علائم تیروئید در زنان چیست؟ 14 علامت مهم اختلالات تیروئید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تیروئید غده کوچکی در جلوی گردن است که روی بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین، تعجب‌آور نیست که وقتی هورمون کافی نمی‌سازد (کم‌کاری تیروئید) یا زمانی که بیش از حد هورمون ترشح می‌کند (پرکاری تیروئید)، دچار مشکلات متعدد می‌شوید. زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید هستند و از هر هشت زن یک نفر در طول زندگی خود به آن مبتلا می‌شود. به همین دلیل، شناخت علائم تیروئید در زنان اهمیت بسیار زیادی دارد.

آشنایی با علائم بیماری‌ تیروئید به درمان به موقع آن‌ کمک می‌کند. درمان نکردن این بیماری روی سایر اندام‌ها، به ویژه قلب، تاثیر می‌گذارد. از این‌رو، مقاله امروز مجله درمانکده را به بررسی نشانه های تیروئید در زنان اختصاص داده‌ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر اختلالات تیروئید روی زنان

عملکرد غده تیروئید ارتباط زیادی با سیستم تناسلی زنان دارد که در این بخش به مهم‌ترین موارد آن اشاره می‌کنیم.

1. بلوغ و قاعدگی

اختلالات تیروئید باعث می‌شوند بلوغ و قاعدگی زودتر یا دیرتر از حالت عادی اتفاق بیفتد. علاوه بر این، افزایش یا کاهش غیرطبیعی هورمون تیروئید می‌تواند به قاعدگی‌های بسیار سبک یا بسیار سنگین، دوره‌های قاعدگی نامنظم یا توقف قاعدگی (آمنوره) منجر شود.

دختری که ایستاده و به روبرو نگاه می‌کند
اختلالات تیروئید به بلوغ زودرس یا تاخیر در بلوغ منجر می‌شوند.

2. تولید مثل

تیروئید پرکار یا کم‌کار ممکن است روی تخمک‌گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) تاثیر بگذارد و حتی از تخمک‌گذاری جلوگیری کند. علاوه بر این، تخمدان‌ها در زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید در معرض خطر ایجاد کیست هستند.

بیشتر بدانید: غده تیروئید چیست؟ یک آشنایی ساده با آن در کمتر از ۵ دقیقه

3. بارداری و پس از زایمان

در دوران بارداری، اختلالات تیروئید می‌توانند به جنین آسیب برسانند و پس از زایمان، ممکن است مادر را دچار مشکلات تیروئیدی کنند (مانند تیروئیدیت پس از زایمان). کمبود هورمون تیروئید باعث سقط جنین، زایمان زودرس، مرده‌زایی و خونریزی پس از زایمان می‌شود. از سوی دیگر، زنان مبتلا به پرکاری تیروئید در دوران بارداری در معرض خطر ابتلا به تهوع صبحگاهی شدید هستند.

4. یائسگی

اختلالات تیروئید می‌توانند به یائسگی زودرس منجر شوند (قبل از 40 سالگی یا در اوایل دهه 40 زندگی). علاوه بر این، بعضی از علائم پرکاری تیروئید ممکن است با یائسگی زودرس اشتباه گرفته شوند، از جمله: فقدان قاعدگی، گرگرفتگی، بی‌خوابی و نوسانات خلقی. گاهی اوقات، درمان پرکاری تیروئید می‌تواند علائم یائسگی زودرس را کاهش دهد یا از بروز آن جلوگیری کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر غدد آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص غدد مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش تیروئید چگونه انجام می شود؟

اینفوگرافی درباره تاثیر بیماری تیروئید روی زنان
اختلالات تیروئید روی سیستم تناسلی زنان و قدرت باروری آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

علائم تیروئید در زنان

شایع‌ترین علائم اختلالات تیروئید در زنان عبارتند از:

1. تغییر وزن

کم‌کاری تیروئید سرعت تمام عملکردهای بدن از جمله متابولیسم را کاهش می‌دهد و به همین دلیل، بسیاری از زنان کمی وزن اضافه می‌کنند. در پرکاری تیروئید، برعکس این اتفاق می‌افتد، یعنی سرعت بسیاری از عملکردهای بدن افزایش می‌یابد. پرکاری تیروئید می‌تواند به کاهش وزن ناخواسته منجر شود. بسیاری از زنان نمی‌خواهند برای پرکاری تیروئید تحت درمان قرار بگیرند، چون کاهش وزن را یک اتفاق خوب می‌دانند. اما درمان ضروری است، چرا که تولید بیش از حد هورمون برای بدن، به ‌ویژه قلب، مضر است.

بیشتر بدانید: تیروئید پرکار چیست؟

فردی که در حال رفتن روی ترازو است تا وزن خود را به عنوان یکی از علائم تیروئید در زنان بررسی کند
کاهش یا افزایش وزن ناخواسته یکی از نشانه‌های بیماری تیروئید است.

2. فشار خون غیرطبیعی

هورمون تیروئید با فعالیت قلب در ارتباط است. در کم‌کاری تیروئید، ضربان قلب کندتر از حد طبیعی است که این موضوع بسیاری از اندام‌ها و عملکردهای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما در پرکاری تیروئید، سرعت ضربان قلب بیشتر می‌شود. هر 2 بیماری می‌توانند به نارسایی قلبی شوند، به خصوص افزایش ضربان قلب برای مدت طولانی خطرناک است.

3. تغییر اجابت مزاج

علائم تیروئید در زنان شامل روده هم می‌شود. زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید ممکن است به یبوست مبتلا شوند، در حالی که پرکاری تیروئید با افزایش دفعات اجابت مزاج همراه است.

4. خستگی

کم‌کاری تیروئید روی انرژی بدن تاثیر می‌گذارد و شما را خسته می‌کند، به طوری که بیش از گذشته در محل کار احساس خستگی می‌کنید یا متوجه می‌شوید ورزش‌هایی که همیشه انجام می‌دادید خیلی خسته‌کننده هستند. خستگی ناشی از کم‌کاری تیروئید ممکن است در افزایش وزن مرتبط با این بیماری نقش داشته باشد.

در پرکاری تیروئید هم احساس خستگی را تجربه می‌کنید. هنگامی که سطح هورمون‌های تیروئید در خون بالا می‌رود، سرعت متابولیسم و سایر عملکردهای بدن بیشتر می‌شود. با گذشت زمان، این کار اضافی بدن را خسته می‌کند.

بیشتر بدانید: سرطان تیروئید کشنده چیست؟

5. تغییر خلق و خو

کم‌کاری تیروئید روی عملکرد مغز و همچنین خلق و خو تاثیر زیادی دارد. افسردگی علامتی است که بسیاری از زنان تجربه می‌کنند و تشخیص اینکه ممکن است بیماری تیروئید علت آن باشد دشوار است؛ چون خود افسردگی می‌تواند به بعضی از علائم کم‌کاری تیروئید منجر شود. در پرکاری تیروئید، ممکن است خلق و خوی شما به شکل دیگری تغییر کند و دچار اضطراب شوید.

6. اختلالات قاعدگی

آیا خونریزی پریود شما شدیدتر از حد معمول است؟ این می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد. پرکاری تیروئید علامت دیگری ایجاد می‌کند، به طوری که باعث می‌شود قاعدگی بسیار سبک‌تر از گذشته باشد یا کاملا متوقف شود.

7. تغییرات مو و پوست

علائم تیروئید در زنان به مو و پوست هم مربوط می‌شود. کم‌کاری تیروئید باعث خشکی مو و پوست می‌شود و موها را شکننده می‌کند. متاسفانه، هم کم‌کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید باعث نازک شدن مو می‌شوند.

بیشتر بدانید: ندول تیروئید چیست؟

زنی که یک دست خود را روی سر قرار داده است
بیماری تیروئید باعث نازک و کم‌پشت شدن موها می‌شود.

8. درد و ضعف عضلانی

در کم‌کاری و پرکاری تیروئید، ممکن است ضعف، درد عضلانی و سفتی مفاصل را احساس کنید که این شما را خسته می‌کند و فعالیت بدنی‌تان را کاهش می‌دهد.

9. مه مغزی

کم‌کاری تیروئید می‌تواند سیناپس‌های مغز و سرعت عملکرد مغز را کاهش دهد. در نتیجه، شما نمی‌توانید به وضوح فکر کنید و به مه مغزی دچار می‌شوید. این علامت ممکن است با تغییرات خلقی و افسردگی همراه باشد.

10. چشم‌های پف کرده یا خشک

بیماری گریوز (پرکاری تیروئید ناشی از اختلالات خودایمنی) روی چشم‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث پف و بیرون‌زدگی آن‌ها می‌شود. خشکی و تحریک چشم‌ها می‌تواند نشانه پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید باشد. اگر چشم‌های شما همیشه خشک هستند و علت آن را نمی‌دانید، با پزشک در مورد علائم خود صحبت کنید.

بیشتر بدانید: کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم چیست؟

11. حساسیت به سرما یا گرما

هنگامی که از علائم تیروئید در زنان صحبت به میان می‌آید، باید به احساس گرما یا سرما هم اشاره کرد. حساسیت به سرما می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد، در حالی که حساسیت به گرما و تعریق زیاد ممکن است از پرکاری تیروئید ناشی شود.

12. نازک شدن ابروها

بسیاری از زنان وقتی می‌فهمند که از دست دادن بخشی از ابروها یکی از نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است، شگفت‌زده می‌شوند. اگر متوجه کم‌پشت شدن ابروهای خود شدید، آن را به افزایش سن یا استرس ربط ندهید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: قرص لووتیروکسین چیست؟ دارویی برای درمان کم‌کاری تیروئید!

13. تورم اندام‌های انتهایی بدن

اگر به طور ناگهانی متوجه تورم قسمت‌های تحتانی بدن (یعنی لگن، زانوها و پاها) شدید، این نشانه احتباس مایعات است که می‌تواند از کم‌کاری تیروئید یا بیماری گریوز ناشی شود.

14. ناباروری

چنانچه تاکنون تلاش‌تان برای باردار شدن موفقیت‌آمیز نبوده است، ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید. به گفته انجمن تیروئید آمریکا، بیماری تیروئید تشخیص داده نشده می‌تواند دلیل ناباروری باشد.

بیشتر بدانید: عمل پاراتیروئیدکتومی چیست؟

اینفوگرافی درباره علائم تیروئید در زنان
بیماری تیروئید در زنان با علائم زیادی همراه است، مثل: تغییر وزن، اختلالات قاعدگی، تغییر خلق و خو و مشکلات پوستی.

کلام پایانی درباره علائم تیروئید در زنان

بیماری تیروئید اغلب یک مشکل مادام‌العمر است که باید برای کنترل علائم آن تلاش کنید. با این حال، دارو درمانی به شما کمک می‌کند که یک زندگی عادی و باکیفیت داشته باشید. در این مقاله درباره علائم تیروئید در زنان صحبت کردیم. در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه‌ها باید در اسرع وقت به دکتر غدد مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین دکتر فوق تخصص غدد می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

چه کسانی به بیماری تیروئید مبتلا می‌شوند؟

بیماری تیروئید می‌تواند هر کسی را در هر سنی گرفتار کند، اما در زنان شایع‌تر است. سابقه خانوادگی بیماری تیروئید، بالا رفتن سن و ابتلا به سایر بیماری‌ها (مانند دیابت نوع 1، روماتیسم و لوپوس) احتمال بروز اختلالات تیروئید را افزایش می‌دهد.

علائم تیروئید در زنان چیست؟

اختلالات تیروئید روی وزن، فشار خون، خلق و خو، عملکرد مغز، چرخه قاعدگی، قدرت باروری و همچنین مو و پوست زنان تاثیر می‌گذارند.

علائم تیروئید در زنان باردار چیست؟

در دوران بارداری، کم‌کاری تیروئید به خستگی، یبوست شدید، عدم تحمل سرما، مشکل در حافظه و تمرکز و گرفتگی عضلات منجر می‌شود و پرکاری تیروئید با علائمی مثل ضربان قلب سریع و نامنظم، عدم تحمل گرما، لرزش دست‌ها، خستگی و بالا نرفتن وزن همراه است.

آیا مشکلات تیروئید می‌توانند باعث تشنج شوند؟

در بیشتر موارد، بیماری تیروئید باعث تشنج نمی‌شود. با این حال، اگر کم‌کاری تیروئید شدید به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است سدیم خون کاهش یابد که این به تشنج منجر می‌شود.

درمان بیماری تیروئید چیست؟

معمولا با دارو می‌توان علائم بیماری تیروئید را کنترل کرد، اما در بعضی موارد ممکن است به جراحی برای برداشتن غده تیروئید نیاز باشد.

منابع: hopkinsmedicine, womenshealthmag

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 44

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها