تیروئید هاشیموتو خطرناک است

آیا تیروئید هاشیموتو خطرناک است ؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


تیروئید هاشیموتو خطرناک است ؟

غده‌ای پروانه‌مانند به نام تیروئید در قسمت جلوی گردن انسان وجود دارد که وظیفه‌اش تولید هورمون‌های حیاتی برای کنترل متابولیسم بدن است؛ اگر به دلیلی این قسمت دچار کم‌کاری شود، سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و بسیاری از اندام‌های داخلی دچار ضعف و سستی می‌شوند که به این حالت کم‌کاری تیروئید می‌گویند. امّا اگر می‌خواهید بدانید تیروئید هاشیموتو چیست و چرا خطرناک است؟ با ما همراه شوید.

هاشیموتو

هاشیموتو

کم‌کاری تیروئید مدل‌های مختلفی دارد که یکی از انواع خطرناک آن هاشیموتو است. همان‌طور که می‌دانید بدن شما دارای یک سیستم دفاعی است که با ویروس‌ها و باکتری‌های خارجی مبارزه می‌کند اما گاهی این سیستم دچار اشتباه می‌شود و به اندام‌های داخلی تجاوز می‌کند، یکی از این اندام‌ها تیروئید است که در این صورت دچار ضعف و ناتوانی در تولید هورمون می‌شود که به این حالت هاشیموتو می‌گویند.

خطرات تیروئید هاشیموتو

خطرات تیروئید هاشیموتو

تمام بیماری‌های تیروئید از جمله پرکاری و کم‌کاری آن در صورت تشخیص داده نشدن و درمان نکردن، ممکن است است سلامت ما را به خطر بی اندازند و عوارض جبران‌ناپذیری در ما به وجود بیاورند. کم‌کاری تیروئید هاشیموتو هم از همین دسته است که عوارض آن در صورت درمان نشدن ممکن است به مرگ ختم شوند. خطرات این بیماری زنان را بیشتر از مردان تهدید می‌کند که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانیم: تیروئید هاشیموتو چیست؟

 التهاب خطرناک غدة تیروئید:

 التهاب خطرناک غدّة تیروئید:

وقتی این قسمت با حمله سیستم ایمنی نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون تولید کند و یا در مواردی از کار می‌افتد، گاهی بافت تیروئید متورم می‌شود و این به خاطر تلاشی است که برای فعالیت می‌کند و به دلیل کمبود مواد مورد نیاز، به نتیجه نمی‌رسد. به این بیماری گواتر گفته می‌شود که از عوارض شایع هاشیموتو است.

این اختلال غالبا خطری ندارد و اندازه تورم آن بسته به نوع و شدت بیماری است، ا اگر به آن اعتنایی نشود و مورد درمان قرار نگیرد ممکن است شدت گرفته و عملیات بلع غذا را سخت کند و حتی در مواردی به اختلال در تنفس و خفگی ختم بشود.

نواقص جسمی و مغزی:

نواقص جسمی و مغزی:

گاهی نوزادانی با اختلال هاشیموتو به دنیا می‌آیند و دلیل آن بیشتر عوامل ژنتیکی و اختلالات تیروئید در بارداری است که در اکثر موارد تشخیص آن دیر انجام می‌شود و کودک با ذهنی عقب‌افتاده و یا جسمی کوچک و ناقص، پا به سن می‌گذارد؛ نه تنها در دوران جنینی، بلکه در ماه‌ها و سال‌هایی نخست زندگی انسان برای رشد فیزیکی و مغزی نیاز شدیدی به هورمون‌های تیروئید دارد.

هاشیموتو در مادران باردار می‌تواند کودکی با عقب‌ماندگی ذهنی به دنیا بیاورد که این یکی از خطرناک‌ترین عوارض این بیماری است؛ هم‌چنین ممکن است طفل را با نقص ظاهری مانند لب‌شکری و کوتاهی مفرط قد، مواجه کند.

بیشتر بخوانیم: غده تیروئید چیست؟ یک آشنایی ساده با آن در کمتر از ۵ دقیقه

خطرات قلبی:

خطرات قلبی:

می‌دانید که یکی از اندام‌های اصلی که تیروئید بر آن اثر دارد، قلب است. وقتی این غده کمتر هورمون تولید می‌کند، با کاهش سوخت و ساز بدن ماهیچه‌های قلب ضعیف شده و ضربان آن کند می‌شود. این عارضه می‌تواند درمان شود اما اگر تشخیص داده نشود و شدت پیدا کند، باعث خطر نارسایی قلبی می‌شود.

یکی دیگر از اثرات خطرناک هاشیموتو بر قلب، افزایش میزان کلسترول در خون است که در موارد حاد می‌تواند دریچه‌های قلب را مسدود کند و منجر به سکته قلبی و مرگ بشود.

آثار مخرب روانی:

آثار مخرّب روانی:

کاهش متابولیسم بدن، انسان را سرد و بی‌حوصله می‌کند؛ اولین نشانه بیماری هاشیموتو می‌تواند افسردگی باشد و اگر این عارضه تیروئیدی برطرف نشود، اختلال روحی شدید شده و در موارد نادر ممکن است فرد امید به زندگی خود را از دست بدهد و خودکشی کند.

یکی دیگر از آثار مخرب روانی ناشی از هاشیموتو، کاهش میل جنسی و ضعیف کردن روابط اجتماعی است که این عواقب خطرناک می‌تواند زندگی خانوادگی و اجتماعی انسان را نابود کند.

خطرات خفیف‌تر:

خطرات خفیف‌تر:

این بیماری در صورت کنترل نشدن عواقب دیگری هم دارد که هر کدام به نوعی ممکن است زندگی بیمار را مختل کنند، هرچند به اندازه موارد بالا خطرناک نیستند، عواقبی مانند: چاقی مفرط، ناباروری، دردهای مفصلی و عضلانی، خستگی، خشکی پوست، احساس سرما و البته یبوست که می‌تواند در صورت تشدید شدن با سموم فضولات، زندگی انسان را به خطر بیندازد.

درمان هاشیموتو

درمان هاشیموتو

وقتی این عارضه با انجام آزمایش خون مشخص شد، متخصصان غدد با روش‌های مختلف تزریق هورمون، داروهای مختلف، رژیم غذایی و… که بستگی به شدت بیماری دارد، آن را کنترل می‌کند. ممکن است درمان قطعی برای آن وجود نداشته باشد و با قطع کردن درمان، عوارض بازگردند اما در صورت ادامه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 66

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

30 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها