فیبروم رحمی

فیبروم رحمی و درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تومورهای غیرسرطانی و خوش خیم که در لایه های عضلانی رحم رشد می کنند، فیبروم رحمی نامیده می شوند. فیبروم رحمی شایع ترین تومور لگنی در زنان است که می تواند کوچک یا بزرگ باشد. فیبروم ها در سنین باروری، یعنی 20 تا 50 سالگی دیده می شوند چرا که در این بازه هورمون استروژن بیشتری تولید می شود. 

چند نوع فیبروم رحمی وجود دارد؟

فیبروم ها براساس محل رشدشان در رحم دسته بندی می شوند. شایع ترین آن ها فیبروم داخل عضله رحم (اینترامورال)است. نوع دیگر که به صورت توده برجسته خارج رحم رشد می کند، ساب سروزال نامیده می شوند. دیگری فیبروم داخل حفره رحم است که فیبروم زیر مخاطی نام دارد که از همه کمیاب تر است.

علائم فیبروم رحمی چیست؟

فیبروم های رحمی اغلب بدون علامت هستند و به طور معمول طی معاینه لگنی یا سونوگرافی یافت می شوند. اما در برخی بانوان عوارضی مانند دردهای لگنی، درد شدید هنگام قاعدگی، افزایش خونریزی قاعدگی همراه با لخته های خونی، تکرر ادرار که به دلیل افزایش فشار در ناحیه مثانه است، یبوست که به دلیل افزایش فشار بر روی رکتوم ایجاد می شود و نازایی از علائم فیبروم رحمی هستند.

بیشتر بخوانید:بهترین درمان برای خونریزی رحم چیست؟

علائم فیبروم بدخیم رحم چیست؟

نزدیک به 70 درصد بانوان تومورهای خوش خیم فیبروم را تا سن 50 سالگی دارند اما ممکن است این فیبروم ها پناهگاهی برای رشد سرطان باشند که به آن سارکوم رحم یا فیبروم بدخیم رحم گفته می شود. برخی از علائم آن عبارتند از خونریزی غیرعادی از واژن که مربوط به دوران قاعدگی نیست یا پس از یائسگی، وجود غده یا تومور در واژن، احساس پر بودن شکم در هر زمان، تکرر ادرار، خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی است.

علت به وجود آمدن فیبروم رحمی چیست؟

  • ژنتیک: اگر در خانواده تان این بیماری به صورت ژنتیکی وجود داشته باشد، باید سایر علت های ایجاد آن را کنترل کنید.
  • عدم توازن هورمونی: علت شایع به وجود آمدن فیبروم برهم خوردن توازن هورمون ها به ویژه هورمون استروژن است. استروژن هورمون رشد است و موجب رشد سینه ها، اضافی وزن، رشد فیبروم رحمی، چگالی استخوان، قلب، مغز، پوست، مو، میل جنسی و حالات روحی می شود.
فیبروم رحمی
همه ی انواع فیبروم رحمی
  • کمبود پروژسترون: کمبود این هورمون باعث تشدید علائم و رشد فیبروم ها می شود.
  • عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات: مصرف روزی 2 واحد میوه به ویژه مرکبات احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
  • چاقی: سلول های چربی در بدن ما تولید هورمون می کنند و تولید استروژن به وسیله چربی منجر به رشد فیبروم می شود. 
  • استرس: استرس هورمون کورتیزول را افزایش داده و باعث می شود که از کبد و عضلات بزرگ بدن قند به گردش درآید و در نهایت این افزایش قند منجر به افزایش انسولین شده که باعث تشدید رشد فیبروم می شود.

بیشتر بدانید: خارش واژن نشانه چیست؟

غذاهای مضر برای فیبروم رحمی چیست؟

تغذیه مناسب و رژیم غذایی مناسب، عاملی بسیار مهم در درمان فیبروم رحمی است. مواد غذایی التهاب آور می توانند به رشد فیبروم کمک کنند. خوردن بیش از حد گوشت قرمز، خوردن بیش از حد غذاهای شیرین و خودرن بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و مصرف الکل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. 

کربوهیدارت های تصفیه شده شامل برنج سفید، ماکارونی و آرد، نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین، شربت ذرت، غلات بسته بندی، محصولات پخته شده مانند کیک، شیرینی و دونات، چیپس سیب زمینی و کراکر می شود.

فیبروم رحمی
تغذیه در فیبروم رحمی

درمان فیبروم رحم چگونه است؟

از آنجایی که درصد زیادی از بانوان به این بیماری مبتلا می شوند، این سوال مطرح می شود که “فیبروم رحم چگونه از بین می رود؟”

بهترین متخصص زنان و زایمان با توجه به سن، وضعیت سلامت عمومی افراد و اندازه فیبروم یکی از 3 روش زیر یا درمان ترکیبی از آن ها را تجویز می کند.

  • دارو

برخی داروها با ایجاد یائسگی کاذب در بدن منجر به کوچک شدن فیبروم ها و تنظیم هورمون ها می شوند.

  • جراحی

رایج ترین روش برای درمان فیبروم بدخیم رحم، روش جراحی است که در آن توده را خارج می کنند، رحم و دهانه رحم را بر میدارند، برداشتن هر دو تخمدان، برداشتن هر دو لوله فالوپ و برخی بافت های اطراف آن و برداشتن غدد لنفاوی انجام می شود.

بیشتر بدانید: علائم آندومتریوز چیست؟

فیبروم رحمی
همه ی انواع فیبروم رحمی
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی

روشی غیرتهاجمی است که مانع رسیدن جریان خون به فیبروم ها می شود و بدین ترتیب آن ها را درمان می کند. اما بستن شریان رحمی و یا انسداد لاپاروسکوپی رگ های رحم، به عنوان روش های تهاجمی محدود کردن خون رسانی به رحم شناخته می شوند.

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 374

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

67 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها