، حتی اگر چنین علائمی را نداشته باشید، مهم است. این واقعیت که سرطان دهانه رحم در حال حاضر چهارمین سرطان شایع در زنان است دلیل کافی برای مراجعه منظم به پزشک است.

تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک تست غربالگری است که می‌تواند اکثر تغییرات دهانه رحم مرتبط با ایجاد سرطان را تشخیص دهد و در صورت بالاتر بودن میزان موفقیت، امکان درمان زودتر را فراهم کند. آزمایش HPV اولیه آزمایشی است که به طور خاص انواع پرخطر HPV را که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: ناگفته‌هایی از واژن

سوالات متداول

آیا بعد از سرطان دهانه رحم نیز می‌توان باردار شد؟

سرطان دهانه رحم به خودی خود ممکن است بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیری نگذارد. با این حال، برخی از جراحی‌ها یا درمان‌های مورد استفاده برای درمان سرطان دهانه رحم ممکن است بر توانایی شما برای بچه‌دار شدن تأثیر بگذارد. اگر باروری برای شما مهم است، باید قبل از شروع درمان، گزینه‌های حفظ باروری را با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا بیوپسی دهانه رحم درد دارد؟

بیوپسی دهانه رحم ممکن است ناراحت کننده باشد اما معمولاً به سرعت تمام می‌شود. اگر نگران هستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد گزینه‌های تسکین درد صحبت کنید.

آیا بیوپسی دهانه رحم دقیق است؟

هیچ آزمایش پزشکی 100 درصد دقیق نیست. بیوپسی دهانه رحم توسط پزشکان متخصص گرفته و بررسی می‌شود و معمولا بسیار دقیق است. اگر نگران هستید، ممکن است بخواهید نظر دوم را از متخصص دیگری بخواهید.

آیا سرطان دهانه رحم ارثی است؟

HPV باعث بیشتر موارد سرطان دهانه رحم می‌شود و ارثی نیست. با این حال، اگر یکی از بستگان درجه یک با سابقه سرطان دهانه رحم دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند؟

آگاهی از علائم هشداردهنده و مخاطرات بالقوه منتهی به سرطان، شانس شما برای تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم، و HPV، قبل از اینکه این دو بیماری به سایر بخش‌ها گسترش یابند را افزایش می‌دهد.

گونه‌های مختلف از ویروس HPV، عامل بروز سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلومای انسانی، از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. انتقال ویروس هنگامی رخ می‌دهد که پوست، یا غشاهای مخاطی فرد آلوده، در تماس فیزیکی با پوست یا غشای مخاطی فرد غیر آلوده قرار می‌گیرند. عفونت در اکثر مواقع هیچ گونه نشانه‌ای را به همراه دارد، لذا انتقال ناخواسته ویروس از یک فرد، به فردی دیگر به سادگی رخ می‌دهد. بیش از ۴۰ گونه مختلف از HPV، از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند، اما فقط تعداد اندکی از آن‌ها، علایم آشکاری را به همراه دارند. به عنوان مثال، گونه‌های ۶ و ۱۱، منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، اما عامل بروز سرطان نیستند. انواع مختلفی از ویروس پاپیلوما اثر سرطان زایی دارند، البته اکثر سرطان‌های ناشی از این ویروس، تحت تاثیر گونه‌های ۱۶ و ۱۸ ایجاد می‌شوند.

ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی، در اکثر موارد منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی می شود. ویروس HPV از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی (ویروس HPV) از طریق رابطه جنسی مقعدی، دهانی و واژنی منتقل می‌شود. مطابق گزارش کارگروه ملی مقابله با سرطان دهانه رحم، ۹۹% سرطان‌های دهانه رحم، تحت تاثیر ویروس پاپیلومای انسانی (ویروس HPV) ایجاد می‌شوند. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) وجود دارند که البته همه آن‌ها منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم نمی‌شوند. پزشکان HPV را به دو نوع تقسیم می‌کنند.

HPVهای نوع‌های ۶ و ۱۱، منجر به ایجاد زگیل‌های تناسلی می‌شوند. این HPVها سرطان‌زا نیستند و سطح خطرناکی‌شان در حد پایینی قرار دارد. HPVهای نوع ۱۶ و ۱۸، سطح خطر بسیار بالایی دارند. مطابق گزارش موسسه ملی سرطان آن‌ها زمینه ساز بسیاری از سرطان‌های ناشی از HPV، از جمله سرطان دهانه رحم هستند.

این HPVها، انواع دیگری از سرطان‌ها را نیز ایجاد می‌کنند:

  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره، که در گلو رخ می‌دهد
  •  سرطان واژن
  • سرطان آلت تناسلی زنانه

عفونت‌های HPV، متداول‌ترین انواع عفونت‌های منتقل شده از راه جنسی (STI)، در کشور آمریکا هستند. اکثر زنان حامل ویروس HPV، به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی‌شوند. ویروس HPV معمولاً طی تقریباً دو سال، بدون هیچ‌گونه درمانی از بین می‌رود. این در حالی‌ست که برخی افراد، حتی پس از سپری شدن دوره طولانی از ورود ویروس پاپیلومای انسانی، همچنان به ویروس HPV آلوده خواهند بود.

بیماری ویروس HPV و سرطان دهانه رحمی که عمر کوتاهی دارد، همواره با یک سری نشانه‌ها همراه نمی‌شوند. این در حالی‌ است که پزشک در چکاپ سالیانه با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر، وجود هرگونه سلول غیرعادی در دهانه رحم را تشخیص می‌دهد. همچنین می‌توان در طول انجام این آزمایش از وضعیت ابتلا به ویروس HPV مطلع شد.

عوامل مخاطره آمیز منتهی به عفونت ویروس پاپیلوما عبارتند از :

  • بالا بودن تعداد شرکای رابطه جنسی
  •  برقراری اولین رابطه جنسی در سن پایین
  •  سیستم ایمنی تضعیف شده

بیشتر بخوانید : تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) + راهنمایی کامل

سخن نهایی

سرطان دهانه رحم، یکی از سرطان‌هایی است که قدرت درمان‌پذیری بالایی دارد. شرط لازم برای درمان این سرطان این است که به موقع و در مراحل آغازین شناسایی بشود. مطابق گزارش انجمن سرطان آمریکا، هرچقدر میزان غربالگری با آزمایش های پاپ اسمیر در حد بالاتری باشد، مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم کمتر خواهد بود.

انجام منظم آزمایش‌های پاپ اسمیر، برای تشخیص سلول‌های در معرض خطر سرطانی شدن یکی از مهم‌ترین و موثرترین روش‌های پیشگیری محسوب می‌شود. زدن واکسن HPV و انجام منظم غربالگری‌ها بر مبنای آزمایش پاپ اسمیر به شما کمک کرده تا ریسک سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.

 

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 196

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

22 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها