سوزش سر دل در بارداری

دلیل و علائم سوزش سر دل در بارداری چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سوزش سر دل در بارداری علی رغم نام آن هیچ ارتباطی با قلب یا دل ندارد. با این وجود برخی از علائم آن مشابه با علائم سکته یا بیماری قلبی است. سوزش سر دل در بارداری در حقیقت همان تحریک مری است که به دلیل اسید معده ایجاد می شود و از شکایات معمول دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری که رحم در حال رشد معده را تحت فشار قرار می دهد، به شمار می آید.

یک دریچه عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری یا LES با کمک نیروی جاذبه اسید معده را در معده نگه می دارد. LES در محل رسیدن مری به معده، در زیر قفسه سینه و کمی چپ تر از مرکز قرار دارد. در حالت طبیعی این دریچه برای فراهم آوردن امکان ورود غذا به معده یا آروغ زدن باز شده و سپس مجدداً بسته می شود. اما اگر LES خیلی زود باز شود یا به میزان کافی محکم بسته نشود، اسید معده می تواند مجدداً به مری ریفلاکس کرده یا تراوش کند و موجب ایجاد حس سوزش معده شود.

سوزش معده که گه گاهی رخ می دهد، خطرناک نیست. اما وضعیت مزمن آن می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی مانند التهاب معده یا بیماری ریفلاکس مری و معدی که GERD نیز نامیده می شود، باشد. سوزش سر دل یک رخداد روزانه در 10 درصد از افراد عادی و 50 درصد از زنان باردار است. این بیماری در 30 درصد از افراد نیز دردسری است که گه گاهی روی می دهد.

علائم سوزش سر دل در بارداری

علائم سوزش سر دل در افراد مختلف متفاوت از یکدیگر است. اما علائم شایع سوزش سر دل در زنان باردار عبارتند از:

  • احساس سوزش در سینه، درست در پشت استخوان سینه (جناغ) که بعد از غذا خوردن ایجاد می شود و چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد.
  • درد قفسه سینه، به ویژه پس از خم شدن، دراز کشیدن یا غذا خوردن
  • سوزش در گلو  یا حس مایع گرم، ترش یا نمکی در پشت گلو
  • آروغ زدن
  • سرفه مزمن
  • گرفتگی صدا
  • خس خس سینه یا سایر علائم مشابه آسم

بیشتر بخوانید : دختردار شدن؛ بهترین راه‌کارهای موثر دختردار شدن که خوب است بدانید

سوزش سر دل در بارداری

اگر شما هم دچار سوزش سر دل در بارداری هستید یا باردار هستید و هر از گاهی احساس سوزش معده دارید، برای کسب اطلاعاتی در این خصوص بهتر است به پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها