تیروئید هاشیموتو درمان دارد

آیا تیروئید هاشیموتو درمان دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تیروئید هاشیموتو درمان دارد

این یک نوع بیماریِ کم‌کاری غدّة تیروئید است که در آن سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه شده و به این غدّه حمله کرده و فعالیت آن را مختل می‌کند؛ در این حالت تیروئید نمی‌تواند هورمون‌های تنظیم‌کنندة متابولیسم بدن را به اندازة کافی بسازد و به خون تزریق کند. اگر می‌خواهید بدانید که درمان این عارضه چیست و چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟ با ما همراه باشید.

علّت و پیشگیری از هاشیموتو

علّت و پیشگیری از هاشیموتو
هاشیموتو

هنوز هیچ دلیل قطعی برای بروز این بیماری پیدا نشده است و بعضی محققان عامل آن را باکتری‌ها و نوعی ویروس می‌دانند؛ امّا بیشتر متخصصان دلیل هاشیموتو را وراثت و ژنتیک دانسته‌اند که در این صورت نمی‌توان پیشنهادی برای پیشگیری از آن داد، ولی اگر سابقة این اختلال در خانوادة شما وجود دارد بهتر است آزمایش بدهید تا قبل از شروع فعالیت، آن را کنترل کنید.

احتمال دیگری هم برای ایجاد این عارضه معرفی شده است و آن قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیو و یا پرتودرمانی است، که در صورت انجام ندادن آنها می‌توان از هاشیموتو پیشگیری کرد.

هاشیموتو و زنگ خطرها

هاشیموتو و زنگ خطرها

جالب است بدانید که این اختلال خودایمنی، برای اولین بار توسط یک متخصص ژاپنی به نام هاشیموتو هاکارو در سال 1912 میلادی در آلمان کشف شد و به همین خاطر اینگونه نام‌گذاری شده است. بیشتر علامت‌های این بیماری مانند انواع دیگر کم‌کاری تیروئید است، امّا در بعضی موارد متفاوت است و در صورت درمان نشدن تشدید و خطرناک می‌شود؛ در ادامه مهم‌ترین علائم عمومی این بیماری ذکر خواهد شد:

  • افسردگی، بی‌حالی، خستگی بی‌دلیل، ضعف حافظه
  • افزایش وزن ناگهانی
  • صورت رنگ‌پریده و پوست خشک شده
  • حساسیت زیاد به سرما
  • کاهش ضربان قلب و افزایش کلسترول
  • ناباروری و اختلال در دورة قاعدگی خانم‌ها
  • تورّم غدّة تیروئید یا ورم صورت
  • یبوست مزمن و دردهای عضلانی به خصوص در پایین بدن و…

بیشتر بدانید: غده تیروئید چیست؟ یک آشنایی ساده با آن در کمتر از ۵ دقیقه

هاشیموتو و مراجعه به پزشک

هاشیموتو و مراجعه به پزشک

بعد از مشاهدة علائم بالینی که در قسمت پیش گفته شد، بهتر است بیمار به بهترین پزشک متخصص غدد مراجعه کند تا آزمایشات مربوط به تیروئید را انجام دهد، شاید اولین علامت برای خطرناک شدن هاشیموتو تورّم تیروئید و یا خستگی و افسردگی مفرط باشد، چرا که عاقبت این بی‌حالی ممکن است به کُمای میگزدم منجر شود که حیات بیمار را به خطر می‌اندازد.

به حالت‌های بالا زبر و خشن شدن صدا را هم اضافه کنید، این علامت حتی در خانم‌ها هم قابل مشاهده است و پس از مشاهدة آن باید به متخصص رجوع کرد. این نوع از کم‌کاری تیروئید، در زنان و مردان بین سی تا پنجاه ساله شایع است امّا باید بدانید که هورمون‌های جنسی باعث شده‌اند که خانم‌ها بیش از آقایان به آن مبتلا شوند.

تشخیص تیروئید هاشیموتو

تشخیص تیروئید هاشیموتو

وقتی به متخصص مراجعه می‌کنید معمولا با انجام آزمایش خون، میزان هورمون‌های تیروئید و تی.اس.اچ (مادة محرّک تیروئید که توسط هیپوفیز ترشح می‌شود) را اندازه می‌گیرد، در حالت کم‌کاری تیروئید هورمون‌های آن پایین هستند و سطح تی.اس.اچ بالاتر است.

برای تشخیص هاشیموتو میزان آنتی‌بادی‌های خون که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند هم اندازه‌گیری می‌شود، از آنجا که هاشیموتو یک بیماری سیستم ایمنی هم هست که در آن آنتی‌بادی‌ها غیرطبیعی می‌شوند.

بیشتر بدانید: تیروئید هاشیموتو چیست؟

درمان تیروئید هاشیموتو

درمان تیروئید هاشیموتو

گاهی با انجام روش‌های درمانی اختلال تیروئید از بین می‌رود و فرد به زندگی عادی برمی‌گردد امّا در بعضی موارد کم‌کاری تیروئید هاشیموتو درمان قطعی ندارد ولی اگر داروها مرتب مصرف شوند، بیمار به حالت عادی بازمی‌گردد. معمولا برای کنترل این عارضه استفاده پزشک از روش هورمون‌درمانی و داروی لوتیروکسین استفاده می‌کند.

مهم‌ترین هورمون تیروئید تیروکسین است که در حالت کم‌کاری، بدن به آن نیاز دارد و این دارو کمبود آن را جبران می‌کند. البته میزان مصرف آن ممکن است همیشه تغییر کند بنابراین باید هر شش ماه به پزشک مراجعه کنید. بیمار حتما باید مصرف را زیر نظر پزشک انجام دهد چرا که بعضی موادغذایی و داروها ممکن است جذب لوتیروکسین را مشکل یا آسان کنند.

طب سنّتی:

طب سنّتی:

تخم کتان، تنتور، ریشة جین‌سینگ هندی، خارپنبه، عصارة برگ زیتون، علف هرز دریایی، جوی سبز، گیاه سیج و بسیاری دیگر از گیاهان طبیعی در طب سنتی برای درمان هاشیموتو معرفی شده‌اند که هیچ‌کدام از آنها را نباید دور از نظر پزشک و خودسرانه مصرف کرد، چراکه ممکن است عوارض مخربی داشته باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 82

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

19 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها