تیروئید هاشیموتو خطرناک است

آیا تیروئید هاشیموتو خطرناک است ؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تیروئید هاشیموتو خطرناک است ؟

غده‌ای پروانه‌مانند به نام تیروئید در قسمت جلوی گردن انسان وجود دارد که وظیفه‌اش تولید هورمون‌های حیاتی برای کنترل متابولیسم بدن است؛ اگر به دلیلی این قسمت دچار کم‌کاری شود، سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و بسیاری از اندام‌های داخلی دچار ضعف و سستی می‌شوند که به این حالت کم‌کاری تیروئید می‌گویند. امّا اگر می‌خواهید بدانید تیروئید هاشیموتو چیست و چرا خطرناک است؟ با ما همراه شوید.

هاشیموتو

هاشیموتو

کم‌کاری تیروئید مدل‌های مختلفی دارد که یکی از انواع خطرناک آن هاشیموتو است. همان‌طور که می‌دانید بدن شما دارای یک سیستم دفاعی است که با ویروس‌ها و باکتری‌های خارجی مبارزه می‌کند اما گاهی این سیستم دچار اشتباه می‌شود و به اندام‌های داخلی تجاوز می‌کند، یکی از این اندام‌ها تیروئید است که در این صورت دچار ضعف و ناتوانی در تولید هورمون می‌شود که به این حالت هاشیموتو می‌گویند.

خطرات تیروئید هاشیموتو

خطرات تیروئید هاشیموتو

تمام بیماری‌های تیروئید از جمله پرکاری و کم‌کاری آن در صورت تشخیص داده نشدن و درمان نکردن، ممکن است است سلامت ما را به خطر بی اندازند و عوارض جبران‌ناپذیری در ما به وجود بیاورند. کم‌کاری تیروئید هاشیموتو هم از همین دسته است که عوارض آن در صورت درمان نشدن ممکن است به مرگ ختم شوند. خطرات این بیماری زنان را بیشتر از مردان تهدید می‌کند که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانیم: تیروئید هاشیموتو چیست؟

 التهاب خطرناک غدة تیروئید:

 التهاب خطرناک غدّة تیروئید:

وقتی این قسمت با حمله سیستم ایمنی نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون تولید کند و یا در مواردی از کار می‌افتد، گاهی بافت تیروئید متورم می‌شود و این به خاطر تلاشی است که برای فعالیت می‌کند و به دلیل کمبود مواد مورد نیاز، به نتیجه نمی‌رسد. به این بیماری گواتر گفته می‌شود که از عوارض شایع هاشیموتو است.

این اختلال غالبا خطری ندارد و اندازه تورم آن بسته به نوع و شدت بیماری است، ا اگر به آن اعتنایی نشود و مورد درمان قرار نگیرد ممکن است شدت گرفته و عملیات بلع غذا را سخت کند و حتی در مواردی به اختلال در تنفس و خفگی ختم بشود.

نواقص جسمی و مغزی:

نواقص جسمی و مغزی:

گاهی نوزادانی با اختلال هاشیموتو به دنیا می‌آیند و دلیل آن بیشتر عوامل ژنتیکی و اختلالات تیروئید در بارداری است که در اکثر موارد تشخیص آن دیر انجام می‌شود و کودک با ذهنی عقب‌افتاده و یا جسمی کوچک و ناقص، پا به سن می‌گذارد؛ نه تنها در دوران جنینی، بلکه در ماه‌ها و سال‌هایی نخست زندگی انسان برای رشد فیزیکی و مغزی نیاز شدیدی به هورمون‌های تیروئید دارد.

هاشیموتو در مادران باردار می‌تواند کودکی با عقب‌ماندگی ذهنی به دنیا بیاورد که این یکی از خطرناک‌ترین عوارض این بیماری است؛ هم‌چنین ممکن است طفل را با نقص ظاهری مانند لب‌شکری و کوتاهی مفرط قد، مواجه کند.

بیشتر بخوانیم: غده تیروئید چیست؟ یک آشنایی ساده با آن در کمتر از ۵ دقیقه

خطرات قلبی:

خطرات قلبی:

می‌دانید که یکی از اندام‌های اصلی که تیروئید بر آن اثر دارد، قلب است. وقتی این غده کمتر هورمون تولید می‌کند، با کاهش سوخت و ساز بدن ماهیچه‌های قلب ضعیف شده و ضربان آن کند می‌شود. این عارضه می‌تواند درمان شود اما اگر تشخیص داده نشود و شدت پیدا کند، باعث خطر نارسایی قلبی می‌شود.

یکی دیگر از اثرات خطرناک هاشیموتو بر قلب، افزایش میزان کلسترول در خون است که در موارد حاد می‌تواند دریچه‌های قلب را مسدود کند و منجر به سکته قلبی و مرگ بشود.

آثار مخرب روانی:

آثار مخرّب روانی:

کاهش متابولیسم بدن، انسان را سرد و بی‌حوصله می‌کند؛ اولین نشانه بیماری هاشیموتو می‌تواند افسردگی باشد و اگر این عارضه تیروئیدی برطرف نشود، اختلال روحی شدید شده و در موارد نادر ممکن است فرد امید به زندگی خود را از دست بدهد و خودکشی کند.

یکی دیگر از آثار مخرب روانی ناشی از هاشیموتو، کاهش میل جنسی و ضعیف کردن روابط اجتماعی است که این عواقب خطرناک می‌تواند زندگی خانوادگی و اجتماعی انسان را نابود کند.

خطرات خفیف‌تر:

خطرات خفیف‌تر:

این بیماری در صورت کنترل نشدن عواقب دیگری هم دارد که هر کدام به نوعی ممکن است زندگی بیمار را مختل کنند، هرچند به اندازه موارد بالا خطرناک نیستند، عواقبی مانند: چاقی مفرط، ناباروری، دردهای مفصلی و عضلانی، خستگی، خشکی پوست، احساس سرما و البته یبوست که می‌تواند در صورت تشدید شدن با سموم فضولات، زندگی انسان را به خطر بیندازد.

درمان هاشیموتو

درمان هاشیموتو

وقتی این عارضه با انجام آزمایش خون مشخص شد، متخصصان غدد با روش‌های مختلف تزریق هورمون، داروهای مختلف، رژیم غذایی و… که بستگی به شدت بیماری دارد، آن را کنترل می‌کند. ممکن است درمان قطعی برای آن وجود نداشته باشد و با قطع کردن درمان، عوارض بازگردند اما در صورت ادامه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 69

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

30 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
زینب
زینب
3 سال قبل

سلام من 41سالمه هرسال آزمایش میدادم ولی تو هیچ کدوم ازآزمایشاتم کم کاری تیروئیدنداشتم اماچندروزقبل که آزمایش دادم تیروئیدکم کارباtsh8دارم علائم خستگی،تپش قلب،ریزش مو،چاقی و گاهی اوقات احساس سرمادارم ،آنزیم های کبدی ام بالارفته ودکتربرام قرص لووتیروکسین روزانه1.5عددتجویزکرده به نظرشماتیرئیدمن ازچه نوعی هست؟ آیابالابودن آنزیمهابه این مربوط میشه؟لطفا راهنمایی کنیدباتشکر

دکتر حامد باباخانیان
دکتر حامد باباخانیان
3 سال قبل
پاسخ به  زینب

سلام
دچار کم کاری تیروئید شدید و با مصرف درست داروهاتون به تدریج علائمتون رفع میشه.
افزایش آنزیم های کبدی تون باید جداگانه هم بررسی شود.

قادری
قادری
2 سال قبل

سلام ببخشین من تیرویید کم کار وگواتر مولتی ندولر دارم و همیشه گلودرد دارم،التهاب تیرویید هم دارم آیا احتمال داره بیماری هاشیموتو داشته باشم چون ۲۵تیر نوبت جراحی لیفت وکوچک کردن سینه دارم آیا مجاز به جراحی هستم؟

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

تشکر

محبوبه
محبوبه
6 ماه قبل

سلام من 12سال است که بیماری هاشیماتودارم، با tsh80شروع شد که تیروئیدیت نامیدند و بعد گفتند هاشیماتوهستشبا مصرف لووتیروکسین زیاد 60شد وبه مرور اومد پایین الان یه وقتا میشه زیر دو یوقتا بالای 8
ولی در حال حاضر مشکلم بعد از همه اینها درد مفاصل مخصوصا نخاعی هستش از تو گردن تا پایین کمر،البته درد زانو هم داشتم،الان نمیدونم چقدر میتونه جدی باشه این عارضه جدید، میشه کمکم کنید؟

شهر
اصفهان
گلی
گلی
9 ماه قبل

TSH من بالای ۱۰۰بود دکتر گفت تا به حال همچین چیزی ندیدم،۱۰ساله دارم درمان میکنم ،تو کشور المان دکتر یک قرص دیگه به جز لووکسین هم بهم داده ولی متاسفانه دکتر جدید دز قرصامو اورد پایین و الان به شدت حالم بده نمیدونم چرا بیخودو بی جهت دز داروهامو دکتر کم کرده الان TSHمن بالای۱۰بود دکتر گفت دوباره رونده قبل و ادامه بده تو کشور غریب شدیم موش ازمایشگاهی قدر دکترای ایران و باید دونست واقعا

شهروز امین
شهروز امین
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر من به صورت اتفاقی برای چکاپ کلی رفتم دکتر برای آزمایش وقتی جواب گرفتم الان دیدم آنتی تی پی او نوشته بالای هزار و تی اس اچ شده شش و پی تی اچ هم یدونه بالا تر نشون داده، این نگران کننده‌س
ممنون میشم پاسخ بدید

شهر
تبریز
میترا
میترا
1 سال قبل

سلام برای درمان هاشیموتو برای کسی که ازمایش تیروییدش نورمال هست و دکتر غدد گفتن نیاز به دارو نداره فعلا باید زیر نظر باشه.ولی درد گلو داره آیا سلنیوم خوبه؟ و کلا این دارو که گیر نمیاد چکار باید کرد چی باید بخوره التهاب تیروییدش برطرف بشه که بزرگ نشه و به عمل کشیده نشه

شهناز
شهناز
1 سال قبل

با سلام و تشکر از راهنمایی های خوبتون . دختر من ۴۰ سالش است و اخیرا مبتلا به بیماری هاشیموتو شده است این بیماری اثرات روحی شدیدی بر روی من گذاشته تا دخترم . بشدت ناراحتم و همش در حال گریه کردن هستم . هر چی در سایت ها سرچ می کنم نگرانیم برای دخترم بابت این بیماری بیشتر می شود . با این که در حال حاضر دخترم هیچ مشکلی با این بیماری ندارد . لطفا راهنمایی بفرمایید که چگونه از نگرانی خلاص شوم .

شهر
تهران
hamed.m
hamed.m
1 سال قبل

سلام ایا این غدد ی هاشیموتو قابل درمان هست؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  hamed.m

سلام حامد جان.بله.هاشیموتو از دسته بیماری‌های خودایمنی به حساب میاد که کاملا قابل درمانه.اما نیازه که حتما به فوق تخصص غدد مراجعه کنید و ویزیت‌های دوره‌ای منظم داشته باشید.میتونید از مشاوره‌ی آنلاین با فوق تخصص غدد درمانکده استفاده کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

فریبا فهیمیی
فریبا فهیمیی
1 سال قبل

سلام خسته نباشی شوهرم از کوچکی هاشیموتو داره چیکارکنم خوب شه

س،حق شناس
س،حق شناس
1 سال قبل

سلام من ۳۹ سال دارم ،گلو درد دارم اب وغذارو باید با فشار قورت بدم ،ازمایش و سونو و نمونه برداری کردم گفتن هاشیماتو اما دارو ندادن احتیاج به دارو نداره

بهار
بهار
1 سال قبل
پاسخ به  س،حق شناس

باید پیش متخصص غدد برید که بهتون دارو بدن
بسته به میزان بالابودن Anti tpo دوز داروتون را تنظیم میکنن

سعید
سعید
8 ماه قبل
پاسخ به  بهار

749.33

شهر
تهران
م خ
م خ
8 ماه قبل
پاسخ به  س،حق شناس

منم جدیدا این مشکل رو دارم پیش دکتر غدد رفتم قرص پردنیزولون بخورم

ثریا
ثریا
1 سال قبل

سلام

farzane
farzane
2 سال قبل

سلام ببخشین من تیرویید کم کار وگواتر مولتی ندولر دارم و همیشه گلودرد دارم،التهاب تیرویید هم دارم آیا احتمال داره بیماری هاشیموتو داشته باشم چون ۲۵تیر نوبت جراحی لیفت وکوچک کردن سینه دارم آیا مجاز به جراحی هستم؟

مهرانه
مهرانه
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من از تیر ماه حدودا دچار تیرویید کم کار شدم ک با مصرف دارو بعد دوماه پرکار شد و پزشک مصرف دارو رو کم کرد و بعد از آزمایش TPO Ab:510.1وfree t4:078وtsh:۱۲.۸۳شده همچنین hemogolobin هم highشده وesrهم high بوده در آزمایش ادرار همr.b.c20-25شده ممنون میشم راهنمایی کنید

مریم
مریم
3 سال قبل

سلام وقت بخیر
من تازه متوجه شدم بیماری هاشیموتو
دارم در صورت کنترل کردم بیماری
میتوانم باردار شم؟
برای بچه مشکلی پیش نمیاد؟

دکتر حامد باباخانیان
دکتر حامد باباخانیان
3 سال قبل
پاسخ به  مریم

سلام
وقت بخیر
حتما قبل از اقدام به بارداری باید با پزشکتون مطرح کنید تا داروهاتون اگر لازم بود مجددا تنظیم بشه.
در صورت کنترل بودن بیماری، جای نگرانی نیست.

سمیرا سجادی
سمیرا سجادی
3 سال قبل

باسلام من چند سال تحت درمان هستم، در تیرماه tsh من به یک دهم کاهش پیدا کرد و دکترم داروهام قطع کرد ولی مهرماه که دوباره آزمایش دادم tsh من ۱۰۰ شده بود و tfهم0/1. همچنین کلسترول خون من همیشه بالا ۲۲۰ بوده و این مرتبه به ۲۷۰ رسیده و ldlهم همیشه بالا ۱۴۰ بوده و اینبار ۱۷۰ شده آیا نیاز پیش متخصص قلب و عروق برم و اینکه این نوسانات در میزان هورمون های تیروئید طبیعی هست؟

دکتر حامد باباخانیان
دکتر حامد باباخانیان
3 سال قبل
پاسخ به  سمیرا سجادی

سلام
این میزان تغییرات طبیعی نیست و بخاطر بیماری رخ میده. برای همین باید همیشه زیر نظر متخصص باشید و دوز داروهاتون طبق آزمایش و با نظر ایشون تغییر داده بشه.
به متخصص قلب هم مراجعه کنید.

Javad
Javad
3 سال قبل

سلام خسته نباشین همسرم بعد از مدت ها متوجه شد که بیماری هاشیموتو داره الان به مرحله ایی رسیده که بعضی موقع احساس خفگی میکنه حتی اب دهان نمیتونه پایین ببره الان چیکار باید بکنم میشه بیماریو کنترول کرد یا برای کنترول زمان زیادی میبره

دکتر حامد باباخانیان
دکتر حامد باباخانیان
3 سال قبل
پاسخ به  Javad

سلام
وقت بخیر
برای مشکلشون حتما باید به فوق تخصص غدد مراجعه کنید و تحت نظر ایشون باشید.
این بیماری با دارو کنترل میشه،نگران نباشید.

امير
امير
4 سال قبل

سلام
من ٣١ سالمه و از پنج شيش سالگي كه يادمه يسري مشكلات جسمي و رواني شديد داشتم و تا الان همه جور ازمايش و دكتر روانپزشك رفتم ولي اصلا بهتر نشدم
همه ازمايشات خوبه ولي چندسال مشخص شد تيروييد كم كار دارم و دارو هم مصرف ميكنم و نرمال ميشه ولي باز همه علايم رو دارم و بعضي مواقع دارو رو دكتر ميگفت نخورم
اين سري ازمايش دادم و tpo ab عددش ٩٩٧ بود و عدد نرمالش تو ازمايشگاه زد بود كمتر از ٣٤ بايد باشه
و قرار شد به گفته دكترم تا يجورايي اخر عمر لووتيروكسين مصرف كنم
ايا اين مشكلات من مثل كاهش وزن شديييد و خارش وحشتناك سر و درد مفاصل و افسردگي كه دارم واسه همين مشكل تيروييد هستش و خوب ميشه؟ چون همه ازمايشات ديگه كه دادم نرمال بود
ممنون ميشم راهنماييم كنيد

هاتف کوزه چی
هاتف کوزه چی
4 سال قبل
پاسخ به  امير

سلام دوست عزیز. پیشنهاد می کنیم که برای گرفتن راهنمایی به فوق متخصصین غدد و متابولیسم مراجعه کنید:
https://www.darmankade.com/endocrinology-and-metabolism-specialist/

زهره سعیدی
زهره سعیدی
2 سال قبل
پاسخ به  هاتف کوزه چی

سلام من تیرویید کم کار دارم وازمایش دادم tph من بالا و۱۱۰ بعد پاراتیروییدم ترشخش زیاد شده توازمایش
tp0۴۳۰ هست این هاشیموتو دارم؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل
پاسخ به  امير

سوالی ندارم شاید جوابی باشد انشالله. من بسیار از دکترم راضیم و تازه تشخیص دادند و سلنیوم برا من تجویز کرده فعلا.برا همان هاشیموتو

وحید
وحید
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام. بنده بر اثر هاشیموتو و طبق سونوگرافی داپلر غده‌ی تیروئیدم از بین رفته است و در حال حاضر روزی ۲ عدد لووتیروکسین و ۱ عدد لووتیرونین مصرف می‌کنم. می‌خواستم بپرسم آیا تزریق سلنیوم و یا درمان دیگری هم هست که دکترم از قلم انداخته باشند؟ بی‌نهایت از شما سپاسگزارم.