محافظت از آلت تناسلی و کیسۀ بیضه

برای پسران: همه چیز دربارۀ محافظت از آلت تناسلی و کیسۀ بیضه که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آلت تناسلی مردان، قسمت خارجی است که شکلی استوان‌ه‎ای دارد. اندازه آلت تناسلی مردان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این اندام فاقد استخوان بوده و از رگ‌‎های خونی و بافت اسفنجی تشکیل شده است. بیضه نیز که قبل از تولد، درون شکم قرار داشته و بعد از تولد پایین می‌آید و در کیسه بیضه قرار می‌گیرد، دارای لوله‌های پیچ خورده بسیاری است که مسئولیت ساخت اسپرم را برعهده دارند. کیسه بیضه از جنس ماهیچه است و دمای بیضه‌ها را تنظیم می‌کند. آلت تناسلی و بیضه‌ها در آقایان جزء اندام بسیار حساس و آسیب‌پذیر بوده و نیاز بیشتری به محافظت دارد. سلامت آلت تناسلی و بیضه‌‎ها به مسائل متعددی وابسته است و هم چنین محافظت از آلت تناسلی و کیسه بیضه در پسران راهکارهای متعددی دارد که در ادامه این مقاله از مجله درمانکده مفصلا به آن می پردازیم.

تصویر پسری  که دو دستش بر روی قسمت زیر شکمش قرار دارد. محاظت از آلت تناسلی
در این تصویر مشاهده می کنید که مردی هر دو دستش را بر روی قسمت زیر شکمش و نواحی دستگاه تناسلی اش قرار داده است.

محافظت از آلت تناسلی در مردان

همان‌طور که گفته شد آلت تناسلی مردان از اندام‌های حساس و آسیب‌‎پذیر بدن آن‌هاست به همین علت لازم است برای پیشگیری از بیماری‌ها و صدمات، از این قسمت حساس بدن به خوبی محافظت کرد. یکی از راه‎‌های مراقبت از آلت تناسلی مردان رعایت بهداشت و هر روز شستن آلت است به این صورت که آلت را به آرامی شستشو داده، خشک کرده و از لباس زیر کاملا تمیز و خشک شده استفاده شود. از دسته عواملی که همیشه آلت را در معرض خطر قرار می‌‎دهد، ورزش‌های سنگین و ورزش‌‎هایی‌ست که در آن‌ها احتمال فشار زیاد و اصابت ضربه به آلت وجود دارد. در این گونه مواقع باید از ورزش‌هایی که احساس می‌کنیم فشار زیادی به آلت وارد می‌کند، خودداری کرده و از اصابت هر شئ و ورود ضربه به آلت تا حد ممکن جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید: مثانه بیش فعال چیست؟ + بررسی علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان مثانه پرکار

محافظت از بیضه‌ها

بیضه یک غده‎ی جنسی است که وظیفه تولید اسپرم و هورمون‌هایی چون تستوسترون را برعهده دارد. درون بیضه‌ها لوله‌های فراوانی وجود دارد که به آن‌ها لوله‌‎های اسپرم ساز نیز می‌گویند. بیضه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند مراقبت فراوان است زیرا در صورت ایجاد بیماری‌های بیضه و ورود ضربه به این قسمت، علاوه بر ایجاد و احساس درد شدید، احتمال عواقب و بیماری‌هایی ‎چون عدم باروری وجود دارد. یکی از راه‌های محافظت از بیضه برای ورزشکاران و کسانی که در طول فعالیت‌های خود احتمال آسیب به بیضه‌ها را می‌دهند استفاده از محافظ بیضه است. هم‌چنین برای پیشگیری از انواع آسیب و بیماری‌های بیضه و محافظت از آن لازم است از استعمال سیگار و به‌‎طور کلی هرگونه دخانیات خودداری کرده و استفاده از مواد غذایی مفید مانند: اسفناج، هویج، آووکادو، شکلات تلخ و گوجه فرنگی را در برنامه غذایی خود جای دهند.

تصویری از بیضه مردان
تصویری از اناتومی دو بیضه سالم در مرد که قسمت های مختلف ان را همچونرگ های خونی و مجرای اسپرم و مجرای اسپرم ساز را به خوبی نشان داده است.

آسیب‌های آلت تناسلی

آلت تناسلی مردان ممکن است دچار آسیب‌های مختلفی شود، این آسیب‌ها هم شامل بیماری‌ها و هم صدمه و ضربات به این ناحیه است. یکی از آسیب‌هایی که اغلب مردان از اتفاق افتادن آن، ترس و واهمه دارند، شکستن آلت تناسلی است. آلت تناسلی مردان بر خلاف این موضوع که از استخوان تشکیل نشده است، ممکن است در زمان نعوظ و در اثر ورود فشار زیاد و ناگهانی به آن دچار شکستگی شود. آسیب بعدی مشکل نعوظ طولانی مدت است که معمولا در اثر مصرف برخی داروهای ضد اضطراب و افسردگی ایجاد می‌شود، این نعوظ گاه تا چند روز نیز طول می‌کشد. گاه نیز در اثر خودارضایی یا یک رابطه جنسی خشن، آلت دچار آسیب‌هایی چون درد، قرمزی، تورم و کبودی می‌شود. بهتر است پیش از این اتفاقات در محافظت از آلت تناسلی و بیضه‌ها دقت کنید.

بیشتر بدانید: علائم و راه های درمان سرطان پروستات چیست؟

آسیب‌های بیضه و کیسه بیضه

قسمت بیضه در بدن آقایان به علت وجود لوله‌های پیچ در پیچ و عدم وجود بافت ماهیچه‌ای و عضلانی، از آلت تناسلی آن‏‌ها نیز حساس‌‎تر بوده و هرگونه صدمه به بیضه‌ها درد فراوانی در بدن شخص به‌وجود می‌آورد. این عضو از بدن نقش بسیار مهمی در تولید مثل دارد به همین علت لازم است بعد از هر صدمه‌‎ای حتما به پزشک مراجعه شود. هر آسیبی که به بیضه وارد شود، به آن (ترومای بیضه) گفته می‌شود. برخی از این آسیب‌ها شامل: 

  • پارگی بیضه: که در اثر ورود یک ضربه سنگین به بیضه‌ها ایجاد می‌‎شود.
  • پیچ خوردگی بیضه: در بیضه طنابی به نام اسپرماتیک وجود دارد. گاهی به علت برخورد ضربه با بیضه یا کیسه بیضه این طناب پیچ خورده و مانع از خون‎رسانی به بیضه‌ها می‌شود.
  • کبودی بیضه: اگر مویرگ‌‎های موجود در بیضه پاره شوند، بیضه دچار کبودی و خون مردگی می‌شود.
  • از بین رفتن پوست بیضه: در بعضی موارد بسیار نادر، پوست بیضه یا همان کیسه بیضه به علت بعضی آسیب‌ها و مشکلات از بین می‌رود.

بیشتر بدانید: چگونگی ختنه کردن

عوارض آسیب به آلت تناسلی و بیضه در مردان

آسیب‌‎هایی که به آلت تناسلی مردان و بیضه‌های آن‌‎ها وارد می‌شود، گاه عوارضی از خود به جای می‌گذارد. عوارض آسیب به آلت تناسلی مردان می‌‎تواند مواردی چون: آسیب به بافت آلت، عفونت، مشکل در ادرار، اختلالاتی در نعوظ و آسیب به غدد جنسی آن‌ها باشد.

عوارض آسیب به بیضه‌ها نیز مواردی چون: 

  • ناباروری
  • عفونت بیضه‌‎ها
  • از بین رفتن بیضه‌ها
  •  سلولیت کیسه بیضه

 سایر عوارض اشاره کرد. برای درمان آسیب‌ها بیضه لازم است حتما به فوق تخصص اورولوژی مراجعه کرد. یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر اورولوژی مشورت کنید.

اینفوگرافیکی از عوارض آسیب به بیضه مردان
در این تصویر اینفوگرافیکی از انواع مختلف عوارض آسیب به بیضه پسران را مشاهده می کنید که باعث عفونت، کیست و در نهایت ناباروری در مردان می شود.

بیشتر بدانید: عفونت ادراری چیست؟ علائم، علل، تشخیص و درمان

بیماری‌های آلت تناسلی مردانه و بیضه‌ها

بیماری‌های آلت تناسلی مردان عبارت‌اند از:

سرطان آلت تناسلی

یکی از بیماری‌های آلت تناسلی در مردان سرطان آلت تناسلی است که خود به پنج نوع از سرطان تقسیم می‌‎شود.

بیماری پیرونی

 در اثر ابتلا به بیماری پیرونی، فرد نعوظ بسیار دردناکی داشته و آلت در هنگام نعوظ دارای یک انحنا است. 

بیماری بالانیت

بیماری دیگر که معمولا در اثر عدم رعایت بهداشت به‌‏‎وجود می‏‌آید، بیماری بالانیت است. در اثر این بیماری پوست قسمت ختنه‌گاه دچار التهاب شده و باعث ایجاد عفونت می‌‎شود. 

بیماری هیپوسپادیاس

 این بیماری یک بیماری مادرزادی است که در آن سوراخ میزراه در زیر سر آلت، یعنی در قسمت پایینی آن قرار دارد.

بیشتر بدانید: چه چیزهایی برای پروستات ضرر داره؟

بیماری‏‌های بیضه‌ها

سرطان بیضه

 سرطان بیضه در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌ها بیضه ایجاد می‌شود. میزان ابتلا به نوع بدخیم این بیماری عموما شیوع زیادی نداشته و قابل درمان است.

واریکوسل

 بزرگ شدن رگ‌های بیضه را واریکوسل می‌گویند. این بیماری در بین مردان شایع بوده و حدود 20 درصد از افراد به این بیماری دچار می‌شوند. بیماری واریکوسل نیز قابل درمان است.

هیدروسل

 ابتلا به بیماری هیدروسل هم در نوزادان و هم در بزرگ‌سالان دیده می‌شود. هیدروسل به تجمع مایعات در بیضه‌ها گفته می‌شود. با ابتلا به این بیماری، بیضه‌ها متورم شده و باعث احساس فشار در شکم می‌‎شود.

کیست بیضه

 گاهی اوقات کیست‌هایی در ناحیه بیضه احساس می‌شود که اسپرم درون آن قرار گرفته است. این نوع از کیست اغلب بی‏‌خطر بوده و به خودی خود از بین می‌رود.

بیشتر بدانید: چه چیزهایی باعث ناباروری در مردان میشود؟

اینفوگرافیکی از انواع بیماری های احتمالی برای بیضه مردان در هدف محافظت از بیضه‌ها
اینفوگرافیکی از انواع بیماری هدی مختلفی که می تواند بیضه مردان را درگیر کند که شامل: واریکوسل، سرطان،هیدروسل و کیست بیضه می شود.

پیشگیری از آسیب به بیضه و آلت

برای پیشگیری از هرگونه آسیب به بیضه‌ها و آلت تناسلی، لازم است از ورود هرگونه صدمه به این قسمت‌ها پیشگیری شود. استفاده از مواد غذایی سالم و پرخاصیت مانند: هویج، اسفناج و گوجه فرنگی نقش مهمی در محافظت از آلت تناسلی دارد. انجام برخی ورزش‌ها نیز برای پیشگیری از هرگونه بیماری تناسلی بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است. رعایت بهداشت و شستشوی مناسب این ناحیه نیز از بروز هر گونه عفونت و بیماری‌هایی که در اثر رعایت نکردن بهداشت به‎ وجود می‌‎آید، پیشگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: التهاب مثانه یا سیستیت بینابینی (Interstitial Cystitis) چیست؟ +علت، علائم و درمان

سوالات متداول

آیا بیماری‌های آلت تناسلی و بیضه‌ها قابل درمان است؟

بیماری‏‌های مربوط به این نواحی، معمولا بسیار گسترده است. درمان این بیماری‌ها مانند: سایر بیماری‌ها با توجه به شدت و ضعف آن‌ها متفاوت است اما اغلب آن‌ها قابل درمان است.

آیا در کودکان نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های تناسلی وجود دارد؟

بله. احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌های تناسلی در کودکان نیز وجود دارد.

چه راه‌کاری برای کسانی که در معرض آسیب به بیضه‌ها هستند وجود دارد؟

استفاده از محافظ بیضه برای کسانی که در معرض ورود صدمه به بیضه هستند توصیه می‌شود.

بیشتر بدانید: تست تبخال تناسلی چگونه انجام می شود؟

جمع بندی کلی

آلت تناسلی و بیضه در مردان از عضوهای مهم و آسیب‌‎پذیر هستند که مراقبت از آن‌ها به ویژه در تولید مثل بسیار مهم است. مردان لازم است برای جلوگیری از ورود صدمه و بیماری‌های تناسلی تلاش کرده و استفاده از غذاهای سالم و ورزش‌های کمک کننده را در برنامه زندگی خود جای دهند.

با رزرو نوبت آنلاین پزشکی در سایت درمانکده به راحتی می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص کشور ارتباط بگیرید و به بهترین شکل دوره درمان خود را آغاز کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 21

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها